Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallin talkoot

Lähettäjä: Paiste 
Päivämäärä:   26.9.26 22:25:55

Vaihdoimme tallia vastikään ja nyt tuli kutsu kaikille asiakkaille tulla ensi viikonloppuna talkoisiin, joissa siistitään yhteisiä alueita, korjataan jotain aitoja ja siivotaan tallin yhteisiä tiloja. Aiemmilla talleillani, joilla olen ollut vuokralla, ei ole talkoita ollut vaan jokainen on huolehtinut toki omat hyllynsä rehu- ja loimivarastoista , mutta tallinpitäjä on kyllä hoitanut kaikki yleiset tilat. Talli on täysihoitotalli.

Miten muilla? Onko talkoita ja saako pahaa silmää, jos ei osallistu?

Re: Tallin talkoot

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.9.26 22:32:42

Ihan mukavaa ja reilua on yhdessä siistiä vähän paikkoja. Ei tietysti kaikille osu aikatauluun, mutta yleisesti ottaen ollaan tyyliin kerran vuodessa rennolla otteella siistitty. Ei tietysti mitään hullua raatotyömaata vaan silleen syystalkoo-tyyppisesti.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.9.26 22:34:55

Meillä myös syystalkoot tulossa, ovat vapaaehtoiset. Ite ajattelen et on kiva osallistua yhteisen viihtyvyyden ylläpitoon siivoamalla joskus vähän perusteellisemmin ja korjata pieniä juttuja mitkä on jäänyt tärkeämpien töiden varjoon. Ja samalla kasvatetaan yhteishenkeä tallilla :) Ei kai niihin pakko ole osallistua

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.9.26 22:41:57

On talkoita ainakin 2x vuodessa. En tiedä saako pahaa silmää jos ei osallistu kun jos joku ei ole päässyt niin on sitten tehnyt jotain eri päivänä. Talkoiden ajankohta päätetään myös äänestämällä. Tp tekee listan asioita ja sitten jokainen saa päättää mitä haluaa tehdä. Yleensä talkoissa myös ruokaa tp:n tarjoamana, joskus nyyttäri meiningillä. Meillö myös syystalkoot tulossa, mutta ei mitään hajua mitä niissä tehdään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.26 00:53:41

Ihana idea :) Meillä on ollut vain silloin tällöin, jos on ollut jotain erityistä, kuten maalausta tmv.
Osallistuisin syys- ja kevättalkoisiin jos sellaiset meilläkin järjestettäisiin

Päivämäärä:   27.9.26 01:02:19

Meillä kesäisin tallin pesutalkoot ja joskus on ollut keväällä pihojen siivoustalkoot. Silloin aina tp tarjoaa grillimakkarat ja kahvit & herkkuja.
Tosi kivaa tehdä porukalla. Jos joku ei pääse niin tekee sitten joku toinen päivä jotakin.

Lähettäjä: ssh 
Päivämäärä:   27.9.26 02:19:09

Meillä on talkoot pari kertaa vuodessa. Ajankohta ilmoitetaan niin ajoissa, etä jokainen ehtii laittaa sen kalenteriin eikä buukkaa siihen mitään päälle.

Tarjolla on yleensä jotain purtavaa, mutta minua ärsyttää se, että yleensä pyritään tarjoamaan jotain sellaista joka ei passaa ainakaan minulle. Olen allerginen soijalle ja tomaatille niin voitte vain käyttää mielikuvitustanne kun mietitte, että mitä kaikkea voi tarjota johon voi tunkea noista jompaa kumpaa tai molempia... Vaikka olisi niin helppoa jättää nuo sotkematta joka ruokaan. Jos ei muuta, niin sitten grillataan makkaroita ja tomaatteja samassa grillissä ja käännellään niitä kaikkia samoilla pihdeillä. Eikä auta vaikka minulla on omat makkarat, kun joku kääntelee niitäkin tomaattipihdeillä.

Kyllä, allergia on paha.

Joskus olen tuolla verukkeella jättänyt talkoot välistä kun olen sanonut, että en viitsi tulla sinne ainoana jolla on omat eväät kun eväitä voin syödä kotonakin. Keliaakikoilla ei ole sen helpompaa kun kaikki tarjottavat sotketaan gluteeniin.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   27.9.26 12:58:19

Meillä on kans talkoot pari kertaa vuodessa. Se on kivaa yhdessä tekemistä ja ei kukaan öaske kuka on ollu mukana ja kuka ei. Tallivuokra on niin edullinen hoidon tasoon nähden, että mielellään teen itsekin ajoittain asioita.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   27.9.26 13:03:03

Ei kai soija ja tomaatti ole sellaisia mitä sotketaan yleisesti ruokiin. Makkaroissa ei ole eikä missään pihveissä tai leivonnaisissa. Gluteenittomia tarjottavia löytyy helposti monenlaisia eikä missään makkaroissa vehnää ole.

Lähettäjä: ssh 
Päivämäärä:   27.9.26 15:17:58

"Ei kai soija ja tomaatti ole sellaisia mitä sotketaan yleisesti ruokiin. Makkaroissa ei ole eikä missään pihveissä tai leivonnaisissa. Gluteenittomia tarjottavia löytyy helposti monenlaisia eikä missään makkaroissa vehnää ole."

Onpa ihanan lapsellisen positiivinen ajatusmaailma :')

Päivämäärä:   27.9.26 19:03:07

N ei ole lukenut tuoteselosteita eikä tiedä mikä on kontaminaatio minkä saa aikaan kun sorkkii pihtejä joka ruokaan.

Lähettäjä: Pau 
Päivämäärä:   28.9.26 01:26:24

Meidän tallilla on ollut talkoita aina silloin tällöin ja tosi rennolla meiningillä ne osallistuu jotka haluaa ja tallinpitäjä tarjonnut ruuat ja juomat (myös viinat..) ja talkoiden jälkeen istuttu sitten iltaa tallilla.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   28.9.26 11:14:27

Useilla talleilla on talkoita 1-2x/v.
Talkoot ovat nimensä mukaan vapaaehtoisia ja palkattomia tilaisuuksia.
En ole kertaakaan kehdannut olla tekemättä mitään, mutta olen MONESTI tehnyt hommia eri aikaan kun muut koska virallinen ajankohta ei ole minulle sopinut.
En koe saaneeni pahaa silmää koskaan.

Yleensä talkoo-ilmoituksessa on lueteltu hommia mitä aiotaan tehdä, poimi niistä joku itselle sopiva juttu. Vaikka tuo yhteisten tilojen siivous on helppoa ja sitä voi hyvin tehdä etukäteen. Joku ikkunan pesu tai lattian pesu piristää ilmettä kivasti.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   28.9.26 11:21:03

Jos asenne on se että ei ole valmis auttamaan yhteisen viihtyvyyden ja yhteisöllisyyden vuoksi niin toivottavasti hevosesi seisoo tallissa missä on täysihoidon hinta sitten kohdillaan (1200e->/kk). Tää on kyllä uskomatonta että hevosten pidon kustannukset alkaa olla todella kovilla ja tallinpitäjillä on painetta nostaa vuokraa. Asiakkaat ei oo valmiita maksaa kunnon vuokraa mutta sit ei kyl jakseta tehdä yhtään mitään itse talkoohengellä. Rahalla saa palvelua mutta harvoin tää kohtaa. Pitäs saada halpa vuokra ja täyskattaus siihen rahaan.

Päivämäärä:   28.9.26 11:22:27

Pelkkää plussaa talkoille! Aikaa siistiä sellaisia paikkoja, joihin työntekijät ei muuten ehdi jne. Menneet kaikki talkoot aina hyvällä hengellä, kenellekään ei tule liikaa työtä ja tallinomistaja yleensä tarjonnut ruuat. Meillä ainakaan kukaan ei laske ketkä on paikalla ja ketkä ei, kaikki osallistuu mahdollisuuksien mukaan :)

Toki voisin olla ankeuttaja, ja todeta, että "en varmana osallistu kun maksan tästä palvelusta", mutta hevosalalla nyt tunnetusti moni yrittäjä paiskii ylitöitä ihan kroonisesti, eli jos voin yhdellä päivällä auttaa vähän pitämään omaa ympäristöä miellyttävämpänä kivassa seurassa niin ehdottomasti mukana! :)

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   28.9.26 12:23:57

Meillä oli edellisellä tallilla joka kesä pesutalkoita. Katsottiin joku päivä ja ne tuli sitten ketkä pääsi ( oli vuorotyöläisiä, opettajia, sitten ihan virka-aikatyöläisiä joten ei ikinä olisi onnistunut että kaikki olisi päässeet). Pesun jälkeen talli maalattiin joka vuosi, sitä hommaa pystyi jokainen tekemään sitten omien aikataulujen mukaan kun tehtiin pitkin viikkoa.

Lähettäjä: kfkfk 
Päivämäärä:   28.9.26 22:15:17

Aika usein hommat tehdään talkoilla tai sitten tallin puolesta, eli talli voi olla pois käytöstä ja kuukausivuokra sen mukainen ettei tarvitse talkoilla. Esim. kentän ja maneesin tai estekaluston kunnostamista voidaan tehdä talkoilla yksi päivä tai sitten kenttä, maneesi ja estekalusto ovat jokainen kerralla pois käytöstä viikon verran ja jokaisen tallivuokra 150 e korkeampi vuoden ympäri, ja tallivuokrasta ei tule hyvitystä vaikka kentälle ja maneesiin ei pääse ja estekalusto ei ole käytössä. Eikä tästä voi valittaa. Myös tallin pesu tehdään viikolla X ja sen aikaa hevoset asuvat muualla omistajan laskuun eikä tätäkään tallivuokrassa mitenkään hyvitetä.

Viisaat ymmärtävät tämän ja osallistuvat ennemmin talkoisiin.

Talkoot ovat vapaaehtoiset, mutta sitten ei ole mitään valitusoikeutta mistään, mitkä hoidetaan tallinpitäjän puolesta (tai maksetaan ulkopuolisille tekijöille) ja sillä on vaikutusta tallin käyttöön.

Lähettäjä: &&& 
Päivämäärä:   28.9.26 22:36:05

Kerran vuodessa ollut saatteella, että jokainen saa osallistua oman kykenemisensä mukaan sekä nostaa esille parannusehdotuksia. :)

Osa siivoaa paikkoja, osa laulattaa painepesuria, ja osa puuttuu itselleen tärkeisiin asioihin yhteisissä tiloissa tai muutoin. Esim. erään kisatiimiläisen isää ärsytti erään ulkokarsinan ulkonäkö, niin hän tuli laittamaan uudet ovet omaan piikkiinsä...

Välillä ollut tilaisuus lopuksi pestä omat huovat ja loimet painepesurilla, joten tapahtuma on kaikin puolin win-win. Yhteisellä ruokatauolla kiva vaihtaa kuulumisia kaikkien kesken! Olen myös huomannut, että talkoiden jälkeen yhteiset tilat pysyvät extrasiistinä jonkin aikaa – varmaan moni kokee, että oman työn jälki pitää säilyttää.

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   28.9.26 23:34:28

On pidetty parit talkoot vuodessa. Tp nätisti kysynyt, että milloin sopii/sopiiko. Ihan vaan yleistä siivousta ja aitojen korjailua tms. On tarjottu virvokkeet ja eväät. Kiitollinen olo, kun on ollut apukäsiä ja hommat, joihin itsellä yksin olisi mennyt päiviä, on tehty porukalla puolessa päivässä. M

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   28.9.26 23:35:41

... utta ei kaikki halua talkoilla ja ei siinä mitään. Mukavempi kaikille, jos vastahakoisesti ei tulla paikalle vaan hyvällä mielellä!

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   29.9.26 00:09:28

Varmaan 15 vuotta meni, että olin talleilla joissa ei talkoiltu. Nyt viimeset pari vuotta ollut tallilla, jossa lähestulkoon kaikki korjaukset tehdään talkoilla eli asiakkaat tekee…. Jos tallin pitäjät huolehtisivat itse edes jostain kunnossapidosta tai siisteydestä (asiakkaat siivoavat…) niin saattaisi kiinnostaa osallistua.

Lähettäjä: Tolppanen 
Päivämäärä:   29.9.26 10:36:00

Meillä kanssa hevosenomistajat pystyttää talkoissa laidunaidat, pesee tallin katot homeenpoistoaineella ja maalaa kuluneita pintoja talkoissa. Itse tuodaan nyyttärimeiningillä eväät :/ Minusta talkoohommiksi sopii just yhteiskäyttöisten tilojen (loimivarastot yms) siivoukset, haravoinnit ja pienet aitojen korjaukset, mutta vähän tuntuu, että nämä esim. kemikaaleja vaativat hommat kuuluisivat ennemmin tallinpitäjälle. Meitä oli pari vuotta sitten ihan keltanokkia vetämässä sähkölankoja laitumille, eikä kellään ollut mitään tietoa tai kokemusta, miten ne pitäisi tehdä että sähkö kiertää. Kritiikkiä saatiin kyllä jälkikäteen, kun esim. tolpat eivät olleet suorissa linjoissa.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   29.9.26 10:57:10

Olen ollut talkoissa mukana monet kerrat. Yleensä tallinpitäjät ovat tarjonneet ruuat aina. Itsellä on paljon ruokarajoitteita nykyään, mutta täytyy sanoa, että ei mulle olisi mikään ongelma ottaa omia eväitä mukaan, mut nykyinen tallinpitäjä kyllä tietää näistä paljon ja ottaa ne ihanasti huomioon.

Musta talkoot on kivoja, yhteistä tekemistä ja se yhteishenki paranee näissä! Edellisellä tallilla talkoiltiin vuosittain, siistittiin pihaa ja kunnostettiin maastoesterataa jne. Olen itse kipukroonikko ja liikkumisrajoitteinen, mutta aina on jotain löytynyt mitä voin tehdä, eikä kukaan ole koskaan katsonut pahalla, jos olen tehnyt vähemmän aikaa kuin muut, etten tee itseäni aivan petikuntoon.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.