Lähettäjä: Lainaus
Päivämäärä: 9.7.25 00:24:44
Lainataan kirjoitus joka aiheutti eläinrääkkäyksen puolustajien vihakommenttien tulvan:
Elisa Aaltola
7 t ·
Jo neljä hevosta on kuollut tänä vuonna raveissa. Syinä on ollut mm. sydänongelmia ja luiden katkeamisia. Jokainen näistä kuolemista on liikaa. 💔
Kuolemia tapahtuu, kun eläimiä alistetaan äärimmäiselle fyysiselle rasitukselle. Jos sydämessä on synnynnäisiä ongelmia, voi kova rasitus saada sen pettämään. Moisessa rasituksessa eläimet voivat loukata pahasti myös mm. jalkojaan.
Olen aiemminkin puhunut raviharrastuksen ongelmista kuultuani ensin asiaan perehtyneitä eläinlääkäreitä. Ongelmia on monia.
1. Raviurheilu aiheuttaa hevosille hyvin yleisesti kuolaimista johtuvia kivuliaita ruhjeita suuhun.
2. Harjoittelu voi olla kovaa ja hevosen kannalta erittäin yksipuolista. Luonnossa hevonen ei ravaa useita tunteja radalla, vaan laiduntaa, lepäilee, leikkii ja käyttää monipuolisesti eri askellajeja. Eläimen pakottaminen monotoniseen ja kovaan fyysiseen rasitukseen on eettisesti varsin ongelmallista. Sen myötä voi syntyä rasitusvammoja ja muita terveysongelmia - psyykkisestä turhautumisesta puhumattakaan.
3. Pito-olosuhteissa voi olla hevosen kannalta vakavia puutteita. Hevoset kaipaavat paljon kontaktia muihin hevosiin, laiduntamisrauhaa ja vapautta halutessaan kirmata, leikkiä ja juosta laajoilla alueilla. Yksittäiskarsinat ja ahtaat pihatot / laitumet estävät näiden todella tärkeiden tarpeiden toteutumista.
4. Raveissa käytetään myös voimakeinoja ja hevosia piiskataan valitettavan yleisesti. Ala taas ei tunnu haluavan kunnolla puuttua asiaan.
Raviurheilu ei mahdollistakaan hevosille täysipainoista, hyvää ja ennen kaikkea hevosmaista elämää, jossa turhat riskit on minimoitu. 🐴
Kun aiemmin olen tästä puhunut, olen saanut niskaani melkoisen määrän raviharrastajien vihapuhetta. Puhuttamani hevostuntijat ovatkin todenneet, etteivät he uskalla puhua näistä asioista julkisesti siksi, että pelkäävät joutuvansa maalitetuksi. Tilanne on siltä(kin) osin kestämätön ja perustuu outoon pelolla hallitsemiseen ja vaientamiseen.
Itse en aio hevosten puolesta puhumista kuitenkaan lopettaa. Sen sijaan todella toivon, että harrastajat miettisivät, mikä oikeasti on hevosen kannalta hyvää elämää - ja ovatko ravit todella pätevä syy asettaa oman hevosen elämä kuolemalle alttiiksi. 🙏
|