Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen liinassa,toiseen suuntaan kankea. Vika?

Lähettäjä: hepo 
Päivämäärä:   7.4.25 09:04:47

Hevonen liinassa, "kellon suuntaan" erittäin kankea, ihan kuin tervassa menisi. Toiseen suuntaan taas liikkui normaalisti ja mielellään.
Onko vika kumman puolen jaloissa? Liinan sisäpuolen vai ulkopuolen?

Toki vika voi olla muuallakin, mutta jalkoja epäilen ekaksi..

Re: Hevonen liinassa,toiseen suuntaan kankea. Vika?

Lähettäjä: mutsi 
Päivämäärä:   7.4.25 10:15:43

eikö se sisäpuoli ympyrällä enemmän ota painoa, joten sisäpuolelta etsisin vikaa ensimmäiseksi..

Lähettäjä: Mirkku 
Päivämäärä:   7.4.25 10:18:50

Itse kiinnittäisin enemmän huomiota lihaksistoon.

Hevosta käsitellään pääsääntöisesti vasemmalta puolelta, talutukset, valjastukset ym. Tällöin se myös myötää enemmän vasemmalle ja lihakset ovat oikealta puolelta ns. vetreitä, jolloin sen on helpompi myös juosta liinassa oikea puoli ulospäin.

Olen vastaavassa tapauksessa ruvennut taluttamaan oikealta puolelta ja tehnyt venytysharjoituksia oikealle puolelle. Esim. taivutellut porkkanan avulla päätä sivulle. Ja liinassa ens alkuun pelkkää kävelyä vaikka vähän pienemmällä säteellä.

Lähettäjä: Onko näin? 
Päivämäärä:   7.4.25 11:40:46

Hevonen linnassa, toinen suuntaa vankilaan.

Lähettäjä: kaale 
Päivämäärä:   7.4.25 11:43:31

Mietipä ihan itse kummanko puolen takajalka radalla kurveissa joutuu tekemään töitä ? Toiseksi kummallako takajalalla hevonen ponnistaa enemmän voltista käännettäessä kilpailusuuntaan (3-5 radoilta) ja miksi myös monet laukkaavat ?

Muna kana reaktio lienee itsestään selvyys

Lähettäjä: Timo 
Päivämäärä:   7.4.25 12:05:31

Hevosellani oli sama ongelma ehdottomasti kellon suuntaan takareisi ja selkälihas jumissa venyy kun on ulkopuolella

Lähettäjä: Zeta 
Päivämäärä:   7.4.25 13:26:41

Tätä voi verrata ihmisen oikea-/vasenkätisyyteen, sama juttu hevosella. Luonnostaan helpompi taipua toiseen suuntaan. Tämä otetaan esille useimmissa ratsuoppikirjoissa, kannattaa joskus lukea niitäkin. Kyllä se harjoitusten myötä äkkiä notkistuu, ei tarvi olla mistään kipiä. Ja olen itse todennut kymmenien hevosten kokemuksella. Ja nimenomaan niin, että liikkuminen vasemmalle on helpompaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.