Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Arvaamattoman hevosen ratsutus ja koulutus

Lähettäjä: Vepp 
Päivämäärä:   9.10.26 08:00:57

Instagramissa tuli vastaan videoita EJ:n tilanteesta, ja niiden näkemisestä jäi todella surullinen fiilis. Ymmärsin, ettei hän itse muista tapahtumaa ja että ainoa paikalla ollut henkilö oli hevosen omistaja, jonka kertoman mukaan hevonen kompastui. Hevonen joka vammauttanut muitakin aiemmin.
Olen ymmärtänyt, että hevosella oli ollut arvaamatonta käytöstä ja se oli hyvin ketterä sekä nopea käännöksissään, mutta en tiedä, kuinka paljon taustalla mahdollisesti oli kipua. (redditissä keskusteluja)

Tapaus herättää pohtimaan, miten hevosen terveydentilaa ja ratsastamisen turvallisuutta arvioidaan käytännössä. Ja voiko ratsuttaja luottaa hevosenomistajan sanoihin, vai pitäisikö aina ensin omistajan itse näyttää hevosen ratsain ratsuttajalle, ennen kuin hän itse nousee kyytiin?

Olisi tärkeää, että myös ammattiratsuttajilla olisi hyvät valmiudet tunnistaa tilanteet, joissa ratsastamisesta ei ehkä ole hyötyä ennen kuin hevosen mahdolliset kipu- tai käytösongelmat on selvitetty. Miksi maastakäsittelyä ei pidetä enää perustana kaikelle, vaan koitetaan yksittäisillä ratsutuskerroilla ratkoa noin isoja haasteita samalla vaarantaen ratsuttajan henkeä.

Re: Arvaamattoman hevosen ratsutus ja koulutus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.10.26 08:10:16

Mun mielestä tällaisissa tilanteissa olisi hyvä aloittaa maastakäsin ja katsoa myös, miten hevonen toimii omistajan ratsastamana, ennen kuin ratsuttaja nousee itse selkään. Jos hevonen on arvaamaton, mietityttäisi myös, onko sen terveydentila varmasti tutkittu kunnolla.

Huomioitava on myös se, että hevonen saattaa näyttää kivun vasta ratsuttajan ollessa selässä tiettyjä liikkeitä pyydettäessä, jos omistajan oma osaaminen ei riitä pyytämään vaikkapa kokoamista tai suoristumista.

Itse olen ratsuttajana pyytänyt nähtäväksi eläinlääkärinlausuntoja, jos hevosen käytös on herättänyt huolta. Olen myös tullut selästä alas jos hevonen on keulinut tilanteessa, jossa epäilen taustalla olevan epämukavuutta=kipua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.26 09:55:03

Eikös tuo hevonen vielä myyty kyseisen tapauksen jälkeen ratsastuskoulun…

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   9.10.26 10:10:13

Itsellä ollut useampi nuori hevonen, kaikki olleet myös jollain tavalla ongelmallisia (yksi ryösti ja pujotteli, yksi keuli ja ihan kunnolla, kolmas on luonteeltaan arvaamaton, vetää todella nopeita uukkareita mm )
Kaikkien kanssa jossain vaiheessa myös ollut ratsuttaja mukana hommassa, kaikille olen kertonut hyvin realistisesti millaisia ovat, tutkittu on kaikki myös ell.ha näistä kertonut tarkasti (kenellekään ei ole todettu mitään varsinaisesti käytöksen selittävä syytä ( kaikki olen itse näyttänyt ratsain ja kaikkia olen itse ratsastanut ratsutaltajan lisäksi jatkuvasti. Kukaan ei ole ollut ratsuttajalla ongelmien takia vaan ihan vaan koulutustason noston takia. Ovat kaikki myös edelleen luonteeltaan reaktiivisia vaikka ikää on jenemman ja koulutustasoa nostettu. On hevosia jotka ovat ehkä vähän haasteellisempia luonteeltaan olematta välttämättä kipeitä, isot reaktiot, energisyys jne pointtina siis että minusta tosiaan pitää aina kertoa tarkasti koska siinä voi vaarantaa jonkun hengen, ratsuttajan täytyy tietää ja nähdä miten hevonen reagoi ja miksi, ja päättää itse onko valmis hommaan. Omassa tapauksessa vaikka tällaista ongelmallista käytöstä on ei kukaan ole tippunut hevosiiltani, ja vaikka ne käyttäytyy ei aina ihan turvallisesti ne ei yritä poistaa ratsastajaa ne vaan ovat luonteeltaan hieman haastavamoia

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   9.10.26 10:39:37

En harrasta yhtä nopealiikkeisiä hevosia kuin tässä esimerkissä, ja lähtökohtaisesti arvaamattomia ja pomppimalla reagoivia hevosia en osta.
Mutta kaikkien hevosten kanssa voi tulla ylläreitä, tai tilanteita joissa pomput eri suuntiin voi olla herkemmässä kuin muuten.
Minulla on/on ollut 2kpl hevosia jotka eivät ole olleet mitään pomminvarmoja joka tilanteessa.

Ratsuttajani luottaa, että hän pysyy kyydissä jos minäkin pysyn. Tähän asti hän on mennyt niiden hevosten selkään, joiden selässä minä olen jo ollut ja hevosen sopivaksi todennut. Rehellisyys on tärkeää, ja että yhdessä realistisesti suunnitellaan liikutus ja myös omistaja sitoutuu omaan osuuteensa ja harjoituksiinsa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.10.26 13:26:56

Olen vuosien varrella ratsuttanut useamman omistajan hevosia, ja jossain vaiheessa tulin siihen tulokseen, että viisainta on ratsuttaa vain niitä hevosia jotka asuvat tallissa jossa olen töissä. Kun näkee hevosen päivittäin eri tilanteissa, huomaa mahd kivun tai muut haasteet, ennenkuin on siinä tilanteessa että lentää sen selästä tantereeseen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.10.26 15:39:39

Ei se maastakäsittely aina auta. Tälläinen oli minulla vasta. Meinasin ratsuttajaa ensin, mutta en uskaltanut antaa enään lopuksi kenenkään nousta selkään. Täydellinen maasta ja ihmisen mieli, mutta selästä käsin todella tuurilla käyvä. Lapsikin sai ratsastaa ilman taluttajaa, mutta seuraavana päivänä ammattilainen alas.

Nykyinen oma on todella kiltti täti heppa. Kuitenkin eräs ratsuttaja sai sen hyppäämään pystyyn. Lähinnä meitä nauratti tilanne, koska siltä vaadittiin liikaa ja meni kuppi nurin.

Loppu lauseena pommin varmasta täti hevosesta saa pystyyn hyppäävän ja todella kiltti maasta voi olla arvaamaton. Hevoset on välillä mystysiä. Harvoin helppojen ja tasaisten kanssa tarvitaan ratsutus apua. Näitä pystyyn omistaja itse viemään eteenpäin hyvällä valmennuksella. Hox. Puhun nyt harraste hevosista.

Päivämäärä:   9.10.26 18:21:05

Just puhuttiin eilen yhden nuoria laittavan kanssa, että kaikista pelottavampia on hevoset, jotka on mahdollisesti kipeitä. Vaikka nuoret on joskus raisuja, ne on kuitenkin yleensä jossain määrin ennustettavia. Sen sijaan kipeä hevonen voi reagoida täysin yllättävästi sekä ajan, tavan, suunnan että voiman suhteen.

Päivämäärä:   9.10.26 18:29:30

.., poissulkumenetelmällä siten kipeä selästään. Maastakäsin voidaan opettaa ja harjoitella käytännössä lähes kaikkea, mitä ratsainkin, lukuun ottamatta ratsastajan painoapuja ja niiden yhdistämistä muihin apuihin. Jos hevonen toimii maasta käsin oikeasti johdonmukaisesti ja on tyytyväinen, mutta ratsain reagoi voimakkaasti, pukittaa tai yrittää heittää ratsastajan selästään, en pitäisi sitä vain mystisenä hevosena tai koulutuskysymyksenä.

Sama jos hevonen reagoi voimakkaasti kun vaatimustasoa nostetaan. Normaaliterve ja -järkinen hevonen ei reagoi hyppäämällä pystyyn ja kiipeilemällä aitoja tai seiniä pitkin, kun ratsastaja pyytää hieman kokoamista.

Eli erottaisin iloisesti reaktiivisen hevosen hevosesta joka on oikeasti haluton tekemään.

Päivämäärä:   9.10.26 18:52:04

Kyllähän se kertoo jostain, jos maasta toimii kaikki ja selkään mennessä ei mikään. Eikä se ole koulutus. Itse ainakin lähtökohtaisesti epäilisin, että selässä oleva paino aiheuttaa hevoselle kipua sellaisessa tilanteessa. Koska jos sen on pystynyt maasta kouluttamaan muutakin kuin juoksemaan liinan päässä, se on kyllä halukas tekemään ja oppimaan.

Päivämäärä:   9.10.26 19:22:10

Jos minua pyydetään korjaamaan hevosta joka jumittaa, kiukuttelee, nousee pystyyn, kehotan tutkimaan hevosta klinikalla ja tekemään mukavia kevyitä juttuja menemättä selkään.

Jos minua pyydetään viemään hevosen koulutustasoa eteenpäin ja yevonen saattaa joskus säikähtää tai laukannostossa innostua, suostun kyllä.

Mutta jos hevonen on selkeästi haluton, niin en. Kipeä, haluton hevonen on suurin riski ratsuttajalle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.