Lähettäjä: Sussi
Päivämäärä: 17.8.24 09:03:55
Reki
Kitka riippuu alustasta ja reen päällä olevasta painosta. Harjoitteen voi tehdä myös intervallina, vaihdellen alustaa tai painoa. Länkivaljastus, olen myös nähnyt silavaljaille ja rintaremmille tehtyjä rekiaisoja. Rekikyyti on miellyttävän tasainen ajettaessa hieman epätasaisella, esim vanhalla pellolla jossa voi olla heinämättäitä, kuulemma ovat ryssänpäämättäitä. Reki vaatii isomman kääntymispaikan kun kärry kääntyy melkein paikallaan.
Jarrukärry
Vastuksen näkee mittarista, riippumatta alustasta. Intervallit on helppo tehdä vastusta säätämällä. Yleensä silavaljastus ja veto rintaremmillä tai längillä. Kärryissä useimmiten rissapyörän kautta kulkeva vetonaru, joka antaa rintaremmin, tai länkien liikkua etujalkojen liikkeen mukana. Jarrukärryissä aika hyvä jousitus joten kyyti yleensä melko tasaista.
Kumpikin vaihtoehto
Huomioitava esimerkiksi lumen määrä sekä mäet.
Oikea valjastus ja painon tasapainotus tärkeää, Aikanaan Kaarlo Prtaselta oli muutama kirjoitus HU.ssa oikeasta valjastamisesta, että hevonen ei saa vetää siloilla. Ei rntaremmi siloissa kiinni jolloin veto kohdistuu valjaisiin, vaan veto suoraan aisaan. Rekivaljastuksessahan tämä toteutuukin.
Myös aisalle tuleva paino on hyvä tutkia, meilläkin jarrukärry tuntuu aisapainoltaan tosi raskaalta, mutta kuskin paino tasapainottaa sen hyvin. Kun esimerkiksi meidän koppakärryissä taas on huomioitava valjastus selvästi alemmas.
Tässä minulta jotain ajatuksia aiheesta.
|