Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka moni täällä ei enää hevostele mitenkään?

Lähettäjä: polle 
Päivämäärä:   25.9.26 10:07:29

Kysymys otsikossa.

Itse lopetin vuosi sitten hevosen poismenon takia. Ei tee yhtään mieli lajin pariin takaisin edes vuokrahepan muodossa, kun on päässyt "vapauteen". Täällä silti tulee notkuttua :D

Re: Kuinka moni täällä ei enää hevostele mitenkään?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.26 10:57:27

Täällä yksi. Hevoset lähti kahdeksan vuotta sitten kesällä ja enää ei ole mitään muuta kiinnostusta hevosiin kuin käydä välillä hötölän palstaa lukemassa kuinka sekopää porukkaa nämä hevosihmiset on.

Lähettäjä: Wee 
Päivämäärä:   25.9.26 12:44:12

Mulla on kans jäänyt kun asuinkaupungisssani ei ole enää oikein ratsastuskouluja kun kaikki lopettaa vuoronperään. Lisäksi tullut terveysvaivoja sen verran, että harrastus ei enää olisi stressitöntä ja kivutonta jotta esimerkiksi vuokrahevonen sopisi kuvioon.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   25.9.26 13:41:09

Viimeinen lähti monttuun viime keväänä, ja samalla pistin hevoshommat pakettiin. Tämäkin oli viimeiset 2v eläkeläisenä ja seurahevosena asiakkaan ponille. Meillä oli pieni kotitalli, itsellä vajaa 20 vuoden ajan 1-2 hevosta ja yksi asiakashevonen. Tuntui että tämä on nyt nähty, yli 30v hevoselämää takana ja nyt haluaa tehdä muutakin. Perheelle on enemmän aikaa ja rahan kanssa ei tarvi koko ajan kitkuttaa. En tiedä otanko omaa enää koskaan, tällä hetkellä tuntuu että en. Kaverit harrastaa ja hevospiireissä pyörin kyllä, mutta tekee hyvää katsoa vähän etäämmältä.

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   25.9.26 13:43:59

Ratsastin ennen 2x viikossa, sit säästösyistä vähensin yhteen kertaan, siinä sitten into hiipui ja samalla tuli yllättäviä isoja kuluja. Lopetin koko lajin ja tuntui kun taakka olisi pudonnut harteilta. Huomaamatta harrastuksesta oli tullut joku pakko, ihan kun identiteetti olisi ratsastuksen harrastaja :D en vaan nauttinut siitä enää samalla tavalla, varmasti sekin vaikutti kun puolet tunneista putosi pois.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.9.26 13:47:18

Hevonen lähti pari vuotta sitten oloneuvokseksi loppuelämän kotiin, uutta sopivaa ei vaan löytynyt, ja sitten hevosettomana alkoi tuntua että tarviiko sitä hevosta nyt hankkiakaan. Lapsetkin on pieniä, ei tähän hevonen enää tunnu mahtuvankaan. Koko hevoshomma on nyt siis määrittelemättömällä paussilla.

Lähettäjä: Si 
Päivämäärä:   25.9.26 16:10:09

Hötölä on vaan jääny tavaksi, hevostelut loppui jo n. 5v sitten kokonaan :D

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   25.9.26 17:11:19

Kun viimeisin treenikaveri lähti pari vuotta sitten.
Eipä ole enää tässä iässä motia etsiä uutta ja alkaa alusta.
Meni moti kaikkeen muuhunkin hevosteluun.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.9.26 17:38:00

Taidan tehdä ennätyksen kun sanon että hevonen lähti jo 16v sitten. Pari kertaa olen sen jälkeen käynyt lyhyesti tallilla katsomassa kaverin hevosta, näistäkin kerroista jo 10v.

Lähettäjä: keeiir 
Päivämäärä:   25.9.26 20:23:38

Minä. Tuli joskus lopetettua hevoshommat kun kotipaikkakunnalla oli niin huono ilmapiiri eri tallien välillä ja "omalla" tallilla tallinpitäjä hyväksikäytti seksuaalisesti, niin loppui hevostelu. Tietenkin tämä hyväksikäyttäjä oli puhunut paskaa omista tallitytöistään niin, ettemme me muillekaan talleille päässeet.

Aika moni meistä tallitytöistä teki rikosilmoituksen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, vielä useampi jätti tekemättä jostain syystä. Tekijä sai tuomion hovissa eikä saanut valituslupaa korkeammalle. Nuorin lääpitty tallityttö oli 13 v, vanhin 18 v.

Muutin muualle opiskelemaan eikä oikein kiinnostanut pelkkä ratsastuskoulussa harrastaminen ja ratsastaminen, koska olen tykännyt nimenomaan tallitöistä ja joka paikassa etsittiin vain ratsastavaa vuokraajaa jolle ei tallityöt kuulu. Sama ratsastuskoulussa, juuri ja juuri sai hevosen varustaa ja purkaa, siinä se. Joten hevoshommat loppui, koska autottomana en päässyt kulkemaan missään korvessa, jossa olisi kotitalleilla päässyt ehkä tekemään tallitöitäkin.

Olen kuitenkin seurannut hevospiirejä ja lueskellut aiheesta ja koettanut pysyä kärryillä asioista. Haaveilen siitä että joskus vielä hankkisin oman hevosen. Mutta toistaiseksi elämä on vielä niin epävakaata ja tulee reissattua sen verran, ettei omassa hevosessa oikein olisi järkeä eikä nykyään olisi edes varaa pitää omaa, kun en halua sitä huonoihin (ja halpoihin) puitteisiin.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   25.9.26 20:36:24

Kiva seurailla kisatuloksia ja nuoria ratsastajia. Hevosia ei toki enää ole eikä varmaan tulekaan mutta ihan mukavaa on vielä seurailla hevoselämää, aika monella tutulla on vielä hevosia.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   25.9.26 23:11:29

Seurailen kyllä kisatuloksia, ja ystäväpiirissä on yksi hevosihminen, mutta omaa hevosta ei enää terveysongelmien takia tule, ja ei kiinnosta ratsastus vain silloin tällöin jonkun toisen omalla. Ja ihan hyvä näin. Hötölässä käyn muutaman kerran viikossa, se on tiukassa oleva tapa.

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   29.9.26 14:33:26

Laitoin juuri viimeiset kaksi hevosta pois. Hevoset on ollut mun elämässä melkein aina, välillä myös työnä, ja omia hevosia mulla on ollut yli 20 vuotta. Hevosten kautta elämään on tullut muutama tosi hyvä ja pysyvä ystävä ja hirveän paljon hyviä muistoja.

Paljon puhutaan yhteisöllisyydestä, mutta kyllä sekin vaikutti tähän päätökseen, että sitä yhteisöllisyyttä ei lopulta ollutkaan. Ratsuhevoshommaan liittyi muutenkin niin paljon kaikenlaista raskasta, että siitä tuli lopulta aika yksinäistä. Varsinkin sen jälkeen kun yksi hyvä aikuinen ystävä, jonka kanssa tuli paljon tehtyä, muutti kaupunkiin.

Alun perin muutin tänne oikeastaan sen takia, kun ajattelin että naapurikunnan ratsastuskoulu olisi mulle ja lapsille kiva harrastuspaikka. No, aika nopeasti kävi ilmi, ettei omistaja ollutkaan mikään kovin mukava ihminen.  Mä olen aika puhelias ihminen ja ilmeisesti se ärsytti häntä kovasti, vaikka itsekin on ihan samanlainen. Mitään ei oikein olisi saanut kysyä.
Eniten taisi ottaa päähän se, että ystävystyin tallin opettajan kanssa. Minä ja kaveri sitten ostettiin omat hevosetkin, kun kaikki tuntui siellä olevan aina niin vaikeaa ja epäselvää. Ajateltiin, että omilla hevosilla olisi sitten helpompaa.

No ei ollut. Vaikka ensin puhuttiin ihan muuta, niin ei sitten tuntunutkaan sopivan, että oltaisiin tultu omilla hevosilla seuran tai tallin valmennuksiin tai kisoihin. Maneesiakaan ei saanut vuokrata, vaikka nettisivuilla oli ihan hinnasto sitä varten. Eikä sekään sopinut, että tämä opettaja kävi valmentamassa meitä kaverin kotona, missä oli oma kenttä. Siinäkin häneltä kiellettiin se.

Ja ehkä pahinta oli se, ettei meille koskaan oikein sanottu, mikä tässä kaikessa oli ongelmana. Me tehtiin asiat niin kuin oli sovittu, mutta silti aina tuli jotain. Lopulta sanottiin vaan, että parempi kun ette käy ollenkaan.

Niistä asioista on edelleen vähän pahat fiilikset. Varsinkin lasten takia harmitti ihan hirveästi, kun heidänkin piti lopettaa tunnit siellä. Ei siinä oikein voinut muuta kuin lähteä.

Ehkä tämä hevoshomman lopettaminen onkin siksi vähän kaksijakoinen juttu. On haikeaa ja tulee varmasti ikävä, mutta toisaalta on myös aika helpottunut olo. Nyt saa mennä ja tulla vähän vapaammin, eikä koko elämä pyöri hevosten ympärillä. Ja ne hyvät ihmiset ja muistot, jotka hevosten kautta tuli, jää kuitenkin. d

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   29.9.26 15:02:45

Seuraan silmä kovana hevospuolen juoruja, rakastan edelleen hevosia ja tykkään lueskella uusia tutkimuksia jne jne.. That being said lopetin kaikki hevoshommat noin 10v sit niitä aikani myös työkseni tehneenä ja elämäni niille uhranneena.
Ei hevoset silti lähde kokonaan hevosihmisestä pois koskaan. Siis mikäli olet alunalkaen oikeasti hevosihminen ollut.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   29.9.26 15:39:49

Tavallaan. Seuraan paljon kotimaan kisoja paikalla ja etänä. Käyn silloin tällöin vaihtamassa kaverin tallilla kuulumiset ja siinä sivussa saatan autella jos jotain sellaista tekemistä on. Kävin ratsastuskoululla ratsastamassa yhden tarjoushintaisen tunnin toukokuussa, sitä ennen kerran viime vuoden tammikuussa ja sitä edellisestä kerrasta satulassa vierähti jo 10 vuotta.

Lapsena olin henkeen ja vereen heppatyttö, heti kun peruskoulu oli taputeltu muutin toiselle puolen Suomea hevoseni kanssa asumaan tallin pihalle töihin ja omani kanssa kilpailemaan. Jossain vaiheessa sitä sitten ymmärsi että voi olla muutakin elämää kuin jännittää kaupan kassalla riittääkö raha makaronipussiin ja todeta, että hevosen tallivuokra on paljon kalliimpi kuin oman asunnon vuokra.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.