Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Talliyrittäjät! Takokaa minulle järkeä päähän

Lähettäjä: Pilvilinna 
Päivämäärä:   8.10.26 14:14:02

Pidin omaa 20 hevosen tallia aikanaan. Opetin arki-illat ratsastusta sekä hoidin täysihoidolla olevia yksäreitä.

Nyt on tullut oltua joitain tunteja paikallisen maneesin katsomossa ja alkaa taas kutsumaan se vaaleanpunainen ajatus omasta tallista asiakkaineen.

Miksi talliyrittäjyys jäi?
Kroppa sanoi itsensä irti, jos ei olisi sanonut niin pankkitili viimeistään varmaan vuoden tai kahden sisään.

Takokaa mulle nyt järkeä päähän etten ala oikeasti hahmottelemaan jonkin tilan ostoa.
Esim. Syksyllä märkää ja kuraa, talvella jäätyy vedet, asiakkaat kaipaa koko ajan lisää ja parempaa, ei koskaan lomaa yms

Re: Talliyrittäjät! Takokaa minulle järkeä päähän

Lähettäjä: Murskataan 
Päivämäärä:   8.10.26 14:20:32

Katso ihan nykypäivän hintoja ja mieti huvittaako stressata rahasta kokoajan. Vastaus on ei.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   8.10.26 14:23:42

Kestäisikö se kroppa nykyään sen paremmin?

Lähettäjä: Weirdo 
Päivämäärä:   8.10.26 14:25:19

Kaikki kustannukset nousee koko ajan, asiakkaiden maksukyky taasen laskee, kylmää, pimeää, märkää, väsyttää, sattuu, kolottaa, rahat loppu, hermot menee, pää särkee, räntää sataa vaakatasossa päin pläsiä, lunta tullut yön aikana polveen asti, vettä sataa viikon putkeen niin että kaikki vain kelluu, märät loimet painaa, kuivat loimet ovat likaisia ja luultavasti väärässä paikassa, sormet jäätyy, varpaat jäätyy, nenä jäätyy, vedet jäätyy, moottoriajoneuvo(t) ei käynnisty, kaikki hajoaa vuorotellen ja samaan aikaan, aidat, putket, traktorit, oma auto ja kiitosta ei ole tulossa mistään suunnasta, lisää vaatimuksia kylläkin.

Auttoiko?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   8.10.26 14:26:23

Märkä, kura ja jäätyneet vedet on pikkujuttu. Jos kroppa on jossain vaiheessa pettänyt, voin luvata että iän myötä se uhka ei ole pienentynyt!!! Jos pankkitili on näyttänyt muutama vuosi sitten huolestuttavalta, kulut ovat siitä kasvaneet melkoisesti hintojen nousun myötä, joten sama huoli pukkaa päälle nopesmmin ja isompana. Mutta jos on intohimo hommaan ja hyvä rahatilanne niin onnea matkaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.10.26 14:32:20

Weirdo - ai kauhee kun naurattaa ja samalla vähän itkettää :-)( Mutta taas mennään....

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.10.26 14:33:01

Ihmiset nykyään valehtelee ja huijaa ja jättää surutta maksamatta. Katselet sitten niitä rikkinäisiä hylättyjä hevosia pihassa etkä voi tehdä mitään. Haluatko todella vastailla viesteihin ja puheluihin valituksineen yötä päivää kun jollain on nyt ollut väärän värinen loimi tai turpaan jäänyt aurinkorasva laittamatta? Et pääse koskaan lomalle, ja jos pääsetkin niin sielä olet vain stressissä mitä kotona tapahtuu. Ja aina tapahtuu tietysti juuri silloin kun itse olet 3,25 päivää poissa. Kaikki maksaa hitosti enemmän kuin 5 vuotta sitten, sähkö, heinä, kuivike jne. silti ihmisten maksukyky ja halukkuus ei ole noussut yhtään. Koko yhtälö on toimimaton ja tulet vain hulluksi, rahattomaksi ja rikkinäiseksi sisältä ja ulkoa.

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   8.10.26 14:56:22

2 omaa omaan pihaan niin saat suunnilleen vaan hyvät puolet asiasta

Lähettäjä: Pilvilinna 
Päivämäärä:   8.10.26 15:00:49

Oi kiitos juuri tälläistä kaipasin, ei ole ikävä :’)

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   8.10.26 15:06:07

Vaihdevuosiikää lähestyvät naiset pääasiallisina asiakkaina. Voi sitä mielenpahoituksen määrää. Jos olisi asiakkaina ne hevoset ilman omistajaansa niin olisi mukavaakin.
Pidä muutama ratsastustunti niin valkenee mitä tarkoitan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.10.26 15:20:28

Nyt ei joka tapauksessa riitä maksukykyisiä asiakkaita nykyisillekään talleille, eli uutena saisit vaivoiksesi vain ne, jotka eivät enää muualle pääse.

Lähettäjä: lrr 
Päivämäärä:   8.10.26 17:50:56

Jotta tallinpito on kivaa, pitää puitteiden olla hyvät ja se maksaa ja niiden ylläpito maksaa. Eli joko et saa asiakkaita ollenkaan kun kenelläkään ei ole varaa maksaa tai sitten asiakkaat vinkuvat korkeita hintoja ja vaativat ylimäääräisiä palveluita kun tallivuokra on niin kallis. Tai sitten olet ihan romu kun kaikki on niin raskasta kun ei ole varaa työntekijöihin, kunnon koneisiin ja automatiikkaan ja parempiin puitteisiin, kuten ravattomat kulkureitit ja tarhat, isot toimivat kuivaushuoneet ja niin edelleen.

Minulla ei ole mahdollisuutta pitää omaa tallia joten arvostan tallinpitäjiä, joiden tallissa voin hevostani pitää. Vaikka maksan puolihoidosta johon sisältyy kuivikkeet, niin olen silti pari kertaa tilannut ison kuorman (useamman lavan) kuivikkeita yhteiseen käyttöön, että tallinpitäjän rahat säästyy johonkin muuhun.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   8.10.26 18:11:45

Harvemmin se kroppa vanhetessa paremmaksi tulee.

Lähettäjä: 1 
Päivämäärä:   8.10.26 20:47:30

Joo alä aloita uudelleen jos olet kokenut että kroppa ei kestä. Se ei tule kestämään sen paremmin kun sitä alkaa tallitöissä käyttämään. Ja tämä aika. Ei nyt.

Lähettäjä: Advan 
Päivämäärä:   8.10.26 21:20:08

Jos haluat oman tallin, hanki pikkutalli ja kaksi hevosta. Työmäärä pysyy pienehkönä ja asiakkaista ei ole vaivaa. Somista se mieleiseksesi.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   8.10.26 21:58:48

Kaipaan todella oman pienen ratsastuskouluni pitoa!! Totuus on kuitenkin se, että nykyisellä kulurakenteella kannattavuudesta voi vain haaveilla. Itsellä ei ole todellakaan tarve elää prameaa elämää, mutta kun kaikki tulot ja vähän enemmänkin uppoaa yrityksen pyörittämiseen, heikkenee oma elintaso nopeasti.

Itseäni ei haitannut olla kiinni yrityksessä vuoden jokaisena päivänä, mutta kyllä jatkuva stressi ja valmiudessa olo alkoi näkymään naamassa, ja lopulta mielessä. Taloudellinen huoli oli se kaikista pahin.

Oman tallin pito oli minulle parasta mitä minulle on tapahtunut, mutta myös raskainta aikaa elämästäni. Joskus itsekin haaveilen palaavani alalle. Ymmärrän hyvin aloittajaa. Kuitenkin jos vielä lähtisin alalle, olisi velatonta pääomaa oltava niin, että pystyisi hankkimaan toimivat ja siistit puitteet, sekä olisi oltava mahdollisuudet palkata useampi työntekijä. Jäänee siis ikuisesti haaveeksi :)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.10.26 23:12:24

Tallinpito voisi kannattaa jos saat heinät ja olki kuivikkeet omasta tuki pellosta omalla kalustolla..
tilan oltava velaton, oma vesikaivo ehdoton ja aurinkopaneelit..
sitten karsinat pelkästään vuokralle ilman työn osuutta jne.. laskutat sitten heinästä ja muista palveluista erikseen..

Mutta jos joudut ottamaan velkaa, palkkaamaan työntekijöitä, ostamaan kaikki tuotantopanokset niin unohda..

Lähettäjä: Rupi 
Päivämäärä:   8.10.26 23:20:00

Vaikka märän, kylmän ja pimeyden kestää, niin tämä nykyinen taloustilanne alkaa olla mahdoton. Kaikki kallistuu, mutta asiakkailla ei ole kykyä kuluttaa enempää. Asiakkaat alkavat säästämään huveistaan, kun raha menee heilläkin ruokaan, sähköön ja polttoaineisiin. Ja sit pitäis ite vielä jotenkin kyetä maksamaan kallistuneet ruoat, sähköt ja polttoaineet?!

Eli ei, tallinpito ei vaan kannata tällä hetkellä... Tai niinkuin yllä sanottiin, kaiken pitää olla velatonta ja ruoan ja kuivikkeen on tultava omasta pellosta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.10.26 01:59:49

Moni haaveilee lopettamisesta mutta ei tiedä mitä muutakaan tekisi. Siitä huolimatta monilla tulee pakkotilanne eteen ihan taloussyistä

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   9.10.26 08:44:31

Moni ei pysty lopettamaan koska se merkitsisi valtavaa tappiota, omaisuuden menetystä ja tyhjän päälle jäämistä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.10.26 09:01:03

Itsehoitotallien määrä lisääntyy, kuten Ruotsissa.
Jos asiakkaan maksukyky pienenee, niin pienenee myös palveluiden laatu ja määrä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.10.26 21:58:07

Tee se liikentoimintasuunnitelma ja laske REALISTISESTI taas kaikki sun työtunnit ja kulut+tulot. Eiköhän se auta....

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.