Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallivuokra kuormittavuuden mukaan?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   24.9.26 21:42:04

Pitäisikö olla tallivuokra vuokralaisen kuormittavuuden mukaan? Joku lähtöhinta, joka sisältää x määrän turvetta, x määrän heinää ja x määrän laskettuja työminuutteja /hevonen päivässä? Lisäksi sähkö ja vesi x määrä. Jos on sotkuinen karsina -> kuivikkeen ja työn määrä nousee, jos omistaja kylmää jalkoja 30min juoksevalla vedellä joka päivä -> tallivuokra nousee, jos tarvitaan iso määrä loimia tai loimien vaihtoa päivässä -> tallivuokra nousee. Jos omistaja tykkää kuivittaa karsinan heinällä tai hevonen syö muuten isoja määriä heinää-> nousee.
Jokaisesta: "hei, viittisitkö..." -alkuisesta tekstiviestistä lisähinta. Jokaisesta klo 20-07 välillä tulleesta viestistä lisähinta.

Kuinkahan paljon rajoittaisi hevosenomistajien älytöntä käytöstä ja vaatimuksia?

Re: Tallivuokra kuormittavuuden mukaan?

Lähettäjä: AB 
Päivämäärä:   24.9.26 21:48:19

Onhan noita talleja, joissa tallivuokraan sisältyy asiat X, Y ja Z ja sitten on lisäpalveluille hinnasto. Siitä vaan siis pykäämään hinnasto, jossa perustaksa sisältäen tietyt asiat ja lista tarjottavista lisäpalveluista. Niin on selkein ja läpinäkyvin.

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   24.9.26 22:09:40

Saahan pesuveden tulemaan vaikka kolikkoautomaatin takaa, jos haluaa. Ja kyllä, ainakin talleilla joilla itse olen harrastanut ja ollut töissä, on yleisempää että tallivuokra on riisuttu peruspalvelun hinta, ja kaikki lisäpalvelut on hinnoiteltu. Oma mutu on, että kyllä se ainakin jossain määrin laittaa hevosenomistajat miettimään, mitä se oma hevonen todella tarvitsee. "All inclusive" palvelussa leviää herkästi muotivillityksiä: ai jos ton hevonen tarvitsee, niin kyllä varmaan minunkin..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.26 22:26:35

Ei meidän tallilla saa kylmätä juoksevalla vedellä jalkoja! Jalat kastellaan nopeasti ja laitetaan kylmäyssuojat.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   24.9.26 23:06:53

ei melläkään saa huvikseen vedellä kylmätä. jokin akuutti haava/turvotus eri asia ja silloin saa. nähnyt niitä, jotka kylmää joka päivä, vaikka hevonen on vain kävellyt narun päässä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.9.26 08:47:49

Vähintään kymmenen vuoden ajan on ollut ihan tavallista, että tarhasuojien pukemisesta, loimien vaihtamisesta ym. tulee lisämaksu, jos sellaista palvelua edes on tarjolla. (Yllättävän monet hevoset alkavat pärjäämään tarhassa ilman suojia vaikka lisähinta niiden pukemisesta olisi vain euron tai pari päivässä.)

Ja todellakin kylmäyssuojat on keksitty ja käytössä niillä, jotka säännöllisesti jalkoja kylmäävät. Enpä muista. koska olisin viimeksi nähnyt tai kuullut, että joku haluaisi juoksevalla vedellä kylmätä rasituksen jälkeen.

Myös tallipaikan hintaan sisältyvä heinämäärää on monella tallilla rajoitettu. Toiset sitten hinnoittelevat palvelun niin, että ei mene heti miinukselle vaikka joku söisi heinää isompia määriä. Osa hevosista oikeasti tarvitsee sitä reilusti.

Lähettäjä: qwe 
Päivämäärä:   25.9.26 10:02:00

Lisämaksu kaikkeen!

Meillä erikseen hinnasto kaikelle ylimääräiselle; tallisuojat, lisäjuotto, loimen vaihto, loimen hakeminen kuivumasta jne.
On myös määritelty paljonko päivässä saa mennä heinää per hevonen (toki yksikään ei sitä määrää syötä, on sen verran iso määrä).

Ikinä et voi liikaa eritellä ja hinnoitella. Ihmiset tulee ihan aina pyytämään niin kauna enemmän ja enemmän kun vaan annat periksi kunnes et jaksakaan.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   25.9.26 13:05:04

Meillä onneksi toimii vielä ilman pilkun viilausta. Olen siis vuokralainen ja jos on jotain kengityksen valvomista päiväsaikaa ym. tallin ommistaja hoitaa jos joutaa ja minä laitan hänelle siitä rahaa vaikka ei pyytäisikään. Toisaalta minä hoidan hevoset jos pystyn silloin kun tallin omistaja on kipeänä tai kaipaa lomaa jne. ja maksan silti mielelläni täyshoidosta. Tuo on sillä tavalla hyvä ettei tarvitse joka penniä laskea ja yritetään yhdessä saada hevoset hoidettua parhaalla mahdollisella tavalla, niissäkin tilanteissa kun toinen on vaikka kipeänä tai muuten estynyt. Minä voin siis luottaa siihen että vaikka joutuisin 2kk koomaan niin tallin omistaja pitäisi hevosestani erinomaista huolta ja hän voi luottaa siihen että minä korvaan hänen vaivannäkönsä.

Sitten kun katsoo näitä joitakin tapauksia kun vaaditaan ja vaaditaan, mutta auta armias jos 10 euroa kk nostetaan tallipaikan hintaa niin alkaa kauhea itkeminen. Auttaa ei voi tietenkään jos vaikka jokin aita pitäisi korjata. Siinä tapauksessa ymmärrän täysin että jokainen liikahdus on erikseen hinnoiteltu.

Särähti korvaan tuollainen hinnoittelu lisäjuotolle. Eikö juomista saa niin paljon kun tarvitsee? Tälläinen tallipaikka olisi minulle pieni painajainen. Minä haluan että se tallin omistaja ottaa vahvasti vastuuta minun hevosen voinnin tarkkailusta. Jos se tarvitsee akuutisti vettä tai elliä tai mitä hyvänsä niin sitä on järjestyttävä. Minä tietysti hoidan kustannukset.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.9.26 13:15:14

Lisämaksu on ihan hyvä ja yleinen käytäntö, siis sellaisiin hommiin jotka voi suoraan laskea lisätyöksi. Esim. just vaikka loimitus (tai vuokraan sisältyy vain tietty loimitus, ekstra maksaa), suojien pukeminen, hakeminen sisälle kengitystä varten, ekstraruokinnat ja -lääkinnat ja muu vastaava.

Mutta sitten tuollainen, mitä ei voi tarkasti mitata, on vaikeampaa. Esim. jos haluat laskuttaa siitä, paljonko menee aikaa karsinan siivoukseen, pitää jokainen karsinan siivous kellottaa ja kirjata ylös, jotta voi seurata mikä on keskimääräinen aika karsinan siivoukselle (tämähän voi muuttua ajan kanssa ja tallityöntekijöiden välilläkin on vaihtelua), maksimiaika mikä on ns. normaalia ja päättää hinta (minuuttihinta?) yli menevälle ajalle. Entä jos aika ylittyy vain satunnaisesti? Tässä todennäköisest on enemmän työtä mitä tuosta on hyötyä.

Entä millä ajattelit mitata sähkön tai veden kulutuksen per hevonen? Valot on kuitenkin samat kaikille. Sen vielä voisi teoriassa mitata, paljonko kuluu vettä pesupaikalla, tähän voisi saada kyllä automaattisen laitteen, joka mittaa kulutusta ja johon vaikka omalla tunnuksella kirjaudutaan. Mutta kallista ja vikaherkkää, eli onko oikeasti sen arvoista? Ennemmin vaan sääntö, ettei saa esim. kylmätä juoksevalla vedellä ja puututaan jos joku kohtuuttomasti hevostaan pesee tai muuten lotraa.

Heinää ja kuiviketta voi määritellä maksimimäärät. Mutta tässä on sitten riskinä, että joku ei suostu maksamaan tarpeeksi ja hevonen ei saa tarpeeksi heinää tai kuiviketta. Toki tässä voi sitten todeta, että potkitaan pois ne, jotka eivät suostu maksamaan hevosen riittävästä hoidosta. Tai sitten joku nimenomaan maksaa siitä, että saa ekstraa ja lopputuloksena on karsina täynnä maahan poljettua heinää ja ylenmäärin kuiviketta. Tästä tulee sitten kierre, että seuraavaksi veloitetaan ekstraa karsinan siivouksesta. Mutta se vaatii tuon jonkin yksiselitteisen määritelmän, eli esim. sen kellotuksen.
Eikö helpompaa ole potkia pois ne, jotka vaativat kohtuuttomia määriä heinää ja kuiviketta ja pitää ne asiakkaat, joille riittää tallinpitäjän määrittelemä kohtuullinen määrä?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   25.9.26 13:15:38

Ja loimista vielä, jos on sellainen tallinpitäjä joka ei osaa katsoa että minkä loimen kanssa se hevonen päivän pärjää, tai jos tulee erehdys niin ei käy vaihtamassa sitä loimea ilman ennakkotilausta, niin en halua asiakkaaksi.

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   25.9.26 13:20:56

Olin töissä yksityisellä ratsutallilla 2000-luvun alussa. Silloin täysihoito oli oikeasti täysihoito, tarhat siivottiin, lisärehut laitettiin, hevoset otettiin kengitykseen/raspaukseen tallin puolesta, lääkekuurit hoidettiin ja hevoset loimitettiin maalaisjärjellä. Joskus 2010 jälkeen alkoi enemmän ja enemmän olemaan näitä, joiden hevoset olivat niin sanotusti erityistarpeisia, jotka tarvitsivat jotain ekstraa (pääsääntöisesti omistajan halusta, ei tarpeesta).
Nykyään en tiedä enää tallia, missä kaikki oikeasti hoidettaisiin täysihoitona ja syy on kustannusten nousun lisäksi asiakkaissa. Omaani pidän nykyään pienellä kotitallilla, tarha pitää itse siivota, mutta hevosesta pidetään erinomaista huolta, on kuin yksi heidän omistaan. Jokaisen hevosenomistajan pitäisi tehdä tallia vähintään 15 hevosen tallilla yksi syksy/talvi niin ymmärtää miten asiat ei vaan putoa valmiina taivaalta, paitsi se kaikki vesi/räntä/lumi.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   25.9.26 13:22:49

Lisäpalvelut hevosen osalta on helppoa hinnoitella, mutta kuormittavan omistajan osalta se onkin sitten jo vaikeampaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.26 14:01:53

Itse pidin juuri sen takia hevosia aina hyvin halvalla koska olin helppo asiakas. Muille samat tallipaikat oli yleensä kalliimpia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.9.26 14:23:12

no tuossahan saa jo reilusti lisätyötä itselleen kun alkaa kyttäämään yksityiskohtia

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   25.9.26 14:34:06

Ei kaikilla talleilla ole joku koko ajan päivystämässä ja tarkkailemassa hevosen vointia. Aamupäivällä putsataan karsinat, annetaan heinät ulos ja lähdetään pois kun hevoset on ulkona. Seuraava tulee iltapäivällä heiniä taas jakamaan. Sitten onkin iltatalli ja hevoset sisälle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.