Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kirjorinteen tapa korjata muotoa

Lähettäjä: mikä se nyt sitten 
Päivämäärä:   3.10.26 18:51:47

Kirjorinne on usein maininnut, että hevosen saa todella nopeasti korjattua kevyemmäksi ja muodon paremmaksi.

Ei ole mahdollisuutta mennä valmennukseen, mutta kiinnostaa kyllä todella kovasti, että millä tavalla tämä korjaus sitten tehdään muutamissa sekunneissa?

Jos kyse on salaisuudesta, niin annetaan olla. Jos ei, niin kerrohan tälle uteliaalle, että mitä tällä tarkoitetaan? Ja nyt en kyse kenenkään muun ajatusta tästä asiasta, vaan ihan puhtaasti Kirjorinteen ajatusta.

Re: Kirjorinteen tapa korjata muotoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.10.26 19:11:25

Se on kirjorinteen myytävä palvelu, siksi ei juuri koskaan avaa asiaa somessa sen enempää.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   3.10.26 19:55:25

Kyse on ohjastuntuman muutoksesta ja paremmasta kehonhallinnasta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.10.26 20:04:59

Kaimion kirjassa on carden osuudessa neuvoa mitä tehdä kun hevonen menee kuolaimen taakse. Oisko tästä kyse.

Itse ostanut aikoinaan nk kurssia ja oli kiva.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   3.10.26 21:18:57

Missä kirjorinteen opetukseen pääsee?

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   3.10.26 22:54:54

Jos tämä on se kuuluisa työnnä kädet kohti korvia niin tulee kilpikonna kuorestaan

Lähettäjä: Goop 
Päivämäärä:   3.10.26 23:05:01

Jos olisi nopea ja kaikille hevosille ja ratsastajille toimiva kikka, kyllähän se opetettaisiin jokaisessa ratsastuskoulussa tai vähintään jokainen yksitysivalmentaja tietäisi sen. Mitään kikka kolmosta ei siis ole.

Päivämäärä:   3.10.26 23:14:34

Itse olen kokeillut ja toimi. Maksoin mielelläni ja muutenkin virkistävää oppia uutta. Miellyttävä ja selkeä tapa opettaa.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   3.10.26 23:15:12

Niin kauan kun moni uskoo että on ok, että tuntuma on enemmän kuin 100g, niin ei sitä opeteta ratsastuskouluissa. Ihan todella isolla osalla kilparatsastajista on käsissä enemmän kuin 500g, kiloja jopa.

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   4.10.26 00:21:52

Erilaisia tapoja, riippuu hevosesta. Pieni nostava ohjasote ja pohje esim

Päivämäärä:   4.10.26 00:41:19

Tähtien kanssa samaa mieltä, yleisesti ratsastetaan ihan todella voimakkaalla tuntumalla. Oman kanssa olen joutunut opettelemaan aivan äärettömän kevyen (menee jo liian kevyeksi kyllä) tuntuman. Kun ratsastan muilla hevosilla, omistaja/valmentaja tms. käskee aina vain ottamaan napakampaa ja napakampaa tuntumaa, vaikka tuntuu että kädet on jo rakoilla ja hauikset jumissa. Tämä toistunut kymmenten eri ihmisten kanssa vuosien varrella. Jokaisen näistä hevosista olen saanut ratsastettua kevyelle ja pehmeälle tuntumalle, jos on ollut aikaa ratsastaa pidempään tai useamman kerran, eli kyse ihan vain omistajan/säännöllisten ratsastajien tavasta ratsastaa hirvittävän voimakkaalla tuntumalla.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   4.10.26 00:45:57

Itselle oli silmiä avaavaa. Hevonen oppi oikeasti kantamaan itsensä tasapainossa, ja omakin istunta parani kun tuntuma keveni. En usko että mikään tekniikka toimii aina ja kaikkialla jokaiselle, mutta suosittelen ainakin kokeilemaan.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   4.10.26 02:20:20

Käsittääkseni häneltä voi ostaa myös verkkokursseja.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.10.26 06:58:26

On oikeasti toimivia oppeja ja sellaisia joita ei jyllä todellakaan ole opetettu minkään muun opettajan tunneilla joilla itse käynyt. Toisella ratsastajalla näin Kirjorinteen valmennuksessa mm. kun hevonen joka muutoin ihan aina ja kokoajan (myös niillä ammattiratsastajilla) roikotti kieltä ulkona suusta, lopetti tämän muutamassa minuutissa kun tuntumaan tehtiin Kirjorinteen opeilla ihan pieniä muutoksia.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   4.10.26 08:07:26

Ei kai kukaan kerro hänen myymäänsä tekniikkaa ilmakseksi eteenpäin? :’D

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   4.10.26 09:58:54

En tiedä mitä aloittaja hakee, mutta vastaus on hevosen corea treenaamalla ja liikkumisasentoa muuttamalla.
Kun hevonen kantaa rintakehänsä niin se turpakin on hyvässä asennossa.

En itse edes ajattele missä pää on, saati mieti jotain muotoa. Tahti, kehon käyttö, oma istunta. Siinä ne.

Päivämäärä:   4.10.26 10:17:06

Tilaa kuukauden (tai vaikka usrampi ;)) Next step treeni niin saat oppia. Ne on siis Kirjorinteen verkkokursseja. Itse opin opettamaan laukan yhdelle hevoselle jolla oli vaikeuksia nostaa se ratsastajan kanssa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   4.10.26 10:26:16

Suosittelen next stepiä lämmöllä! Onpa outo ajatus että jos joku juttu olisi toimiva niin miksei kaikkialla toimita niin. En tiedä millaisissa ratsastuskouluisss käytte mutta itselle tutuissa paikoissa ei ainakaan oo asiat hirveämmin muuttumut sitten 90-luvun. Vähemmän haukutaan oppilaita joo mutta kantapäät alas ja nyrkit pystyyn ja sitä rataa.

Ja melko lailla on myös eroja koulutuslinjoissa. On aika paljon ihmisiä jotka kyntää vuosikausia turpa ryntäissä ja jankkaa että sieltä se nousee kun saa voimaa. Paitsi ei ikinä nouse kun hevonen lopetetaan epämääräisiin terveysoireisiin jo ennen sitä kuuluisaa voiman saamista.

Päivämäärä:   4.10.26 10:32:06

Se tehdään asettamalla kohottavalla ohjasotteella ja sitten vaan jalalla eteen. Ongelma ei siis korjaannu ikuisiksi ajoiksi vaan siinä tilanteessa. Muoto siis avataan kun tarvii, eikä vaan jäädä ratsastamaan nyökyssä ja hyväksytä että joskus se sieltä nousee. Eikä jalalla kohti tuntumaa vaan jalka ja pidäte on aina erikseen. Tarvii toistoja. Kun ratsastaja oppii miltä hevonen tuntuu tasapainossa eikä ratsasta jatkuvasti etupainossa, haluaa ratsastaja itsekin jo kovasti avata hevosen muodon. Ratsatajasta tämä on aina kiinni eikä hevosesta.

Päivämäärä:   4.10.26 10:45:26

90-luku soitti ja pyysi ohjeitaan takaisin :-D

Älkää uskoko noita ”nyppää kädellä sieltä ja potkaise jalalla täältä” ohjeita. Hevonen oikeaan asentoon, unohtakaa kaikki kädellä tehtävä ”nostaminen”. Ihmiset fokusoituu liikaa käteen ja pään asentoon, vastaus ei löydy sieltä.

Lähettäjä: cd 
Päivämäärä:   4.10.26 10:54:53

Tätä ei korjata asettamalla, se on ihan eri asia :) Eikä kädellä todellakaan nypitä kuten joku yrittää tahallaan ymmärtää väärin.

Netissä arvailun sijaan kannattaa itse mennä tunnille tai kurssille, niin saa oikeaa tietoa. Se on sitten vielä oma lukunsa miten kukakin on ymmärtänyt jonkun asian, joten kannattaa itse hakea tieto sieltä alkuperäisestä lähteestä. Nextstepistä saa todella hyvät neuvot monen tilanteen korjaamiseen, sitä voin suositella jos ei pääse paikan päällä valmennuksiin. Tuo kurssi on todellakin vastinetta rahalle.

Lähettäjä: Riikka 
Päivämäärä:   4.10.26 11:33:16

Itse kävin kerran hitaan ja edestä raskaan hevosen kanssa hänen tunnillaan. Toivoin todella saavani kädestä pitäen vinkkejä saada hevonen nopeammaksi. Tiivistettynä se oli että pää ylös ja nopeasti eteen, mikä oman hevoseni kohdalla tarkoitti raipalla takaa. Oli tosi epämukava olo tästä enkä saanut yhtään apua siinä teinkö jotain edelleen väärin, kun tilanne ei lähtenyt paranemaan
Lirjorinne myös mainitsi että hänen verkkokurssillaan asia on käyty perusteellisesti läpi, mikä on sinällään kiva juttu mutta ei auta siinä hetkessä p*saakaan eteenpäon. Tuli tosi paha mieli. Koska olin paritunnilla, valmennusta no oli tullut toisen hevosen seurassa katsomaan 6 teiniä kylältä. Sen tunnin jälkeen olinkin hebosenpieksijä.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   4.10.26 12:10:40

Eli sinua ahdisti korjata omaa levälleen päässyttä ratsastusta muiden nähden? Olen itse treenannut niin paljon näillä ohjeilla, että tiedän, ettei siellä käytetä voimaa eikä muutakaan ihmeellistä, mutta reaktiot on tultava ja se vaatii ratsastajalta keskittymistä ja tarkkuutta.

Jos itse ahdistuu noin paljon siitä että joku katsoo, kannattaa varata yksäri jonnekin missä ei ole muita paikalla.

Päivämäärä:   4.10.26 13:12:16

Aika moni raipattaa, jotta saa hevosen liikkumaan takaa eteenpäin. Jos hevosen pään vaaditaan olevan heti ns oikein päin, kun ottaa ohjat käteen ja vedetään pakettiin, niin ei pääse missään vaiheessa liikkumaan edes oikein.

Nostava ohjasote on ikivanha juttu ja jos hevonen valuu liikaa edestä alas, niin tällä sitä on jo ysärillä itselleni opetettu korjaamaan. Tarkoitus ei ole koko ajan pitää käsiä liian ylhäällä.

Päivämäärä:   4.10.26 13:14:50

Ja itse en alkuverkassa välitä siitä, missä hevosen pää on vaan sen pitää liikkua tarpeeksi eteenpäin. Aika usein käynnin jälkeen otan heti laukkaa ja kevyessä istunnossa, koska tämä on omalle hevoselle parempi, kuin se kevyessä ravissa hinkkaaminen, jos ei liiku tarpeeksi eteen. Laukassa venyy aina paremmin eteenpäin alussa.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   4.10.26 14:18:19

Mitä, jos tunnilla sanotaan, että alkuverkassa hevonen ei liiku siksi eteenpäin, koska se ei ole tarpeeksi paketissa/työmoodissa? Eli muodon korjauksella hevonen alkaisi liikkua eteenpäin?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.10.26 15:14:58

Kiinnostavaa! Perustuuko ajatus siihen, että hevosen tulee kantaa koko etuosansa/ rintakehänsä ja näin ohjalle painaminen / kuolaimen kanssa vastusteleminen vähenee? Ratsastaja neuvoo/ konkretisoi hevoselle kehon kannattelun asennon ja on sitten hiljaa? Tämä vain omaa päättelyä, en ole päässyt kyseisen metodin tunneille.

Lähettäjä: wuw 
Päivämäärä:   4.10.26 15:33:02

Hauska lukea miten monella nimimerkillä KJR täällä mainostaa itseään :))

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   4.10.26 18:17:19

Ostakaa kurssi ja kokeilkaa, nettitietäjät taas tietää, hohhoijaa.

Päivämäärä:   4.10.26 18:21:59

En ole nähmyt vielä että Kirjorinne itse tai hänen oppilas onnistuu kovin hyvin saamaan hevosen tasapainoon.

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   4.10.26 18:24:58

Enemmin menkää tunnille. Olen ollut tunnilla ja ostanut kursseja. En saisi samaa kurssista irti itse katsomalla.

Lähettäjä: Hoe 
Päivämäärä:   4.10.26 19:02:24

Ihan näpsäkkä markkinointitapa tämäkin, eilen tuli ekan kerran vastaan facessa koko sivusto

Päivämäärä:   5.10.26 00:47:43

Sivusto on ollut jo monta vuotta. Ite olen yksi "mainostajista" joka kirjoitti tuohon kommentin. Ihan vaan kerroin tyytyväisenä kommentin. Ei sen kummempaa :D

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   5.10.26 01:54:32

Kaikkeen höpö höpö juttuun te uskotte.

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   5.10.26 05:21:50

Minulla on ollut kuukausijäsenyys jo pidempään ja tämä on yksi parhaita kursseja joita olen nähnyt. Klassista perusratsastusta jossa näkyy eri maiden vaikutteita, ja kun pohja on pääosin ranskalaisessa keveydessä niin on todella toimiva konsepti erilaisille hevosille. Harva valmentaja tässä maassa on kouluttautunut itae noin paljon, ja sekin näkyy opetuksessa, täältä saa aina ratkaisuja jotka vievät pienillä muutoksilla aika isoja harppauksia eteenpäin. Olen järjestänyt myös meidän suunnalle valmennuspäiviä joissa on tehty mm. tuntumamittauksia, ja jos pääsee paikan päällä valmentautumaan niin siitä saa erittäin paljon irti joka ikinen kerta, hänellä on ihan poikkeuksellinen tapa korjata hankalatkin tilanteet aivan pienillä muutoksilla ja se keveys millä se tehdään on hyvä päästä kokemaan itse. Eli iso suositus myös täältä!

Lähettäjä: Kisakentillä 
Päivämäärä:   5.10.26 08:59:11

Näkyykö näitä valmentautujia ikinä kisakentillä?

Lähettäjä: ,,,, 
Päivämäärä:   5.10.26 10:10:05

Ketkä valmentajat/opettajat toteuttavat tätä ajattelutapaa tunneillaan? Olisi mielenkiintoista kokeilla toisenlaista lähestymiskeinoa tuntumahaasteisiin.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   5.10.26 10:23:19

Minua hiukan häiritsee se, että pään asento on tässäkin se autuaaksi tekevä asia. Näinhän se on perinteisestikin ollut ja siitä on seurannut kaikenlaista, kuten tiedämme. Tai sitten tämä on vain tosi taitavasti tuotteistettu. Kyllä me omankin koutsimme kanssa avaamme hevoseni muotoa jos se menee liian syväksi, mutta siitä ei lähdetä liikkeelle, vaan muoto avautuu omia aikojaan kun perämoottori saadaan käyntiin. Ehkä tämä on vähän sellainen "muna-kana" -juttu ja on monta tietä Roomaan.

Olen siis joskus käynyt tunnillaan, jäi ehkä vähän se fiilis ettei tavallinen matalajalkasuokkini tavallisine kuskeineen ollut kovin kiinnostava.

Päivämäärä:   5.10.26 10:57:42

Ei ole mitään yhtä kikkaa. Minulla on kaksi hyvin erilaista hevosta ja niitä on Kirjorinteen valmennuksissa ratsastaettu hyvin eri tavalla. Toiselle toimii toinen kikka, toiselle toinen.

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   5.10.26 11:07:13

Minulla taas on ihan toinen kokemus, minulla on tavallinen vähän panssarivaunun mallinen suokkiruuna, joka helposti menee vähän vahvaksi ja matalaksi edestä ja tämä oli ensimmäinen valmentaja joka oli oikeasti kiinnostunut meistä ja hevosen tasapainon ja liikkeen kehittämisestä vaikka hevonen ei ole kovin häikäisevä.

Ja tuosta pään asennosta, se vaikuttaa suoraan tasapainoon niin paljon, että olisi nurinkurista olla korjaamatta sitä. Et voi saada hyvää ylämäkiliikettä niskat nurin, ja voit korjata asennon niin helposti ja saada sieltä hevosen liikkeeseen ison muutoksen. Tunneilla liikkeen aktiivisuus on iso asia, mutta tehoja ei lisätä huonossa asennossa ja odotella asennon muutosta ties miten pitkään, ne korjaukset tehdään heti ja jatketaan mitä oltiin tekemässä. Muotoa pitää myös voida muuttaa usein ja pyydettäessä, täällä ei ole vain yhtä työskentelymuotoa vaan hevosen tulee osata helposti ryhdistäytyä ja ojentautua eri tilanteissa. Tämä logiikka on tuonut ihan valtavan harppauksen meidän treeniin, ja hevonen on muuttunut kevyeksi ja pehmeäksi ratsastaa, ja aiempi pohkeelle hitaus on myös tiessään. Aiemmin kun olen valmentautunut niin tällaista jyrää kehotettiin vain ratsastamaan eteenpäin, ja siitä ei tullut oikein muuta kuin kädet kipeäksi.

Kannattaa kokeilla itse, tunnit on tosi erilaisia ratsukosta riippuen, koska tämä valmentaja ohjaa todella yksilöllisesti kohti sitä tavoitetta, ollaan kaverin kanssa vertailtu tuntien sisältöä ja saatu toisiltamme vaikka mitä hyviä ajatuksia testiin. Yhdellä kertaa tulee tosi paljon asiaa juuri sen hetken tilanteen mukaan, ja ensi kerralla saatetaan olla jo toisessa aiheessa kun edellinen tilanne on ratkennut.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.10.26 11:56:05

Miten tuo panssarivaunun pään asennon korjaus käytännössä tehtiin?

Päivämäärä:   5.10.26 12:06:39

Sillä pään asennolla on todellakin merkitystä liikkuessa, koska pää on niin suuri ruumiinosa että sen sijainti vaikuttaa tasapainoon aivan hurjan paljon. Hevosen pää painaa lähes 10% koko kehon massasta, ihan kuten ihmiselläkin, ja sitä voi ihan itsekin miettiä että kuinka paljon ihan jo kävellessä tasapainoon vaikuttaa se, käveletkö leuka rinnassa, pää toiselle puolelle kallistuneena tai taaksepäin kallistettuna. Saati sitten kuinka paljon se vaikuttaa hengittämiseen, näkökenttään jne.
Sitten voi miettiä, että jos pää on kallistettuna johonkin suuntaan, niin kuinka paljon pelkkä "takaa eteen ratsastaminen" eli vauhdin lisääminen auttaa tasapainon säilyttämistä...

Kirjorinteen valmennuksissa ei siis keskitytä muotoon sillä "mitä kaarevampi kaula, sitä parempi"-periaatteella, vaan sillä periaatteella että kaikki liikkuminen ja tekeminen muuttuu kummasti helpommaksi, kun 10% kehonpainosta on keskellä, ergonomisessa työskentelyasennossa, happi kulkee ja hevonen näkee kunnolla. Tavoitteena ei yleensä ole pää luotiviivalla, vaan pikemminkin turpa reilusti luotiviivan etupuolella, niska ja leuat rentona, suorassa ja ergonomisessa asennossa, koska hyvä ergonomia on perusedellytys sille että ylipäätään voi liikkua.

Päivämäärä:   5.10.26 19:38:36

Minuakin kiinnostaisi ne meriitit valmennettavilla tai hänellä itsellään. Onko oikeasti näyttöä että hänen menetelmät toimivat?

Päivämäärä:   5.10.26 20:00:25

Onko Kirjorinteen oma fokus oikeasti niin paljon tuntumassa ja kädessä, vai onko se oppilailla joilla jää se kaikkein konkreettisin ja ihmiselle helpoin asia mieleen ja pitää sitä jotenkin Kirjorinteen ratkaisuna kaikkeen?

Päivämäärä:   5.10.26 20:09:52

Haetaanko ensin oikeaa asentoa, jonka avulla hevonen saadaan parempaan liikkeeseen, vai parempaa liikettä ja kehon käyttöä, jonka seurauksena hevosen asento muuttuu oikeaksi. Molemmilla voidaan varmasti päästä hyvään lopputulokseen, mutta mekanismi ei ole sama.

Oma ajatteluni on lähempänä sitä, että hevonen ensin ratsastetaan liikkeiden ja muiden apujen avulla käyttämään vartaloaan paremmin, eli takaosa aktivoituu, rintakehä kannetaan, selkä pääsee toimimaan ja tasapaino paranee. Kun tämä tapahtuu, tuntuma kevenee ja hevonen voi itse löytää tarkoituksenmukaisen niskan ja pään asennon. Eli muoto on seurausta paremmasta kehonkäytöstä eikä asia, jota ensisijaisesti rakennetaan edestä.

Siksi minua hieman arveluttaa ajatus, että pään asentoa korjataan ensin ja sen jälkeen odotetaan muun kehon järjestyvän. Pään asentoa voi toki joutua hetkellisesti muuttamaan, mutta silloin olisi mielestäni olennaista nähdä, mitä muu hevonen tekee samaan aikaan.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   5.10.26 21:20:47

En ole perehtynyt, mutta olen ymmärtänyt, että korjataan sitä tuntumaa ja sitä kautta koko kroppaa ja liikettä kokonaisvaltaisesti. Ehkä vaan kannattaa ostaa verkkokursseja jotta ei ymmärrä asiaa ihan väärin ja levitä sitä väärää tietoa.

Lähettäjä: === 
Päivämäärä:   5.10.26 21:21:59

Luulen, että Kirjorinne on lähempänä ranskalaista tyylisuuntaa siinä muodon ja tuntuman korjaamisessa. Se onkin todella järkevää. Hevoselle reilumpaa näyttää haluttu suunta kuin roikkua ohjilla.

Päivämäärä:   5.10.26 21:27:42

Mutta sehän ei ole mitään uutta että tuntuman luo ratsastaja, ja sen kuuluu olla kevyt ja jos hevonen jostain syystä menee väärän asentoon sen voi nostavalla ohjalla neuvoa ylös. Mutta ei se todellakaan ole mikään ratsastuksen ydin.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   5.10.26 21:45:46

Yksi osa opetusta on tuntuman laatu, sillä se vaikuttaa niin moneen asiaan. Mutta tunneilla keskitytään kyllä yleisesti koko kehon liikkeeseen, niin hevosen kuin ratsastajan osalta, ja jos itsellä kiinnostusta niin liikettä ja symmetriaa jne myös mitataan valmennuksen aikana. Nämä mittaukset ovat olleet itselle todella silmiä avaavia, kun on luullut tekevänsä asiaa a ja saakin tuloksena asian b, ja tämän myötä on voinut sitten korjata asian kunnolla. Symmetriamittaus on ihan super mielenkiintoinen, sitä pitäisi jokaisen kokeilla! Siinä näkee omaa ratsastusta ja mittaustulokset yhtä aikaa videolta, ja tämä antaa mietittävää pidemmäksikin aikaa. Hienoa, että valmentaja on perehtynyt näin syvälle omaan asiaansa, se motivoi myös itseä treenaamaan ihan toisella tasolla. Lisäksi valmennuksissa on aina hyvä tunnelma, tehdään asiat jämptin tarkasti, mutta silti niin rennosti, ja aina löytyy monta eri tapaa korjata eteen tulevia tilanteita! Kokeilemalla selviää mikä on itselle sopivaa treeniä, ja jos ei itse tykkää jostain juuri nyt, voi olla että parin vuoden päästä onkin tarve juuri sille asialle.

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   7.10.26 00:45:52

Itse valmentautunut vuosia ulkomailla ja omassa piirissä Suomessa näkee eniten niitä joiden mielestä keveys on yhtä kuin hitaasti lyllertava tahditon ja ohjat roikkuen liikkuva usein hieman ylipainoinen ratsu tai sitten gramaanit soiden täysillä eteen hevonen etupainoisena. Aika vähän näkee oikeasti loistavaa tuntumaa, jossa hevonen liikkuu tahdikkaaasti, energisenä, kroppaa käyttäen tuntumalla. Tuntuma voi olla hyvin koulutetulla hevosella todella kevyt mutta se kuitenkin on. Ja toisaalta joskus vahvempi kunnes hevonen saadaan parempaan tasapainoon ja vastaamaan apuihin. Toki karrikoidusti esimerkit ja lähipiiri on kuitenkin ihan osaavaa jopa ammattimaista ryhmää edustavia..silti tuntumaa ei oikein moni suomalainen valmentaja opeta oikein. Se on kyllä ikäänkuin pohkeesta ohjaan mutta se ei tarkoita että käsi on kuin jarru, lukossa tai vetävä vaan se vastaanottaa energian, päästää ja pitää muttei vedä! Tuntumalla.hebonen rentoutuu niin että voit tuntea käteen alaleuan kevyesti liikkuvan(hyvin pienesti) tunnet kuinka takajalkojen työntövoima ja kantovoima nostaa/kannattelee selkää ja ratsastajaa siten että tuntuu että hevonen "ottaa ratsastajan kyytiin" eli kantapää itseään oikein, alitemmossa, selkä alhaalla, pää ylhäällä tätä ei tapahdu..tuntuma joustaa, ratsastaja voi päästää phjan löysäksi ja mikään ei muutu.
Kyynärpää pysyy lähellä kehoa, kyynarvarsi taas rentona, sormet pehmeinä..tärkeää on myös pehmeä katse wteen, ei niskaan, istinta ylipäätään, hengitys, Coren käyttö jäntevän muttei jäykkänä..tuntuma on monen asian summa.
Kyllä se roikkuva ohja on tavallaan hevosyatavallinen mutta se on ratsastelua, esim.maaatoilua, mutta ei sillä hevosta kehiteta..useimmilla tallaisilla joille ei ole opetettu tuntumaa on meno epatahtista lonkottelya ja askellajit vaatimattomat..
Gramaanit soiden menevilla ei taas ole hajuakaan ratsaatamiseata, brutaaliilla voimalla pää alas(ei tarvi paljon kädessä voimaa, gramaanisaa on itsessään se voima) ja alitemmossa menoa, alanivelet saa nopsaan rikki eikä tarvi opetellaan ratsastamaan kun heppa saikulla
Tuntuma, peräänanto.ja kropan käyttö ehdoton edellytys kouluratsaatukselle..esteillä frame Eli muoto on avoin, pää saa laakea ja nousta jotta hevonen hahmottaa esteet ja etäisyydet. Hevosen tulee olla hyvin avuilla ja tulla takas, edetä pienistä merkeistä eikä etupianoisella laukalla pitkälle pötkitä.

Lähettäjä: Bee 
Päivämäärä:   7.10.26 09:26:49

Olen eri mieltä siitä että tuntuma olisi jotenkin oleellinen liikkeen laadun tae.

Mutta muuten olen tavallaan Aa:n kanssa samaa mieltä.

Hevosen pää on toki iso ja sitä voi joutua korjaamaan ohjalla jonkin verran, jottei sen paino vie koko pakettia eteen. Pää on kuitenkin rangan jatke ja mikäli hevonen on ns. aktiivinen koko rungostaan ja tasapainossa, se myös kantaa päänsä oikein.

Se haluttu pään asento tulee siitä millaiseen asentoon se luonnostaan menee hevosen ollessa tasapainoinen ihmisen kanssa.

Ollakseen tasapainoinen ihmisen kanssa, hevosen on oltava omasta rungostaan aika paljonkin takapainoinen. Hevonen luonnollisesti kantaa etupäällään 70% omasta painostaan ja siihen vielä ihminen päälle niin eihän se ole kestävää. Jotain pitää ihmisen tehdä tasapainottaakseen tämän paketin.

Ollakseen takapainoinen kestävästi, niin että rasitus tulee lihaksille eikä nivelille, on hevosen pyöristettävä ristiään ja kannatettava koko etupäätään corensa varassa. Vähän kuin olisi hyppäämässä pystyyn, mutta ei sitten kuitenkaan.

Jossain vaiheessa ihmiset päätti että se on pään asento, joka kertoo onko hevonen tasapainossa vai ei (luultavasti koska se on helpoin asia kokemattomankin havaita) ja koko homma meni läskiksi. Tuli gramaanit ja muut ”apu-ohjat”. Se on vain kosmeettista.

Mitään kikkoja ei ole.
Täytyy tykätä sen hevosen kanssa tekemisestä ja etsiä vaikka kiven alta sellainen valmentaja, joka saa sen hevosenkin tykkäämään siitä työstä. Yhtään ei saa hevosen kouluttaminen mennä väkivallan puolelle. Korjata saa vaarallista käytöstä, mutta jos ”kannustetaan” hevosta negatiivisesti niin se on no no.

Hevosen voi kouluttaa toimimaan ihan millaisilla tahansa avuilla, sen ei todellakaan ole pakko olla pohkeen ja ohjan välissä. Mutta tämä onkin jo varmaan liian radikaali ajatus tänne.
En silti tarkoita että yksi tapa olisi parempi kuin toinen välttämättä, vaan että muitakin on ja ne voivat toimia ihan yhtä hyvin.

Sanat ”peräänanto” ja ”tuntuma” vois mun puolesta poistaa hevossanastosta kokonaan. Ihmiset on apinana muutenkin fokusoituneena käsiinsä ja mitä niillä voi tehdä, mitä nenän edessä tapahtuu.
Eivät ehdi tuntea mitä on pehvan alla, miten oma lantio on asemoitu, mitä omat reidet hevoselle kertovat, miten ne liikkuvat, miten hevosen takaosa liikkuu, onko ranka kallistunut johonkin päin jne.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.10.26 10:59:50

Kiitos Bee viimeisestä kappaleesta. Lisäisin vielä et aisteista käytetään näköä niin paljon et muut unohtuu. Ja ratsastaessa pitäsi tosiaan keskittyä tuntemiseen. Ja mitä tekee, se kehittyy, sekä hevosella että ihmisellä.

Päivämäärä:   7.10.26 11:17:38

Lähettäjä: ===
Päivämäärä: 5.10.26 21:21:59

Luulen, että Kirjorinne on lähempänä ranskalaista tyylisuuntaa siinä muodon ja tuntuman korjaamisessa. Se onkin todella järkevää. Hevoselle reilumpaa näyttää haluttu suunta kuin roikkua ohjilla.

Tässä on nyt ensimmäistä kertaaa tässä ketjussa oivallettu tuo Kirjorinteen "menetelmän" perusta.
Siinä siis nimenomaan näytetään hevoselle, että missä sen halutaan olevan. Nopea, lyhyt korjaus, ja kun hevonen liikahtaa oikeaan suuntaan, paine poistuu. Tämähän on, kuten sanoitkin, REILUA hevoselle. Ei oleteta, että hevonen itse oivaltaa, vaan sille näytetään että minä haluaisin että sinä olet täällä. Painetta ei pidetä yllä koko ajan, hevosta ei väännetä väkisin mihinkään muotoon, vaan sille näytetään missä sen halutaan olevan.
Toinen vaihtoehto on tosiaan vain ratsastaa kaikkea muuta ja odottaa että hevonen hoksaa puolivahingossa itse mitä siltä halutaan.

Sitä voi ihan jokainen miettiä, että jos itse harjoittelet jotain uutta, niin kumpi on kivempi tapa oppia: Yrityksen ja erehdyksen kautta arvaamalla tai epämääräisten vihjeiden avulla, jossa sinulle kerrotaan vain mitä teet väärin, vai niin että sinulle näytetään mitä sinulta odotetaan.

Lähettäjä: Weirdo 
Päivämäärä:   7.10.26 11:56:18

"Kyllä me omankin koutsimme kanssa avaamme hevoseni muotoa jos se menee liian syväksi, mutta siitä ei lähdetä liikkeelle, vaan muoto avautuu omia aikojaan kun perämoottori saadaan käyntiin. "

Teen tästä tekstistä oletuksen, että hevosesi ennemmin vaipuu luotiviivan taakse, kuin kulkee ns liian avoimessa muodossa. Miksei sitä voi nostaa sieltä ylös samalla kun käynnistää perämoottorit? Miten ne sulkevat toisensa pois? Kyllähän autollakin pystyy painamaan kaasua ja kääntämään rattia samaan aikaan.

Lähettäjä: Piupau 
Päivämäärä:   7.10.26 12:50:39

Voisikohan avoimempaan muotoon ratsastaminen myös käynnistää sen perämoottorin paremmin?

Päivämäärä:   7.10.26 13:19:34

Nämä kättä vasten nyökyssä puskevat varmaan tekevät omankin treeninsä väärällä tekniikalla, koska niin vaivalloista keskittyä siihen oikeaan tekniikkaan. Kyllä se siitä itsellään oikeaksi muuttuu kun tulee lisää voimaa. Onneksi hevosille saa helpommin piikitysaikoja kuin ihmisille. 90% hevosista on aivan rasitusvammasia jatkuvasti kun niitä ratsastetaan päin persettä.

Päivämäärä:   7.10.26 13:29:28

Esteratsastajat keventelee ympäri kenttää hevonen nyökyssä someteksteilä sileenpäivä ja kyllä tästä vielä kouluponi kuoritaan. Ah tää hevonen on niin kevyt.
Laitappa jalat edes kevyesti kylkiin niin hevonen jännittyy ja ampuu suoraan eteen. Koitappa taivuttaa niin hevonen ampuu suoraan eteen. Tuntuma niin kuin kivireessä olisi ohjat kiinni ja perseen alla sahapukki.

Päivämäärä:   7.10.26 13:33:52

Ja kouluratsastajat ottaa ohjasta ja reisituista tanakan tuen ja alkaa puskemaan hevosta sinne ohjan ja pohkeen väliin. Oikein pureutuvat syvälle satulaan joka askeleella liikettä vastaan käsillä vetäen. Eivät edes istu perseellään vaan haarat edellä tunkevat hevosta etupainoon. Ei puhettakaan keveydestä ja liikkeen päällä ja mukana olemisesta. Hyi.

Lähettäjä: Tepa 
Päivämäärä:   7.10.26 13:36:26

Näissä ohjahommissa ei oo kun yks vika. Suurin osa tädeistä ei pysty istumaan ja käyttämään keskivartaloaan oikein, tai edes sinne päin. Sitä ennen on turha tehdä yhtään mitään muuta kuin perusasentoa ohjalla...

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   7.10.26 17:03:53

Ööö...ihan voi sanoa, että suurin osa suomalaisista ratsastajista ei pysty istumaan ja käyttämään keskivartaloa oikein. Ja opettajista/valmentajista vain vähemmistö osaa tätä katsoa ja opettaa :D

Lähettäjä: johhoh 
Päivämäärä:   7.10.26 17:25:10

Ja ranskassa taas opetetaan jo lapset poneilla käyttämään kättä hyvin, jolloin vartalokin oppii kuin itsestään rennommaksi. Suomessa tämä vain ei ole monellekaan tuttu juttu.

Päivämäärä:   7.10.26 17:48:06

Mikä kouluratsastuksessa on tavoiteltu tuntumamittauksen tulos?

Ravihevosilla helposti jopa 6kg vauhdissa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.