Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Starttihevosen ylläpito

Lähettäjä: Gallup 
Päivämäärä:   29.1.26 20:53:38

Monesta aiheesta keskustellaan, mutta tähän en ole monesti törmännyt.
Paljonko teistä hevosen pitäisi juosta radalla vuosittain rahaa, jotta pitäisitte sen itsellänne?
Paljonko kimppaomistuksessa olevan hevosen tulisi juosta vuosittain rahaa, jotta pitäisitte osuuden itsellänne?
Nyt ei kysellä kuluja eikä selityksiä, vaan ihan raakoja rahasummia mitä hevosen tulisi ansaita vuosittain, jotta omistaminen teille olisi mielekästä.

Re: Starttihevosen ylläpito

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   29.1.26 20:58:32

Oma 30k€, kimppa 40k€.

Päivämäärä:   29.1.26 21:09:55

Liisa jatko kysymys
Monenko lämminverisen ajattelet tienaavan tuon 40 000€ ja yli vuosittain? Ja vastaavasti monenko suomenhevosen ajattelet tienaavan tuon 40 000€ ja yli vuosittain?

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   29.1.26 21:11:45

Omasta kotitreenistä - en osaa sanoa. Mä oon semmonen ihminen joka tykästyy niihin yksilöihin ja niiden kanssa puuhaamiseen niin ei ole rehellisesti käynyt koskaan mielessäkään että mitä sen hevosen pitäisi juosta että saa olla. Raviuran jälkeen ovat pihan koristeena ja käyvät välillä lenkillä.

Kimppahevonen juoksi vuosittain 20 ja 30 tonnin väliin. Kyllä siinä mukana oli kun odotukset oli isot mutta ei se sitten pysynyt ehjänä eikä tullut sitä tähteä mitä odotettiin. Itse en kimpassa jaksa olla jos se on pelkkää rahan lapioimista muualle ja mitään ei saa. Oon ollut muutamissa muissakin kimpoissa ja lähtenyt tai kimppa purkautunut kun ei mitään tulosta tule.

Yhtä hevosta pidin ammattitreenissä samaan aikaan kun olin itsekin aktiivisimmillani. Oli niin hankala hevonen että en jaksanut palkkatyön ohessa taistella. Se juoksi sellaista 10t vuodessa noin pyöreästi, joskus vähän yli. Tästä on sen verran aikaa että varmasti kaikilla on valmennusmaksut nousseet ja tämä oli semmoisella vähän pienemmällä tekijällä, ammattivalmentajalla kuitenkin. Niin tuo juostu vuodessa riitti mulle, kun hevosella ei ollut koskaan oikein mitään vaivaakaan että ei tarvinnut klinikkamaksuja maksella. Eihän siitä viivan alle mitään jäänyt mutta kiva oli omistella kun joskus vähän pärjäsikin.

No, tässä nyt tuli jaariteltua selityksiäkin vaikkei aloittaja niitä halunnut. Mutta, summaan omalta osaltani niin että olen kriittisin kimppahevosen suhteen. Näin kun on talli omassa pihassakin niin ei vaan huvita maksaa sellaisesta joka jää semmoiseksi "paperihevoseksi". Kimppaosuudet on hankittu sillä ajatuksella että hevonen on tavallista parempi.

Päivämäärä:   29.1.26 21:19:58

@gallup, yksi oma(yksi kolmesta). Muiden hevosten edesottamuksia turha kommentoida.

Yleisesti hevosia juoksee pitkin maailmaa ja kaikkien voittosumma ei mistään tarkasti saa tietoon.

Päivämäärä:   29.1.26 21:25:13

"Yleisesti hevosia juoksee pitkin maailmaa ja kaikkien voittosumma ei mistään tarkasti saa tietoon."

Tässähän kysyttiin sitä, että mikä olisi sille vastaajalle se raja. Niin kyllä nyt jokainen sen oman hevosensa voittosumman tietää vaikka juoksis missä.

Päivämäärä:   29.1.26 21:26:50

@n, minulle esitettiin jatkokysymys. Vastasin siihen.

Lähettäjä: Juhana Herttua 
Päivämäärä:   29.1.26 21:30:07

5k vuodessa olisi minimi omalle. Jos ei kilpaile 40st vuodessa. 10k olisi ihan kelpo . Elämyksiä haen mutta saa niihin rahaa kulua ja olla tappiollista. 20k olisi jo jackpot kun kyseessä omia kasvatteja vain ookoo suvulla.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   29.1.26 21:30:19

Olisi mahtavaa, jos juoksisi vaikka yli 10k€ vuosi. Saisi jo ison osan kuluista katettua. Mutta vaikka ei juoksisi yhtään, niin ei vaikutusta hevosten pitoon. Kaikki se näiden kanssa oleminen, ilot ja surut, on syy miksi tätä tekee. Sydän sykkii hevosille.

Päivämäärä:   29.1.26 21:30:30

Aika huono vastaus :D Joku "Muiden hevosten edesottamuksia turha kommentoida." on täysin turhaa sanahelinää. Olisit vain vastannut että et tiedä moniko tuon juoksee vuodessa.

Lähettäjä: Jaskakohan 
Päivämäärä:   29.1.26 21:32:22

Mulla sama kuin n:llä.
Oon pitänyt useitakin kasvatteja,joilla voittosumma tuhannen euron luokkaa parikymppiseksikin saakka kotona. Jotkut,jotka saa myytyä luotettaville ihmisille,ovat menneet eteenpäinkin.Jotkut myyty hyvien tarjoustenkin taotta. Jotkut toki viety teuraaksikin,mutta periksi ei oo annettu,syyt on ollu terveyspuolella,ei huonossa voittosummassa.

Pääasia,että ravit on jatkunut ja pyörä pyörinytkin ja sisältöä on tullut elämään täysin mitoin kukkupäin.

Päivämäärä:   29.1.26 21:51:13

Kiitos n. Tässä tulikin aika hyvin tämä kimppaomistamisen läpileikkaus noin niinkuin lyhykäisyydessään. Moni pettyy kun osaksi koetaan lähinnä maksajan rooli.

Suomen hevosissa ylitti viime vuonna +40 000€ noin 20 hevosta kaikista startanneista. Harrastelija valmentajia oli joukossa 4kpl ja kaikki muut oli ammattivalmentajia

Lämminverisillä oli ylittäneitä 37kpl joista 4 valmentajaa oli harrastelija valmentajia. Toki vaikka status onkin harrastaja, niin Tupamäkeä tai Taipaletta en historian puolesta laskisi harratelijoiksi.

Kun hevoset on ammattimaisessa valmennuksessa on tuloskin toisenlainen, mutta ne 40 00 ylitykset on siltikin harvassa. Jos starttihevosten määrä pyörii molemmissa roduissa vaihtelevasti 800-1300 hevosen paikkeilla vuosittain. Kulut ammattilaisen valmennuksessa pyörii siellä 24 000-28 000€ hujakoilla. Ei ihme, että yleisessä mielipiteessä kimppaomistaminen koetaan huijaukseksi.

Odotuksen ja myyntipuheet tulokseen verrattuna on aikas kovat. Toki onnistumisia löytyy, mutta ne voi laskea yhden käden sormin vuosittain.

Päivämäärä:   29.1.26 21:59:40

Toki olisin voinut nyt täsmentää että pysytään Suomen kamaralla. Suomalaisen hevostalouden tilahan on veitsen terällä. Se jolla on rahaa voi vaikka seteleillä pyyhkiä...keittiön pöytiä, mutta nyt kyse onkin tavallisten harrastajien kestopisteestä.
Yrityksistä houkutella laajenpaa harrastelijakuntaa liikkeelle omistamiseen ja niiden epäonnistumisista. Valitettavasti ainut keino määritellä on taloudellinen panostus ja odotukset.
Käsi sydämmelle, jos hevonen aina tulee viimeisimpien joukossa maaliin, niin ei sitä kauan pysty toimimaan. Ainakin menee pisteet, ettei voi edes ilmoitella raveihin.
Riidellä ei kannata, mutta realiteetit on otettava huomioon.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.