Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millä jalkineilla ratsastatte talvella?

Lähettäjä: Popo 
Päivämäärä:   6.10.26 00:09:13

Olisiko suositella hyviä kenkiä, chapseja, saappaita tms. millä tarkenisi hyvin ratsastaa talvella.

Arvostan erityisesti sitä, että varpaat eivät palele, toiseksi sitä, että jalkine on tukeva.

Re: Millä jalkineilla ratsastatte talvella?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.26 00:21:56

Ostin viime talvena mountain horsen talvisaappaat ja mietin vain, miksi en investoinut niihin aiemmin. Nuo oli horzen alessa edulliset, mutta ovh on jossain 180e kieppeillä. Otin yhden koon isompana, että mahtuu ohut villasukka sisään ja varsi sen verran reiluna, että varren karvavuori ei puristu kasaan. Mielestäni olivat erinomaiset saappaat talvella ja ainakin omassa treenissä sileällä ja pieniä esteitä oikein tukevat. Ei palellut varpaat pakkasilla, toki täällä ei tainnut juuri alle 20 mennä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.10.26 01:15:02

Jodphurit ympärivuoden
Vaihtuu vaan eripohjalliset nii tarkenee
Talvella myös talviratsastussukat

Päivämäärä:   6.10.26 01:42:33

Jollain ugg jäljitelmillä, en niillä cittarista saatavilla mutta saman tyyppiset. Ei palele varpaat vaikka olisi metallijalustin pakkasella

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   6.10.26 01:50:44

Lampaankarva jodhpurit Mountain horselta ja lisäksi chapsit.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.10.26 02:53:28

En ymmärrä miten jotkut pärjää niin heppoisilla kengillä talvella. Lampaankarva jodhpurit menee vielä ehkä just ja just pikkupakkasilla. Mountain horsen snowy river tms. Nahkakengät karvavuorella + villasukilla on olleet aika hyvät. Lisäksi käytän usein kertakäyttöisiä lämmittäviä pohjallisia. Kovilla pakkasilla (eli täällä etelässä alle -20C) sitten puuilon pilkkikengät. Metalliset jalustimet on myös todella kylmät eli itsellä käytössä free jumpit ja jotkut toiset halpis muovijalkkarit joiden merkkiä en tiedä karvasatulan kanssa.

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   6.10.26 07:20:19

Sievin maiharit, soft solidit on parhaat, lämpimät ja tukevat.

Päivämäärä:   6.10.26 07:21:17

Turvakenkä maiharit, karvapohjallisella. Enkä käytä metallijalustimia ja näillä pärjännyt tosi hyvin.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   6.10.26 07:58:18

Sievin nahkaiset talvisaappaat

Päivämäärä:   6.10.26 08:29:26

Lampaankarvajodhpurit

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   6.10.26 09:05:06

Kumisaappailla :D Ja siellä sitten villasukka tai kaksi sisällä. Ei ole moneen vuoteen palelleet varpaat, paitsi, jos menee käyntimaastoon -20 pakkasessa. Jos ravaa, niin sitten ei silloinkaan ongelmaa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.10.26 09:21:14

Mulla on hööksin jotkut talviratsastuskengät, ei niinkään jodhpur-malliset vaan enemmän muistuttaa vaelluskenkää. Siellä sitten lampaankarvapohjalliset ja sukkana merinovillasukka. Ei ole palellut varpaat koskaan vaikka olis kuinka kylmää.

Päivämäärä:   6.10.26 10:19:04

Normi ratsastussaappaat ohuella merinosukalla pariin pakkasasteeseen asti, sen jälkeen lampaankarvajodphurit -10 asteeseen asti ja jos sitä kylmempää niin ihan jollain perus talvikengillä jos kotona menee. Valkussa nuo lampaankarvajodphurit, maneesissa pärjää.

Päivämäärä:   6.10.26 10:40:17

Villapohjasukat ja tavalliset ratsastussaappaat. Riittävän iso koko, jotta varpaat mahtuvat liikkumaan. Näillä pärjään hyvin lämmittämättömässä maneesissa koko talven, veikkaan että pahimmillaan siellä on n. 10 astetta pakkasta.

Lähettäjä: Minea 
Päivämäärä:   6.10.26 13:41:03

Lampaankarvalla vuoratut ratsastussaappaat on minusta ehdottomasti parhaat! Mulla on nyt talvisaappaina DeNiron vuoratut koulusaappaat, lampaankarva on sisäpuolella ihan varpaista varteen asti. Ja niitä ennen vastaavat Amazonq suecan talvisaappaat.

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   6.10.26 18:05:42

Pj-kengät, joissa ohut solumuovipohjallinen ja 100 % villasta neulottu sukka + nallelangasta neulottu sukka.

Ei misään nimessä kapeakärkisiä kenkiä jotka litistää varpaat lyttyyn eikä veri pääse kiertämään.

Ja turha kenenkään tulla sössöttämään, että ratsastaessa kengässä pitää olla kanta kun muuten jalka luiskahtaa jalustimesta läpi ja sitten jää jalustimeen roikkumaan nönnönnöö.

Sanon ihan omasta kokemuksesta, ettei sillä kengän kannalla mitään tee. Olen yhden kerran elämässäni jäänyt kengästä kiinni jalustimeen ja minulla oli silloin ihan oikeat ratsastussaappaat jalassa, joten kantakorko ei estä mitään.

Lähettäjä: Outi 
Päivämäärä:   6.10.26 19:51:54

Kovalla pakkasella menen Kuomilla. Muuten pidemmät kunnon villasukat ja nahkaiset ridakengät+chapsit tai nahkasaappaat + villapohjalliset.

Lähettäjä: Ugg 
Päivämäärä:   6.10.26 20:12:00

Aidoilla lampaankarvaisilla uggeilla :’D tulee ihan hiki

Päivämäärä:   6.10.26 20:40:15

"turha kenenkään tulla sössöttämään, että ratsastaessa kengässä pitää olla kanta kun muuten jalka luiskahtaa jalustimesta läpi ja sitten jää jalustimeen roikkumaan nönnönnöö.

Sanon ihan omasta kokemuksesta, ettei sillä kengän kannalla mitään tee. Olen yhden kerran elämässäni jäänyt kengästä kiinni jalustimeen ja minulla oli silloin ihan oikeat ratsastussaappaat jalassa, joten kantakorko ei estä mitään."

Se että sinulle kävi kerran noin ei tarkoita etteikö kantakorko pienentäisi riskiä.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   6.10.26 20:43:23

Saappaat lampaankarvalla.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.10.26 20:45:26

Mulla on alumiinijalustimet, merinovillasukat ja kuomat. Paras kombo mun mielestä, ei palele kintut ennen, tehdessä eikä jälkeen!

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.10.26 22:30:02

Muck boots ratsastusversiona, eikä palele.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   6.10.26 22:37:11

Vannon noiden ladattavien pohjallisten nimeen! Maneesitallilla en niitä käytä, mutta käyn myös maneesittomalla tallilla, siellä alan jo nollakeleillä pitään. Eli ihan normaalit talviratsastuskengät mutta numeroa isompaa kokoa ja sinne ladattavat pohjalliset, joissa on kaukosäädin. Saan siis tallissa pois päältä, ja selkään mennessä pistän päälle. Joskus tuntuu lämpö ratsin jälkeen liialta niin voi pistää pois päältä taas kun tulee selästä. Näiden kanssa merinovillasukat. Mulla on sinne maneesittomalle tallille myös Horzen topparatsisaappaat (joissa on hyvät heijastimet!), mutta aika harvoin lopulta tarkenen ratsastaan talvella niillä, koska niitä ei pysty topparatsihousujen kanssa käyttään.

Ostin sellaset karvavuorelliset oikeat ratsisaappaat, mutta valitettavasti niissä on KAIKISSA malleissa liian pitkä varsi :( Tuolla ne upouudet saappaat pölyttyy vaatehuoneessa. Pitäis pistää myyntiin.

Päivämäärä:   7.10.26 00:12:22

"Se että sinulle kävi kerran noin ei tarkoita etteikö kantakorko pienentäisi riskiä."

Kas näin tuli joku läski sössöttämään...

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   7.10.26 09:09:40

"Olen yhden kerran elämässäni jäänyt kengästä kiinni jalustimeen ja minulla oli silloin ihan oikeat ratsastussaappaat jalassa, joten kantakorko ei estä mitään"

Monestikko olisit jäänyt kiinni ilman kantakorkoa? Ei mikään, yhtään mikään asia ole sataprosenttisen varma. Mutta se ei tarkoita, etteikö se voisi lisätä turvallisuutta.

Päivämäärä:   7.10.26 15:40:16

"Monestikko olisit jäänyt kiinni ilman kantakorkoa?"

Ja seuraava läski sössöttämässä...

Tuskin yhtään enempää, koska kertaakaan muuten ei kenkä ole luiskahtanut jalustimessa niin, että jalustin olisi pysähtynyt kantakorkoon.

Pj-kenkiä olen käyttänyt yli 7 vuotta ja ratsastan 1-3 hevosta päivässä. Ekan hevoseni ostin v. 1998 ja ratsastuksen aloitin joskus 1994. Kantakorollisia kenkiä käytän ratsastaessa vain kisatessa eikä ikinä ole kisoissakaan tullut tilannetta, jossa kantakorko olisi ollut hyödyksi. Kisaan noin 8-10 starttia vuodessa, yleensä kahdella hevosella per päivä, eli jaksan käydä jopa 4-5 kisat per vuosi.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.10.26 16:06:16

Sorel

Päivämäärä:   7.10.26 16:08:52

"Kisaan noin 8-10 starttia vuodessa, yleensä kahdella hevosella per päivä, eli jaksan käydä jopa 4-5 kisat per vuosi."
kannattais laihduttaa niin jaksaisit enemmän vitun läskipaska

Päivämäärä:   7.10.26 20:36:20

"kannattais laihduttaa niin jaksaisit enemmän"

Taidat viiva ihan itse olla se mainitsemasi vitun läskipaska.

Kerrotko paljonko minun pitäisi laihduttaa? Olethan itsekin riittävän laiha, eihän BMI:si vain ole enemmän kuin 18?

En kisaa noin vähän siksi etten jaksaisi kisata enempää. Vaan siksi, ettei minua kiinnosta kisata kun Suomessa kisaaminen on lähinnä pikkuluokkien konttaamista. Pitäisi lähteä johonkin "oikeaan hevosmaahan" että kisaamista kannattaisi harrastaa enemmän.

Lähettäjä: Vintturi 
Päivämäärä:   7.10.26 20:55:40

Mulla on jotkut Horzen karvavuorilliset talviratsastussaappaat, ostettu vuosia sitten. Muuten hyvät, mutta koska nilkassa on vähän väljää, niin kävellessä saapas taittuu akillesjänteen kohdalta terävästi sisäänpäin. Ei haittaa lyhyessä kävelyssä, mutta viime talvena kävelin noilla tunnin metsälenkin, minkä aikana saapas hinkkasi toisen akillesjänteen päälle kunnon rakon. Iho on siitä punainen vieläkin, vaikka rakko paranikin.

Lähettäjä: dhfvhdföiu ncj n 
Päivämäärä:   7.10.26 20:58:14

Miksi joka topasta pitää tehdä jotain läskilässytystä? Eikö voi pysyä aiheessa? Onko läskiviha mädättänyt pään?

Lähettäjä: mau 
Päivämäärä:   7.10.26 21:02:03

Mä käytän ihan normi ratsastussaappaita ja niiden päälle laitan villasukat ratsastukseen! Toimii mainioisti ja tietty saappaiden ”alla” joku merinovillasukka

Päivämäärä:   7.10.26 23:30:05

"Kerrotko paljonko minun pitäisi laihduttaa?"
40 kiloa vähintään.

Lähettäjä: fg 
Päivämäärä:   7.10.26 23:40:18

Sievin talvimaihareilla on menty jo monta talvea.

Päivämäärä:   8.10.26 00:13:20

"Oletko koskaan kuullut, että jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, niin kannattaa olla hiljaa."

Olethan sinä alle 10-kiloinen? Ethän vain täällä läskinä kirjoittele?

Lähettäjä: yyww 
Päivämäärä:   8.10.26 03:39:12

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 7.10.26 23:30:05

"Kerrotko paljonko minun pitäisi laihduttaa?"
40 kiloa vähintään."

Eihän tämän kommentin kirjoittanut viiva paina yli 5 kiloa?

Päivämäärä:   8.10.26 09:22:22

"Olethan sinä alle 10-kiloinen? Ethän vain täällä läskinä kirjoittele?"
Tuliko läskipaskalle paha mieli? Tuitui.

Päivämäärä:   8.10.26 09:31:47

"Miksi joka topasta pitää tehdä jotain läskilässytystä? Eikö voi pysyä aiheessa? Onko läskiviha mädättänyt pään?"

Mietin samaa. Ja sitten kehdataan vielä itkuvinkua siitä, kun itselle puhutaan samalla lailla. Ehkä näillä on aivot täynnä läskiä niin ei ajattelu onnistu.

Päivämäärä:   8.10.26 17:54:31

"Tuliko läskipaskalle paha mieli? Tuitui."

Kuinka läski tämänkin kommentin kirjoitti? Tuitui vain itsellesi, kun kateellisena katsot meitä joilla paino alkaa vitosella kun sinulla painolukema on kolmenumeroinen :')

Päivämäärä:   8.10.26 21:20:57

500+ kiloa???? Hyi @!#$ ei mikään ihme että sua kiukuttaa etkä jaksa mitään.

Päivämäärä:   9.10.26 21:21:24

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 8.10.26 21:20:57

500+ kiloa???? Hyi @!#$ ei mikään ihme että sua kiukuttaa etkä jaksa mitään."

Ei vttu mikä lukutaidoton läski... Minun painoni on kaksinumeroinen, ei suinkaan kolmenumeroinen kuten sinulla. Sinä läski et jaksa edes lukea :D
Tuitui tussuperse <3

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   9.10.26 22:23:37

Sorelit kunnon pakkasille. Sisällä semmonen huopikas ja riittää ihan normi sukka -15-20 asteen pakkasillakin.

Päivämäärä:   9.10.26 22:30:07

Ei oikein kuulu mitä vingut sieltä läskiesi keskeltä

Lähettäjä: 8877 
Päivämäärä:   9.10.26 22:53:52

"Ei oikein kuulu mitä vingut sieltä läskiesi keskeltä"

Joka ketjun pakollinen pilluaivo kommentoimassa :)

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   9.10.26 23:00:38

Onko nuo Mountain horsen snowy riverit oikeasti lämpimät? Näyttää aika kapea lestisiltä, paleltuuko varpaat?

Päivämäärä:   10.10.26 00:35:16

Hupsista läskisormet eivät kyenneet vaihtamaan nimimerkkiä

Lähettäjä: Oogee 
Päivämäärä:   10.10.26 01:09:17

Ostin halppis kesäkengät koon suuremmat kuin oma koko jotta mahtuu tuplasukka + kahvinsuodattimet. Tällä kombolla maastoiltiin koko talvi, lähinnä käyntimaastoja pohjien takia. Varpaat tarkeni ihan mukavasti. (Muovijalkkarit ettei metalli hohkaa)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.