Lähettäjä: hoi
Päivämäärä: 8.10.24 13:16:14
Nimimerkille "ei pidä",
kokemattomampi kengittäjä ja kuka tahansa hevosihminen saattaa olla hevosmiestaidoissa pätevämpi, jos hän ymmärtää paineeenpoistamistekniikat. Nuoret ihmiset ymmärtävät joskus (ei aina) paremmin hevosen psykologiaa. Itse esim. olen opettanut varsat paineenpoistamistekniikalla valjaisiin muutamassa päivässä. Kun hevosia ei pakoteta mihinkään fyysisesti, mutta johtajan nimi on selvä, niin kaikki sujuu.
Myös kokeneissa hevosihmisissä on "rihmalangoilla ajelijoita" ja kenkääjiä, jotka hallitsevat hevosia muilla keinoin kuin voimalla, mutta 50 vuotta sitten heitä oli vielä enemmän.
Muistan kun 1977 maksoin paikalliselle hevosmiehelle kengityksestä 50 markkaa, eli alle kympin nykyrahassa. Päteviä miehiä oli siihen aikaankin paljon. Kunnioitan ammattitaitoa, siksi en edelleenkään sähellä itse.
Joidenkin naiskengitäjien kanssa on ollut ongelmia siksi, että he ovat pelänneet hevosta ja pelkoa on yritetty sitten ruualla peitellä. Sen jälkeen joutuu pitkään opettamaan uudelleen, etenkin nuoria hevosia. En ole sovinisti, kaksi tällaista tapausta vain tullut vastaan. Miesten pelko taas ilmenee väkialtana.
|