Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Poika-Siron luonne

Lähettäjä: Historiaa 
Päivämäärä:   7.5.24 12:12:21

Oon törmännyt juttuihin siitä, että Poika-Siro ja sen poika Joihuri olisivat jättäneet jotain tietynlaista luonnetta, mutta ei sitten ole oikein selvinnyt millaista.
Löytyykö täältä vielä muisteloita millaisia nämä orit olevat ja niitten linjasta tulleet jälkeläiset.

  Re: Poika-Siron luonne

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   7.5.24 12:42:14

Meillä on tamma joka Poika-Siron viimeisimpiä varsoja. Ulkonäkö on hyvin samanlainen kuin isällään, väritys sama ja koko iso, korkea ja lihoo helposti. Hienot liikkeet ratsuna.

Luonteenpiirteet seuraavanlaiset:
- Rohkea, ei juuri pelkää mitään
- Perusilme happaman näköinen ja saattaa luimistella mutta ei ole koskaan vahingoittanut ketään
- Lauman pomo, jos muut ei usko niin saattaa potkaista kavereita
- Ajossa ja ratsastuksessa vireä ja innokas mutta pysyy hyvin käsissä
- Hoitaessa kiltti ja toimiva, tosin siinäkin saattaa näyttää hapanta naamaa mutta ei tee mitään kiellettyä
- Oli erittäin helppo ja kuuliainen opetettava ajohommaan ja ratsastukseen, menee koppiin hyvin ja toimii oikeastaan kaikissa tilanteissa, kengitykset sujuu
- Utelias
- Kova syömään

Kengittäjältä olen kuullut että Poika-Siro olisi ollut hankala luonne, mutta en sitte tarkemmin tiedä mitä tällä tarkoitetaan.

  Re: Poika-Siron luonne

Lähettäjä: Kuusikko 
Päivämäärä:   7.5.24 13:24:53

Meillä oli poika-sirolainen tamma,oikeen kiva ja kiltti, yhteistyöhaluinen.

  Re: Poika-Siron luonne

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.5.24 15:37:34

Meillä Joihurilainen ruuna oli arka, pelokas, ajatteli liian paljon. Jos säikähti kerran esim. tuulessa heilahtanutta postilaatikon kantta niin ei mennyt enää ikinä sen postilaatikon ohi. Jos kerran polkaisi kannalle vinkasta purkaessa niin ei enää ikinä tullut nätisti ulos. Äärimmäisen vaikea opettaa kaikkeen, koska oli niin arka ja epäluuloinen. Ajaessa oli kyllä nopea ja eteenpäinpyrkivä ja oli muutenkin utelias ja aktiivinen.

Ihmiselle oli kyllä kiltti eikä ollut koskaan hapan. Mutta ihan jumalattoman arka.

Nyt sitten on tamma jolla ii. Joihuri ja se sitten on aivan päinvastainen. Rohkea, luottavainen, ei pelkää mitään, kiipeää vaikka puuhun jos sievästi pyytää. Vähän laiskanpuoleinen mutta kun innostuu niin menee kyllä.
Mutta perusilme on hapan. Ei ole vihainen tai aggressiivinen, mutta tämän kanssa pitää olla vähän silmät selässä enkä anna lasten hoitaa tätä karsinassa. Jos tätä komentaa edes äänellä, niin tämän ensireaktio on "puolustautua" komentamalla takaisin, eli vetää korvat luimuun ja voi irvistää/polkaista jalkaa. Eli provosoituu helposti.

  Re: Poika-Siron luonne

Lähettäjä: Jiu 
Päivämäärä:   7.5.24 15:55:49

^Meillä saman sorttinen joihurilainen ruuna. Ihan kamalan arka. Kaikki uusi on jännittävää, vaikka toisaalta on yritteliäs luonne. Jos pelästyy, pelästyy ihan hillittömästi eikä sitä pitele sitten mikään. Selkeiden rutiinien kanssa tämä pärjää kyllä, ja on todella kiltti ihmisille. Ja älyttömän kaunis!

  Re: Poika-Siron luonne

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   7.5.24 16:11:28

Poikasirolaisissa paljon niitä jotka ryskäsivät raamit kaulassa melkein mistä vain, eivätkä ihan hevillä pysähtyneet.

  Re: Poika-Siron luonne

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.5.24 16:14:17

Jyrääjiä

  Re: Poika-Siron luonne

Lähettäjä: labbis 
Päivämäärä:   7.5.24 16:50:41

Lähettäjä: ~*~
Päivämäärä: 7.5.24 16:11:28

Poikasirolaisissa paljon niitä jotka ryskäsivät raamit kaulassa melkein mistä vain, eivätkä ihan hevillä pysähtyneet.

Ilmoita häirikköviestistä
Re: Poika-Siron luonne
Lähettäjä: -
Päivämäärä: 7.5.24 16:14:17

Jyrääjiä

NÄMÄ!

  Re: Poika-Siron luonne

Lähettäjä: Teuvo 
Päivämäärä:   7.5.24 17:29:50

Olin Teivossa kesällä joskus vuoden 90 paikkeilla. Olin katsomassa oman hevosen lämmittelyä ennen raveja. Lämmittelemään tuli myös yksi Poika-Sirolainen tamma.
Heti radalle tultuaan tamma vaihtoi askellajin laukaksi ja meni lujaa rataa ympäri.
Jossain vaiheessa pinnasuoja hajosi ja muutamia pinnoja katkeili. Katkenneet pinnat osuivat kahveliin ja pitivät kovan kilinän. Tamma lisäsi vauhtia laukkaan, mutta jossain kuudennen kierroksen kohdalla vauhti hiljeni ja valjakko tuli pois radalta.
Muutaman minuutin kuluttua kuulutettiin, että kyseisen tamman edustaja pitää ottaa yhteys tuomaristoon.
Lähellä minua ollut mies sanoi, että mitä pirua ne tuota kuuluttelee, minä ainakin olisin mielissäni, jos saisin joskus noin pyrkivän suomenhevostamman.
En nähnyt ko. tammaa enään koskaan, vaikka siihen aikaan olin melkein joka tiistai Teivossa ja ohjelman ostin Ärrältä aina.

  Re: Poika-Siron luonne

Lähettäjä: Llll 
Päivämäärä:   8.5.24 20:41:19

Kokemuksia molempien oriiden jälkeläisistä oreista ja tammoista
Ensinnäkin tykkään kovasti molemmista
Joihurilaiset vähän jäykkäsuisia ja kovasti pelaa kielellä
Hiukan arkoja hienot liikkeet mutta aina ei tajua ottaa vauhtia
Poika-siron jälkeläisillä ollut hyvä kilpailupää ja nopeasti kehittyviä ehkä jopa varhaislahjakkaita
Molempien jälkeläiset olleet hyviä rehunkäyttäjiä
Muutamat tanssiaskeleet saattoi tulla siirtymätilanteissa :)
Ei valittamista enemmän ongelmia esim jaanen suikun jälkeläisten kanssa ollut

  Re: Poika-Siron luonne

Lähettäjä: Jiu 
Päivämäärä:   9.5.24 06:42:46

Llll, mikä jaanensuikkulaisissa on ollut vikana?

  Re: Poika-Siron luonne

Lähettäjä: Hellu 
Päivämäärä:   9.5.24 11:31:46

Tuolla pihalla oleilee 22 v ruuna Poika-Sirosta. Kiltti ku mikä. Kunnioittaa ihmistä. Ajaessa oli vireä. Radalla ei tehny virheliikettä, mitä nyt silloin tällöin jekuillaan testas onko kuski hereillä. Kilpaili viimisen kilpailuvuotensa (15v) viimisenä iltana.
Pieni, pystypäinen, kompakti paketti. Hyvä syömään. Tulee toimeen kaikkien, ihmisten, hevosten, koirien jne kanssa. Laumassa sopeutuu paikkaansa, ei pyri pomoksi, mutta on sellanenkin tilanteen niin vaatiessa. Oppinut kaikki asiat helposti.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.