Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Käykö joku s-rikoksesta tuomitun valmennuksissa?

Lähettäjä: Some 
Päivämäärä:   30.9.26 17:31:55

Seuraan somessa yhtä tällä alueella toimivaa seuraa, joka järjestää jonkin verran muualla asuvien ”nimivalmentajien” valmennuksia. Osa valmennuksista on säännöllisiä (kerran kuussa/ kerran kahdessa kuussa) ja osa kertaluontoisia.

Nyt tuli vastaan mainos valmennuksesta ja valmentaja on tuomittu s-rikoksesta. Aivan julkinen tieto, oli lehdissä nimen ja kuvan kera. Tuomio on kärsitty.

Onko s-rikoksesta tuomitun valmentajan valmennuksille todella kysyntää? Meitä on useampi, jotka on osallistuneet ko. seuran järjestämiin valmennuksiin ja kisoihin, mutta kun juteltiin, tuli olo ettei ainakaan hetkeen haluta ko. seuraa tukea. Jää sekä kisat että valmennukset välistä.

Re: Käykö joku s-rikoksesta tuomitun valmennuksissa?

Lähettäjä: AB 
Päivämäärä:   30.9.26 17:40:46

Kyllähän kaikenlaiselle kysyntää on kun osalla jengistä ei ole minkäänlaista moraalia. Itse kierrän kaikki pervot ja niiden tukijat kaukaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.9.26 18:07:20

Suurin osa ei vaan taida tietää....

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.9.26 18:11:10

Suurin osa ei tiedä tai ei kiinnosta. Uhrit ovat itse laittaneet itsensä siihen tai valehtelevat ja pilaavat hyvän tyypin maineen. Mitä näitä nyt on.

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   30.9.26 18:17:07

En itse menisi mutta tunnen monta jotka käy. On tietyt rikokset mitä minun oikeustajuun ei mene ja sellaisen tehneiden kanssa en ole tekemisissä.

Päivämäärä:   30.9.26 18:27:18

Ei mitään yhteistyötä näiden kanssa. En ikinä lastani veisi.

Päivämäärä:   30.9.26 19:27:10

Ihan varmasti ihmiset tietävät. Tai no, jos kyseessä on joku ei millään lailla tunnettu tyyppi, niin silloin tällaisesta tuomiosta ei _ehkä_ ihan yleisesti tiedetä (vaikka hevospiirit nyt eivät niin isot meillä ole, että luultavasti sana leviää kyllä), mutta isoista nimistä kyllä kaikki hevosharrastajat tietävät. Jos on ihan nimen kanssa ollut uutisissa tuomio niin kyllä näistä kaikki tietävät. Ja sellaiset vanhemmat, jotka eivät itse harrasta hevosia varmaan kuitenkin googlettavat valmentajan, jonka tunneille ovat lastaan viemässä niin että kyllä se tuomio esille tulee.

Yhteistyö jonkun henkilön/tahon kanssa tai tämän palveluista maksaminen on aina jonkinlainen tuen osoitus. Näistä keskustellaan ihan jatkuvasti muualla. Mutta hevosurheilussa kaikki käy ja hämmästyttävän monien mielestä asiasta ei saisi puhua.

Päivämäärä:   30.9.26 20:33:53

Jos on tuomion kärsinyt, niin mun mielestä silloin yhteiskunnan silmissä ihminen saa tehdä elantoa ammatillaan. Pahempi se ois jäädä loisimaan ja tekemään uusia rikoksia. Olin ennen mustavalkoisempi, mutta sitten rupesin miettiin, mitä ihmisen pitäisi tehdä ollakseen suvaittu.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   30.9.26 20:37:35

Varmasti moni menee. Mutta kun on lähipiirissä s-rikollisen tuhoama ihminen, en halua olla missään tekemisissä sellaiseksi tiedetyn kanssa.

Lähettäjä: ev 
Päivämäärä:   30.9.26 20:45:26

On rikoksia, jotka eivät minun silmissäni vanhene. Eräänkin kenttävalmentajan täydellinen katumisen puute, sekä uhrien ja SRL:n kimppuun hyökkääminen ei ainakaan auttanut asiaa.

Päivämäärä:   30.9.26 21:00:32

"Jos on tuomion kärsinyt, niin mun mielestä silloin yhteiskunnan silmissä ihminen saa tehdä elantoa ammatillaan. Pahempi se ois jäädä loisimaan ja tekemään uusia rikoksia"

Niin, tiedätkö, että tietyissä ammateissa rikostuomio ihan vie oikeudet harjoittaa ammattiaan? Sille on syynsä minkä takia.

Ja eipä se ammatissa toimiminen aiemminkaan tällaista tyyppiä estänyt rikoksia tekemästä, niin että loisikoon vaikka ennemmin kuin että toimii ammatissa, jossa on oivat mahdollisuudet groomata uusia uhreja. Ja on sitä muitakin ammatteja kuin valmentaja, hakekoot jotain suorittavaa työtä, johon ei tarvita koulutusta ja jossa ei myöskään olla lasten kanssa tekemisissä. Moni muukin ihminen niillä matalapalkkatöillä joutuu itsensä elättämään vaikka ei mitään rikosta ole tehnyt, itsekin sellaista työtä teen. Miksi tämän pitäisi saada nirsoilla töissä ja tehdä vain yhtä tiettyä työtä?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   30.9.26 23:53:11

Mielestäni tätiratsastajat saa tehdä miten haluaa, mutta seuran nimissä, etenkin lapsille, tällaisen henkilön tarjoamia valmennuksia yms. ei pidä tarjota.

Päivämäärä:   1.10.26 00:42:06

Olen puskassa elänyt, kuka valmentaja?

Lähettäjä: Noin 
Päivämäärä:   1.10.26 01:15:30

” Yhteistyö jonkun henkilön/tahon kanssa tai tämän palveluista maksaminen on aina jonkinlainen tuen osoitus. Näistä keskustellaan ihan jatkuvasti muualla. Mutta hevosurheilussa kaikki käy ja hämmästyttävän monien mielestä asiasta ei saisi puhua.”

Tämä :/

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   1.10.26 11:03:10

Kertokaa nimi? Tai edes onko koulu, este vai kenttävalmentaja niin voin yrittää olla salapoliisina

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   1.10.26 12:03:49

Ei kiinnosta muu kuin hyöty omaan ratsastukseen. Riittävä kokemus ja todistettu osaaminen on oma valintakriteerini. Eli aivan sama kenenkään muiden elämän ulottuvuuksien suhteen. Osaan huolehtia itsestäni ja lapseni on myös opetettu pitämään varansa vinksahtaneiden varalta. Näitä kun elämän varrella riittää.

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   1.10.26 12:07:37

Näiltä valmentajilta ei saa mitään sellaista hyötyä, mitä ei saisi myös valmentajalta, joka ei ole alaikäisiä juottanut känniin ja paneskellut. Ja sen jälkeen suorittanut teatraalisen uhriutumisen multihuipentuman.

Päivämäärä:   1.10.26 12:17:45

Ainakin yhden elämä teki harmittomaksi joten vaaraton valmentajana.

Lähettäjä: Abc 
Päivämäärä:   1.10.26 12:30:36

Se on juu että karma kostaa lopulta kyllä aina. Eipä enää niin helposti onnistu ne temput.
Mutta empä mä nyt tiedä onko hän valmentajanakaan niin erinomainen että keltään muulta ei saisi samoja oppeja.
Ja uskon kyllä myös sen että useammat eivät vain tiedä, valitettavasti ihmiset elää semmosissa kuplissa ettei tosikaan!! Kun ei siellä tiktokissa välttämättä tuu vastaan muutakun kissavideoita jos ei mitään muuta ole kiinnostunut seuraamaan. Enkä puhu nyt mistään teineistä vasn keski-ikäisistä tädeistä.
Minun silmissäni tämä kenttävalmentaja on ainakin säälittävä ja etova rassukka, vaikka kuinka onkin mukava ja pätevä niin kyllä päässä on vikaa ettei sitä vertaa moraalia löydy!

Päivämäärä:   1.10.26 13:42:55

Oh lord kyllä niitä alaikäisiin sekaantuneita setämiehiä täällä glorifioidaan vaikka ja kuinka usein, että niin oli hienoa aikaa silloin, hyviä valmentajia ja huippuasiantuntijoita.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   1.10.26 14:45:10

Puhutaanko tässä nyt tästä savolaisesta kenttävalmentajasta?

Lähettäjä: Kiikku 
Päivämäärä:   1.10.26 14:47:18

Pakko myöntää että en seuraa uutisia / muista vuosia sitten uutisissa olleita asioita, että varmasti osallistuisin valmennukseen ja en tietäisi hänen taustoista.

Lähettäjä: ,,,- 
Päivämäärä:   1.10.26 14:54:42

Meidän tallilla käy valmentamassa nuorta teinityttöä eräs papparainen joka ei nyt ole saanut tuomiota muistaakseni, mutta jotain huomautusta tms SRL (?) toimesta, liittyen johonkin alaikäiseen. Julkisesti ei ole tainnut seurustella näiden kanssa ennen kun sitten kun tyttö on täyttänyt 18.

Tämän tytön äiti on onnesta soikeana kun valkku on niin kiinnostunut tytön urasta, tytön isä ei ole hevosihmisiä. Ja tämä äiti on hevosihminen ja ihan varmasti tietää tämän papparaisen tekemisistä ja maineesta.

Lähettäjä: Nih 
Päivämäärä:   1.10.26 15:36:39

Minkään SRL alaisen seuran ei pitäisi tälläistä valmentajaa käyttää, ihan sen takia että valkuissa saattaa käydä myös alaikäisiä. Toimintakielto valkulle tähän.
Mutta jos yksärinä täti-ikäinen järkkää valkkuja ja siihen osallistuu naapurin jo varttuneen ikäiset Pirkko ja Liisa, niin sepä ei muille kuulu.
Mutta ei missään nimessä seura tai järjestö näitä ei saisi tukea valkkua järkkäämällä tälle paskakasalle duunia.

Lähettäjä: Nih 
Päivämäärä:   1.10.26 15:38:46

Näiltä lasten ja nuorten kanssa toimijoilta pitäisi vaatia rikosrekisteriote. Mutta ei, ei hrvosmaailmassa tätä tehdä.

Lähettäjä: CC 
Päivämäärä:   1.10.26 21:05:14

Liiton palkkalistoilla olevien valmentajien pitää toimittaa rikosrekisteriote asian selvittämiseksi ennen sopimuksen allekirjoitusta.

Päivämäärä:   1.10.26 21:22:44

Tiedot poistetaan rikosrekisteristä tietyn ajan kuluttua tuomion pituuden mukaan. Ei siellä enää mitään ole.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.10.26 21:33:20

Moni kaveri käy ja tunnen kyllä painostusta että pitäisi itsekin käydä. Käy lähialueella valmentamassa eikä tässä oikein ole muita vaan pitäisi kulkea sitten kauempana. Onneksi nyt ei ole hevosta millä kenttää kisata, mutta tämä pohdinta alkaa taas kun hevonen löytyy.

Päivämäärä:   1.10.26 21:37:01

Mitä luulette, olisiko jalkapalloon tervetullut seksuaalirikoksesta tuomittu valmentaja?

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   2.10.26 00:14:29

Tyyppi on menossa ruotsinkielisellä alueella toimivan seuran järjestämää valmennusta pitämään viikonloppuna. Siellä eivät etenkään lasten ja nuorten vanhemmat ole tietoisia tästä lapsiin sekaantuneesta kielimuurin takia. Kannattaa mainita, jos tunnette sieltä ihmisiä. Missä fyysisessä kunnossa mahtaa olla nykyään onnettomuuden jälkeen?

Päivämäärä:   2.10.26 00:16:37

Ei voi olla totta! Kuinka tämä vielä kehtaa näyttää naamaansa missään julki, saati ratsastuksen parissa! Useita uhreja, mittava julkinen mainehaitta lajille.

Lähettäjä: Annan 
Päivämäärä:   2.10.26 00:41:03

Sähköpyörätuolilla liikkuu, autoa taitaa itse ajaa myös, mielestäni hänet näin ratin takana viikonloppuna ypäjällä, että siinä tieto fyysisestä kunnosta mitä voi ulkopuolinen päällepäin nähdä.

Päivämäärä:   2.10.26 02:02:31

C.A kyseessä?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   2.10.26 08:20:23

P.H.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   2.10.26 08:28:33

Eikös tämä juuri ollut koutsaamassa koko Pohjois-Suomen joukkuetta alueiden välisissä mestaruuksissa. Joukkueenjohtajana tms. ainakin jossakin julkaisussa tällaista mainittiin.

Päivämäärä:   2.10.26 08:49:41

No Axel Lindberg tekee maailmalla Suonea tunnetuksi samoin tuomitun hevosilla ratsastaen ja hänen kanssaan yhteistyötä tehden vielä tiiviimmin.

Päivämäärä:   2.10.26 09:00:05

Tässä olisi kyllä hyvä aihe jollekin toimittajalle. Kenelleköhän kannattaisi vinkata? Jos tästä tekisi vaikka Yle tai Hesari jutun niin ehkä jotain muutosta vihdoin tulisi, tarpeeksi negatiivisella julkisuudella.

Päivämäärä:   2.10.26 09:46:00

Itse luen niin vähän uutisia, selaan nettiä ja vielä vähemmän hötölää (silloin kun valmentauduin), että multa menisi vain rehellisesti ohitse.

Jos tietäisin, välttäisin, mutta esim. nytkään en tiedä kenestä puhutaan.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   2.10.26 10:10:14

https://tinyurl.com/ksz86j6r

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.10.26 10:13:52

Juu, en menisi. Muistan kun kävin muutaman kerran joskus vähän päälle 2-kymppisenä tunneilla tämän ja vaimonsa ratsastuskoululla. Kiinnitin kyllä vähän hölmistyneenä huomiota, kun laitoin hevosta kuntoon niin tämä roikkui karsinan ulkopuolella nenä karsinan aidassa kiinni ja katseli ja virnotti ja yritti pelleilemällä saada huomioni. Pidin jonkinlaisena "huumoriveikkona" ja, luojankiitos, en nähnyt asiassa mitään seksuaalista. Kärysi tuosta n. 10 v. päästä. Jälkeenpäin ajatellen ei tuo ihan normimeininkiä ollut. Että kyllä tuo tyttöjen naurattaminen lähtee ihan hänestä itsestään. Kehtasi väittää että nämä 14-vuotiaat väkisin viettelivät hänet! Minäkin kävin tallillaan kuitenkin vain pari-kolme kertaa ja vaimonsa oli samaan aikaan opettamassa, kuin tämä palloili tallissa.

Lähettäjä: ., 
Päivämäärä:   2.10.26 14:12:45

Sai tuomion kolmen 15-17-vuotiaan hyväksikäytöstä. Nykyisin alle 16-vuotiaseen kohdistunut rikos olisi lapsenraiskaus. Tuomittu itse ei nähnyt rikosta tapahtuneen, vaan piti omien sanojensa mukaan tyttöjä aikuisina naisina! Olen ihan tapauksen ilmitulon alusta alkaen ihmetellyt, kuinka varsinkin naisratsastajat, jotka usein vielä jollakin tavalla ammattinsakin puolesta lasten ja nuorten kanssa tekemisissä, puolustavat ja suosivat juuri tätä valmentajaa. Ja näillä omia lapsia usein myös. Kai siinä syyllistetään uhria ja valmentajassa ei nähdä mitään vikaa. Jos on koskaan nähnyt 14-15-vuotiaita tyttöjä, niin moniko oikeasti väittää, että 40-50-vuotias pitää heitä aikuisina naisina? Ja nämä lapset/nuoret olivat herran valmennettavia.

Päivämäärä:   2.10.26 16:19:48

"Yksi tytöistä oli alle 15-vuotias."

Päivämäärä:   2.10.26 18:00:10

Axelin kuviota en ole koskaan ymmärtänyt. Miksi, siis MIKSI hän tekee yhteistyötä pedarin kanssa. Aivan käsittämätön asia!

Lähettäjä: ABC 
Päivämäärä:   2.10.26 18:04:31

Nykypäivänähän tuo raja on nostettu 18 vuoteen kun kyseessä on valmentaja.
Mut joo, on jotenkin niin ylimielinen ja ällöttävä henkilö hän, pitää itseään niin mukavana ja hauskana seuramiehenä edelleen. Jotenkin tästä huokuu semmoinen että hän on vaan parempi kun muut ja siksi oikeutettu tekoihinsa.
Joko hän on täysi narsisti tai sitten jäänyt kehityksessä jollekin teinin tasolle.
En arvosta tuollaisia ihmisiä yhtään!!!

Lähettäjä: >< 
Päivämäärä:   2.10.26 18:35:50

mä haluisin listauksen tähän näistä s-rikoksista tuomitusta hevoslajien parissa toimivista. Ne on julkista tietoa ja saa jakaa. Onhan näitä ollut iltapäivälehdissäkin.

Päivämäärä:   2.10.26 19:15:40

Osa naisista, jotka näitä puolustavat, ovat todennäköisesti itse kokeneet hyväksikäyttöä. Koska asia on traumaattinen, he uskottelevat itselleenkin, että tällaisissa on kyse ihan ok seurustelusuhteesta, sen myöntäminen, että se on hyväksikäyttöä, tarkoittaisi sitä, että joutuisi myöntämään tulleensa itsekin todella väärin kohdelluksi ja käsittelemään kipeitä muistoja. Ja jos on kasvanut ympäristössä, jossa tällainen hyväksytään täysin ja jopa siihen kannustetaan, jopa omat vanhemmat ovat voineet olla ylpeitä, että arvostettu valmentaja "seurustelee" heidän tyttärensä kanssa (kuten täälläkin on kerrottu, että tällaista se on kilparatsastuspiireissä ollut), niin silloin sitä ei usein aikuisenakaan kyseenalaista.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.10.26 19:47:06

^Ja toinen on sitten nämä "MINUN lapseni on niin fiksu ja hyvin kasvatettu, että ei hänellä ole mitään vaaraa", eli että uhrin vikahan se oli, ja oikeastaan ne pikkuhupakot viettelivät miehenkin ja pilasivat hänen elämänsä siinä samalla.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   2.10.26 19:58:00

Joo listaa vaan kehiin niin menee kaikki boikottiin!

Päivämäärä:   3.10.26 00:35:02

Axelin hevosten omistaja:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001192298.html

Tästä toisesta kenttäsedästä en löytänyt uutista.

Päivämäärä:   3.10.26 00:51:04

mä haluisin listauksen tähän näistä s-rikoksista tuomitusta hevoslajien parissa toimivista. Ne on julkista tietoa ja saa jakaa. Onhan näitä ollut iltapäivälehdissäkin.

Ei kaikista olla tuomioita jaeltu, kun ei ole syytteitäkään nostettu. En ikikuuna päivänä sitä olisi tehnyt, siinä olisi itse kärsinyt loppuviimeksi enemmän kuin niljake/niljakkeet.

Päivämäärä:   3.10.26 02:14:15

Rikoksesta tuomittujen nimet pitäisi voida julkaista. Ne joilla ei tuomiota ei voi, vaikka miten tietäisi faktana asian.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   3.10.26 02:21:36

Eikö ihmiset osaa käyttää googlea?

Lähettäjä: ev 
Päivämäärä:   3.10.26 08:32:30

Toisen kenttäsedän uutinen oli jo aiemmin ketjussa:

https://tinyurl.com/ksz86j6r

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   3.10.26 13:43:50

No rehellisesti en ollut koskaan kuullutkaan noista kahden uusimman linkin miehistä.

Päivämäärä:   3.10.26 14:30:31

Vaikea kuitenkin kuvitella, että kenttäratsastuspiireissä olisi joku aikuinen ihminen, joka ei olisi kuullut näistä tuomituista. Ovat niin isoja nimiä lajissa ja kyllähän varsinkin toisen tietävät hyvin yleisesti nekin, jotka eivät ole lajin harrastajia. Jossain määrin tämä voi toki olla ikäkysymys, esimerkiksi minä olen niin vanha, että muistan ajan kun tämä vielä aktiivisesti kilpaili ja kaikki ratsastuksen harrastajat tunnistivat tämän henkilön, minäkin, joka en ole koskaan ollut kenttäratsastaja enkä ylipäänsä kilparatsastaja tai "sisäpiirissä" missään muussakaan lajissa vaan tasoa täystumpelo harrastaja.

Lähettäjä: koivu 
Päivämäärä:   3.10.26 22:07:41

mikä näitä oksettavia ihmisiä vaivaa että alaikäisiin pitää sekaantua.. menis huoriin... hyi @!#$.

Päivämäärä:   3.10.26 22:31:37

Riippuu tapauksesta.
Teini-ikäistä tytärtä en päästäisi kuitenkaan missään tapauksessa yhdenkään aikuisen miehen luokse yökylään, on sitten jo aiemmin tuomittu tai toistaiseksi puhdas pulmunen. En ole huono äiti.
En myöskään tönäisisi teiniä varoittamatta suojatielle auton alle, vaikka autoilijaa sitten syytettäisikin päälleajosta.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   7.10.26 17:59:53

^Voi kuule,..., lasten seksuaalinen hyväksikäyttö ei tapahdu vain yöaikaan, ei vain tekijän luona, eikä tekijäkään aina ole mies, eikä uhri tytär. Tämän viikon uutisissa mm.:

"Sisä-Suomen poliisi on saanut valmiiksi esitutkinnan, jossa 43-vuotiasta jyväskyläläismiestä epäillään useista lapsiin kohdistuneista seksuaalirikoksista.

Esitutkinnassa on selvitetty yhteensä 20 alaikäiseen mahdollisesti kohdistuneita tekoja.

Epäilty on toiminut opettajana, mutta epäillyt rikokset eivät poliisin mukaan liity hänen työhönsä tai työpaikkaansa.

Poliisi kertoo, että mies on toiminut myös ohjaajana muun muassa partiossa ja Pelastusarmeijan toiminnassa.

Esitutkinnan perustella teot, yhtä lukuun ottamatta ovat tapahtuneet epäillyn harrastuksen parissa, partiotoiminnassa.

Tekojen epäillään tapahtuneen pääosin Jyväskylässä lokakuun 2020 ja helmikuun 2026 välisenä aikana.

Poliisi on tutkinut tapauksia rikosnimikkeillä törkeä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, pakottaminen seksuaaliseen tekoon, törkeä lapsenraiskaus ja seksuaalinen kajoaminen lapseen."

&

"Pohjois-Savon käräjäoikeus on tuominnut kahden vuoden ja kahdeksan kuukauden ehdottomaan vankeuteen 45-vuotiaan naisopettajan, joka käytti seksuaalisesti hyväkseen tekoaikaan 15-vuotiasta oppilastaan. Naisen syyksi luettiin törkeä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö ja törkeä virka-aseman väärinkäyttäminen."

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.