Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pikalukot vai perinteiset valjaat + kärryt

Lähettäjä: aava 
Päivämäärä:   26.11.24 15:42:32

Jos ajaa vain kotona 1-2 hevosella, niin kummat on paremmat ihan kotikäyttöön? Perinteiset remmivaljaat vai pikalukolliset?

Tuntuu, että kaikilla on enää vain pikalukkovehkeitä.

Ammattitalleilla ymmärrän pikavehkeet, kun hevosia valjastetaan liukuhihnalla eikä ole aikaa pyöritellä remmejä. Mutta jos ajaa vain kotona, niin kummat kannattaisi hankkia?

Re: Pikalukot vai perinteiset valjaat + kärryt

Lähettäjä: Dorgan Jane 
Päivämäärä:   26.11.24 15:47:38

Perinteinen valjastus on parempi ja etenkin jos vetää raskaampaa kärryä.
Ja muutenkin tukevampi joka tilanteessa.

Lähettäjä: Aippi 
Päivämäärä:   26.11.24 16:05:34

Perinteinen myös hevoselle mukavampi

Päivämäärä:   27.11.24 15:13:38

Perinteisiä itsekin ajattelin ja sellaiset ostinkin, mutta tuntuu, ettei kenelläkään enää sellaisia ole kun kaikki ovat vaihtaneet pikalukkoihin... Ja kun kerron, että olen hankkimassa/hankkimut perinteiset valjaat, saan vain haukut niskaan :(

Lähettäjä: manto-oja 
Päivämäärä:   27.11.24 15:24:43

Met sitä ajamma vain perinteisilä ja harjotus kärrysä pittää olla levvee ja pehemustettu y rintaremmi.

Lähettäjä: immu 
Päivämäärä:   27.11.24 15:28:18

Perinteiset ei rämise eikä hytky niinkuin pikalukolliset.

Ja ainakin itsestä tuntuu siltä, että ne kestävät vetoa paremmin, esimerkiksi jos maastoillessa kärry juuttuu jonnekin kiinni (kanto, kivi tms).

Meillä kerran varsa peruutti tieltä alas ojanpenkalle ja sai parimetrisen kuusen itsensä ja kärryn väliin. En tiedä miten olisi käynyt pikalukkojen kanssa, mutta perinteisellä valjastuksella ei käynyt varusteille mitenkään...

Lähettäjä: Dorgan Jane 
Päivämäärä:   27.11.24 15:37:16

Ymmärtämättömät "haukkuu" tai muutoin moittii jos ei tee ja toimi niinkuin kaikki muutkin.
Omassa toiminnassa systeemin pitää olla olla itselle ja kohteelle sopiva.
Se on yhdentekevää mitä mieltä muut asiasta on.

Lähettäjä: tk 
Päivämäärä:   27.11.24 23:07:22

Ajan pikalukoilla ja rängillä, josta menee ohut köysi rissapyörien kautta ränkiin
h-auton aksilan päälle tehtyä raskasta kärryä.

Lähettäjä: Bb 
Päivämäärä:   28.11.24 00:17:15

Met ajamma kotona hevosta perinteisellä ja leveä hyvä y-rintaremmi. Startit pikalukoilla. Ponit ajetaan koko ajan pikalukoilla kun kärryt on niihin.

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   28.11.24 09:28:32

perinteiset valjaat + länget ja jarrukärryt käytössä meillä

Lähettäjä: polde 
Päivämäärä:   28.11.24 09:34:10

Meillä perinteisen valjaat, Wahlstenin "länget" ja kärryissä rissat. Mäkiseen maastoon todettu parhaaksi....

Lähettäjä: lallaa 
Päivämäärä:   28.11.24 11:25:59

Perinteiset valjaat sekä treenissä että startissa. Treenissä vaihtelen rintaremmien (leveä Y tai leveä suora) ja längen välillä. Kärryissä on siis vedontasaaja eli rissat.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   28.11.24 11:33:01

Mulle yks tuoreempi harrastaja tuhahti ivallisesti että "mä en osaisi ees valjastaa tollasia kivikautisia vehkeitä", kun ravi paikalla kieputtelin remmejä kiinni. En pahoittanut mieltäni, pohdin vain ääneen että kaikella voi näköjään rehennellä, kuten sillä ettei osaa valjastaa...

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   28.11.24 12:02:23

Täällä aina ja joka paikassa pikalukolliset.

Toisaalta en ymmärrä aloittajan huolia kun ei asialla ole mitään merkitystä lopputuloksen kannalta. Ajele ykkösiä perinteisellä valjastuksella niin ei kukaan keskity siihen minkälaiset silat on selässä, tämähän ei ole mitään paikallistason esteratsastusta.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   28.11.24 14:58:06

Kai sitä nyt aikuiseen ikään ehtineiden olisi hyvä jo osata jättää omaan arvoonsa se, että "kaikilla muilla on", ja käyttää hyvillä mielin sitä mikä itsestä parhaalle tuntuu.

Päivämäärä:   28.11.24 19:13:45

Niinhän sitä luulisi, että aikuiset ihmiset osaisivat käyttää järkeään. Mutta kun minä olen nelikymppinen ja nuo minua haukkuvat ja perinteisiä valjaita halveksivat ovat harrastaneet hevosia yhtä kauan kuin minulla on ikää ja ovat minua 30 v vanhempia... Vai onko se niin, että kun ikää on enemmän kuin 50 vuotta, niin saa olla nuorempiaan kohtaan pelkkä paskaläjä? Varsinkin, kun ravureita harrastaa...

Lähettäjä: Ilon kautta 
Päivämäärä:   28.11.24 19:25:27

Ehdottomasti perinteiset ja vielä jos on hyvät länget vetoremmin tilalle niin hevoset kiittisivät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.11.24 21:49:32

sh aina kotona länget jos ei halua vaivoja hevoselle

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.