|
Lähettäjä: Mari
Päivämäärä: 5.10.26 23:55:41
Mä olin meidän tallin testiryhmässä juurikin tuohon Revicell Mixiin eli paperi-puru-sekoitukseen. Taustatietona 19-vuotias tamma, mikä sotkee paskaa pitkin pitäjää, ja kusee paljon kerrallaan. Meillä oli aiemmin turve-puupelletti 60-40 suhteessa ja siihen päädyin palaamaan tuon testin jälkeenkin, mut vaihdoin suhteet toisinpäin.
Omat huomiot (siivosin karsinaa itse koko kokeilun ajan) alla.
Plussat:
- ympäristöystävällinen koska kierrätysmateriaali (meillä paska menee pellolle)
- pysyy paremmin paikallaan kuin turve/puupelletti/niiden sekoitus/mikään muu sekoitus joten patjutuu nopsaan
- valoisa
- kevyt käsitellä
- jo pienikin määrä tuntuu tosi pehmeältä ja silti napakalta patjana
- heinät syöty viimeistä kortta myöten, kun ei sotkeudu kuivikkeeseen
Miinukset:
- perustukseen meni tuplat enemmän, mitä valmistaja lupasi
- pölisee, paljon, koska pitää etsiä irtokikkareita ja liikutella kuiviketta tarpeettoman paljon
- vähäinenkin kastelu pölisemisen ehkäisemiseksi aiheuttaa sen, että menee turhan kosteaksi ja patja pyörii kavioiden mukana auki
- testipäivä 17 oli ensimmäinen päivä, kun pissat paakkuuntui luvatusti, ennen sitä lähti ihan kokonaista pellettiä, tai no, ei lähtenyt kun ne varisi talikosta
- saa kuivittaa melko reippaalla kädellä, jos tottunut paksuun patjaan (tällä toki vähäinenkin määrä tuntuu pehmeltä, mutta en saanut patjaa paksummaksi vaikka yritin)
- pelletti aukeaa hitaasti, eikä kastelu nopeuta sitä
- haisee vahvasti betonipölylle
- ei sido ammoniakin hajua kovin hyvin, jos karsina siivottu vasta klo 15 maissa niin koko käytävä haisee
- kulkeutuu tosi paljon enemmän käytävälle ja ulos kuin esim puupelletti
Kaikenkaikkiaan näen, että tämä voi toimia siisteillä hevosilla. Tai sit vaan meille ei sopinut. Mut tässä mun huomiot kun kysyit :) Olisin halunnut, että tämä olisi toiminut, kun tykkäsin muuten kyllä ajatuksesta.
|