Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 18.3.25 11:13:52
Se mikä toimii toisella, ei toimi toisella. Eli kokeilemalla selviää mikä toimii oman hevosen kohdalla. Esim. laidun voi olla joillekin hyväksi, mutta jos on ramppaaja, ressaa ötököitä tms, niin semmoselle taas ehdoton ei. Tällaiselle kyllä voi kesällä irtona syöttää tuoretta, jos se on mahdollista. Tiedät itse hevosesi, että miten tarhaus yms järjestelyt vaikuttavat siihen. Ja varmasti olette jo eläinlääkärin kanssa sulkeneet muut kivut pois? Nekin, kun voi aiheuttaa tuollaista turhaa ressaamista. Jos onkin jokin piilovaiva ja se hoidetaan kuntoon, niin sama hevonen voi muuttua täysin lunkiksi ja sietää vauhtuvia asioita hyvin.
Ruokinnassa itse suosin mahan hyvinvointiin yksinkertaista ja luonnollista ruokintaa. Eli perusruokinta on reilusti/vapaa heinä, kaura, kivennäinen + suola. Melassileikettä (hankkijalta) tykkään syöttää myös, koska siitä saa lisäkuituja ja mahahaavataustaisilla olen huomannut, että se oikeasti auttaa jo pienellä määrällä syötettynä. Näiden lisäksi useimmiten on tarve lisävalkuaiselle joten rypsi-kronoa syötän siihen.
Oikein muita en syötä, jos ei nyt jotain erikoista syytä ole. Elektrolyytit toki saa. Kaura sopii suurimmalle osalle oikein hyvin, mutta jo olisi oikeasti kauralle allerginen tai lannehalvaustaustainen tms niin sitten syötän yhtä säkkirehua tilalla (selected).
Näillä on saatu mahat pysymään hyvinä. Ei liian prosessoitua ruokaa eikä miljoonasta pikkupurkista sitä tätä ja tuota. Lisäksi omistajan lompakko kiittää ;)
Pellavaisen syötöstä en rehellisesti ole koskaan nähnyt mitään hyötyä tulevan vrt. melassileikettä syöttäessä ero on ollut selvä.
|