Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Luotettava hevoskauppias

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   5.10.26 09:42:01

Kun aina parjataan niitä keneltä ei saa ostaa ja kannattaa kiertää,joka kyllä hyvä asia. Listataanko niitä keneltä kannataa ostaa ja tulee sitä mitä on luvattu.

Re: Luotettava hevoskauppias

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   5.10.26 10:10:14

Kysyisin enemmän mistä löytää ostajiksi muita kuin avohoitopotilaita

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   5.10.26 11:20:03

Hevonen on siitä mukava eläin, että yhdessä paikassa voi olla rento sekä kiva, mutta sopimattomassa ympäristössä erilaisen ihmisen kanssa ihan toisentyyppinen. Joten eipä keneltäkään voi olettaa automaattisesti ’tulevan sitä mitä luvattu’, lähtökohtaisesti kukaan ei voi luvata että juuri sinulla & sinun puitteissa hevonen pysyy täysin samanlaisena kuin vanhassa paikassa.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   5.10.26 11:24:18

Luotettava ja hevoskauppias eivät taida missään maailman kolkassa kuulua samaan lauseeseen.

Lähettäjä: Ei välittäjille 
Päivämäärä:   5.10.26 12:32:48

Itse olen tullut täysin siihen tulokseen, etten ikinä osta hevosta välittäjältä. Kun näissä tapauksissa useinkaan omistaja ei itse vastaa hevoseen liittyviin kysymyksiin, on vaarana, että jotain jää kertomatta.

Lisäksi olen kuullut, että välittäjät mielellään teettävät ostotarkit valmiiksi tutuilla eläinlääkäreillä, jotka antavat hyvävelikerhon ansiosta hevosista hiukan kaunistellumman kuvan kuin mitä totuus on. Sen vuoksi oma täydentävä tarkki on aina tarpeen!

Lähettäjä: Tyhmät ostajat 
Päivämäärä:   5.10.26 13:30:02

Mikä **tun hyvävelikerho? Voi kai sen tarkin tehdä millä tahansa lääkärillä ja lausuttaa kuvat kenel haluaa. Ihmiset antavat hevosen myyntiin välittäjille koska tavan tallaaja ei kestä näitä ostajia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.10.26 13:36:59

Mä voin vastata aloittajan kysymykseen: JWhorses :)

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   5.10.26 14:08:49

"Lisäksi olen kuullut, että välittäjät mielellään teettävät ostotarkit valmiiksi tutuilla eläinlääkäreillä, jotka antavat hyvävelikerhon ansiosta hevosista hiukan kaunistellumman kuvan kuin mitä totuus on. Sen vuoksi oma täydentävä tarkki on aina tarpeen!"

Itse en usko, että kovinkaan moni el.l tälläiseen vilunkiin lähtisi mukaan, mutta itse on tullut koettua seuraavaa:

Vei hevosen ostotarkastukseen omalla kustannuksellani. Hevosen välittäjä oli mukana. Ostotarkastus lopetettiin taivutuksien jälkeen, kun ell. ei suositellut hevosen ostoa edes harrastekäyttöön, koska reagoi taivutuksissa useampaa jalkaa. Oli kengätön, ja hevosella sädemätää. Ell:in mukaan ontuma taivutuksissa saattoi ehkä johtua hyvässä lykyssä kavioista, mutta ei sulkenut pois muitakaan syitä -tietenkään. Välittäjä jatkoi röntgenkuviin nivelestä, joka oireili eniten myyjän kustannuksella ja sieltä löytyi nokkamuodostumaa, joka saattaa oireilla, tai olla aiheuttamatta oireita. Hevonen tuli heti uudestaan myyntiin saatesanoilla. "Tuoreet röntgenit, ei käyttöä haittaavia löydöksiä"

Ja siis Ell. ei valehdellut, ei kaunistellut, ei suositellut ostamista. Tässäkohtaa välittäjä kaunisteli. Hän tuskin näytti minun saamiani tutkimustuloksia seuraavalle ostajalle, vain lausunnon röntgenistä.

Lähettäjä: Kysyjä 
Päivämäärä:   5.10.26 14:49:54

Kengättömyys ja sädemätä on hoidettavissa.. Eivät ns estä harrastekäyttöä kuin tilapäisesti, jos kuvat tällä on ok eikä epäillä muita vammoja. Sama hevonen voi reagoida taivutuksissa tällä viikolla ja olla reagoimatta seuraavalla, mikäli mistään isosta vammasta ei ole kyse. Kyseessä oli varmaan myös sen hintaluokan hevonen, ettei ihan priimaa voi olettaa saavansa? Sädemätää voi tulla myös ostajan luona, muuttuuko silloin hevonen harrastekäyttöön sopimattomaksi? Kenkiäkin voi lähteä !

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   5.10.26 16:20:24

No tarkoitin tällä sitä, että ell. ei tämänkuntoisena suositellut ostamista, koska ei ollut näyttöä, että useamman jalan reaktio olisi johtunut sädemädästä tai kengättömyydestä. Sädemädän aiheuttama ontuma ei parane kahdessa päivässä, kun hevosta myytiiin terveenä jo silloin. Hevonen oli täysin ilman kenkiä, ei vain yksi irronnut. Nimenomaan ell. epäili muuta, mutta vain eniten reagoinut jalka kuvattiin, ja siitä saatiin nuo ehkä haittaa tulevaisuudessa, ehkä ei.

Niinno, itse en lähde ostamaan viiden tonnin hevostakaan, jos ontuman syytä ei löydetä ja ell. ei ostoa suosittele. Olisin ollut valmis ostamaan hevosen myöhemminkin, mikäli välittäjä saa mustaa valkoisella taivutuskokeet edes lähelle nolliksi. Laittoi tämän kuitenkin heti uudelleen myyntiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.10.26 18:43:48

Eikä kengättömyys tai sädemätä taivutuksissa mitään aiheuta. Ihan kyseenalaistaisin eläinlääkärin ennemmin kuin välittäjän toiminnan tuossa.

Lähettäjä: ABC 
Päivämäärä:   5.10.26 19:18:25

Itse olen välittäjiltä saanut aina just semmoset hevoset kun olen tilannut, kerron budjetin ja mitä toivon sillä saavani, mulle esitellään videot vaihtoehdoista ja valitsen mieluisan, maksan ja se lähetetään mulle. Kaikki ovat aina olleet juuri sitä mitä olen halunnut ja mitä on luvattu olevan.
Useita eri välittäjiä olen käyttänyt. Enimmäkseen ostanu nuoria 2-3vuotiaita tai esim laukkauran lopettavia. En teetä ostotarkastuksia kun kyse on alle 10-15 tuhannen euron hevosista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.10.26 22:17:10

Harvoin kommentoin, mutta kehoittaisin jokaista ostajaa teettämään ostotarkin haluamassaan laajuudessa oli se valmiiksi tehtynä tai ei. Tiedän tapauksen, jossa hevoselle tehtiin ostotarkastus, joka ei mennyt läpi. Pian hevonen oli jo uudelleen myynnissä "ei käyttöön vaikuttavia löydöksiä". Varmaan voi hyviäkin löytyä, mutta täysin arpapeliä on kuten oletettavasti muutenkin hevosen osto. Suomalainen pitkänlinjan kasvattaja on seuraava, jolta omani ostan- jos ylipäätään ostan #

Lähettäjä: Höp 
Päivämäärä:   5.10.26 22:50:57

… hölmöä kiusata hevosta raahaamalla se kahden viikon välein röntgeniin, kun yhtä hyvin voi pyytää ne ”ei käyttöön vaikuttavia löydöksiä” -kuvat ja näyttää omalle eläinlääkärille. Jos myyjä/välittäjä ei suostu antamaan kuvia, niin siitä on helppo tehdä päätelmät.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.10.26 23:12:48

Ongelma taitaa olla se, että jollain hevosilla ne kuvat ovat priimaa, mutta kliinisestä tutkimuksesta selviää reippaat ontumat ja ties mitä muuta. Siksi itse panostaisin kliinisen tutkimisen osalta eläinlääkäriin, joka on mahdollisimman huolellinen ja tarkka. Röntgenkuvia ei ole pakko otattaa uudestaan, ei kai siinä ole järkeä. Doping-testi kannattaa ehdottomasti pyytää myös, mikäli hevosen kanssa tulisi jotain terveydellistä myöhemmin. Sitä ei ole pakko tutkia (maksaa) ennen mahdollisesti ilmenevää vaivaa. Ehkä välittäjienkin kautta voisi näin joku suhteellisen turvallinen ostos löytyä.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   6.10.26 00:06:09

Turvallinen on usein sellainen, jonka myös myyjä tuntee

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   6.10.26 01:04:39

"Kysyisin enemmän mistä löytää ostajiksi muita kuin avohoitopotilaita"

Tämä!
Jo tämä "luotettavien" myyjien perään kysely kertoo että kyseessä on yyberamatööri, jolla kenenkään ei edes pitäisi myydä hevosta!

Hevonen on ELÄVÄ ELÄIN jonka tila, terveys ja kunto vaihtelevat, suuresti johtuen siitä, miten hevosta osataan hoitaa ja ratsastaa. Tuolla maailmalla hyppää puhtaasti 160 ratoja joiden kuvat suomalainen amatööri julistaisi "se on aivan rikki".

Jos et itse yhtään osaa katsoa hevosta niin ota mukaan joku joka osaa. Teetä perus ell tarkki, ratsasta ja se on siinä.
Toivottavasti osaat hoitaa, ratsastaa vain hyvillä pohjilla, suunnitella treenin ja ruokinnan ja levon jne.
Kyllä se hevonen pysyy kunnossa.

Lähettäjä: Älä.... 
Päivämäärä:   6.10.26 01:12:50

Ii, kuten edellisestä viestistä huomaat, älä osta välittäjiltä.

Lähettäjä: ipwefj 
Päivämäärä:   6.10.26 01:19:57

Olipa typerä kommentti. Jos osaat ostaa hevosen, on aivan sama kuka tai mikä sitä myy. Jos et osaa ostaa, niin silloin et isä jumalaltakaan löydä hevosta.

Tilanne on sama kuin että mun 87-vuotias isoäiti lähtis ostamaan 15 vuotta vanhaavolkkaria omin nokkineen, ilman että ottaa sen autonasentaja-pojanpoikansa mukaan. Miten luulette että onnistuis?

Ja hevosten kanssa vielä kymmenen kertaa vaikeampaa, koska elävä eläin ja yksilö.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.