|
Lähettäjä: nbbv
Päivämäärä: 28.9.26 18:12:17
"No itse etin vuokrahevosta tauon jälkeen koska halusin maastoilla. Maaastoilu harvemmin onnistuu tunneilla. Löysinkin sitten kivan vuokra hevosen millä maastoilin."
Harva uskaltaa myöskään tällaiselle vastata, ellei käytössä ole todella rauhalliset maastot ja hevonen todella maastovarma.
Jos käytössä on maastot/reitit, jolla on tarkat säännöt ja paljon porukkaa, eikä hevonen välttämättä ole rauhallisuuden tyyssija, niin ihan kelle vain ei uskalla ihan ymmärrettävästi vuokrata hevosta maastoiluun. Vaikka ratsastaja olisi aitojen tai seinien kuinka osaava tahansa, niin muiden seassa pitää osata ottaa muut huomioon.
Oma hevoseni on seudulla, jolla on paljon hevosia. Ratsuja ja ravureita. On monen kilsan liikutusreitti, ravirata ja polkuja ja rantaa ja niin edelleen.
Kaikki eivät jostain syystä tajua, että tuolla reitillä on määrätty kiertosuunta (vaikka se onkin joka paikassa selkeästi merkitty) ja että joku osa on lähinnä ravureille ja siellä sitten mennään reippaasti. Sinne ei siis mennä taluttamaan hevosia eikä pelkästään rennosti hölkkäämään, vaan siellä pidetään vauhti yllä. Lisäksi se, että kevyttä hölkkää menevä ravuri hölkkää nopeampaa kuin mitä moni ratsu laukkaa "reippaasti". Joten siinä pitää tosiaan olla silmät selässä ja järki korvien välissä, että voi lähteä noille reiteille.
Ei noilla alueilla voi huutaa vttua muille, jos itse on tiellä. Samoin jos hevonen ei osaa käyttäytyä nätisti vaan ottaa kierroksia muista hevosista, säästä ja kärryistä, niin ei siinä voi huutaa muille että menkää muualle nyt kun mä oon täällä hevosen kanssa.
Jos hevosen kanssa maastoilee autotiellä, tai edes ylittää jonkun tien päästäkseen maastoilemaan, niin sitten pitää osata käyttäytyä autoilijoiden seassa. Tämäkään ei monille ole itsestäänselvä asia. Todella moni hevosen kanssa liikkuva on kuin maailmanomistaja, jonka kanssa ei saa samanaikaisesti kotipihasta poistua , koska ei saa hengittää samaa ilmaa kun maailmanomistaja maastoilee hevosella.
Siksi monilla talleilla voi olla vaikeaa päästä maastoilemaan, koska monenlaista porukkaa on liikkeellä ja muut on osattava ottaa huomioon ja muiden seassa on osattava olla. Sekä itse että sen hevosen.
Olen nuorena (13-vuotiaasta lähtien) käynyt ravitallilla jossa hevosia liikutettiin vain tallin ulkopuolella. Oikeastaan ainoa tallin pihassa tapahtuva liikutus oli varsan opetus, kun varsalle opetettiin silojen ja ohjien toimintaa, kärryjen vetoa tms., kun sitä opetettiin lyhyitä aikoja tutussa ympäristössä, eli ei heti lähdetty tallin pihan ulkopuolelle. Kaikki muu liikutus tallin pihasta pois. Joten siinä oli osattava olla muiden seassa. Kaikenlaista liikkujaa oli, ja kun ylitettiin asfalttitie, jossa on 80 km/h rajoitus eikä katuvaloja, niin todellakin piti olla hevonen hallussa ja osata ennakoida. Talvella oli helppo kun valoista näki jos joku on tulossa, mutta kesällä ei nähnyt mitään, joten todellakin piti olla hevonen hanskassa ja osata ennakoida.
Eli jotta vuokriksella pääsee maastoilemaan, pitää niiden maastojen ja hevosen olla siihen sopivia.
|