|
Lähettäjä: Vepp
Päivämäärä: 9.10.26 08:00:57
Instagramissa tuli vastaan videoita EJ:n tilanteesta, ja niiden näkemisestä jäi todella surullinen fiilis. Ymmärsin, ettei hän itse muista tapahtumaa ja että ainoa paikalla ollut henkilö oli hevosen omistaja, jonka kertoman mukaan hevonen kompastui. Hevonen joka vammauttanut muitakin aiemmin.
Olen ymmärtänyt, että hevosella oli ollut arvaamatonta käytöstä ja se oli hyvin ketterä sekä nopea käännöksissään, mutta en tiedä, kuinka paljon taustalla mahdollisesti oli kipua. (redditissä keskusteluja)
Tapaus herättää pohtimaan, miten hevosen terveydentilaa ja ratsastamisen turvallisuutta arvioidaan käytännössä. Ja voiko ratsuttaja luottaa hevosenomistajan sanoihin, vai pitäisikö aina ensin omistajan itse näyttää hevosen ratsain ratsuttajalle, ennen kuin hän itse nousee kyytiin?
Olisi tärkeää, että myös ammattiratsuttajilla olisi hyvät valmiudet tunnistaa tilanteet, joissa ratsastamisesta ei ehkä ole hyötyä ennen kuin hevosen mahdolliset kipu- tai käytösongelmat on selvitetty. Miksi maastakäsittelyä ei pidetä enää perustana kaikelle, vaan koitetaan yksittäisillä ratsutuskerroilla ratkoa noin isoja haasteita samalla vaarantaen ratsuttajan henkeä.
|