Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hoitovinkkejä astmaa sairastavalle ravurille

Lähettäjä: Kirsikka 
Päivämäärä:   30.4.24 14:14:22

Olisikohan jollakin kokemusta tehokkaasta hoidosta ravurille joka on todettu henkipuolelta allergiseksi. Höyrytykset ja yrttilääkitykset ei auta riittävästi… kyytihalua olisi mutta henki ei vielä riitä startille asti. Onko kukaan kokeillut esim kortisonilääkitystä tms?

  Re: Hoitovinkkejä astmaa sairastavalle ravurille

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.4.24 14:51:29

Norjalaisilta hiihtäjiltä voisi saada oikeat astmalääkkeet, ei vaan jos hevosella on astma tai allergiavaivoja hengityspuolella niin ei siitä oikein pärjäävää kilpahevosta helposti saa. Lääkityksillä tulee varoaikoja ja muut hoidot voivat vähän helpottaa, mutta se mikä aiheuttaa allergiaa pitäisi yrittää poistaa. Hevonenhan ei itse ymmärrä miksi pyörä ei pyöri vaikka kuinka yrittää, siinä saattaa joskus loppua happi kokonaan. Sairaalla hevosellahan ei tulisi kilpailla, valmentajanvastuun laiminlyönti näyttää joskus aiheuttavan Hippoksella rangaistuksia.

  Re: Hoitovinkkejä astmaa sairastavalle ravurille

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.4.24 14:58:49

aika huono ennuste ravuriksi

  Re: Hoitovinkkejä astmaa sairastavalle ravurille

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.4.24 15:21:42

Kirsikka, kaksi vaihtoehtoa on, joko "nappi" otsaan tai pitää "pulla" hevosena terv. nimimerkki "kokemusta on"!

  Re: Hoitovinkkejä astmaa sairastavalle ravurille

Lähettäjä: Dorgan Jane 
Päivämäärä:   30.4.24 15:38:45

Babyhaler. Lääkintä toiseen sieraimeen ja kämmenellä peität toisen sieraimen.
Klinikalta sopivat aineet, kortisoni varmaan aluksi.
Sitten se raikas hengitysilma eli ulkona 24/7.

  Re: Hoitovinkkejä astmaa sairastavalle ravurille

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   30.4.24 16:14:11

Suolahuone/maskin kautta käytettynä voisi auttaa vähän.
Mutta kilpahommat voi olla kyllä niin ja näin..
Tulee varoaikoja lääkinnästä ja hoidosta,ja ei mahda hevonen suorittaa kunnolla kun ei ilma kulje jne.
Taitaisi humputteluhevosen/seuralaisen ura olla tuommoiselle paras .
Laittaa ajoissa pois kun oireet pahenee..

  Re: Hoitovinkkejä astmaa sairastavalle ravurille

Lähettäjä: Henni 
Päivämäärä:   30.4.24 17:22:38

Eikö Elan ole astma hevonen. Kuukauden hevonen jutussa oli toista vuotta sitten juttua.
Tieten kortisonilääkityksellä hoidettu ja suolahuone käytössä.
Hyvinhän tuo on pärjännyt.

  Re: Hoitovinkkejä astmaa sairastavalle ravurille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.4.24 17:26:07

Jos hevonen on allerginen, niin lääkitys siihen, kun allergiaa aiheuttavaa on ilmassa. Tarvittaessa astmalääke. Hevosilla käytetään sekä kortisonia että avaavaa lääkitystä.
Kilpailukausi täytyy järjestää allergia-ajan ulkopuolelle.

Jos hevosella on astma, niin sitten sen aiheuttaja täytyy selvittää. TUleeko flunssan yhteydessä vai reagoiko rasitukseen tai pölyihin.

  Re: Hoitovinkkejä astmaa sairastavalle ravurille

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   30.4.24 19:36:13

Olen itse astmaatikko ja kyllä urheilijan ura on ihan viimeinen mitä oon itselle ajatellut. Mikä vaan ärsytys voi heikentää hengitystehoa ihan yllättäen vaikka olisi hyvä hoitotasapaino. Jos mulla olisi astmaatikko hevonen, niin en kyllä lähtisi sitä lääkkeillä juoksuttamaan vaan vaihtaisin terveempään.

  Re: Hoitovinkkejä astmaa sairastavalle ravurille

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   30.4.24 22:17:36

”Kilpailukausi täytyy järjestää allergia-ajan ulkopuolelle.”

Tämä!

  Re: Hoitovinkkejä astmaa sairastavalle ravurille

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   30.4.24 22:21:11

Ratsuilla on paljon tuota, mutta työ onkin erinlaista. Vauhti ei kasva isoksi. Jos on kiva hevonen. Maksa ratsuttajalle että käy kouluttamassa perusasiat. Että kantaa itsensä ravissa. Ja myy ratsuksi. Itse sain 4000€ ja koulutus sen takia ettei tarvitse ilmaiseksi antaa ja hevonen saa hyvän kodin. Puhun lämppäristä.

  Re: Hoitovinkkejä astmaa sairastavalle ravurille

Lähettäjä: Otto-Ville 
Päivämäärä:   2.5.24 13:56:36

9mm, lähietäisyydeltä.

  Re: Hoitovinkkejä astmaa sairastavalle ravurille

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.5.24 14:29:51

Jos on astma, niin mikään ei mahdollista kilpailu-uraa! Lääkkeiden avulla ei saa kilpailla, kuten ihmisurheilussa! Allergia on eri asia, kuin astma! Astma on ja pysyy, allergia oireet vaihtelee vuodenajan mukaan!

  Re: Hoitovinkkejä astmaa sairastavalle ravurille

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.5.24 20:52:37

Mielenkiinnosta kysyn, kauanko annatte höyryhengitystä hevoselle yhdellä kertaa ja käytättekö jotain lisäaineita veden seassa?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.