Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Milloin totesitte että on aika vaihtaa

Lähettäjä: tallipaikkaa? 
Päivämäärä:   1.10.26 16:43:22

Siis tuntuu että mua vaan yhä enemmän ärsyttää köydä tallilla ja ei usein huvittaisi mennä. Vaihto tosiaankin käynyt mielessä aika ajoin. Enemmän ärsyttää jos tallilla on ihmisiä, varsinkin me tietyt jotka on siellä aina. Tallinpitäjä kin alkanut ärsyttää. Tallinpitäjää ei myöskään kiinnosta tehdä asioille mitään ellei ne hyödytä häntä tai hänen hevosiaan, muuten hevoset saa vaikka uida muassa, kunhan hänen ei ui mudassa. Ja muuta sellaista.

Re: Milloin totesitte että on aika vaihtaa

Lähettäjä: anna 
Päivämäärä:   1.10.26 16:46:41

Kuulostaa siltä että oikea aika oli muutama kuukausi sitten ja toiseksi paras on nyt.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.10.26 16:49:05

Muuta ihmeessä! Oon itse vaihtanut pari kertaa ja aina vaihtamalla parantunut.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.10.26 17:37:10

Kun tallinpitäjä kertoi, että huomenna tulee uusi asiakas xx. Oli sen verran rankka tausta hänellä kiusaajana ja riidankylväjänä, että sanoin oman tallipaikan irti. Yleensä näistä uusista tulijoista oli kerrottu hyvissä ajoin, nyt ei. Lähdin sitten irtisanomisajalta kesälaitumelle ja siitä uuteen paikkaan. Onneksi oli vaihtoehtoja.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   1.10.26 22:54:49

Silloin kun alkoi unohdella antaa ruokia ja hevoset saattoivat olla vielä aamukympiltäkin sisällä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   1.10.26 23:11:51

Silloin kun tajusin että aamu- ja iltatalleja tekee ihmiset joilla aikataulut kusee, karsinat jää puolittain siivotuiksi ja iltatallissa saattaa jäädä heidän jäljiltään ruuat antamatta jollekin hevoselle. Meillä siis yksityistalli jossa tallivuokraan voi kuulua em hommia, jos asiakas niin haluaa.

Lähettäjä: Älä koske 
Päivämäärä:   2.10.26 00:07:28

Silloin, kun tallikaverin hevosen hoitaminen kiellettiin. Hevosen karsinanaapurin omistajan kanssa käytiin paljon yhdessä maastossa, valmennuksissa ja kisoissa. Jos en itse mennyt tallille, pyysin karsinanaapurin omistajaa antamaan omalleni mash-juoman. Jos karsinanaapurin omistaja ei tullut tallille, annoin hänen hevoselleen mash-juoman. Tämä kiellettiin. Ainostaan omaa/vuokra/liikutushevosta saa juottaa, ei muita. Ei vaikka erikseen laitettaisiin lappu jonnekin, että nimetty tallikaveri saa hevostani juottaa.

Karsinanaapurin hevosella on iso läsi ja pinkki turpa, joka palaa helposti auringossa. Jos omistaja ei kesällä päässyt tallille, minä laitoin aurinkovoidetta. Myös tämä kiellettiin.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   2.10.26 01:25:25

Silloin kun tallin omistaja alkoi valittaa jaksamistaan ja perushoito alkoi tökkiä. Rahaa tai kiinnostusta ei ollut korjata esimerkiksi sähköaitoja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.10.26 02:25:30

Siinä kohtaa kun tuntui asetelman muuttuneen minä vs muut. Kimppahoitotalli, omistaja ei puuttunut menoon koska halusi aikuisten ihmisten hoitavan keskenään, muut asiakkaat eivät kuitenkaan hoitaneet asioita sovitusti kehottamisesta ja keskustelusta huolimatta joka vaikutti jokaisen hevosen hyvinvointiin, totesin että minä en yksin täällä muiden hevosia hoida ilmaiseksi.

Päivämäärä:   2.10.26 07:26:45

Silloin kun tallille alkoi muodostua paskanpuhumis kuppikuntia ja itse olin kahden tulen välissä kun yksi porukka juorusi minulle toisesta ja toinen toisesta. Heiniä ja ruokia jäi myös antamatta ja kenttä oli todella huonossa kunnossa. Tarhausajoista ei myöskään pidetty kiinni.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.10.26 08:51:00

Kun tallille pesiytyi pari hevosenomistajaa, jotka alkoivat kavereineen ja vuokraajineen viihtyä tallilla aivan liian hyvin. Porukkaa kulki mukana enemmän kuin kahden hevosen ratsastaminen ja hoitaminen edellytti. Kesän tullen illatkin alkoivat venyä pitkiksi. Ehkä lähiöiden parvekkeettomissa yksiöissä oli kuumaa eikä ollut muuta paikkaa viettää aikaa kuin se tallin pihapiiri.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   2.10.26 09:24:41

Onpa kammottavia kokemuksia monella! Itse olen vaihtanut lähinnä koska tarpeet muuttuneet, milloin on tarvittu sopiva varsomispaikka, milloin pihatto, milloin maneesitalli. Pari hiukan liian tuulella käyvää ja/tai heippalapuilla kommunikoivaa tallinpitäjää on osunut kohdalle, mutta ei mitään isompaa sekoilua.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   2.10.26 09:40:19

- kun hevosille unohdettiin jakaa ruokia, tärkeimpänä heinä, mutta ilmeisesti myös väkkärit jätettiin sen mukana jakamatta välillä. Myös lievempiä ongelmia oli, esim karsina siivottiin kyllä todella puutteellisesti loppuaikoina.
- kun tarhausaika lyhennettiin aiempia vuosia lyhyemmäksi talvella. Oli ennen ollut vähintään puoli päivää talvella, minulle oli deal braker kun sekin oli tallinpitäjälle liikaa.
- hevosen astman/pölyallergian ilmenemisen vuoksi piti vaihtaa paikkaan missä oli eri kuivike

Lähettäjä: Zsu 
Päivämäärä:   2.10.26 17:43:02

Kun Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan alkoi ja bensan hinta nousi. Totesin, että lähellä oleva maneesitalli tulee samoihin hintoihin kuin kotitalli pidemmän matkan päässä. Lähtötallissa oli hyvä hoito, hyvät maastot ja mukavat ihmiset.

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   2.10.26 18:56:30

Onpa surkeita kokemuksia talleista. Vähän vaikea käsittää tuollaista hevostenpitoa. Meidän tallilla tehdään perusasiat joka päivä hyvin ja vähän enemmänkin tulee tehtyä, mistä asiakas maksaa. Ainut miinus, että on 20min/reilu 20km kaupungista ja ei maneesia. Meillä kyllä hevosia palvellaan paremmin kuin ihmisiä, ehkä se on toinen miinus sitten!

Lähettäjä: ,,,, 
Päivämäärä:   2.10.26 23:01:22

En enää jaksanut monia pielessä olevia pikkujuttuja, paikka olis ollut hevoselle hyvä jos laumadynamiikka olis toiminut. Mun hevonen aina pikku naarmuilla kun sai muilta pataan. Tallinpitäjä kohteli asiakkaita epätasa-arvoisesti mutta puhui kuitenkin kaikista tasapuolisesti pahaa. Maastot aika huonoja. Ja oli tosi ulkopuolinen olo koko ajan.
Nykyisellä tallilla voi hyvin sekä hevonen että omistaja. <3

Lähettäjä: Henny 
Päivämäärä:   3.10.26 00:14:15

Viime talvena oltiin pihattopaikassa. Poneilla ei sulaa vettä, 2 kertaa päivässä vietiin lämmintä, mutta nopeastihan se jäätyi uudestaan. Kuppeja ei pesty, itse sitten pesin aina käydessä ja vaihdoin puhdasta vettä. Tarhoja ei siivottu, pihatossa homeinen olki. Heinät 3 kertaa päivässä. Keväällä alkoi ilmestyä homeista heinää, ostin omat. Kesän alusta tallinpitäjä jätti meidän ponin yksin öiksi pihalle, pakattiin tavarat ja lähdettiin. Pitäisi melkeinpä tehdä ilmoitus eteenpäin kyseisestä paikasta

Lähettäjä: Oo 
Päivämäärä:   3.10.26 00:20:37

Herranjumala, millainen ihminen jättää ponin yksin ulos :(

Päivämäärä:   3.10.26 00:41:47

Silloin, kun kaikki mahdollinen alkoi mennä lisämaksujen taakse. Tallinpitäjä tietenkin esitti asian niin, että uuden sopimuksen myötä perushinta laskee, mutta samalla karsi kaiken aivan minimiin ja kaikesta olisi pitänyt maksaa lisämaksua, vaikka ei edes itse olisi halunnut kyseistä asiaa tai palvelua. Niitä lisämaksuja tuli koko ajan vain lisää ja lisää aina sitä mukaa, kun tallinpitäjä keksi haluavansa jotain uutta. Ymmärrän kyllä, että jos asiakas itse haluaa esim. uusia tarhan pohjan, niin maksaa sen sitten itse, mutta jos tp haluaa uusia vaikkapa tarhojen tai kentän pohjia tai hankkia heinäautomaatit tai tehdä jotain muuta, joka nostaa hänen kiinteistönsä arvoa, on aika härskiä vaatia siitä kk-vuokran päälle ylimääräistä maksua asiakkailta, jotka eivät itse ole uudistusta vailla ja jotka eivät ole sellaiseen sitoutuneet allekirjoittaessaan vuokrasopimuksen. Saahan sen vuokran tietenkin kuulostamaan houkuttelevan edulliselta sillä, että ilmoittaa vuokraksi vain jonkin ihan minimin ja alkaa sitten vähän ajan päästä vaatia lisämaksuja kaikesta mahdollisesta, mutta ainakin omasta mielestäni sopimuksen pitäisi olla sillä tavalla läpinäkyvä ja reilu, ettei tp voi koko ajan keksiä lisää jotain ylimääräisiä maksuja. Totesin muutaman muun tavoin, ettei ole järkevää maksaa lisämaksua siitä ja tästä ja tuosta, kun kokonaishinta muodostuu sitten jo niin korkeaksi, että sillä saa jo paikan toiselta tallilta, jossa on paljon paremmat puitteet ja se kaikki kuuluu vuokraan ilman mitään lisämaksuja.

Päivämäärä:   3.10.26 00:53:01

Lisäksi kävi ilmi, että tp maksatti asiakkailla omien hevostensa kuluja näiden lisämaksujen muodossa. Saattoi siis keksiä esim. että nyt on uusittava tarhojen pohjia ja pakko tilata niihin uutta hiekkaa ja siitä tulee lisämaksu. Sitten maksatti sen kaiken hiekan lisämaksuna asiakkailla, vaikka todellisuudessa noin puolet hiekasta meni hänen omien hevostensa tarhoihin. Kyllä ainakin itse mieluummin maksan koko ajan 150 € kalliimpaa kk-vuokraa, johon kuuluu läpinäkyvästi kaikki eikä asiakasta vedätetä aina vain uusilla lisämaksuilla. Se on nimittäin äkkiä plus-miinus-nolla, kun aina muutaman kuukauden välein tuleekin joku yllättävä lisämaksu asiasta X, jonka tp yhtäkkiä keksii varsinaisen tallivuokran päälle.

Päivämäärä:   3.10.26 01:01:29

Ja kyllä, vaihtamalla todellakin parani. Nyt tosiaan on korkeampi kk-vuokra mutta ei mitään jatkuvia uusia lisämaksuja, vaan kaikki kuuluu hintaan, ihan niistä pohjien uusimisista lähtien. Ja on myös todella paljon paremmat puitteet kuin sillä "halvemmalla" tallilla, joka ei loppujen lopuksi edes tullut yhtään halvemmaksi kaikkine satunnaisine lisämaksuineen.

Lähettäjä: Introvertti 
Päivämäärä:   3.10.26 01:49:00

Ensimmäisellä tallilla alkoi ärsyttää vaihtuvat ihmiset, huono hoito ja tallinpitäjän jumaluuskompleksi. Pahin oli kuitenkin se, ettei saanut koskaan harrastaa hevosensa kanssa ihmisiltä rauhassa. Eli kun tallille meneminen alkoi ahdistaa ihmisten takia, vaihdoin pienemmälle tallille huomattavasti syrjemmälle.

Tällä toisella tallilla viihdyttiin erittäin hyvin, mutta tallinpitäjän motivaatio tallinpitoon oli lopulta olematon, minkä vuoksi hevosia hoiti milloin mikäkin vuokraaja ja hoitaja ja kaikkeen oli lisämaksu. Lopullinen päätös muuttaa tuli siitä, kun tallivuokra nousi pilviin ja samalla kuitenkin täysihoito muuttuikin puolihoidoksi. En kokenut, että tallivuokra, joka oli alueen korkein, vastasi hoidon ja fasiliteettien tasoa.

Kolmannella tallilla viihdyttiin taas paremmin ja homma toimi tallinpitäjän ja talliporukan osalta loistavasti. Tallin pienuudesta huolimatta en kuitenkaan saanut koskaan harrastaa rauhassa, vaan tallipäivät täyttyivät tyhjänpäiväisestä small talkista, mitä en jaksaisi ollenkaan. Ihania ihmisiä kyseisellä tallilla, mutta silloin kun haluaisi olla omissa oloissa, myös ihanat ihmiset kuormittavat.

Paras vaihtoehto minulle oli muuttaa hevoset omaan pihaan. Nyt saan harrastaa täydellisessä omassa rauhassa ja hoitaa hevoset oman mieleni mukaan. Myös hevoset ovat huomattavasti tyytyväisempiä, kun ihmiset eivät vaihdu ja lauma pysyy muuttumattomana.

Lähettäjä: herkkäsuinen 
Päivämäärä:   3.10.26 01:57:30

Tallinpitäjältä loppui motivaatio. Iltatalli tehtiin aina vain aikaisemmin, että pääsi kotiin. Aamutalli siirtyi usein 10-11 aikaan, kun oltiin oltu vähän viihteellä. Heiniä jäi jakamatta/jaettiin mininökköset jos olisi pitänyt avata uusi paali tai hakea vielä uusi kärryllinen. Vesiastioita ei enää pesty, ja vedetkin täytettiin vain osittain ajan säästämiseksi (ja vesi usein loppuikin jo tuntien sisällä, kun janoiset hevoset ryntäsivät juomaan). Hevosia ei loimitettu tai ne jätettiin "huonon kelin" (tavallisen syksyisen sadepäivän) vuoksi tarhaamatta. Onneksi päästiin vikkelästi muualle, ja sillä välin tallikavereiden kanssa käytiin tsekkaamassa hevosia iltaisin ja lisäilemässä vesiä ja heiniä...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.10.26 07:52:26

Itse olen vaihtanut huonompaan elämäntilanteen takia. Olin kalliilla, mutta todella hyvällä tallilla. Muuton takia matkaa tallille tuli reippaasti yli 45 min suuntaan. Uusi talli on 15 minuutin ajomatkan päässä ja on melkein 150 euroa halvempi. Aina välillä ikävöin edellisiä tallilaisia, mutta onnekseni osa heistä ovat pysyneet ystävinä ja näemme vähän väliä vapaa-ajalla.

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   3.10.26 08:32:52

Äläkoske: Ihan kamalaa mikromanagerointia ja silkkaa kiusantekoa!

Myös meille sanottiin eräällä tallilla, että älä auta tallikaveriasi. Kesällä kerrottiin, että itse pitää huolehtia vedet tarhaan. Kun vaihdoin tallikaverini hevosen veden ja pesin astian hänen ollessa lomalla, kulki tallinpitäjä perässä ja sanoi, ettei sitä nyt olisi vielä tarvinnut vaihtaa.

Päivämäärä:   3.10.26 09:32:27

Yksi ahdistava asiakas riittää. Kun jatkuvasti puututaan ihan kaikkeen tekemiseen, ruokintaan, liikutukseen... Ei jaksa, pakko lähteä. Hevosen kanssa vietetty aika pitäisi olla rentouttavaa palautumista arjen stressistä, ei tuoda lisää ahdistusta jonkun päästään vikaisen jumalatädin takia.

Päivämäärä:   3.10.26 11:22:45

Kun useamman kerran oli tilanne, että aamulla käydessäni totesin heinän olevan loppu ja illalla tallinpitäjä soitti ja kysyi voinko lähteä peräkärryni kanssa hakemaan heinäpaalia. Vaikea uskoa, että olisivat päivän aikana saaneet syödäkseen.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   3.10.26 11:35:58

Mitään ei korjattu. Alettiin säästää heinästä, kuivikkeista, työvoimasta jne. Tallilla oli muutamia todella hankalia, jopa vaarallisia asiakkaita, eikä heidän toimintaansa puututtu. Kaikilla hevosilla ei ollut vettä kokopäivätarhauksessa ja muutenkin vesihuolto oli niin ja näin. Olisi pitänyt lähteä jo aiemmin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.