Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokraajan taidot

Lähettäjä: Kysymysmerkki 
Päivämäärä:   27.9.26 13:29:53

Miksi juuri ne ihmiset, joilla on ollut taukoa ratsastuksesta, etsivät vuokrahevosia? Oikea paikkahan on silloin ratsastuskoulu!

Re: Vuokraajan taidot

Lähettäjä: Tee 
Päivämäärä:   27.9.26 13:37:18

Tai että pääsis harjoittelemaan esteratsastusta vuokrahevosella :) No lapsiahan nämä pääasiassa on, mutta silti naurattaa/ huokaisuttaa.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   27.9.26 13:37:22

No itselläni on ollut kaksi omaa hevosta, ratsastanut VaB 69%-tasolla abt. Nyt tauko kahden lapsen vuoksi, tauolla toki ratsastanut kavereiden hevosia joskus ja jouluna. Ei ne taidot ihan hirveästi ole ruostuneet, toki kerran pari täytyy ratsastaa mieluiten peräkkäisinä päivinä, niin kropan hermotus ja lihasmuisti palautuu jo aika hyvin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.9.26 13:53:50

Olen itsekin ihmetellyt ilmoituksia, joissa kerrotaan, että lapsena on ratsastanut ja sitten on ollut joku 10 vuoden tauko ja nyt haluaisi taas aloittaa vuokrahevosella. Kyllä pitkän tauon jälkeen oikea osoite on ratsastuskoulu tai yksityistunnit, ei itsenäinen ratsastaminen vuokrahevosella.

Lähettäjä: Parasta viihdettä 
Päivämäärä:   28.9.26 03:53:50

Parasta viihdettä on lukea fb:n ”etsitään vuokrahevosta” ryhmien ilmoituksia.

Alle 15-vuotiaiden ilmoituksia lukiessa tulee usein mieleen, tietävätkö vanhemmat minkälaisia ilmoituksia heidän lapsensa julkaisevat. Jos tietävät, herää kysymys, ovatko vanhemmat niin ei-hevosihmisiä, etteivät ymmärrä, ettei kukaan tuollaiseen ilmoitukseen vastaa. Vai tietävätkö vanhemmat tarkalleen, ettei lapsi tule saamaan vastauksia ja on helpompaa antaa lapsen laittaa mielikuvituksellinen ilmoitus ja sitten vain todeta yhdessä lapsen kanssa ”vuokrahevosta ei nyt löydy” kuin suoraa sanoa lapselle, ettei lapsi saa hankkia vuokrahevosta.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   28.9.26 06:59:14

No itse etin vuokrahevosta tauon jälkeen koska halusin maastoilla. Maaatoilu harvemmin onnistuu tunneilla. Löysinkin sitten kivan vuokra hevosen millä maastoilin.

Mutta nykyään näin hevosenomistajana en kyllä ottaisi yhteyttä niihin ilmoituksiin joissa kerrotaan ekana ee, mainitaan että hevosella täytyy voida hypätä ja kuvina on vain estekuvia. Mun hevosella ei tosiaankaan hypätä itsenäisesti tai ilman valvontaa, jos sillä hyppäämään pääsee.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   28.9.26 10:13:20

itseäni vuokraamisessa kiinnostaa se että edelleen valmentaudun ja saan mennä hevosella joka ei tee hitokseen tunteja päivässä ja sillain myös ei stressaantuneempi.. hiljaisempi paikka ja rauha.. ja tykkään olla omistajan kanssa tekemisissä.

Lähettäjä: Pippin 
Päivämäärä:   28.9.26 10:20:49

Itseäni taas vuokraajana kiinnosti nimenomaan se, että saan luoda suhteen yhteen hevoseen ihan täysin rauhassa, en käydä vaihtuvilla hevosilla tunneilla, joissa ei aina saa edes varustaa tai riisua hevosta. Kaipasin nimenomaan kevyttä ja huoletonta menoa, ja humputtelua, maastoilua ja maastatyöskentelyä ja sen semmoista. Onneksi ratsastuskoulusta sai hevosen vuokralle siihen käyttöön, ja päädyin myöhemmin ostamaan hevosen omaksi. Nykyään kyllä valmentaudummekin, mutta pääasiassa humputtelemme huolettomasti.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.9.26 11:13:09

Ei se tauko automaattisesti tarkoita että taidot tippuisi nollaan. Itsellä oli noin 6 vuoden tauko ja nimenomaan vuorkahevosen kanssa jatkoin. Kävin vuokrahevosen kanssa myös tunneilla. Muutama kerta meni, että hevosen selässä istuminen alkoi tuntua luontevalta, mutta sitten vanhat taidot kyllä muistui hyvin mieleen enkä koe että tauko olisi enää paljoa missään tuntunut.

Lähettäjä: Ohmygod 
Päivämäärä:   28.9.26 11:45:20

Olisivatpa edes rehellisiä taidoistaan. Sanotaan olevan va tasoinen ja todellisuudessa hytkyy pahemmin kuin perunasäkki eikä osata perusasioita varustamisesta puhumattakaan. Huhhuh. Mennyt kyllä usko näihin aivan totaalisesti.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   28.9.26 11:58:32

Itselläni se kokemus että pitkän tauon ja varsinkin synnyttämisen ja imettämisen jälkeen koko kropan hermotus parani huomattavasti. Olin elämäni kunnossa, mm vatsalihakset alavatsassa, lantion hahmotus. Samalla myös henkinen puoli avautunut ja oivalsin paljon ratsastuksestani. Ihmettelen miksei raskauden, synnyttämisen ja imettämisen hyviä puolia koskaan "mainosteta". Ei siis tauko aina huono asia. Ihminenkin on kokonaisuus.

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   28.9.26 12:25:53

Ei kaikki halua ratsastuskouluun. En ymmärrä miten se on sulta tai keltään muulta pois jos joku etsii tauon jälkeen itselleen nimenomaan vuokrahevosta. Eiköhän jokainen hevosen omistaja ota hevoselleen sellaisen vuokraajan kuin itse tahtoo.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.9.26 13:07:53

”Mennyt kyllä usko näihin aivan totaalisesti.”

Mihin kaikkeen muuhun on mennyt usko? Haluaisitko kertoa, oliko sitä entuudestaan, vai oliko tässä jokin tietty hetki, jolloin usko katosi? Vai oletko se joka kirjoittaa ”usko mennyt” kaikkiin mahdollisiin ketjuihin? Arviin, kenttäratsastukseen, este/kouluratsastukseen, SRL:n uuteen hallitukseen? Nyt vuokraajiin. Ehkä kohta eläinlääkäreihin. ((Voimia))

Lähettäjä: Että juupa juu 
Päivämäärä:   28.9.26 15:20:53

Itsellä oli kans vuosia takaperin tauko ratsastuksesta muutamia vuosia lasten myötä. Arvoin, että löytyykö edes semmosta vuokrahevosta joka niin turvallinen että voi rauhassa hakea kroppaa takaisin. Itse kyllä käyn valkuissakin vuokrahepan kanssa, jotta oma taito palautuu. On ollut myös päällekkäin sekä ratsastuskoulutunnit, että vuokrahevonen.
Varmaan jos nyt tulisi taas taukoa ja nykyinen vuokrattava ei olisi valittavana niin valitsisin ratsastuskoulun tai oman hevosen. Molemmissa on puolensa ja jokaisella ihmisellä on ne omat juttunsa mitä hakee. Haluaako kokemusta oman hevosen ostamiseen, kehittyä koulu-/estepuolella, maastopuksuttimen vai mitä haluaa ja se määrittää todella paljon sitä mitä kannattaa hakea ja haetaan.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.9.26 15:28:34

Mä olin harrastanut ratsastusta aktiivisesti valmentautuen ja kisaten melkein 15 vuotta ja ensimmäistä kertaa elämässä satuin pitämään n. 3kk tauon hevosista, kun ylläpitohevonen lähti takaisin omistajalleen. Sen jälkeen kävin testaamassa vuokraheppoja ja en kokenut mitenkään merkittäväksi mainita 3kk tauosta, ja kun se ohimennen tuli erään hevosen omistajan kanssa puheeksi, hän oli lähestulkoon pöyristynyt. Mietin siinä vähän hämmentyneenä, että ei kai 3kk tauko tällä kokemuksella nyt niin paljoa ratsastus- tai hevosenkäsittelytaitoon vaikuta. Noh, jotkut hevosenomistajat nyt tuppaa olla dramaattisia :D

Toki 10v tauot sitten asia erikseen.

Lähettäjä: Ohmygod 
Päivämäärä:   28.9.26 15:30:34

. Kopsahtiko asia omaan nilkkaan kun noin kolahti kommentti? #jaxuhali

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   28.9.26 16:30:09

X, on vissiin ollut onnekas hevosenomistaja jos ei itsensä ole koskaan tarvinnut pitää parin kuukauden ratsastustaukoa esim hevosen loukkaantumisen vuoksi. Kaikesta ne viitsiikin pöyristyä.
Minullakin on ollut hevonen 12 vuotta, mutta esim viime kesänä en ratsastanut juuri ollenkaan. Enkä taantunut aloittelijan tasolle sinä aikana.

Päivämäärä:   28.9.26 17:31:49

Onkohan Ö:llä nyt luetunymmärtämisen kanssa haasteita? Nimenomaan itse olin se osapuoli, joka ei ollut hevosen selässä käynyt kolmeen kuukauteen ja hevosenomistaja oli huolissaan, että pärjäänköhän nyt hänen mussukkansa kanssa tuollaisen tauon jälkeen. Pointtini siis nimenomaan oli se, että ei kukaan varmaan unohda kaikkea oppimaansa muutamassa kuukaudessa :DD

Päivämäärä:   28.9.26 17:34:35

Omg mulla tais itellä olla haasteita luetunymmärtämisen kanssa XDDD joo sori käsitin ite vastauksen aivan väärin lol

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   28.9.26 17:35:49

Onkohan x:llä itsellään haasteita luetunymmärtämisen kanssa? Nimimerkki Ö:hän vain totesi, että se x:n kohtaama pöyristynyt hevosenomistaja on ilmeisen onnekas, kun ei itselleen ei ole koskaan tullut useamman kuukauden taukoa ratsastamisesta eikä siten ymmärrä muidenkaan taukoa.

Lähettäjä: djww 
Päivämäärä:   28.9.26 17:52:41

Minulla on lapsena ja nuorena kertynyt 10 v kokemus hevoshommista ja tallitöistä kun olin tallilla lähes päivittäin, noina vuosina minulla oli useampi hevonen, joita sain pitää kuin omaani. Sen jälkeen muutin omilleni muualle ja ratsastin satunnaisesti muiden hevosilla tai ratsastuskoulussa. Sitten en ollut ratsastanut yli vuoteen ja vastasin erääseen vuokrahevosilmoitukseen. Kerroin rehellisesti historiani ja aiemman tasoni ja sen, etten ole nyt ratsastanut yli vuoteen.

Kieltämättä vähän yllätyin, kun omistaja tokaisi minulle päin naamaa, että "Olet sinä kyllä roheka kun uskallat yli vuoden ratsastustauon jälkeen jatkaa suoraan vuokrahevosella!".

Ymmärtäisin tuon silloin, jos tasoni olisi ollut "köpötellyt jollain hevosella silloin tällöin ratsastuskoulun alkeistunnilla" ja vuokrahevonen olisi ollut joku vaativa käsitellä ja vähintään tasoa VaB Re120 cm. Mutta kun olin tosiaan treenannut tasolla Vab, kisannut vielä muutama vuosi sitten muiden hevosilla HeA re 100 cm ja vuokrahevonen tasoa "Tallikisoissa HeA + Re 90 cm, virallisissa kisoissa HeB Re 60 cm" ja se oli palaamassa pitkältä saikulta ja sille lähinnä etsittiin pienikokoista (kevyttä) ratsastajaa köpöttelemään, kävelyttämään pitkiä lenkkejä ja vähän hölkkäilemään, kun omistajalla ei ollut sille riittävästi aikaa kun panosti toiseen hevoseen. Eikä se tosiaan ollut mikään "todella tarkka istunnalle ja apujen käytöstä eikä anna mitään virheitä anteeksi" vaan "pystyyn kuollut muumipeikko, jolla voi ratsastaa kuka vain".

Ja se oli kyllä totta, hevonen oli lähinnä pystyyn kuollut muumipeikko ja todella viisas, ei tehnyt mitään typerää vaan päinvastoin, käytti omia aivojaan todella paljon ja kun kenttä ei ollut ihan parhaimmassa kunnossa ja se oli ollut jalkavamman vuoksi saikulla, se hidasti käyntiin kentän huonossa kohdassa ja sen jälkeen nosti taas ravin kun kentän pohja oli parempi.

Joten vähän ihmetytti tuo "Olet kyllä rohkea" -kommentti.

Sen sijaan ihmettelen minäkin näitä 10-vuotiaita, jotka kertovat "ratsastaneensa jo 7 vuotta, osaavansa kaiken ja osaavansa käsitellä kaikkia hevosia".

Jonkun kilparatasastajapariskunnan lapsi ehkä olisikin ratsastanut jo 3-vuotiaasta, muttei sellainenkaan kyllä ihan heti ratsasta itsenäisesti vaan aika lailla menee talutuksessa ja vahdittavana ja tietää kyllä, ettei osaa kaikkea ja kykene käsittelemään kaikkia hevosia... :)

Tasonsa kannattaakin kertoa rehellisesti. Ei tarvitse vähätellä "En osaa mitään", muttei kannata myöskään liioitella.

Päivämäärä:   28.9.26 18:00:41

Myös vuorotyön tekeminen voi olla syy, miksi mielummin katselee vuokrahevosia ja niillä valmentautumista. Ratsastuskoulun tunti kun on aina tiettynä päivänä tiettyyn aikaan, mutta hevosen omistajan kanssa päivät voi usein sopia joustavammin. Ja välillä voi käydä aamulla, välillä illalla.

Lähettäjä: nbbv 
Päivämäärä:   28.9.26 18:12:17

"No itse etin vuokrahevosta tauon jälkeen koska halusin maastoilla. Maaastoilu harvemmin onnistuu tunneilla. Löysinkin sitten kivan vuokra hevosen millä maastoilin."

Harva uskaltaa myöskään tällaiselle vastata, ellei käytössä ole todella rauhalliset maastot ja hevonen todella maastovarma.

Jos käytössä on maastot/reitit, jolla on tarkat säännöt ja paljon porukkaa, eikä hevonen välttämättä ole rauhallisuuden tyyssija, niin ihan kelle vain ei uskalla ihan ymmärrettävästi vuokrata hevosta maastoiluun. Vaikka ratsastaja olisi aitojen tai seinien kuinka osaava tahansa, niin muiden seassa pitää osata ottaa muut huomioon.

Oma hevoseni on seudulla, jolla on paljon hevosia. Ratsuja ja ravureita. On monen kilsan liikutusreitti, ravirata ja polkuja ja rantaa ja niin edelleen.

Kaikki eivät jostain syystä tajua, että tuolla reitillä on määrätty kiertosuunta (vaikka se onkin joka paikassa selkeästi merkitty) ja että joku osa on lähinnä ravureille ja siellä sitten mennään reippaasti. Sinne ei siis mennä taluttamaan hevosia eikä pelkästään rennosti hölkkäämään, vaan siellä pidetään vauhti yllä. Lisäksi se, että kevyttä hölkkää menevä ravuri hölkkää nopeampaa kuin mitä moni ratsu laukkaa "reippaasti". Joten siinä pitää tosiaan olla silmät selässä ja järki korvien välissä, että voi lähteä noille reiteille.

Ei noilla alueilla voi huutaa vttua muille, jos itse on tiellä. Samoin jos hevonen ei osaa käyttäytyä nätisti vaan ottaa kierroksia muista hevosista, säästä ja kärryistä, niin ei siinä voi huutaa muille että menkää muualle nyt kun mä oon täällä hevosen kanssa.

Jos hevosen kanssa maastoilee autotiellä, tai edes ylittää jonkun tien päästäkseen maastoilemaan, niin sitten pitää osata käyttäytyä autoilijoiden seassa. Tämäkään ei monille ole itsestäänselvä asia. Todella moni hevosen kanssa liikkuva on kuin maailmanomistaja, jonka kanssa ei saa samanaikaisesti kotipihasta poistua , koska ei saa hengittää samaa ilmaa kun maailmanomistaja maastoilee hevosella.

Siksi monilla talleilla voi olla vaikeaa päästä maastoilemaan, koska monenlaista porukkaa on liikkeellä ja muut on osattava ottaa huomioon ja muiden seassa on osattava olla. Sekä itse että sen hevosen.

Olen nuorena (13-vuotiaasta lähtien) käynyt ravitallilla jossa hevosia liikutettiin vain tallin ulkopuolella. Oikeastaan ainoa tallin pihassa tapahtuva liikutus oli varsan opetus, kun varsalle opetettiin silojen ja ohjien toimintaa, kärryjen vetoa tms., kun sitä opetettiin lyhyitä aikoja tutussa ympäristössä, eli ei heti lähdetty tallin pihan ulkopuolelle. Kaikki muu liikutus tallin pihasta pois. Joten siinä oli osattava olla muiden seassa. Kaikenlaista liikkujaa oli, ja kun ylitettiin asfalttitie, jossa on 80 km/h rajoitus eikä katuvaloja, niin todellakin piti olla hevonen hallussa ja osata ennakoida. Talvella oli helppo kun valoista näki jos joku on tulossa, mutta kesällä ei nähnyt mitään, joten todellakin piti olla hevonen hanskassa ja osata ennakoida.

Eli jotta vuokriksella pääsee maastoilemaan, pitää niiden maastojen ja hevosen olla siihen sopivia.

Lähettäjä: ..gr 
Päivämäärä:   28.9.26 18:31:39

"Lähettäjä: Ö
Päivämäärä: 28.9.26 16:30:09

X, on vissiin ollut onnekas hevosenomistaja jos ei itsensä ole koskaan tarvinnut pitää parin kuukauden ratsastustaukoa esim hevosen loukkaantumisen vuoksi."

"Lähettäjä: x
Päivämäärä: 28.9.26 17:31:49

Onkohan Ö:llä nyt luetunymmärtämisen kanssa haasteita? Nimenomaan itse olin se osapuoli, joka ei ollut hevosen selässä käynyt kolmeen kuukauteen ja hevosenomistaja oli huolissaan"

"Lähettäjä: x
Päivämäärä: 28.9.26 17:34:35

Omg mulla tais itellä olla haasteita luetunymmärtämisen kanssa XDDD joo sori käsitin ite vastauksen aivan väärin lol"

"Lähettäjä: Ä
Päivämäärä: 28.9.26 17:35:49

Onkohan x:llä itsellään haasteita luetunymmärtämisen kanssa? Nimimerkki Ö:hän vain totesi, että se x:n kohtaama pöyristynyt hevosenomistaja on ilmeisen onnekas"

.
.

Onkohan minullakin luetunymmärtämisessä haasteita, kun nimenomaan ymmärsin tuon Ö:n kommentin niin, että Ö ihmetteli, miksi hevosen omistaja pöyristyi siitä että x:llä oli ollut muutaman kuukauden ratsastustauko.

Ö:n kommentin alussa oli pilkku, eli siitä ymmärsin, että Ö vastasi nimimerkille x, että kyseisen hevosen omistajalla on ollut hyvä tuuri kun hänen hevosensa ei ole koskaan ollut saikulla vaan on ollut aina ratsastuskunnossa. Ilman tuota pilkkua olisi Ö:n kommentti tietenkin pitänyt ymmärrää niin, että x olisi ollut kyseinen hevosen omistaja, mutta pilkun kanssa ymmärsin sen niin, että Ö tajusi x:n olevan se vuokraaja.

Eli siis näin:
"X, on vissiin ollut onnekas hevosenomistaja"
= Vastaan nimimerkille x, että "kyseessä on vissiin ollut onnekas hevosenomistaja"

vrt.

"X on vissiin ollut onnekas hevosenomistaja"
= "Sinä olet x ilmeisesti ollut onnekas hevosenomistaja" (kun hevosesi on aina ollut ratsastuskunnossa etkä ole koskaan joutunut pitämänä taukoa).

Pitänee kai mennä opettelemaan lukemista, jos minä ymmärsin väärin. X:n kannattaisi tosiaan opetella lukemaan ennen kuin mollaa muita lukutaidottomiksi.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   28.9.26 19:35:07

Kyllä kyllä, tarkoitin nimenomaan vastauksena x:lle, että onpa siinäkin ollut syy pöyristyä :D Ei ne omatkaan hevoset ole aina ratsastuskunnossa ja hyvin on taso säilynyt.

Lähettäjä: hevosen omistaja 
Päivämäärä:   28.9.26 20:15:51

Mieluummin otan vuokralaiseksi järkipäisen aikuisen, vaikka hänellä olisi ollut miten pitkä tauko tahansa ratsastuksessa. Tällainen ei lähde kokeilemaan mitään hullua ominpäin. Tai kuvittele kouluttavansa hevosta. Mieluummin vaikka tyyppi joka ei tee muuta kuin kävelee maastossa ja hoitaa hevosen hyvin kuin näitä wannabe teinejä ja nuoria aikuisia.

Lähettäjä: gukfu 
Päivämäärä:   28.9.26 21:36:30

Samaa mieltä kuin hevosen omistaja. Ennemmin aikuinen, jolla on taukoa ja haluaa vain palautella asioita muistiin ja hölkkäillä. Ei teiniä, jolle jopa alkukäynnit on liikaa kun heti pitää saada mennä täysiä, vetää hevonen virkkuukoukuksi ja rällätä ympäriinsä ja hypätä. Vuokrahevosella vain hypätään ja etsitään hevosta jolla voi hypätä ja hakuilmoituksessakin kerrotaan este-enkka ja se, että halutaan hypätä. Juu ei.

Olen sellainen joka menee perstuntumalla ja ratsastelee hevosen avuille. Siksi en ole koskaan tykännyt käydä ratsastustunneilla, jossa tehdään kuten opettaja sanoo. Parin minuutin käynnin jälkeen vedetään ohjat käteen ja aletaan tekemään. Ei ihme, ettei hevosia kiinnosta ja ne ovat leipiintyneitä työhönsä.

Ratsastustunneilta puuttuu se, että saisi ratsastaa hevosen avuille ja herätellä sen työntekoon. Silloin homma on hevosellekin mielekästä. Siksi olen aina tykännyt mennä itsenäisesti ja omat hevoset toimivat ajatuksen voimalla.

En ole koskaan tykännyt hypätä ja joskus nuorena hyppäämäni esteetkin on olleet jotain "ämpäriin korkuisia".

Minulla on nyt aikuisena ollut kolme heovsta (nyt se kolmas, kaksi muuta mennyt vanhuuteen) ja niitä aina liikuttanut eräs kaveri, joka myös samanlainen höntsäilijä ja maastoilija. Hän saanut näiden vuosien aikana yksitellen neljä lasta, joten taukoa on ollut eikä häntäkään kiinnosta rällätä. On oikein hyvä liikuttaja. Joskus hänkin hypännyt matalia, muttei häntäkään todellakaan kiinnosta mikään sen kummuempi. Oikein hyvä siis.

Vaikka hevosistani olisikin esteille, niin minusta ei, enkä halua antaa hevosiani sellaiselle, joka ei viitsi edes opetella ratsastamaan. Jos jalat vemputtaa joka askeleella, nojaa taakse, tuijottaa satulan etukaarta ja laahustaa käsijarru kiinni, niin en ota sellaistakaan vaikka kuinka hokee, että on kyllä kisannut HeA itsekouluttamallaan hevosella, joka sekin on joku ex-ravuri joka laukkaa nelitahtisesti eikä jalat maasta nouse jos ratsastaja on satulassa ja ne tuloksetkin on tasoa nönnönnöö. Kyllä ihan perusistunta pitää olla hanskassa jos kisaa enempää kuin HeC ja hevosen pitää antaa edetä.

Harva viitsii nykyään opetella perusistuntaa ja siksi hevosetkin kulkee miten sattuu. Tästä hyvä esimerkki sillä jollain youtube-tilillä joka näyttää mitä on yleisimmät virheet perusistunnassa ja sitten ne samat asiat vielä hevosen selässä, jolloin hevonen hidastaa, tekee mitä sattuu ja ihmettelee, että mitä tää nyt on. Hän sitten pyytelee hevoselta anteeksi kun on näin epäselvä. En nyt muista sen tilin nimeä mutta youtubessa olen sen nähnyt.

Eli keskittykää perusistuntaan, ihan sama käyttekö ratsastustunneilla vai harrastatteko omalla hevosella. Laittakaa sitten siihen vuokris-ilmoitukseen myös joku video ihan perusratsastuksestanne. Ei mitään editoitua sekuntisilppua.

Päivämäärä:   30.9.26 16:49:19

.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   1.10.26 14:20:01

Nimimerkki gukfu, minusta tuo sun kirjotus on jotenki mmm itserakasta. Tai jotenki jopa tyhmää. Ylimielistä. Luulet olevasi todella ammattilainen. Haukut ratsastuskoulut. Neuvot ihmisiä vaikka hädin tuskin osaat edes itse. Oletko joku itseoppinut ratsastaja? Satulassa ei voi yhtä aikaa nojata taakse ja tuijottaa etukaarta. Tuossa sun tekstissä ei ole mitään järkeä. "harva viitsii nykyään opetella perus istuntaa" mihin faktaan tämä väite perustuu? Mistä sinä tiedät mitä ihmiset opettelee ja mitä ei opettele? Käytkö sinä talleilla kiertämässä ja katsomassa mitä siellä opetellaan? Ihan ekana siellä satulassa pitää oppia istumaan, eihän mikään onnistu jos ei ole vakaa ja tasapainonen istunta.

Lähettäjä: hevosen omistaja 
Päivämäärä:   1.10.26 15:41:03

Lisättäköön vielä, että mieluummin otan sen (yleensä aikuisen) joka on vaikka heC-B-tasolla ja on oikeasti luotettava. Hänkään ei yleensä ala sooloilemaan omiaan. Minä haluan, että joku liikuttaa hevosiani ohjeen mukaan. En tarvitse kouluttajaa, en tarvitsee ratsuttajaa, enkä tarvitse kilpailijaa hevosilleni. Tarvitsen luotettavan liikuttajan joka haluaa hevosystävän. Ja tällaisia olen myös löytänyt juurikin aikuisista "tädeistä" jotka haluavat maastoilla ja mennä omaan tahtiin kentällä. Toki ovat saaneet myös käydä valmennuksissa sun muuta, jos siis ovat halunneet. Mutta pakko ei ole ollut. Jotkut vuokraajat ovat olleet hevoseni elämässä noin 15v, mutta kaikki vuosia. Hevonenkin on saattanut vaihtua, mutta vuokralainen ei.

Lähettäjä: fea 
Päivämäärä:   1.10.26 16:53:04

"Satulassa ei voi yhtä aikaa nojata taakse ja tuijottaa etukaarta."

Miten perustelet tämän? Eikö sinulla pää taivu ja ajattelet, ettei kenelläkään muulla leuka nouse kuin ylöspäin? Näetkö edes eteesi vai tuijotatko kattoa?

"harva viitsii nykyään opetella perus istuntaa" mihin faktaan tämä väite perustuu?"

En tiedä gugfusta, mutta minä olen kiinnittänyt huomiota siihen ettei suomalaiset viitsi opetella istuntaa. Saman ovat huomanneet ainakin pariskunta Jankari ja Siltakorpi, tästä oli joskus ihan hevosurheilussakin.

Vaikka harrastaakin muualla kuin ratsastuskoulun tunneilla niin mikä estää käymästä omalla hevosellaan valmennuksessa? Ehkä gugfu käy valkussa vaikkei ridakoulun tunneilla käykään?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.10.26 18:46:03

Mihin ne taidot muka katoaa?

Jos et ole ajanut pyörällä tai autolla vuosiin niin joudutko opettelemaan kaiken alusta?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   1.10.26 19:24:35

Suomessa on arviolta 150 000 ratsastusta harrastavaa. Uskon että valtaosa harrastajista haluaa osata istua hyvin ja ratsastaa hyvin. Se että joku pienen kotitallin pitäjä haukkuu suurimman osan harrastajista on harvinaisen törkeää. Jos kokemus on pelkästään omista ympyröistä niin olisin hyvin hiljaa enkä esittäs viisaampaa kuin olenkaan. Täytyy olla joku alue valmentaja tms jolla oikeasti on tietoa ratsastuksen tasosta isommalla alueella.

Lähettäjä: Kello 
Päivämäärä:   1.10.26 19:30:22

Lähettäjä-

Päivämäärä1.10.26 18:46:03

Mihin ne taidot muka katoaa?

Jos et ole ajanut pyörällä tai autolla vuosiin niin joudutko opettelemaan kaiken alusta?

Mulla oli muutaman vuoden tauko ratsastuksesta, kun aloitin taas tunnit. Aiemmin olin ratsastanut perus helppo C - tasolla, hypännyt pientä rataa ja maastoillut reippaastikin. Kun menin uudelle tallille, en saanut hevosta ensimmäisellä tunnilla edes ravaamaan, koska apuni olivat niin vääränlaiset suhteessa siihen, millaisilla avuilla tämän tallin hevosia ratsastetaan. Ihan pienillä korjauksilla homma alkoi sujua, mutta ensin kyllä ajattelin että apua, en mä osaa enää mitään...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.