Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun on eri mieltä open kanssa

Lähettäjä: Xim 
Päivämäärä:   27.9.26 13:02:16

Avaatko suusi jos olet eri mieltä open kanssa? Ope näkee tilanteen maasta käsin, mutta tunne satulaan voi olla ihan erilainen. Lisäksi harva ope on ratsastanut ratsulla. Vai kuunteletko neuvot ilman vastaväitettä?

Re: Kun on eri mieltä open kanssa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.9.26 13:14:48

Kyllä avaan suuni ja kerron miltä hevonen tuntuu missäkin hetkessä. Ei se ole erimielisyyttä vaan kommunikointia.
Ja totta kai kokeilen valmentajan tapaa siltikin,lopputulos ratkaisee otanko sen käyttöön omaan työkalupakkiin. Jokaiselta valmentajalta oppii jotain,mutta se ei tarkoita että kaikkia tapoja pitäisi käyttää oman hevosen kanssa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   27.9.26 13:15:04

Tunne satulaan voi olla täysin todellisuuden vastainen. On miljoona kertaa nähty että ratsastajan mielestä ohjat on tasaisella tuntumalla mutta maasta ja videolta näkee että tämä ei todellakaan ole totta.

Tämä ilmiö pitäisi ottaa huomioon jos sanoo jotakin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.9.26 13:36:35

Mitä hyötyä on opettajasta, joka ei osaa perustella neuvojaan? Jos minusta tuntuu satulassa joltakin, kerron sen kyllä ja sitten katsotaan mitä tehdään.

Lähettäjä: Huurre 
Päivämäärä:   27.9.26 13:41:59

Minulle on tärkeää, että opettaja on (kokorajojen puitteissa) ratsastanut itsekin kaikilla käytössään olevilla opetushevosilla, että osaa oikeasti neuvoa niiden kanssa toimimisessa. Nykyisellä tallilla opettajat onneksi läpiratsastavat isompia tuntiratsuja tasaisin väliajoin, ja vain lasten käytössä olevat pikkuponit eivät onneksi vaikuta minun elämääni. Oman hevosen aikoina pyysin tästä syystä myös valmentajaa ratsuttamaan hevostani silloin tällöin.

Päivämäärä:   27.9.26 13:44:48

Kyseleminen ja kyseenalaistaminen kuuluu asiaan. Joskus olen pitänyt pääni ja todennut sitten ajan kanssa, että oli se valmentaja oikeassa, mutta jotkut asiat on hoksattava itse. On tietysti tärkeää kuulla, miten ope/valmentaja perustelee oppinsa, joten kysele! Pohdi ääneen! Tärkeä osa oppimisprosessia.

Lähettäjä: Vee 
Päivämäärä:   27.9.26 13:44:55

Tietenkin sanon. Sanon myös jos koen, että hevonen tarvitsee tauon, tehtävää pitää muuttaa tai ihan mitä tahansa. Sellaista opettajaa en katsele näillä kilometreillä ja elämänkokemuksella yhtään joka ei oppilastaan kuuntele eikä osaa perustella asiaansa mikäli olen eri mieltä jostain.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.26 13:50:03

Sanon. Mutta olen ratsastanut jo aika kauan, eli pystyn perustelemaan tuntemukseni ja keskustelemaan opettajan kanssa.

Ratsastuskoulussa ekoina 5-10 vuoden aikana jälkikäteen ajateltuna olisi varmaan pitänyt olla vaan suu kiinni ja toteuttaa, koska omat fiilikset oli aina aivan metsässä ja opettaja oli oikeassa.... :'D

Päivämäärä:   27.9.26 14:14:33

Riippuu vähän ratsastajan taitotasosta. Kokeneen ratsastajan valmennus voi ollakkin valmentajan ja ratsastajan fiilisten yhteensovittamista ja vuoropuhelua. Ratsastuskoulussa, etenkin jos opettaja on oikeasti ammattitaitoinen, en alkaisi kovin herkästi kyseenalaistamaan. Ryhmätuntilla ei mielestäni ole järkevää käyttää aikaakaan kovin pitkiin väittelyihin.

Lähettäjä: ,,,, 
Päivämäärä:   27.9.26 14:23:08

...: "Mitä hyötyä on opettajasta, joka ei osaa perustella neuvojaan? Jos minusta tuntuu satulassa joltakin, kerron sen kyllä ja sitten katsotaan mitä tehdään."

Samoilla linjoilla tämän kanssa. Valitettavan paljon on vielä opettajia/valmentajia, joiden mielestä kyseleminen tai oman tuntemuksen kertominen on aina kyseenalaistamista.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.9.26 15:36:30

Yleensä sanon, riippuen vähän asiasta ja tilanteesta. Esim jos opettaja neuvoo tekemään jotain, mutta hevonen on täysin toista pohjalta vasten, eikä tämä näy maahan ja tarvitsisi kipeämmin korjausta. Usein näistä on saatu hyviä keskusteluja ja opettajalta entistä parempia korjauksia.

Itse opetan välillä ratsastuskoulussa ja toivon, että oppilaat kertovat näkemyksiään. Se auttaa hahmottamaan miten kokevat asiat ja helpottaa parempien neuvojen antamista. Ei ole oikeassa/väärässä-asia, opena tehtävä on opettaa tuntemaan "oikein". Siinä auttaa kommunikointi.

Päivämäärä:   27.9.26 16:00:37

Kyllä mä kerron, jos tuntuu ihan erilaiselta kuin miltä opettaja sanoo, että näyttää. Ja yleensä opettaja sitten selittää tai tarkentaa, mitä tarkoitti.

Neuvoja ym. opetusta en kyseenalaista. Koitan tehdä kuten sanotaan joko kunnes saan positiivista muutosta aikaan tai lopulta totean, että ei toimi minulle. Jos sama toistuu monesti, vaihdan opettajaa. En ymmärrä, miksi kukaan kävisi opettajalla, jonka opetusta ei halua noudattaa.

Päivämäärä:   27.9.26 19:33:58

En kyseenalaista sitä mitä ope sanoo tai sano että hän näkee väärin ja minä oikein. Mutta joskus harvoin opettajan sanominen menee ihon alle ja tuntuu vain ilkeältä. Ei tarvitse olettaa, että minä jotenkin HALUAMALLA HALUAN ratsastaa väärin/huonosti. Yritän kyllä tehdä, mitä sanotaan. Mutta ehkä en aina pysty? Ehkä en aina sitten jaksakaan, fyysisesti, psyykkisesti.

Teen pitkiä työpäiviä, osallistun koulutuksiin ja minulla on lapsia. Liikun ratsastuksen ohella ja yritän pitää itseni kunnossa. Minulla ei ole rahaa useampaan viikkotuntiin. Ratsastan sen minkä pystyn. Edelleenkin yritän parhaani, jos ei muuten niin hevosen takia.

Mutta EN OLE AINA PARHAIMMILLANI, eikä ratsastus ole minulle ammatti. Olen vain ihminen. Ei tarvitse kuitenkaan haukkumiseen käyttää useita minuutteja tunnista ja ihan suoranaisesti olettaa, että HALUAN ratsastaa huonosti.

Päivämäärä:   27.9.26 19:49:27

Viimeksi hevonen ei väistänyt ollenkaan vasemmalle, nakkeli vain niskojaan ja hermostui. Koko tunnin väisti oikealle oikein hyvin ja on ennen väistänyt vasemmallekin oikein hyvin. Opettajan ohje oli vain käyttää voimakkaampia apuja.

Kyseenalaistin, kun 99,9% veikkaukseni oli, että istuin vaan niin vituralleen että hevonen ei ymmärtänyt, mitä siellä yritin. Korjausta istuntaan ei tosin tullut.

Lähettäjä: Tulis 
Päivämäärä:   27.9.26 19:55:49

Niin kauan, kun hevonen ei ole omani, ratsastan niin kuin käsketään. Ellei nyt ihan mikään hevosen huono kohtelu ole kyseessä tai koen vahvaa turvattomuuden tunnetta.

Jos olen sitä mieltä, että joku ope ei osaa pitää tuntia niin, että en koe häntä merkittävästi minua taitavampana niin pari kertaa sellaiselle tunnille voin mennä esim. sairastapauksen tuuraaja, muuten valitsen kunnon open tunnin.

Just tää, että oppimisprosessissa kaikki ei todellakaan tunnu hyvältä ja kehittyäkseen joutuu epämukavuusalueelle. Ja hevosella voi olla huonompi päivä, ja sit oma vaatimustaso täytyy sovittaa siihen eikä olla niin pettynyt.

Jonkun kerran on käynyt niin, että hevosen liike on tuntunut vaivalloiselta. Ope ei ehkä ole sitä nähnyt tai jostain syystä ei ole hevosta halunnut talliin lähettää, vaikka tunne satulaan on ollut selkeästi huono. Oon sit ehkä hetken mennyt ja sitten vaan lopettanut tunnin kesken. Sanonut, että sinä päivänä en nyt vaan koe harrastavani niin, että se on hevoselle reilua. Oon aika rento tyyppi itse, ja työksenikin hoidan kaikenlaisia tilanteita, niin olen osannut poistua paikalta ihan hyvässä hengessä. Kyllähän noita hyvissäkin ratsastuskouluissa voi käydä, et hevoset eivät aina ole ihan parhaimmillaan ja sitten jäävätkin jossain vaiheessa ihan saikulle.

Muuten en opetusta vastaan vänkää. Loppupalautteessa voin jotain kysyä lyhyesti, ärsyttää ne ryhmäläiset, jotka hidastavat tunnin kulkua hakemalla sitä kommunikointia normaalihuomiota enemmän. Kysyä toki voi, jos ei tehtävää ymmärrä tai esim. pyytää kertaamaan tarvittavat avut.

Muuten suu suppuun ja harjoitellaan. Tunteja voi katsoa ja opiskella omatoimisesti tai mennä kursseille/yksityistunnille opettelemaan erilaisessa kommunikoinnissa sitten, jos tarvii enemmän huomiota.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   27.9.26 20:05:11

Itse vastaan valmentajana. Jos oppilaani on eri mieltä kanssani, eikä tee kuten annan ohjeeksi, niin on parempi kummankin kannalta, että etsii toisen opettajan.

Minua ei haittaa, jos oppilas kysyy tai ei ymmärrä. Minun tehtävä on selittää niin, että asia ymmärretään. Mutta jos kanssani ollaan eri mieltä, niin minä en ole sopiva opettaja.
Itse toimin myös oppilaana samoin. Jos olen eri mieltä, teen sen mitä valmennuksen aikana pyydetään, ja jos se ei toimi, en mene toiste.
Omaan valmentajaani on 100% luotto, ja täytyykin olla. Kun tulee jokin tiukka tilanne, täytyy valmentajaan pystyä luottamaan 100%, koska muuten voi käydä vahinkoja. Enkä voi luottaa valmentajaan, jos olen eri mieltä.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   27.9.26 20:48:59

” Ope näkee tilanteen maasta käsin, mutta tunne satulaan voi olla ihan erilainen.”

No ei se ole. :)

Harjaantunut silmä näkee missä kiristää ja mikä johtuu mistäkin.

Kauanko olet ratsastanut?

Lähettäjä: sopjg 
Päivämäärä:   27.9.26 21:04:57

Sääliksi käy näitä kymmeniä vuosia opettaneita opeja jotka on nähnyt tuhansia hevosia ja monasti tuntee tuntihevosensa kuin omat taskunsa. Ja sitten tulee joku pari vuotta kerran vkossa ratsastanut nirppanokka joka alkaa vänkäämään ja selittämään miten asiat on ja miksi hän tekee/ei tee sitä mitä on neuvottu.
Ja usein vielä syyttää hevosta.
Vielä vanhaan aikaan tommonen ois heitetty tunnilta. On ok kysyä jos ei ymmärrä, mutta vastaan jänkkääminen... en mäkään mene neuvomaan jotain kirurgia sen työssä.

Muistan monta vuotta sitten kun yksi aika kipakka vanhan koulu ope joka oli itse kisannut Vaikeissa luokissa. Oppilas tunnilla narisi koko ajan "kun ei tää hevonen..." "kun ei tää hevonen tee/osaa/pysty tekemään ko koulutehtävää"
Ope pyysi oppilaan alas, hyppäsi selkään, laukkas pari kierrosta, teki piruetit molempiin suuntiin ja vaihdot joka toisella diagonaalilla ja hyppäs alas.
"Kyllä hevonen osaa."
Valittaja oli hiljaista tyttöä. No, nykyään ei ehkä oikea toimintatapa mutta tämä ope INHOSI niitä jotka syytti hevosta omasta osaamattomuudestaan. Eikä noudattaneet neuvoja.

Lähettäjä: /// 
Päivämäärä:   28.9.26 00:13:26

Luotan, että opettaja tuntee hevoset paremmin kuin minä sekä osaa katsoa kokonaisuutta ja apujen yhteispeliä. Välillä saatan itse keskittyä johonkin itselleni vaikeaan asiaan, ja apujen ajoitus toimia viiveellä (putkiaivot), mutta ensi yrittämällä uudestaan.

Ehkä nyt seitsemän vuoden aikana on kerran tullut yhden opettajan kanssa sellainen tilanne, missä olen ollut eri mieltä. Hevonen liikkui koko tunnin normaalia kuormittuneemman oloisena, tuntui, että jokin on vialla, vaikkei selkeästi ontunut. Lopputunnista hevonen veti stopit ja opettaja käski raipattamaan yli 10 kertaa ja se tuntui väärälle. Hevonen ennen tätä ei ollut stoppaillut ja liikkunut puhtaammin.

Lähettäjä: Linnea 
Päivämäärä:   28.9.26 02:14:27

1. Ratsastuskoulussa suurin osa hevosista on tasoa heC/heB. Kyllä se on fakta että hevoset eivät kykene suorittamaan huipputasolla. Jos joku GP ratsu eksyisi joukkoon niin takaan että jokainen ratsastaja tallissa tietää sen eikä kukaan sellaisella halua mennä (pl ne jotka luulevat itsestään isoja asioita). On väärin ratsastajalta ja hevoselta pyytää sellaista johon hevonen ei ole opetettu eikä se rakenteensa vuoksi pysty asiaa suorittamaan. Tiedän ratsastuskoulun jossa ope kovasti toivoo että hienoja ratsuja tulee puskista, mutta näin se ei ole.

2. Opettajan kanssa saa olla eri mieltä. Kokeneella ratsastajalla on usein enemmän tunteja selässä kuin yhdelläkään teini ohjaajalla.

3. Todellakin puutun jos lapsen tunnilla opetetaan asiaa miten sattuu. Lapsi ei kehity jos opettajan nappulat on hukassa.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   28.9.26 10:09:41

Nyt kun menen omilla hevosilla ja yksityistunneilla, todellakin avaan suuni jos olen eri mieltä open kanssa. Hyvässä hengessä toki. Nämä keskustelut ovat yleensä olleet niitä, mitkä poikivat paljon keskustelua ja hyvää, ja vievät omaa oppimista eteenpäin.

Tilanne on sillä tavalla erilainen kuin ratsastuskoulussa, että tunnen hevoseni paljon paremmin kuin ratsastuskouluhevoset aikanaan. Tiedän jos ne tuntuu tavallista vinommalta, jäykemmältä, hitaammalta tai jotenkin muuten poikkeavalta. Huomaan, jos ne tarvitseekin ihan erilaisen tunnin tai treenin kun mitä opettaja on suunnitellut alun perin. Minusta tuntuu siltä, että asiat näyttää maahan välillä aika erilaiselta kuin mitä selkään voi tuntea. Siinä mikä hevosia parhaiten verryttää ja tuo kuulolle on ehkä ne isoimmat erimielisyydet.

Ratsastuskoulussa en juuri kyseenalaistanut, koska siellä ei syntynyt samanlaista käsitystä että mikä on sen hevosen normaali. Ja moni asia mitä hevoset olisi ehkä tarvinneet, esim verryttely laukassa, ei ole samalla tavalla mahdollista kuin yksärihevosilla. Koska hevosen pitää kestää ja jaksaa tietty määrä työtä päivässä.

Päivämäärä:   28.9.26 11:02:37

En välttämättä heti ekasta kerrasta, mutta valitettavasti suomessa valmentajien taso on mitä on ja avaan kyllä suuni jos aina yritetään väkisin samalla tavalla ja lopputulos on huono.

Ja olen lopettanut valmennussuhteen samaan asiaan liittyen. Jos opettajalla ei ole työkalupakkia saada aikaan parempaa lopputulosta vaan asenne on se, että valmennettava on vain huono/hankala/väärässä/keksi-oma-syy-kunhan-itse-olet-oikeassa niin siinä ei sitten ole mitään järkeä jatkaa.

Ja hyviäkin valmentajia on joiden kanssa päämäärä on kehittyä kohti parempaa ja joilla on hyvä silmä siitä mitä milläkin kerralla voi teettää ja miten. Omalla kohdalla parhaimmat valmentajat ovat olleet niitä jotka ovat kiinnostuneita myös siitä mitä ratsastaja sanoo ja he ovatkin parhaiten pystyneet määrittelemään minkä verran käydään mukavuusalueen ulkopuolella ja minkä verran ei. Ja myös tarvittaessa vaihtaneet tehtävää.

Päivämäärä:   28.9.26 11:03:41

Ja edelliseen lisätäkseni minulla on omat hevoset jotka tunnen läpikotaisin. Vieraalla hevosella tuskin sanoisin mitään.

Päivämäärä:   28.9.26 11:54:02

Jos Linnea kokee, että opettaja ei osaa tehtäviään on lapsen syytä vaihtaa toiseen paikkaan tai opettajaan. Se, että rupeaa katsomosta neuvomaan on aina haitallista vaikka olisi oikeassakin.

Ratsastuskoulussa, tai ainakaan asiallisessa sellaisessa, ei pyydetä asioita joita hevonen ei pysty suorittamaan koulutuksen puutteen tai rakenteen takia. Ratsastuskoulussa ollaan niin perusratsastuksen ääressä, että kyllä ne hevoset pystyvät mutta ratsastajat eivät aina osaa pyytää. Mikä on ihan ok, koska siellä ollaan opettelemassa. Mutta oppimista vaan hidastaa ajatus että homma ei onnistu koska hevoselta vaaditaan kohtuuttomia. Silloin ei itse ota henkisesti vastuuta omasta oppimisestaan ja eteneminen kärsii.

Lähettäjä: (!) 
Päivämäärä:   28.9.26 17:21:13

Jokunen kerta on käynyt niin, että opettajan ohje on johtanut pukitteluun opetushevosella. Sitten, jos tulee sama ohje, saatan kysyä tarkennusta opettajalta, sillä ensimmäisellä kerralla olen todennäköisesti antanut ristiriitaisia apuja, mutta en tunne, mitä teen väärin, vaan tarvitsen open silmää. Silloin ei auta ohjeeksi "hevonen osaa kyllä", jos ratsastaja ei osaa, ja sanoo sen ääneen. ;)

Lähettäjä: --2 
Päivämäärä:   28.9.26 17:48:56

Minusta aloittajan näkökulma on tosi outo. Tai siis jotenkin tässä lähdetään siitä, että jos hevonen ei tunnu siltä miltä opettaja sanoo, se on huono asia ja ratsastaja esittää vastaväitteitä, jos tästä sanoo. Jotenkin tosi negatiivinen näkökulma.

Kyllähän se on ihan normaalia keskustella opettajan kanssa. Sanoa että itsestä tuntuu että hevonen on pohkeen takana, vaikka opettajan mielestä se liikkuu hyvin. Tai että omasta mielestä hevonen tuntuu sopivan kevyeltä, kun taas opettajan mielestä hevonen pakenee kuolaintuntumaa. Ei se ole mikään "vastaväite" vaan oma huomio asiasta ja opettaja voi sitten perustella asiaa paremmin tai ottaa huomioon ratsastajan tuntemukset.

Lähettäjä: egåjeoj 
Päivämäärä:   28.9.26 23:41:55

"Todellakin puutun jos lapsen tunnilla opetetaan asiaa miten sattuu. Lapsi ei kehity jos opettajan nappulat on hukassa."

Miksi olet vienyt lapsesi huonoon ridakouluun?

Kyllä mun tunnilla näitä katsomosta neuvojia pyydetään poistumaan.

Päivämäärä:   30.9.26 00:15:13

Oivoi. Näitä "puutun kyllä opetukseen", niin kun et vaan puutu. Jos nyt jotain räikeän kamalaa tapahtuu niin ok, mutta miksi tuot lapsesi tunnille jos et halua sille opetusta tai osaat paremmin itse.

Ja aloitukseen. Aina saa ja pitää sanoa, että hei tää tuntuu tältä. Ja siihen opettaja kertoo miksi tuntuu tai antaa lisäohjeita. Näistä saa monesti hyvää infoa esim istunnan vaikutuksesta, kun ratsastaja kertoo tuntemuksiaan.

Pieni ohje kuitenkin. Älä mene vänkäämään, että kun tää ei tee, tää ei osaa jne. Se ei auta mitään. Mutta tottakai voi kysyä että hei, tuntuu ettei tää auta. Tuntuu tältä, onko mitään ajatusta mitä vois kokeilla?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.