Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Outo valmentajakokemus

Lähettäjä: Wilma 
Päivämäärä:   6.10.26 23:31:57

Kaipaan nyt vähän vertaistukea. Jakakaa teidän oudoin tai epämiellyttävin kokemuksenne valmennuksesta tai valmentajasta.

Minulla on oma hevonen, ja kaikenlaisia valmentajia on tullut vuosien varrella tutuksi. Mutta tämä viimeisin… Vetää hiljaiseksi.

Re: Outo valmentajakokemus

Lähettäjä: Että juupa juu 
Päivämäärä:   6.10.26 23:44:56

No kerro nyt ihmeessä lisää miksi oli omituinen! Epämielyttävin valkku ollut semmonen joka jatkuvasti toisteli koko valkun etten osaa ratsastaa, koska kysyin neuvoa itselleni tuntemattoman hevosen kohdalla kun en mitenkään saanut oikeinpäin.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   7.10.26 01:00:37

On aika vaativaa valmentajalta aina se ensimmäinen kerta uuden asiakkaan kanssa. Vaatii taitoa kohdata juuri se asiakas ja se hevonen, nähdä juuri heille olennaisimmat asiat, ja vielä kommunikoida asiat niin että niistä on asiakkaalle hyötyä. Jotkut valmentajat eivät panosta eka kertaan, koska eivät halua jakaa tietoaan ihmiselle joka ehkä ei enää koskaan palaa asiakkaaksi. Jotkut sitten panostavat liikaakin ja yrittävät liikaa, asiakas ei löydä punaista lankaa ja ei sen takia varaa valmentajaa uudelleen. Valmentajatkin ovat ihmisiä eivätkä välttämättä hyviä kohtaamaan toista ihmistä, jopa jännittävät uutta asiakasta. Ole siis armollinen ja pohdi oliko tekemisessä sellaista mitä haluaisit vielä tutkia tai jatkaa. Jos mahdollista, mene katsomaan muita hänen valmennuksiaan. Aina voi ottaa pari-kolme valmennuskertaa ja päättää vasta niiden perusteella pääsettekö hänen kanssaan etenemään vai ei.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   7.10.26 09:07:07

Minä olen juuri se valkku joka koittaa heti antaa kaiken mahdollisen avun + tiedon uusille oppilaille. Varmasti uuvuttavaa osalle. Mutta suurin osa on saanut napattua ne itselleen tärkeät harjoituksien kohteet ja jääneet valmennusrinkiini. Tiedostan tämän ongelmani ja olen koittanut korjata tilannetta. Mutta vaikeaa se on kun täysin uusi ihminen sekä tuntematon hevonen edessä. Eikä oikein tiedä mistä lähteä liikkeelle.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   7.10.26 09:46:35

Omituisin kokemus oli kun yksi myöhemmin seksuaalirikoksesta tuomittu tyyppi alkoi sivelemään reittäni maastoestevalmennuksessa. Hyh.

Lähettäjä: ff 
Päivämäärä:   7.10.26 12:54:01

Huonoin kokemus on kun jouduin sanomaan valmentajalle että toivoisin hänen katsovan ratsatustani eikä selaavan puhelintaan. Kiitti palautteesta mutta tämän jälkeen ei enää saatukaan sovittua uutta tuntia... Nimekäs kouluvalmentaja.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   7.10.26 12:55:59

"Jotkut valmentajat eivät panosta eka kertaan, koska eivät halua jakaa tietoaan ihmiselle joka ehkä ei enää koskaan palaa asiakkaaksi."

En ymmärrä tällaista asennetta, enkä palaisi tuollaisen asiakkaaksi jonka ensimmäisestäkään valmennuksesta ei saisi mitään irti. Ensimmäinen valmennus on valmentajan työnäyte ja sen mukaan mietin jatkoa.

Oudoin kokemus on valmentajasta, jonka silmien alla ratsastamisen taso tuntui syöksyvän alaspäin. Jokaisen valmennuksen alussa hevonen suoritti paremmin, kuin lopussa. Hän suorastaan työnsi ratsukkoa väärään suuntaan.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   7.10.26 13:08:32

"Huonoin kokemus on kun jouduin sanomaan valmentajalle että toivoisin hänen katsovan ratsatustani eikä selaavan puhelintaan. Kiitti palautteesta mutta tämän jälkeen ei enää saatukaan sovittua uutta tuntia... Nimekäs kouluvalmentaja."

Kaverilla oli aikoinaan sama kokemus :D Oli käynyt jo useamman vuoden ja useammalla hevosella erään reilu 60v valmentajan (nimekäs, kokenut) silmien alla. Mutta sitten tuli Instagram ja tunnit muuttui siihen, että kaveri ratsasti ja tämä otti puhelimellaan kuvia, selaili sitä somea ja puhui tuntien aikana varmaan enemmän mitä puhelimessa tapahtuu kuin mitä tuon valmennettavan kuuluisi tehdä :D ... Oli hämmentävää. Eikä tuo valmennussuhde enää montaa kertaa tuon jälkeen jatkunut. Onneksi löytyi valmentaja, joka sai jopa tulosta ratsastukseen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.10.26 13:39:28

Minun oudoin valmentajakokemukseni oli se, että valmentaja ei keskittynyt valmentamiseen, vaan enemmän sen miettimiseen mitä kaikkia sairauksia ja vaivoja hevosellani voi olla

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   7.10.26 14:26:55

Huonoin kokemukseni oli eräs opettaja, joka käski toistaa/jatkaa tehtävää kunnes hevonen tekee sen oikein. Tehtäviä oli erilaisia, mutta vaatimus jatkaa sen suorittamista kunnes hevonen tekee oikein, toistui tehtävästä toiseen.

Tehtävät oli selvästikin minulle ja/tai hevoselleni liian vaativia. Minä en osannut auttaa hevosta tehtävissä enempää, eikä tämä henkilö osannut antaa minulle sellaisia ohjeita että olisin saanut hevosen suorittamaan ne paremmin. Hevosen koulutustaso oli myös varmastikin puutteellinen pyydettyihin asioihin ja tämän olisi hyvä valmentaja voinut nähdä, tosin jälkikäteen hevosen terveydestä selvisi seikkoja joiden valossa tehtävä olisi tuskin onnistunut kuitenkaan.

Eli harjoittelimme joka tunti huonoja toistoja (eikä hevonen ikinä tehnyt niitä niin kuin olisi pitänyt), mikä oli minun ajatusmaailmani vastaista. Enkä saanut apua koulutustason rakentamiseen tai realistisempia tehtäviä minun ja hevosen tasolle.

Yhteistyömme loppui 3. tuntiin, jonka jätin kesken enkä palannut asiakkaaksi.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   7.10.26 15:07:29

pilkunviilaaja: Minulla on samanlainen kokemus! Annoin valmentajalle vielä toisen mahdollisuuden (100 € / valmennus) mutta totesin ettei selkeästi toimi minulle eikä ymmärrä sitä, ettei vähän vihreä 5v voi jaksaa ja mennä samanlaisia tehtäviä treeneissä kuin aikuiset 130-tasolla kilpailevat.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.10.26 15:37:39

Myös samanlainen kokemus kuin edellisillä. Epäonnistuminen ja huonot toistot haettiin joka kerta.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   7.10.26 23:01:24

Kotimaisista ” valmentajista” riittäisi kaikenlaista tarinaa. Mutta yhteinen tekijä on ammattitaidon puute ja ohut kokemus maustettuna huonolla asenteella. Nykypäivänä on hyvin muitakin vaihtoehtoja.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   7.10.26 23:16:59

mä olen nyt joitakin kertoja käynyt uuden valmentajan treeneissä. oudointa ikinä että hän ei tervehdi! en edes oikein tiedä miten tohon tulisi suhtautua.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   7.10.26 23:46:42

Valmentaja kysyi hevostani katsoessaan -osaako tämä muka laukata?
Olin menossa koulukisoihin he B luokkaan seuraavana päivänä, mutta suokki jolla vähän lyhyt kaula eikä mikään "uljas kisaratsu". No taidettiin pärjätä ihan ok sijoittuen että osasi se hevonen laukata...

Päivämäärä:   8.10.26 02:33:36

Oudoin kokemus varmaankin se, että valmentaja tuli myöhässä ja humalassa paikalle, koskaan ennen ei oltu tavattu missään merkeissä ja hän alkoi heti puhutella minua itse keksimällään lempinimellä joka oli väännetty etunimestäni. Ei ollut mitenkään alentava tms mutta mielestäni on vähän kummallista jos toinen esittäytyy ensitapaamisella "hei olen Anna" ja toinen jatkaa koko valmennuksen kutsuen tyyliä Annuskaiseksi. Alkoholin käytön takia en kyllä koskaan varannut uutta valmennusta.

Päivämäärä:   8.10.26 05:44:58

Mulla oli valmennus, missä valmentaja koko ajan sätti tekemistäni tosi rumasti. Turhauduin niin, että kysyin voisiko tulla näyttämään mitä haluaa, kun en osaa enkä ymmärrä. Hän sanoi ettei suostu, kun ”hevonen on niin huono, ettei menisi sen paremmin kenelläkään”.

Tuosta on aikaa yli 15 vuotta, mutta en unohda ikinä miten pahalta tuntui koko valmennus ja mietin miksi ei lähettänyt meitä heti alkuunsa vaan talliin ja antanut rahoja takaisin, kun emme kumpikaan hevosen kanssa kelvanneet mihinkään.

Lähettäjä: Kaisa 
Päivämäärä:   8.10.26 15:53:44

Oudointa mitä olen kokenut näin tallinpitäjän ominaisuudessa, kun seuraan aika paljon kentälläni vaihtuvia valmentajia.

Vanhempi rouvasvalmentaja piti yksityisvalmennusta, huuteli meille muille aidan yli koko ajan, antoi välillä ratsukolle muutamia sangen naurettavia ohjeistuksia... voit vähän laukata, vedä isompaa ympyrää, vapaata verkkaa ym. Muutoin ei juuri katselut valmennettavaansa vaan jutteli muille. Tämä ratsukko oli kumminkin jo ratsastellut yhdessä monta vuotta ja juurikin tämän valmentajan silmien alla, jotta olisi voinut kuvitella, että kohtuu isolla valmennusmaksulla saisi jotain muutakin kuin vapaata verkkaa kenttää ympäri.

Tunnin päätteeksi valmentaja liittyi muiden seuraan ja haukkui edellisellä tallilla olevan valmennettavan....

Tätä jouduin seuraamaan hammasta purren pitkän aikaa...

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   8.10.26 16:34:49

” enemmän sen miettimiseen mitä kaikkia sairauksia ja vaivoja hevosellani voi olla”
”käski toistaa/jatkaa tehtävää kunnes hevonen tekee sen oikein.”
-Lopulta ilmoitti minulle reilun tunnin voltin jauhamisen jälkeen et olisit heti istunut noin niin olis onnistunu heti. Eikös see ole opettajan homma opettaa ja auttaa ratsastajaa…

Yksi nimekäs haukkui hevoseni tyhmäksi kun se ei ymmärrä.

Onhan näitä. Ja valmentaja menee kyllä vaihtoon tommosesta käytöksestä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   8.10.26 16:46:15

Meillä myös edellämainittujen kaltaista, että liian vaikeaa tehtävää piti suorittaa jatkuvilla toistoilla mistä ei selviydytty eikä ajatustakaan, että tehtävää olisi helpotettu.
Ymmärrän tietysti, että välillä käydään epämukavuusalueella, mutta kun tehtävän alussa jo hevonen alkoi vetämään liinoja kiinni ja jatkossa hevosen "iloinen" liikkuminen ja yrittämisen halu hävisi, olisi pitänyt tajuta lopettaa paljon aikaisemmin.
Nyt onneksi vuosia ollut uusi valmentaja ja edellämainitut ongelmat on poissa.

Päivämäärä:   8.10.26 21:27:17

Minulla on tällä hetkellä hieman omituinen valmentajakokemus. Ihan nimekäs ja hyvä valmentaja jonka kanssa alkuun, ehkä ekan vuoden ajan, edistyttiin hurjasti ja valmentaja tuntui olevan motivoitunut opettamaan meitä.

Kunnes tuli se tunti, kun minä ja hevonen ei oltu ihan samalla sivulla eikä kyetty tekemään sen päivän tehtävää tyylipuhtaasti läpi.
Tämän jälkeen nyt n. puolen vuoden verran joka valmennuksella on tehty vähän varioiden tätä samaa vaikeaa tehtävää, samoilla ohjeistuksilla jotka eivät alunperinkään toimineet. Joka tunti on sitä että sekä hevosta että mua turhauttaa, ja toistetaan samaa tehtävää aina epäonnistuen. Kun kerron että hänen ohjeensa johtavat siihen että hevonen painaa kädelle ja on etupainoinen, käsketään ratsastaa paremmin... Toisten valmentajien tunneilla sama tehtävä menee jotenkuten hyvin ja saan rakentavaa palautetta miksi hevonen valuu etupainoon ja kädelle, ja tätä korjataan sitten tehtävän ulkopuolella niin että lopulta sujuu ja tehdään myös muita, haastavampia tehtäviä. Se että VaB hevonen pääsee edes välillä tekemään parit sulut ja vaihdot tuntuu aivan mielettömän hyvältä, ihan kuin osattaisiin jotain.
Tämän ns. päävalkun tunnilla tilanne menee taas alkupisteeseen, ja palataan hinkkaamaan samaa asiaa alusta yhtä huonosti kun ennen. Ja sitten hän muistaa kertoa miten hevosellani ei ole riittävää tasapainoa tai voimaa tehdä/koota/liikkua. Vaikka kummasti muina aikoina kyllä on paitsi tämän ihmisen edessä, ja kisoissakin pärjätään. Tai pärjättiin, silloin kun oli vielä motivaatiota käydä.
Alkaa masentaa ja harkitsen vakavasti valmennussuhteen päättämistä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   8.10.26 21:46:47

Piste suosittelen. Vaikeampaa tehtävää voi kyllä lähestyä niin monesta eri suunnasta muutenkin.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   9.10.26 16:34:03

Parhain kerta ollut kun valmentaja toteaa ”kun Däniken tommonen ihminen”.
Ja mikä on oikeus arvostella persoonaa?

Oli viimenen kerta hänen valmennuksessa.

Valmennus on yhtälailla asiakaspalvelua. Sitten kun valmentaja ja ratsastaja on oikeasti hyviä tuttuja/kavereita ja tuntevat toisensa hyvin, voi uskaltaako heittää jotain henkilökohtaisempaa. Ei yhden tai kahden valmennuskerran jälkeen.

Lähettäjä: Muistelo 
Päivämäärä:   9.10.26 16:44:52

Hemmetin kallis valmennus, johon suostuin mukaan, kun tallilla kyseltiin osallistujia, että saadaan järjestettyä. Yksityistunnit. Aloittelin lämmittämisen, valmentaja katseli meidän menoa, ei sanonut mitään. Keventelin ja odottelin ohjeita. Kehui hevosta. Yhden pienen harjoituksen teetti. Katsoin kelloa, oli mennyt 20 minuuttia, valmentaja sanoi, ettei keksi meille enää mitään tehtävää. Sanoin, että puolet ajasta on vielä jäljellä. Kai me siinä räpisteltiin aika loppuun, mutta mitään muuta ei jäänyt mieleen kuin rahan meno.

Jälkikäteen kritisoin valmennuksen tasoa ja hintaa, minulle vastattiin, että valmentajalla oli ollut selkä kipeä...

Lähettäjä: Millie 
Päivämäärä:   9.10.26 17:19:26

Varatusta 45 minuutin valmennuksesta valmentaja (ihan ns nimivalkku) jutteli liki koko ajan maneesin katsomossa olleen kaverinsa kanssa ja katsoi enemmän tuon kaverinsa mukana ollutta koiranpentua kuin meitä. Oikeastaan ratsastin yksin koko ajan ja tunnin lopuksi sain kommentin ”kiva hevonen sulla, mikä sen suku on” ja siinäpä oikeastaan se. Oli todella hämmentävä kokemus, mietin vieläkin että mistä mä oikein maksoin. Ei menty uudelleen hänen valmennukseen :D Mutta onneksi löytyi toinen hyvä valmentaja pian eikä tarvinnut jatkaa kokeiluja pitkään.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   9.10.26 20:20:00

Mullakin huono kokemus nimekkäästä, mutta vähän nuoremmasta kouluvalmentajasta.
Mies keskittyi mukavien jutteluun ja kerran sanoi, että sehän kulkee ihan kivasti siinä. Johon minä, että on kyllä ihan kiinni sisäohjassa. Hän sitten sanoi, että irrottele vähän sitä siitä.
No daa! Mitä minä olin juuri lähes koko puolituntisen tehnyt huonolla menestyksellä! Hän ei palannut aiheeseen enää vaan jatkoi jutusteluaan minulle ja katsomossa istuville.
En saanut juuri mitään irti valkusta ja tuo on ainoa "ohje", jonka sain.
En ymmärrä hänen hypetystään, tai ehkä hän sitten keskittyy nimekkäiden valmentamisen ja tavistädeiltä huolii vain lompakon sisällön.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   9.10.26 22:30:26

” Tämän jälkeen nyt n. puolen vuoden verran joka valmennuksella on tehty vähän varioiden tätä samaa vaikeaa tehtävää, samoilla ohjeistuksilla jotka eivät alunperinkään toimineet. Joka tunti on sitä että sekä hevosta että mua turhauttaa,”

Puolen vuoden ajan, ja sä edelleen käyt tämän tunneilla?! MIKSI??

Lähettäjä: Öh 
Päivämäärä:   9.10.26 22:44:35

Maksatteko te muustakin palvelusta mitä ette saa? Jos valmentaja sanoo yhden kommentin koko valmennuksen aikana, se on sama kuin kampaaja vain kastelisi hiukset tai autokorjaamo avaisi konepellin ja veloittaisi siitä.
Nyt vähän ryhtiä ihmiset.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.