|
Lähettäjä: Näin se on
Päivämäärä: 18.11.25 18:25:03
Ennakkomaksullisten kilpailujen lisääntyminen on hevosen omistamisen kannalta epäsuotuisa kehitys. Omistajat sijoittavat entistä enemmän omia rahojaan, vaikka palkintotason nousun pitäisi tulla pelivaihtojen nousun kautta. Ohjastajat ja valmentajat saavat vastikkeettomasti palkintopotista entistä enemmän, kuitenkin laittamatta itse mitään palkintopottiin. Se olisi sama kuin työporukan sököpotista joku sivussa istuva ei-pelaava katselija ottaisi 15-prosentin provision jokaisesta sököerästä. Ennakkomaksullisissa kilpailuissa voisi ohjastajien provisio olla max 5 prosenttia tai kuskit ja valmentajat laittavat itse sen 15 prosenttia ennakkomaksuihin.
Jotkut tietenkin älähtää heti, että ajakaa sitten itse hevosenne. Asia ei ole kuitenkaan niin yksinkertaista. Astutus- ja varsamäärät vähenee ja hevosen omistamisesta tulee entistä harvempien huvi ja harrastus taloudellisten realiteettien takia. Kyseinen trendi on jo nähtävissä, raha on entistä tiukemmassa. Silloin loppuu treenareilta valmennettavat ja kuskeilta ohjastettavat, jos vain omistajille kasataan ltaloudellisia rasitteita.
|