Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Welsh cob, millainen rotu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.9.26 23:31:11

Ovatko millaisia yleensä luonteeltaan ja mistä näitä voi löytää myynnistä? Jotenkin harvoin tuntuu osuvan minun silmiin myynti ilmoituksia

Re: Welsh cob, millainen rotu?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.9.26 23:48:36

Yleensä aika herkkiksiä, olen useamman kanssa työskennellyt vuosia. Luonteikkaita, ei ole mitään pystyynkuolleita lastenponeja.

Lähettäjä: WD 
Päivämäärä:   27.9.26 00:27:43

Kasvattajilta voi kysyä ainakin nuoria poneja, facestakin rodun sivulta. Herkkyyttä ja laatua moneen löytyy, runkoa aikuisenkin ratsuksi. Ei ole kokemusta kuin omasta tammasta, joka on aina innokas lähtemään töihin, kiltti, kaunis ja varovainen uusiin juttuihin. Ei ole pomminvarma maastossa, mutta ei myöskään mikään pommi. En vaihtaisi mihinkään.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   27.9.26 00:38:14

On näissä paljon lasten ponejakin.
Monesti hyvällä tavalla herkkiä ja kevyitä ratsastaa. Innokkaita tekemään töitä. Meillä vanhin tamma nyt 24v ja täysin terve sekä liikkuu päivittäinen kuin nuori poni.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.9.26 00:39:05

Paras rotu mitä on, mutta olen puolueellinen. Mun elämässä on ollut upeita welshejä! Heitä on yhdistänyt hyvä luonne, herkkyys, miellyttävä ratsastettavuus, laadukkaat askellajit ja kaunis ulkomuoto. Hyvin pidetty welsh menee ihmisensä kanssa vaikka läpi harmaan kiven, mutta heissä on myös herkkyyttä ja "welsh dragon" saattaa tulla esiin aina välillä... :D mutta ainakin mulle sellainen tuli ja tappura on osa viehätystä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   27.9.26 00:54:26

Äärimmäisen herkkiä.

Lähettäjä: Iida 
Päivämäärä:   27.9.26 02:54:18

Eli jos haluaa tasaisemman aikuisen ponin, niin connemara? Itse miettinyt paljon just welsh cob, connemara, joku pv, suokki eroja. Nyt yp suokki, joka on aivan timantti maastossa, mutta sileällä ihan pirun jäyhäniskainen yksilö.. laadukkaat liikkeet, on kokoa ja näköä.

Minkä säkäisiä tuntemanne cobit ovat? Entä ratsastettavuus yleisesti?

Päivämäärä:   27.9.26 11:19:12

Eikö niiden säkä yleensä pyöri siinä 150cm molemmin puolin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.9.26 11:20:28

Ne yliherkät, joita ensin Suomeen tuotiin, on jalostuksen myötä jääneet jo pääosin pois.

Järkeviö, helppoja, rohkeita työmyyriä. Ei mitään sekopäisiä sinkoilijoita. Welshillä riittää liikettä. Cobeja on koossa 135-160cm. Runkoa yleensä piisaa eli käyvät aikuisellekin hyvin.

Myynti-ilmoituksia ei ole, kun ääriharvoin ratsastettuja on julkisesti myynnissä. Kasvattajilta saa nuoria ostettua.

Päivämäärä:   27.9.26 11:53:46

Käsittääkseni korkealiikkeinen mikä olisi ainakin ratsastuksessa minulle ehdoton nou nou

Päivämäärä:   27.9.26 14:34:52

Hyvin pidetty welsh menee ihmisensä kanssa vaikka läpi harmaan kiven.

Anteeksi vaan mutta mikään hevonen ei mene ihmisen kanssa läpi harmaan kiven.

Lähettäjä: Himmu 
Päivämäärä:   27.9.26 15:16:13

Mikä tahansa hevonen on hyvä ja tasainen, jos sitä käsitellään ja ratsastetaan oikein. Myös se vilkas pv.

Päivämäärä:   27.9.26 15:21:23

Minulla oli aikanaan welsh, oli tosi jääräpää, mutta kun sai puolelleen, teki ja meni mitä vain ja minne vain. Oli hieno myös kisaradoilla ja upearaaminen.

Päivämäärä:   27.9.26 15:58:54

Olisiko harmaan kiven läpi meneminen ollut kuitenkin vain kielikuva sille, että vaikka rotu on herkkä, se on myös rohkea ja sinnikäs, jos ihminen on saanut sen luottamuksen :)

Päivämäärä:   27.9.26 16:53:08

Mulla risteytys, isä Welsh Cob. Äärimmäisen herkkä hevonen, niin ratsain kuin sielultaan. Kevyt ja erittäin eteenpäin pyrkivä, omalla myös kokoamiskykyä huomattavan paljon. Hyvin erikoinen hevonen, ratsastaminen tapahtuu lähinnä ajatuksen voimalla, istunnalla ja pienen pienillä raajojen nytkähdyksillä.

Lähettäjä: Iida 
Päivämäärä:   28.9.26 02:04:07

Minulle pitäisi pituuden vuoksi olla iso cob tai iso connemara. Ei niitä tahdo löytyä, welshejä varsinkaan. Jos joskus olisi myynnissä, se olisi todnäk liian pieni yksilö. Jos olisi maastovarma, mutta sileällä hyvä, olisi täydellinen. Eihän niitä Suomessa myyntiin tule.. siksi muut rodut

Lähettäjä: Jenna 
Päivämäärä:   28.9.26 09:07:25

Suomeen tuotiin niitä käsittelemättömiä herkkiksiä yhteen aikaan tietyltä tallilta, josta kukaan paikallinen ei hevosta ostanut. En siis tekisi suuria johtopäätöksiä sen takia. Jokainen welsh cob, johon olen täällä Britanniassa törmännyt viimeisen 15 vuoden aikana täällä asuessani, on ollut mahtava tapaus. Loistavia ratsuja aikuisille, hyviä maastomopoja tai kilpahevosia. Suosittelen lämpimästi. Suomesta tosin ilmeisesti aikuisia ei tahdo saada.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   28.9.26 09:31:41

Kysy Sara Hakalalta Irlannista, sieltä löytyy harraste- ja harrastekisa-welshejä ja -connemaroja joka lähtöön. Myös Hästnetistä kannattaa katsoa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   28.9.26 10:06:44

Aivan ihana rotu, mutta ratsastusikäisiä on tosi harvoin myynnissä. En tiedä kasvattaako Suomessa kukaan isompia 155-160cm welsh cobeja, mutta briteistä niitä löytyy ja ovat aikuisillekin sopivia ratsuja.

Päivämäärä:   28.9.26 10:25:50

Lähettäjä-

Päivämäärä27.9.26 15:58:54

Olisiko harmaan kiven läpi meneminen ollut kuitenkin vain kielikuva sille, että vaikka rotu on herkkä, se on myös rohkea ja sinnikäs, jos ihminen on saanut sen luottamuksen :)

Näillä herkillä on miltei pakko olla työstetty luottamus kuntoon ihmisen kanssa. Pari yksilöä osunut kohdalle, joilla ei olisi voinut tehdä mitään ilman sitä luottoa. Muutoin olisivat melkeinpä vaarallisia arkuuden takia.

Päivämäärä:   28.9.26 23:04:22

Minkä sukuisia nämä herkkikset? Pohdin polveutuuko omani niistä... Ei yllättäisi. Tosiaan niin herkkä hevonen, että yli 5 vuotta meni "riittävän" luottamuksen löytymiseen. Hevonen on loppuelämän kodissa, koska en luottaisi kenenkään tuntemattoman käsiin herkkyytensä takia, päättyisi suurella todennäköisyydellä ongelmiin ja kieropalkinnoksi.

Päivämäärä:   29.9.26 23:42:25

Minusta näissä on luonteen puolesta samaa kuin arabeissa. Yhden ihmisen hevosia (poneja), reaktiivisia mutta kilttejä. Hienoja eläimiä, mutta eivät sovi liian koville eikä liian aroille ihmisille.

Lähettäjä: So 
Päivämäärä:   29.9.26 23:59:09

Kahta olen ratsastanut. Toinen oli niin herkkä ja kova stressaamaan, että mahahaavahan sillä oli koko ajan. Toinenkin oli herkkä mutta omanarvontuntoinen.

Päivämäärä:   30.9.26 10:25:45

Vahvaluonteisia ja juntteja.

Lähettäjä: meillä 
Päivämäärä:   30.9.26 11:14:14

Meillä asuu kaksi upeaa yksilöä. Toinen on super herkkä, ilman luottamusta tai aroissa käsissä vaarallinen. Kotona omassa rutiinin omaisessa ympäristössä lauhkea leikkisä ja mielettömän yritteliäs työmyyrä. Saattaa säpsyä ja huolestuu herkästi, ei kestä mitään muutoksia. Hirmu upea liike ja näyttävä ratsu.

Toinen on oman elämänsä herra, hän ei pidä ihmisen läsnäolosta mutta sietää sen. tekee työnsä aina täydellisesti ja lopun aikaa haluaa viettää hevosen elämää hevosena. Tästä voi tulla isona vaikka lapsillekin sopiva ratsu.

Yleisesti hirmu viisaita, leikkisiä ja hurmaavia yksilöitä. Ja se herkkyys, se kannattaa huomioida *1000 :)

Lähettäjä: meillä 
Päivämäärä:   30.9.26 11:18:16

näiden kahden elämää voi seurata ig pajuniemi.dressage tili on yksityinen p*skan määrän minimoimiseksi ja oman mielenterveyden vuoksi, tervetuloa kuitenkin seuraamaan menoa. Aika vähän kuvaan ratsastusta tai muuta hevosen liikutusta, sillä haluan pyhittää sen ajan pelkästään hevoselle ja keskittyä siihen <3

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.9.26 11:36:17

Näitäkin löytyy aika laidasta laitaan niin rakenteen, koon kuin luonteenkin puolesta. Muistuttelisin että yksilöitä nämäkin kaikki. Mulla kokemusta viidestä, kaksi näistä olivat ratsastuskoulussa jossa olivat tallin luottoponeja. Eli niitä maailman kilteimpiä ja rauhallisimpia, joiden selkään uskals laittaa kenet vain. Mutta löyty niistä molemmista myös liikettä, kunhan laittoi selkään osaavan ratsastajan. Liike enemmän hevosmainen, ei niinkään poni. Hyvä työmoraali ja kilttejä kaikissa hoitotoimissa. Toinen kokemus on kahdesta täysin erisukuisesta kilpaponista. Toinen mallia siro, äärettömän herkkä, ei siedä oikein mitään, stressaaja jolla myös mahavaivaa. Oli laadukas liike, ja sopi lajiin kuin lajiin. Kivan kevyt ratsastaa. Toinen taas rotevampi, askel raskaampi, sellainen kaikki käy tyyppi. Mutta jolta löyty myös liikettä, esteillä hyppäs vähän ilmavaralla mutta kiva hyppy silti. Sitten oli edellisen työpaikan yksärinä ollut, luulin itse pitkään puoliveriseks kunnes omistajan kanssa kerran juteltiin :D Eli mallia hevonen, oli laadukas kouluhevonen jolla super kiva liike. Hoitotoimissa oli ponimainen ja leikkisä. Aika rauhaton sielu, sille enemmän tavanomaista ottaa lähtöjä tai vaikka pukitella taluttaessa tarhasta sisälle. Siltikin kiltti ja sosiaalinen luonne.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.