Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka pääsee open lellikiksi?

Lähettäjä: bättre folk 
Päivämäärä:   21.9.26 12:16:07

Monelta vuosikymmeneltä kokemus ratsatsuskoulussa oppilaana ja sama ilmiö ei muutu, ne muutamat open lellikit vai sanotaanko suosikit.
Aina saavat parhaamman, kivoimman tai hienoimman hevosen vaikka eivät sen kummoisempia ratsastajia ole kuin muut saman ryhmän oppilaat.
Tietysti saavat myös valtaosan open huomiosta tunnilla ja selkeästi enemmän kehuja kuin muut. Tallin kisoihin saavat ensimmäiseksi valita itselleen hevosen, muille sitten ne mitä jää yli.
Yhteinen tekijä näillä on ollut muita hienommat ratsastusvarusteet, ulkonäkö kuin ratsastusvaatemainosten henkilöillä ja kaikille hymyileviä. Eivät ole ylimielisiä tai ilkeitä muille, mutta jokin yhteys heillä on ratsatsusopeen mitä muilla ei ole.

Mikä ihme siinä on? Onko muut huomanneet saamaa? Oletko itse open lellikki? Kuinka saavutit asemasi?

Re: Kuinka pääsee open lellikiksi?

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   21.9.26 12:56:39

Mun "lellikiksi" pääsee huomioimalla hevosen, varusteet, ympäristön ja kanssaihmiset. Hoidat ja huollat ratsun sekä varusteet kuten kuuluu, laitat roskat roskiin ja siivoat hoitopaikan jäljiltäsi. Jos ratsusi kakkaa pihalle/kulkureitille/käytävälle, siivoat sen aikailematta.

Ymmärrät, että hevonen on eläin ja tuntihevosen rooli on verrattain raskas. Et tule tunnille sillä ajatuksella että sinun täytyy saada elämyksiä, kokemuksia ja pelkkiä onnistumisia ja hevonen on vain palvelemassa tätä tarkoitusta. Et puhu ikävään ja arvostelevaan sävyyn yhdestäkään hevosesta, edes niistä jotka eivät ole omia suosikkejasi. Et yritä rohmuta työaikaani vatvomalla, vaatimalla, jankuttamalla tai jäämällä lämpimiksesi höpisemään. Et hauku kollegoitani tai yritä saada minua kertomaan näkemystäni jostain kollegan kommentista, näkemyksestä tai tavasta.

Teet ratsastuksen eteen edes jonkinlaista työtä itsesi kanssa myös satulan ulkopuolella. Fyysistä - ja henkistä jos tarve vaatii.

On varmasti ihmisiä jotka yrittävät parhaansa, mutta toiminta ei silti yllä ns. vaaditulle tasolle. Mulla ainakin on oppilaita, jotka sinänsä ovat reippaita mutta kun ei vaan mene viimeinen laukaus maaliin niin ei mene. Kun esimerkiksi kolmatta kertaa putkeen korjaan samat asiat varustuksesta vaikka kuinka olen selittänyt ja näyttänyt oikean tavan niin kyllä katson että tätä henkilöä ei hevosen hyvinvointi ja/tai turvallisuus kiinnosta tarpeeksi. Sama henkilö kuitenkin voi olla näennäisesti reipas, tulee ajoissa paikalle ja kuten sanottu, yrittää parhaansa.

Tunnilla kohtelen kaikkia tasapuolisesti ja hevoset jaan sen mukaan mikä millekin ratsulle paras vaihtoehto. Minä olen hevosten puolella ja ne ovat mulle rakkaita työkavereita, jos bongaan oppilaiden joukosta jonkun jolla mielestäni hyvä asenne ja ote hommaan niin kyllä voin omalta osaltani yrittää edistää hänen mahdollisuuksiaan päästä lajiin kiinni. Saatan tarjota vaikka mahdollisuutta ratsastaa jollain omista hevosistani, mutta asiakkaana tunnilla tai muuten hän ei saa extraa muiden asiakkaiden ohi.

Sitten taas ystäväni haluaa panostaa kilpaileviin ratsastajiin ja hän satsaa niihin asiakkaisiin joilla on rahaa. Jos pinkka on kunnossa niin ns. suosikkipiiriin pääsy on lähes varma, sillä näistä ratsastajista todennäköisemmin tulee oman hevosen omistajia ja jäävät valmennuspaikalle. Rahakkaisiin asiakkaisiin panostaminen voi olla viisasta myös silloin kun tavoite ei ole leipoa uusia hevosenomistajia, vaan halutaan myydä tuntipaikkoja ja kursseja yms.

Syitä voi olla siis monia, en itse jaksaisi nähdä sen suurempaa vaivaa päästäkseni johonkin piiriin, se voi olla nimittäin myös kuvitteellista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.26 13:06:25

Oletko itse open lellikki? Kuinka saavutit asemasi?

En ole koskaan ollut koulussa open lellikki, mutta ratsastuskoulussa kyllä. Olen siististi pukeutunut, mutta en merkkivaatemalli.

Olen aika hiljainen ja rauhallinen. Tulen ajoissa, pidän lupaukseni, maksan laskut, kohtelen hevosia hyvin, huolehdin varusteista, hevosesta ja ympäristöstä. Autan jos tarvitaan, mutta en tuppaudu. En esitä mielipiteitä joita ei tarvita/kysytä. En valita hevosjaosta, jos sanon etten haluaisi hevosta x, kerron syyn. Kieltäydyn lähinnä, jos tuntuu etten osaa ratsastaa hevosta niin, että se olisi sillekin mukavaa ja hevonen hätääntyy liikaa (eikä tehtäviä voi eriyttää). Tai jos oikeasti pelkään hevosta. Yleensä en, mutta en tosiaan pärjää ihan kaikille nelijalkaisille.

Yritän yleensä aina parhaani. En juorua. Kohtelen muita nätisti. Autan aloittelijoita ja olen ystävällinen.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   21.9.26 13:55:52

Riippuu siitä, millainen se ope on.

Meillä ope ei ole mukava ja kiltti. Joten myöskään suosikit eivät ole niitä mukavia ja kilttejä asiakkaita.

Päivämäärä:   21.9.26 13:59:31

Mun mielestä on paljon helpompi päästä open kuin toisten tallilaisten suosioon. Jälkimmäinen on ihan hepreaa.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   21.9.26 14:30:15

Mä olin "suosikki" hoitamalla hevoset ja varusteet hyvin, ratsastamalla nurkumatta kaikenlaisilla hevosilla, harjoittamalla tervettä itsekritiikkiä (jos hevonen ei toimi, vika on satulan päällä). Olemalla ystävällinen kaikille ja auttamalla tarvittaessa. Olemalla luotettava. En mitään suosiota hakenut, mutta sitä sain.

Naamasta (petolinnun perse) saati vaatteista se ei tosiaan ollut kiinni.

Päivämäärä:   21.9.26 14:38:32

Aloitin ratsastuskoulussa samaan aikaan erään kaverin kanssa ja seurasin sivusta, miten hän sen teki:

1. Tee itsesi näkyväksi: Mene aina juttelemaan omistajalle tai opettajalle, kun mahdollisuus.

2. Nuoleskele: Kehu hevosia, opetusta, omistajan ratsastustaitoja, mitä vaan.

3. Älä koskaan nurise tai anna kriittistä palautetta. Mistään.

Päivämäärä:   21.9.26 18:10:37

Useampi viikkotunti, halu kehittyä, ei liikaa kysymyksiä mutta kuitenkin sopivasti, treenaa ratsastuksen lisäksi ratsastusta tukevia lajeja, hoida hevonen aina hyvin korvista hännän tyveen asti (en edes ajatellut että ope pisti merkille, että mun ratsulla on aina häntäkin selvitetty tunnille mennessä), ole ajoissa, huolehdi hevosen kamat kuin omasi, ilmoita opelle jos huomaat hevosessa jotain outoa tai uutta, auta pyydettäessä, kohtele hevosta kunnioittavasti. Älä valita kuin aiheesta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.9.26 18:16:17

Ota äiti mukaan tallille ja varmista, että hänestä tulee opettajan kaveri. Äiti voi samalla muka vaivihkaa kertoa, miten lapsi haluaisi sitä ja tätä ja tota. Ei tarvitse edes olla montaa viikkotuntia, huolehtia hevosten hyvinvoinnista tai mistään muustakaan. Riittää, että lapsi tulee ratsastamaan ja äiti jaksaa juoruta kentän laidalla niin hyvin menee.

Päivämäärä:   21.9.26 23:50:50

"Kun esimerkiksi kolmatta kertaa putkeen korjaan samat asiat varustuksesta vaikka kuinka olen selittänyt ja näyttänyt oikean tavan niin kyllä katson että tätä henkilöä ei hevosen hyvinvointi ja/tai turvallisuus kiinnosta tarpeeksi. Sama henkilö kuitenkin voi olla näennäisesti reipas, tulee ajoissa paikalle ja kuten sanottu, yrittää parhaansa."

Oletko ottanut huomioon, että tällä henkilöllä saattaa olla jokin oppimisvaikeus, esimerkiksi hahmottamiseen liittyvää haastetta, tarkkaavaisuushäiriö tai joku muu sellainen? Koska jos ihminen omien sanojesikin mukaan yrittää parhaansa, niin ei kai silloin ole kyse siitä, ettei häntä vain kiinnosta tarpeeksi. Sellaiselle, jolle itselleen tietty asia on tosi yksinkertainen, voi olla vaikea uskoa, että joku ei vain saa tätä asiaa menemään oikein ja silloin voi ajatella, että kyse on välinpitämättömyydestä ja laiskuudesta. Että eihän kukaan voi olla oppimatta jotain niin helppoa jos oikeasti haluaa oppia.

Mutta erilaiset oppimiseen liittyvät vaikeudet eivät ole ihan harvinaisia. Kannattaako sellaisista kärsivän ihmisen sitten harrastaa ratsastusta, no välttämättä ei kannattaisi, mutta on aika yleistä, että ihminen ei itsekään tiedä kärsivänsä esimerkiksi hahmotushäiriöstä koska oppimisvaikeuksia on paljon diagnosoimattomia, varsinkin vähän vanhemmissa ihmisissä. Toki niitäkin ihmisiä on, jotka eivät vain välitä. Mutta läheskään aina kyse ei ole siitä.

Tämä koskettaa minua sillä tavalla henkilökohtaisesti, että minulla on tietynlaisia hahmotusvaikeuksia. Ja minä en enää harrasta ratsastusta, nimenomaan siitä syystä, että olen tajunnut ettei ratsastukseni ole reilua hevosta kohtaan. Lapsena ja teininä kyllä ratsastin ja minä olin se, joka oli erään opettajan mielestä laiska eikä vain halunnut oppia. Kyllä minä itsekin ihmettelin, että mikä minussa on vikana kun ei vain suju. Nämä jutut kun on diagnosoitu aikuisena.

Päivämäärä:   22.9.26 00:16:22

Olemalla omistajan sukulainen tai kaveri. Harvoin ihan riviasiakkaat pääsevät erityisasemaan vaikka kuinka olisivat kilttejä ja hoitaisivat nätisti hevosia. Tuppaa olemaan niin hevoshommissa ja muutenkin elämässä niin että naisille erityisesti tykätään kertoa sitä tarinaa, että ole nöyrä ja vaatimaton ja tee kovasti töitä niin kyllä sitten huomataan ja saa ansionsa mukaan. Mutta ei se niin yleensä kuitenkaan mene. Ne jotka tuovat itseään sopivalla tavalla esiin ja joilla on ”sopivat ominaisuudet” saavat etuja mitä muut eivät saa.

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   22.9.26 11:29:31

Käyttäytymällä narsistisesti.

Eli ole huomionhakuinen ja anna itsestäsi todellisuutta myönteisempi kuva. Näyttäydy sosiaalisesti taitavana ja anna ymmärtää että sinulla on suhteita ja vaikutusvaltaa ja myös kaikki muut pitävät sinusta ja pitävät sinua tärkeänä.

Kehu paljon opettajaa ja tallin toimintaa, anna paljon myönteistä palautetta vaikka et oikeasti niin ajattelisi mitä sanot.

Pyri vaikuttamaan motivoituneemmalta kuin muut. Vaikuta myös aktiivisemmalta kuin muut hakemalla huomiota keskusteluissa. Jos olet nuori ja et vielä tätä osaa niin tuo äitisi paikalle huolehtimaan asiasta.

Mukauta käytöstäsi ja näytä tarpeen mukaan eri puolia itsestäsi. Voit olla vapaasti ilkeä muille ratsastajille tai jos olet äiti niin muille äideille, koska kukaan han ei välitä siitä, kun näytät tallilla vain iloista ja hymyilevää naamaa ja mielistelet ja välillä uhriudut itkemään.

Pääasia on miellyttää ja mielistellä, eli hymyile paljon ja pidä opettajan juttuja muka hauskoina ja anna hänen ymmärtää miten ihana ihminen hän on mielestäsi. Vie hänelle talliin huomionosoituksia kuten pieniä lahjoa silloin tällöin.

Jos olet äiti, anna lapsestasi muita myönteisempi käsitys ja vaadi erityiskohtelua. Kuten, lapsi on kiltimpi kuin muut, ahkerampi ja motivoituneempi kuin muut, joten häntä pitää kohdella kauniimmin kuin muita jne. Korosta, että lapsi myös oppii vähemmällä kuin muut, kun opettaja on niin lahjakas ja taitava ja lapsi muita työteliäämpi.

Lähettäjä: Esimerkiksi 
Päivämäärä:   22.9.26 11:37:35

Olemalla paikkakunnan kermaa..

Päivämäärä:   22.9.26 11:43:07

En ymmärrä, miksi kukaan haluaisi olla open lellikki. Joo valkku on hänelle kivempi ja kiltimpi kuin muille, ei huuda kuten muille, antaa erilaisia mahdollisuuksia kuin muille. Uskoo olevan hyviä ominaisuuksia, joita ei oikeasti ole.

Kuten, kisaajan luonne, hyvät hermot, muita korkeampi ahkeruus ja motivaatio. Todellisuudessa lellikki tuskailee miten on "tiloissa" kisoissa ja välillä sortuu tiuskimaan muille hermostuksissaan. Epäonnistumisen kohdatessa purskahtaa epätoivoiseen itkuun, koska ajattelee, että nyt hänen kuva romahti valmentajan silmissä. Esiintyy herttaisesti valkulle ja isossa kuvassa, mutta tilaisuuden tullen, pienemmällä porukalla, sortuu kiusaamaan ja kehumaan omalla erityisasemalla.

Mutta viekö lellikin asema oikeasti häntä eteenpäin, enemmän kuin niitä ei-lellikkejä? Onko se asema oikeasti hänelle hyväksi? Veikkaampa, että ei ole.

Lähettäjä: ........... 
Päivämäärä:   22.9.26 11:54:25

"Ota äiti mukaan tallille ja varmista, että hänestä tulee opettajan kaveri. Äiti voi samalla muka vaivihkaa kertoa, miten lapsi haluaisi sitä ja tätä ja tota."

Aloittaja kertoo harrastaneensa useita vuosikymmeniä, taitaa äippä olla jo hoivakodissa :D Tosin henkisesti alottaja lienee lapsen tasolla, jos vielä vanhana uhraa ajatuksiaan moiseen, että miten pääsisi open lellikiksi.
Jospa keskittyisi siihen ratsastamiseen ja oppimiseen ja hankkisi vaikka oman hevosen? Antaisi tilaa lapsille.

Lähettäjä: bättre folk 
Päivämäärä:   22.9.26 11:56:33

Hyviä kommentteja ja kannanottoja :)

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   22.9.26 11:59:02

Hyvin läheinen ystävä olen opettajan kanssa. Ja ei, suosikkeja eivät ole ne, jotka on kilttejä, avuliaita, rehellisiä, tunnollisia, ahkeria. Eikä nekään, jotka käyttää eniten palveluita ja tuo eniten rahaa. Eikä nekään, keiden äiti on oikeasti hyödyllisin.

Kyse on täysin mielikuvista ja miellyttävyydestä. Näiden eteen jotkut näkevät enemmän vaivaa, toiset vähemmän. Joillakin on luonnostaan jotain mitä ei toisilla ole, kuten on kaunis ja hymyilevä, ja jos vielä osaa hakea itselle/lapselle sitä huomiota myönteisesti ja imarrella, kiitellä, kehua, niin opettajaa ei yhtään häiritse, vaikka samat kiusaa toisia tai muita äitejä ulos porukasta, ja tilanteet kuitataan jonain tarkoituksettomasti tapahtuneina "sekoiluina".

Ja kyllä, myös narsismi toimii, oman aikansa, kunnes oikeat kasvot paljastuu sieltä naamarin takaa.

Lähettäjä: essi 
Päivämäärä:   22.9.26 12:13:25

En usko, että suosikin/lellikin asemasta on lopulta iloa tai hyötyä. Se on lopulta tavallaan karhunpalvelus. Esim. menee toiselle tallille, ja homma ei toimikaan enää samoin, et saakaan automaattisesti parasta hevosta tai ei ihmisenä nosteta yli muiden. Harhaluulot sitten kyllä karisee, mielistely ei toimikaan jne tai pelkkä nätti naama ja hymy tai muunlainen miellyttävyys ei riitäkään enää samaan.

Mutta, suosion ulkopuolelle jääneille, siitä on kyllä haittaa, jos joku on suosikki/lellikki. Tuntuuhan se pahalta, etenkin jos kaikki maksaa saman verran palveluista. Ja tilanteet, jotka oikeasti johtuu alunperin siitä suosikista/lellikistä, pistetään muiden viaksi, kun nähdään suosikissa/lellikissä asioita missä ei ole oikeasti yhtään toisia parempi, vaan usein jopa heikompi. Koska harvoin opettaja oikeasti tuntee oppilaitaan, etenkään verrattuna muihin, ja hänen mielikuvat värittyy esim. sen mukaan jos joku aikuinen tai lapsen oma vanhempi "nostaa" jotain lasta porukasta esille ja ehdolle.

Kuten, jos sanotaan että lellikki/suosikki onkin kiusannut, niin sehän selitetään muitten vikana tai viestin tuoja "ammutaan".

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   22.9.26 12:53:55

Joskus kivoin heppa on helpointa antaa sille ärsyttävimmälle tyypille, ettei tarvi opettaa häntä niin paljon ja kantaa koko tunnin yli. Jää aikaa muille.

Lähettäjä: piip 
Päivämäärä:   22.9.26 15:36:09

En tiedä lellikistä, mutta olen aikoinaan kuullut usealta opettajalta ja valmentajalta, että ”sua on aina niin kiva opettaa, kun teet mitä sanotaan”. Eli osaan muuttaa ratsastustani ohjeiden mukaan. Lisäksi tykkäsin kilpailla ja minulla oli hyvä kisahermo. Yleensä tein kisoissa paremmat suoritukset, mitä kotitreenin perusteella olisi voinut olettaa. Tästä sitten ratsastuskoulu / opettaja / valmentaja on ottanut sulkia omaan hattuunsa.

Nykyään olen kaiketi ”tallinpitäjän lellikki”, hän on kaverini monen vuoden takaa. Hevoseni saavat tarvittaessa erityiskohtelua, mikä saattaa joitakin närästää. Itse yritän olla kohtelias ja ystävällinen kaikille.

Päivämäärä:   22.9.26 15:41:58

"En usko, että suosikin/lellikin asemasta on lopulta iloa tai hyötyä. "
Minulle ainakin olisi paljon iloa ja hyötyä siitä, että saisin mennä sellaisilla hevosilla, joilla haluan, ja saisin enemmän opetusta kuin muut tuntilaiset.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   22.9.26 15:50:21

Meidän ratsastuskoululla suosikeiksi pääsee aivan ansaitusti ne lapset ja nuoret, jotka hoitavat hommansa ja tekevät oma-aloitteisesti ylimääräistä, ovat reiluja ja ystävällisiä muille, tuovat rahaa eli käyvät tunneilla ja ylimääräisissä valmennuksissa, käyvät kisoissa edustamassa. Luottamuksen kasvaessa heitä huomioidaan esim. niin että saavat liikuttaa hevosia ja saavat ensimmäisenä valita kisahevosen.

Vaikka osittain tuo edellyttää että vanhemmilla on varaa panostaa, niin myös kerran viikossa ratsastavia on huomioitu esim. lahjoittamalla yksityisvalmennus kun siihen on aihetta.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   22.9.26 16:18:48

Mä olin lapsena open lellikki, tajusin sen vasta jälkikäteen. Ope kuulemma näki minussa jotain samaa kuin itsessään lapsena. Ehkä sen intohimon hevosiin ja oppimiseen? Mun etu oli myös, että äiti kävi myös ratsastamassa ja ymmärsi lajia. Ope pystyi kertomaan suoraan mun vanhemmalle, että mulle kantsis hommata ratsastussaappaat kumpparien tilalle tai parempi kypärä.

Olen aina pyrkinyt kuuntelemaan tunnilla ja noudattamaan ohjeita. Hoitamaan hevoset hyvin. Olin aina ajoissa paikalla, autoin aloittelevia ratsastajia ja juoksin taluttamassa tunneilla, putsailin varusteita usein, siivosin jälkeni jne jne. Kisapäivien aikaan oli aina purkamassa esterataa tai kouluaitoja. En koskaan mankunut tunnille yhtäkään hevosta, kuten osa lapsista teki. Mulle oli kunnia-asia, et sain vaikeammankin hevosen liikkumaan. Sainkin sitten useammin ne mun lempparit, vaikka en ees pyytänyt. Ope myös opetti mulle hevosen hoitoon liittyviä asioita ihan kahden kesken. Mut pyydettiin pakkasilla usein ratsastamaan hevosia ilmaiseksi, kun tuntilaiset ei halunneet tulla.

Eli itse sanoisin vähän samaa kuin "Ope".

Päivämäärä:   23.9.26 09:56:47

et saakaan automaattisesti parasta hevosta tai ei ihmisenä nosteta yli muiden.

Eihän tuosta välttämättä ole ratsastajana hyötyä. Hyötyä on siitä, että saa hevosen, joka opettaa eteenpäin. Se ei aina ole ”paras” hevonen.

Lähettäjä: E. 
Päivämäärä:   24.9.26 19:01:11

Ymmärrän kyllä sen, että eihän se kivalta tunnu, jos toisen toiveet kuullaan, ja omia ei. Itse olet tallilla kuin ilmaa. Tai jopa inhokki.

Mutta miksi jäädä siihen tilanteeseen? Tallia voi aina vaihtaa, eikä ole siten mitään syytä yrittää ”väen väkisin” päästä sen open suosikiksi.

Ei se opekaan minun suosikki ole, joten olen päätynyt tallin vaihtoon ensi kaudella. Jotenkin vaan ihan kummallinen joskus tämä ratsastuskoulumeininki, että pitäisi miellyttää sitä opettajaa. Hän on töissään, ja hänen tehtävä on miellyttää niitä asiakkaita, eikä toisin päin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.9.26 20:51:26

Oon ihan lapsesta saakka ollut kaikkien ratsastuksenopettajien lellikki. Oon saanut lapsesta asti mennä opettajien omilla hevosilla ja yksityisten kisahevosilla tunneilla.

Rahasta se ei ainakaan ollut kiinni. Tein paljon tallitöinä ratsastuksia. Ikinä en sanonut mistään hevosesta, että en sillä ratsasta, vaikka se ei olisi ollut itselleni mieluinen. Enkä kyllä usein toivonutkaan hevosta ja annoin muiden valita ensin. Ehkä se, yhdistettynä oikeasti säännölliseen tunneilla käymiseen vaikuttivat siihen, että olin kaikkien lellikki. Sen lisäksi pyrin oikeasti tekemään aina parhaani hevosen selässä ja myös tallissa. Opettelin ratsastamaan istunnalla ja edelleen käsi on kevyt. Ratsastettuja vuosia on nyt 30v ja edelleen saan tunnilla positiivista palautetta ja parhaat hevoset.

Päivämäärä:   29.9.26 20:55:57

Minulle sanottiin ratsastuskoulussa ja myöhemmin useissa valmennuksissa, että olen hyvä oppilas, koska teen aina niinkuin sanotaan, minulla on omat ja hevosen varusteet oikein ja kunnossa ja suhtaudun kunnioittavasti hevosiin ja opettajaan.

Siis suht koht noin on sanottu pyytämättä ja kysymättä ja olen aina ollut "suosikki" mitenkään suosikiksi pyrkimättä tai sitä asemaa erityisesti arvostamatta. Olen vaan aina halunnut tehdä omat asiat hyvin, niin hyvin kuin vain mahdollista. Kuulainen, puhdas, siisti, kohtelias jne ja sillä lailla avulias, että en tee mitään numeroa vaan autan varjossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.