Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millaista kiusaamista ratsastuskouluissa on?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.9.26 11:17:31

Miten kiusaaminen ilmenee ratsastuskouluissa?

Kysyn siksi, kun sitä ei koskaan näe, mutta sitä kuitenkin kerrotaan olevan.

Re: Millaista kiusaamista ratsastuskouluissa on?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.26 11:22:18

Ei sitä näe, se on netissä. Iso ryhmä on esimerkiksi *ttuilu poniryhmä... Ihan kamalaa luettavaa.

Päivämäärä:   21.9.26 11:27:45

Enimmäkseen näitä:

Juorutaan ja puhutaan pahaa selän takana.
Nuoremmilla ulkopuolelle jättämistä

Päivämäärä:   21.9.26 11:32:16

Täti-ikäisillä on juorupiiri, joka istuu maneesin kahviossa käymässä läpi muiden someprofiileja ja analysoimassa ratsastusta/hevosten liikettä/varusteita, päivystää somessa ja anonyymipalstoilal sitä kirjoittaako joku tallista jotain ikävää ja hyökkää sitten näiden kirjoittajien tai epäiltyjen kirjoittajien kimppuun.

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   21.9.26 11:41:52

Myös opettajan puolelta tulee kiusaamista, huomioidaan enemmän toista ratsastajaa eikä toista/toisia kuin muutamalla kommentilla koko tunnin aikana. Ja hevosjaot, ne joita huomioidaan, saavat ketä toivovat ja ne muut sitten jämät, vaikka olisikin sujunut todella hyvin edellinen tunti sen suosikkioppilaan lempparihevosella

Lähettäjä: j. 
Päivämäärä:   21.9.26 11:50:25

Ulkopuolelle jättäminen ja ulkopuolistaminen ja pieni vihjaileva kiusanteko tallissa tarkoituksella. Esimerkiksi:

Some-estot, joiden tarkoitus on ainoastaan kiusata ja ulkopuolistaa. Sitten kun esim. instagramissa jaetaan toinen toisten tarinoita, yhdelle tulee tieto, että sisältö on estetty häneltä.

Jätetään yksi tai pari hyväksymättä seuraajaksi tiktokissa, vain siksi että eivät tietäisi mistä muut puhuvat tallilla.

Perustetaan WhatsApp-ryhmiä, joista jätetään ulkopuolelle yksi tai muutamia, ei pääse mukaan edes pyynnöstä, vaikka käytännössä kyse on jo tallin asiakkaiden omasta ryhmästä laajuuden takia. Joku pomottaja arvioi, ettei ole "tarpeeksi hyvä tyyppi", jotta voi päästä mukaan.

Tehdään julkaisuita someen tai WhatsApp-tiloihin, joissa arvotettu tallikavereita väreillä. Jotkut punaisella, "en luota / inhoan / ei voisi olla kaveri" tms. kommenteilla.

Tallin käytävä -keskusteluissa ollaan yhtä kohtaan kuin häntä ei olisikaan. Esimerkiksi seisotaan ringissä, ja kun siihen yrittää mukaan, pidetään selkä käännettynä ja tiivistetään ettei varmasti mahdu, mulkoillaan...

Tunnin ratsun tavaroiden piilottelu tai sabotointi, kuten riimu ruokakuppiin tai suitsien remmit vääriin reikiin. Hevosen varusteiden likaaminen tunnin jälkeen, jotta sen ratsastaja saisi syyt niskoille.

Oven vetäminen kiinni nenän edestä, satulalla tuuppiminen "vahingossa".

Ilkeät ilmeet ja eleet tallilla kohdatessa. Virnuilu, hihittely, keskisormen näyttäminen, kiukkuinen tuijottaminen, mulkoilu, kävely tallin käytävällä tarkoituksella uhkaavasti hipoen.

Kutsutaan tai haetaan kädestä vetämällä muut pois ulkopuolistettavan seurasta.

Kehutaan kutsuilla, kuten synttäreillä, joista jätetään ulkopuolelle vain yksi.

Leimataan joku vastoin totuutta kiusaajaksi, jotta hänen kanssa ei haluttaisi olla.

Kehutaan omalla suosikkiasemalla ja kuinka saa huomiota henkilökunnalta, ja kommentoidaan kuinka toinen ei ole samalla tavalla pidetty.

Salakuvaus.

Lähettäjä: j. 
Päivämäärä:   21.9.26 11:59:47

Kyllähän näitä mieleen tulee. Olen nähnyt mm. potkimista ja kuinka piilotetaan kännykkä heinäpaaliin tai harjaämpäriin ym.

Kyllä sitä tapahtuu ihan tallissakin eli ei se kaikki ole somessa.

Päivämäärä:   21.9.26 13:31:03

Nykyään enemmän ulkopuolelle jättämistä, haukkumista wa-ryhmissä ja liveryhmissä, otetaan kuvia/videota ja jaetaan ivallisten kommenttien kanssa, editoidaan kuvaa epäedullisesti. Jätetään kertomatta tärkeitä asioita ”hups!”

Sanotaan suoraan ”sun ei pitäis ratsastaa x:llä, ei millään pahalla” tai ”et oo tän tunnin/ryhmän tasolla”, ”miks oot tullu tähän ryhmään”. Ei moikata, ei vastata, ei auteta.

Ennen oli myös lumipesuja, kamppaamisia, hoitohevosen ”ryöstämistä”, lantalaan työntäminen on mun lapsuuden klassikko.

Päivämäärä:   21.9.26 13:32:19

Ai niin ja tehdään äkkinäisiä liikkeitä, pidetään outoa ääntä, kun x ratsastaja menee ohi. Tehdään niin ettei ope huomaa, mutta toiveena se että hevonen pelästyisi.

Lähettäjä: L. 
Päivämäärä:   21.9.26 13:42:18

Itsen nostaminen toisten yläpuolelle ja rajoittavien uskomusten istuttaminen toisiin.

Kuten:
- "Todellisuudessa vain minä olen kilpailun/luokan tasolla, te ette."
- "Toiset eivät voi mennä näitä vaikeampia luokkia, mitä minä voin."
- "Opettajan mielestä minä olen paras."
- "Minua on aina opetettu eri tavalla kuin teitä, koska opettaja on aina tykännyt minusta enemmän. Olen aina ollut aina teitä parempi."
- "Teille ei ole optioita tarjolla kuten minulle, minä saan valita myös opettajan hevosen. Sinullehan ei oikeastaan ole mitään hevosta, kun tässä odotetaan minun valintaa, minkä haluan."
- "Mietin vaan, kannattaisiko joidenkin harkita tallin vaihtoa... kun ei kaikki saa tästä irti tätä samaa, kuin minä. Minulla on täällä muita parempi tulevaisuus."

Lähettäjä: Pintelit 
Päivämäärä:   21.9.26 14:27:33

Kääritään osa pinteleistä väärinpäin, että seuraavan päivän ratsastaja (josta ei edes tiedä kuka se on) joutuu melkein joka jalan pintelöidä uudelleen. On ”hauskaa”, että se seuraavan päivän ratsastaja myöhästyy tunnilta, kun pintelöinnissä menee aikaa.

Lähettäjä: M&S 
Päivämäärä:   21.9.26 14:45:37

Puretaan kateutta jopa hevosiin: "Pilataan se poni, potkitaan sitä tunnilla ja kiskotaan suu rikki niin se ei sillä pääse kisaan tai jos pääsee niin ei mene hyvin."

Perättömät kiusaamissyytökset, jotta saadaan kateuden kohteet suljettua ulkopuolelle.

Ja mikä uskomattominta, on, että jotkut vanhemmat ovat mukana masinoimassa tällaista toimintaa.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   21.9.26 16:36:36

Kuulostaa ihan hirveiltä tarinoilta jopa 90-luvun heppatytölle.

Lähettäjä: anna k 
Päivämäärä:   21.9.26 18:35:23

Ratsastuskoulujen käytännöt kiusaamistilanteissa on välillä oikeasti ihan käsittämättömiä. Jotenkin se syyllisyys tilanteesta tuntuu lopulta kääntyvän aina sen kiusatun niskaan.

Esimerkiksi mun ystävä laittoi ratsastuskoululle viestiä, kun hänen lapset oli joutuneet siellä vaikeaan kiusaamistilanteeseen. Heillä oli myös paljon tietoa ja jopa todistusaineistoa siitä, että muitakin oli kiusattu. Kyse ei siis todellakaan ollut pelkästään hänen omista lapsistaan. Oli esimerkiksi perheitä, jotka oli uskoneet kiusaajien puheita siitä, että tallin omistaja haluaa heidät pois tallilta.

Ystävän viestiin ei kuitenkaan koskaan reagoitu mitenkään. Ainoa mikä sieltä tuli, oli varoitus riitelystä. Myöhemmin hän laittoi vielä uudestaan viestiä, koska lapset on edelleen tilanteesta ahdistuneita, mutta siihenkin vastauksena oli täysi hiljaisuus.

Suoraan sanottuna en oikein ymmärrä, miksi mun ystävä edes antaa lastensa käydä kyseisellä tallilla, jos siellä voidaan ihan vaan ohittaa tällainen käsittelypyyntö kokonaan.

Totta kai pienemmät jutut kuuluu selvittää keskenään, eikä joka asiasta tarvitse tehdä mitään isoa numeroa. Mutta toi oli oikeasti ihan eri mittaluokan tilanne, mutta silti se päätettiin sivuuttaa.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   22.9.26 12:45:50

Omia kokemuksia:

- Rahan lainaamista kysymättä varusterepustani (en voinut maksaa tuntia)
- Muiden uusien kaviokoukkujen/harjojen varastamista ja laittamista minun pakkiin (oli omatkin)
- Ponien jaossa lässytystä että MENE SINÄ SILLÄ PONILLA SE ON NIIN IHANA JA KILTTI - jonka jälkeen kentän laidalle seuraamaan ja juttelemaan että tultiin kattoon kun tuo tiputtaa selästä
- 2 porukkaa riidoissa keskenään yritti käyttää minua välikätenä että menen salakuuntelemaan toisia ja raportoin pahan puhumiset koska olen puolueeton (kertomatta edes mistä riita johtuu)
- Kova ruinaaminen koulussa mikset ole käynyt tallilla, meillä on ikävä sua, tuu tänään. No tulin paikalle ja porukallahan siellä vittuiltiin mun rikkinäisistä ratsastushousuista ja kengistä.
- Ilmiselvien salanimien/lempinimien käyttäminen minusta läsnäollessani
- No viimeistä en tiedä lasketaanko kiusaamiseksi mutta paha mieli jäi. Muut olivat porukalla varanneet leirin josta sitten möläyttivät vahingossa minulle. Kysyin, voisinko minä tulla myös myös niin vastattiin "me kyllä jo sovittiin tää porukka aikoja sitten etkä ollut viime leirilläkään"

Päivämäärä:   22.9.26 12:50:28

Ai niin ja legendaarisin oli tietysti varusteidenpesuvihkosta sydämien suttaaminen ja muut terveiset kanssaratsastajille :D

Päivämäärä:   22.9.26 12:55:46

Äh näitähän tuli lisää mieleen. Kesäleirivideoissa esiteltiin muut leiriläiset aina hoitsuineen paitsi minut (mikä on toisaalta näin lähes 20 vuotta myöhemmin luojan lykky!). Yleisissä tiloissa ei saanut kulkea vapaasti koska ME KERROTAAN TÄÄLLÄ SALAISUUKSIA JOTKA EI KUULU SULLE.

Lähettäjä: h.h 
Päivämäärä:   22.9.26 13:06:13

kun ratsastan itsenäisesti sileetä niin muutama tyyppi tuijjottaa kokoajan pistävästi ja arvostelevasti. se tuntuu ikävältä ja sitten kun asiasta huomauttaa "voitko keskittyä omaan ratsastukseen äläkä vain toljota minua" vastaus on joojoo katon vaan maisemia ja samalla kyseisen ihmisen katse porautuu itseeni. Mielestäni tosi ikävää

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   22.9.26 16:02:34

Ei kiusaamista näe yleensä ulkopuoliset. Tämähän se koulukiusaamisen ongelmakin on. Jos se kiusaaminen näkyy ulkopuoliselle, se on jo tosi pahaa! Ja sitäkin usein opettajat esim. vähättelee, koska kiusaamisesta näkyy vain se pieni huippu ja se voi näyttää ulkopuoliselle jopa ystävällisyydelle, koska he eivät ole nähneet aiempia tilanteita tai kuulleet koko keskustelua. Tämä on omalla kokemuksella koulukiusaamisesta.

Tallilla tosiaan uskon itse, että eniten on juuri tuota ryhmistä ulosjättämistä jne. Itse toiveikkaasti kuvittelen, että kyllä meidän tallilla me tädit huomattais, jos joku nuori aina etsii jotain varusteita tai tavaroitaan. Meillä on siis aina työntekijät tallilla kun on tunteja ja lisäksi paljon yksärien omistajia ja nuorien vanhempia tallilla. Oikeastaan aikuisia paikalla usein enemmän kuin nuoria.

Mutta ei se kiusaamista estä. Some on nykyisin aika julma paikka. Toisaalta, somen kautta voi löytää myös ystäviä.

_: Ihan ihme meininkiä. Mikä on muuten varusteidenpesuvihko? O.o

Lähettäjä: satulaanpalaaja 
Päivämäärä:   22.9.26 16:13:31

Tuossa 2000 luvun alulla ollessani ala-aste ikäinen oli kiusaaminen oman ikäisten toimesta aika näkyvää. Saatettiin tulla maneesin reunalle tunnin ajaksi nauramaan/ kommentoimaan toisten ratsastusta kovaäänisesti. Samat tyypit haukkuivat minua myös koulussa heppatytöksi (koomista sinäänsä kun itsekkin ratsastivat). Tässä oli taustalla kiista hoitohevosista (yksi tytöistä ei uskaltanut hoitaa isokokoista hevosta niin se siirrettiin minun hoitohevoseksi).

Pahin oma kokemani oli kuitenkin about 2008 yksityistallilla aikuisen naisen toimesta. Vuokrasin kys. tallilta hevosta (olin itse 12vee). Tallin omistaja ei pitänyt minusta eikä perheestäni sillä vanhempani olivat hänenn kumppaninsa exän tuttuja? XD

Tämä näkyi käytönnössä niin että kaikkea tekemääni kytättiin ja haukuttiin. Hän myös usein ihan konkreettisesti huusi minulle (jos olin esimerkiksi rupeamassa siivoamaan heti ratsastuksen jälkeen puomeja että miksi niitä ei ole jo siivottu). Hän myös piilotteli tavaroitani. Esimerkiksi kypäräni oli siirretty sille varatusta paikasta hevosten loimien sekaan. Sama rouva myös raivosi hevosille ja löi vuokrahevostani. Eipä tullut käytyä kys. tallilla kovin pitkään.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   22.9.26 16:57:21

satulaanpalaaja: Ja opettajat antoi ihmisten mölistä maneesin/kentän laidalla O.o Kaikilla talleilla missä olen käynyt, on mölisijät häädetty häiritsemästä tuntia. Hiljaa on saanut katsoa. Ei se toki supattamista jne. estä, mutta eipähän ainakaan häiritse tuntia. Tää on minusta asia, johon opettajien tulee puuttua. Sen verta pitää olla opella pokkaa, että pitää kurin siellä ratsastusalueella ja sen läheisyydessä.

Ja otan osaa tuosta kokemuksesta, missä tallinomistaja käyttäytyi noin. Ei tuo ole tervettä käytöstä aikuiselta.

Lähettäjä: satulaanpalaaja 
Päivämäärä:   22.9.26 17:41:44

Tuohon maneesin laidalla huuteluun ei puututtu kun osasivat tehdä sen niin ettei aikuinen huomannut. (Ykkös kertoja kun heillä volyymi nousi kun nauroivat tähän puututtiin jolloin meno jatkui kahvion puolella). Onneksi lopulta kys. ratsastuskoulussa vaihtui omistaja ja yhteishenki parani huomattavasti. (Myöskin suurin osa näistä huuteleijoista vaihtoi ajan myötä tallia/ lopetti). Mutta muutaman vuoden ajan ihan oman ratsastun aloituksen alkuvuosina sai aina jännittää jos samat tyypit oli tallilla.

Ja mitä tuohon tallin omistajaan tulee, kyllä näin aikuisenakin kauhistuttaa ajatus että kukaan käyttäyisi noin ja vielä lasta kohtaan. Puhumattakaan hevosista.. Onneksi tietojeni mukaan hän ei enää pidä hevosia. Muistan myös että vuokrahevoseni omistakin pelkäsi kys naista. Muutaman kerran olin nimittäin häneen yhteyksissä naisen käytöksestä ja aina tuli takaisin viestiä että pitää vaan myötäillä omistajaa.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   24.9.26 16:14:05

Olen käyny talleilla vuosikymmeniä enkä ole havainnut minkäänlaista kiusaamista. Koen että ratsastuskoulussa keskitytään siihen omaan tekemiseen.

Lähettäjä: Kaakko 
Päivämäärä:   24.9.26 16:49:36

En usko, että kukaan ratsastuskoulun omistaja kiusaisi ketään – tällöinhän asiakas veisi rahat muualle.

Nuoremmilla voi olla nettikiusausta. Kisatiimissä voi olla erimielisyyksiä hevosjaosta, jos hevoset eivät kierrä. Tähän soppaan voivat joskus sekaantua vanhemmat, sillä he kustantavat harrastuksen.

Tavisten ratsastustunneilla (joilla myös itse käyn) voi olla vaikea jakaa aikaa kuin viivottimella osallistujien kesken, vaikka sitä voi olla hyvä tavoitella. Itse tykkään, että hevoset kiertää, mutta ei haittaa, jos jollakulla on oma suosikki. Kaikkien toiveita on kuitenkin mahdotonta toteuttaa samaan aikaan (aina sama suosikki vs. hevoset kiertää), eikä tämä ole kiusaamista. Tällöin vaakakupissa voi painaa, menettääkö esim. 4 vakioasiakasta, jotka haluavat aina mennä suosikkiratsulla vs. 1 vakioasiakkaan, joka haluaa, että ratsut kiertää. Helpointa olisi, jos kaikki maistuu.

Kiusaamista ei myöskään ole se, jos tallin omistaja muistuttaa asiakasta tallin turvallisuus- tai muista säännöistä, jotka voivat olla erilaisia kuin muualla – kunhan ne ovat tässä paikassa kaikille samat.

Lähettäjä: s. 
Päivämäärä:   29.9.26 17:26:17

"En usko, että kukaan ratsastuskoulun omistaja kiusaisi ketään – tällöinhän asiakas veisi rahat muualle."

Kyllä, myös ratsastuskoulun omistaja voi kiusata tai kohdella asiakasta epäasiallisesti. Olen itse todistanut kolme tällaista tilannetta.

1. Noin 12-vuotias tyttö kiusasi muita ja aiheutti ilmapiirin huononemista epäasiallisilla ja perättömillä puheilla. Esimerkiksi hän väitti, että opettajan mukaan vain hän saisi todellisuudessa mennä kisoissa vaikeampaa tasoa tai että vain hän voisi saada tietyn hevosen, koska olisi jotenkin erityisessä asemassa.

Kun tähän oli puututtu vasta pitkään jatkuneen tilanteen jälkeen ja asiasta kerrottiin omistajalle, tämä sanoi, ettei halua pahoittaa tytön äidin mieltä eikä halunnut lähteä käsittelemään asiaa.

Sen sijaan omistaja meni seuraavalle tunnille ilmeisen ärsyyntyneenä ja päätyi kohdistamaan tämän tyttöön. Hän teetti tytöllä samaa estetehtävää noin 20 kertaa peräkkäin ilman mitään järkevää tai opetuksellista perustetta. Tyttö tai muut tunnilla olleet eivät tietenkään voineet tietää, mistä tällainen kohtelu johtui.

2. Toisessa tapauksessa omistaja pyysi minut ja muutaman muun aikuisen asiakkaan koolle. Hän kertoi, että eräs toinen asiakas vainosi tai häiriköi häntä ja hänen yritystoimintaansa, ja pyysi meiltä havaintoja tästä väitetystä häiriköinnistä.

Omistaja kuitenkin hermostui, kun meillä ei ollut tästä asiakkaasta mitään vastaavaa kerrottavaa. Päinvastoin olimme nähneet hänen puhuvan palveluista myönteisesti, kannustavan vähemmän kokeneita niiden pariin, auttavan muita ja olevan ystävällinen.

Tästä huolimatta omistaja purki ilmeisesti turhautumistaan kyseisen asiakkaan lapseen ratsastustunnilla. Lapsi jäi ilman opetusta ja itki, ja myöhemmin lasta syytettiin asioista, joita hän ei ollut tehnyt.

3. Kolmannessa tapauksessa, joka tapahtui eri ratsastuskoululla kuin kaksi edellistä, omistaja kohdisti yhden nuoren ratsastajan vanhempaan huutoa ja erittäin henkilökohtaista hyökkäystä. Häntä syytettiin asioista, jotka menivät vahvasti henkilökohtaisuuksiin eivätkä käsitykseni mukaan edes pitäneet paikkaansa. Häntä syytettiin kateellisuudesta ja jonkinlaisesta omistajan häirinnästä. Kukaan paikalla ollut ei tuntunut uskovan niitä väitteitä, joita omistaja esitti.

Oma tulkintani oli, että omistaja oli jostain syystä ollut tähän vanhempaan ja hänen lapsiinsa alusta asti varautunut, mahdollisesti siksi, että he olivat siirtyneet toiselta ratsastuskoululta. Myöhemmin kuulin toiselta henkilöltä, että omistaja oli muodostanut käsityksensä heistä erilaisten huhujen perusteella ja ajatellut heidän pilaavan tallin ilmapiiriä.

Kaikissa näissä tapauksissa omistaja itse sortui kiusaamaan ja kohtelemaan epäasiallisesti, purkaen omaa hermostustaan.

Lähettäjä: T. 
Päivämäärä:   1.10.26 10:08:35

Olen itse nähnyt, miten ratsastuskoulun pitäjä on kiusannut omia asiakkaitaan. Kyllähän sieltä on ihmisiä lähtenytkin pois, ja sitten osaa on taas yritetty kosiskella takaisin.

Mulle on ainakin tullut sellainen kuva, että välillä otetaan joku ihminen silmätikuksi. Kohde vaihtuu ja välillä niitä on useampiakin samaan aikaan. Sitten siihen ihmiseen puretaan omaa pahaa oloa ja tunnekuormaa ja omat ongelmat käännetään tämän ihmisen syyksi.

Esimerkiksi kaksoisstandardit. Eli joku tietty ihminen ei saa tehdä tai sanoa samoja asioita kuin muut. Jos tämä tekee jotain, siitä tulee heti sanomista tai huutoa, vaikka joku toinen saa tehdä ihan saman ilman mitään ongelmaa.

Sitten on julkinen nöyryyttäminen. Korotetaan ääntä muiden kuullen, tehdään pilkkaa tai nostetaan joku ihminen esimerkiksi siitä, miten asioita ei pitäisi tehdä.

Mielivaltaiset säännöt on myös yksi juttu. Joku sääntö koskee yhtä ihmistä, mutta ei muita. Tai sääntöjä keksitään vähän tilanteen ja ihmisen mukaan.

Vähättelyä, jos ihminen sanoo kokevansa pahan mielen siitä, miten häntä kohdellaan, niin sanotaan että hän on vaan liian herkkä.

Sitten on syyllistämistä. Jos joku kertoo, että häntä on kiusattu tai joku on käyttäytynyt häntä kohtaan alentavasti tai lytännyt, niin asia käännetäänkin niin, että tämä ihminen itse on ongelma.

Eristämistä tai suosimista on myös. Jätetään joku porukan ulkopuolelle, ei kerrota asioista tai ei oteta mukaan. Tai sitten jotain toista asiakasta suositaan ihan selvästi.

Arvaamaton kohtelu on sitä, ettei ikinä oikein tiedä, mitä sieltä tulee. Välillä ollaan ihan normaalisti ja välillä tulee huutoa jostain ihan pienestä asiasta. Siinä alkaa jo miettiä etukäteen, että mitäköhän tänään taas tapahtuu.

Sitten on pelon käyttäminen. Ihminen alkaa jännittää tallille menemistä ja miettii jo etukäteen, että tuleeko siellä taas jotain.

Ja jos joku lähtee tallilta, niin sitten voidaan yrittää pilata tämän ihmisen mainetta valheilla ja kertoa muille asioita, jotka eivät pidä paikkaansa.

Ihan käytännön esimerkkejä ollut esim.

Toiset saa kuvata omaa lastaan maneesin katsomosta, mutta yhdelle huudetaan siitä.

Yhtä käsketään lähtemään lenkille lapsen tunnin ajaksi, kun muut äidit saa jäädä katsomaan.

Asiakkaita ohjeistetaan hoitamaan asioita viesteillä, mutta sitten yhdelle huudetaan siitä, että hän laittaa viestiä, vaikka hän tekee ihan niin kuin on pyydetty.

Joillekin sanotaan, ettei saa puhua muille asiakkaille tai edes katsoa muiden suuntaan. Tai sanotaan, ettei tämä ihminen ole muiden asiakkaiden joukossa pidetty.

Sitten on näitä kuppikuntajuttuja. Jotain ihmisiä syytetään kuppikunnista, vaikka he hädin tuskin edes tuntevat toisiaan ja ovat ehkä muutaman kerran jutelleet tallilla. Ryhmiä vaihdellaan sen takia, ettei näitä kuppikuntia syntyisi, vaikka mitään oikeaa perustetta ei ole. Kunhan vaan halutaan pitää ihmisiä erillään. Ja tunteja voidaan siirtää sellaisiin aikoihin, joista on jo etukäteen sanottu, ettei ne sovi.

Välillä puhutaan siitä, että pitäisikö jonkun asiakkuus lopettaa. Sitten taas kysyttäessä sanotaan, ettei muille talleille saa vaihtaa. Ja kun kysyy syytä, niin vastaus on vaan ”vaisto”.

Myös eriarvoistamista on. Esimerkiksi puhutaan ”sinä” ja sitten ”nämä meidän asiakkaat”, jolloin annetaan aika suoraan ymmärtää, ettei kaikkia pidetä samalla tavalla asiakkaina.

Joidenkin kiusaamista tai toisten alentamista taas katsotaan läpi sormien sillä perusteella, että ”kuuluu kalustoon”. Eli käytännössä joillekin annetaan oikeus kohdella toisia miten sattuu.

Jos joku on käynyt toisella tallilla, siitä voidaan huutaa.

Ja jos asiakas lopulta vaihtaa tallia, niin sen jälkeen voidaan laittaa liikkeelle kaikenlaisia juttuja. Esimerkiksi väittää, että tämä on kiusannut muita, kohdellut hevosia huonosti tai jättänyt laskuja maksamatta vaikka asia ei pitäisi paikkaansa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.10.26 13:15:49

"En usko, että kukaan ratsastuskoulun omistaja kiusaisi ketään – tällöinhän asiakas veisi rahat muualle."

Voi kuinka naiivia ajatella noin. Lapset harvoin voi itse valita tallia, vaan vanhemmat sen valitsee. Meidän kaupungissa oli kaksi ratsastuskoulua. Ne olivat eri puolella kaupunkia. Vanhemmat ei yleensä halunneet kuskata lapsia, joten aika usein porukka meni sinne, mikä lähempänä ja sinne pääsi kävellen tai pyörällä. Jotkut pystyivät pyöräilemään toisellekin tallille. Ja koska toinen talli oli edullisempi, niin aika moni vanhempi sanoi, että joko käy siellä tai ei ollenkaan. Joten moni kävi mielummin tallilla, jossa oli ilkeä omistaja, kuin se ettei pääsisi tallille ollenkaan.

Mulle tuo omistaja oli mukava, koska äitinikin ratsasti. Mutta osalle lapsista oli todella ilkeä. Hänellä oli myös tapana olla hyvin epälooginen: toisena päivänä sait huudot, jos hoitsun karsinaan oli tuotu liian paljon kuiviketta ja toisena huutoa, kun olit laittanut liikaa (vaikak olit laittanut just sen verran kun viimeksi omistaja oli käskenyt). Ei se 10v lapsi voi tietää, että nyt ei ole purukuormaa tulossa lähiaikoina ja pitäisi säästellä -.- Lapsi siivoaa, kuten on käsketty siivoamaan.

(OT: Kysyinen tp muuten piilotti lahjoituksena saatuja uusia kypäriä kotonaan, ettei ne mene rikki :D Tallissa oli sitten ne munankuoret, joissa oli virttynyt kuminauha, puuttui pahimmillaan suunnilleen sisukset tai pinta ja se nuppikin kypärästä :D Ei sitä silloin 80-90-luvun taitteessa lapsena tajunnut miten urpoa tuo oli. Tajusin vasta kun vaihdoin tallia muuttaessani toiseen kaupunkiin ja siellä tallilla turvallisuus otettiin vakavasti.)

Päivämäärä:   1.10.26 14:01:20

Voi kyllä tallinpitäjät kiusaa aikuisiakin tai laittaa kavereitaan asialle.

Päivämäärä:   1.10.26 16:53:39

Omasta lapsuudesta tulee mieleen jotain. Ulkopuolelle jättämistä. Yhtä lyhythiuksista tyttöä haukuttiin "transu"-nimellä.

Lähettäjä: nipsu 
Päivämäärä:   1.10.26 19:48:27

^ Tuohan on oikeastaan hauska koska kohde voi vaikuttaa asiaan kasvattamalla hiukset.

Päivämäärä:   2.10.26 00:44:50

No en itse näe mitään hauskaa siinä että lasta kiusataan.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   2.10.26 01:01:26

"Tuohan on oikeastaan hauska koska kohde voi vaikuttaa asiaan kasvattamalla hiukset."

Mihin asti pitää olla valmis miellyttämään kaiken maailman idiootteja saadakseen olla rauhassa? Tässäkin tapauksessa ne luultavasti keksisivät vain jonkin toisen syyn kiusata.

Lähettäjä: mia 
Päivämäärä:   2.10.26 17:22:41

Jos tallin asiakkaissa on kunnon narsisti, niin kyllä siinä tallinpitäjätkin jossain vaiheessa joutuu kiusatuksi, ihan siinä missä muutkin. Eikä sitä välttämättä tajua heti, eikä välttämättä edes myöhemminkään, että itseä kiusataan tai että itseä vedetään sairaaseen peliin mukaan.

Sellaista kiusaamista olen nähnyt tallinpitäjiin kohdistuvan, että niistä väitetään kaikenlaista, mikä sitten karkottaa asiakkaita. On esimerkiksi väitetty, että tallinpitäjät inhoaa jotain tiettyjä asiakkaita tai haluaa, että jotkut lopettaa tallilla. On myös väitetty, että tallinpitäjä olisi sanonut, ettei jotain ihmistä oikeasti edes haluttu mukaan kisatiimiin. Ja näitä juttuja se narsisti sitten soitteli ympäriinsä ja kertoi muille asiakkaille. Lisäksi levitettiin vähän epäedullisempia videon pätkiä ratsastamisesta ja laitettiin niihin vielä saatesanat päälle niin, että tietyt ihmiset ymmärtäisivät, ettei heidän paikkansa ole siellä ratsastuskoulussa.

Sitten on ollut kaikenlaista juttua siitäkin, että tallin hevosilla olisi tartuntatauteja tai hoitamattomia sairauksia, joita muka pidetään salassa ettei tallin toiminta kärsi. Ja että hevosia käytettäisiin tunneilla kipulääkkeiden vaikutuksen alla. On väitetty, että talli olisi talousvaikeuksissa ja että asiakkaiden kannattaisi jo alkaa katella uutta harrastuspaikkaa. Tallinpitäjien on väitetty olevan alkoholisteja, käyvän psykiatrilla ja peloteltu, että on vaan ajan kysymys, milloin joku asiakas kuolee muka ihan järkyttävien turvallisuuspuutteiden takia.

Ja sitten kun tällaisia juttuja yrittää oikaista tai sanoa, ettei asia nyt ihan noin mene, niin narsisti kääntääkin koko homman ympäri. Yhtäkkiä tallinpitäjät onkin niitä hulluja, jotka esittää jotain muuta kuin mitä oikeasti on ja vielä kiusaa asiakkaita laittamalla ihmisiä toisiaan vastaan. Ja uskottavuutta tuolle kaikelle tuo vielä se, että narsisti puhuu tallinpitäjistä ja muista alan ihmisistä ihan sydänystävinä, perhetuttuina ja melkein perheenjäseninä. Ulkopuolisen silmissä se tietysti kuulostaa uskottavalta. Että jos kerran tunnetaan noin läheisesti, niin miksi se muka valehtelisi?

Jossain vaiheessa mä kuitenkin huomasin, että ne jutut, joita se väitti kuulleensa näiltä ”ystäviltään”, olikin oikeasti sellaisia keskusteluja, joita se oli kuullut jossain tallin käytävällä, nähnyt somessa tai kaivanut netin vanhoista uutisista. Niistä se sitten rakensi ihan omia versioitaan ja muokkasi niitä varsin rajusti niin, että ne kuulosti siltä kuin tallinpitäjät olisivat itse kertoneet ne sille. Ja kyllä se narsisti on saanut ihan oikeasti asiakkaita lähtemään ja aiheuttanut tallinpitäjille ihan älyttömästi turhaa stressiä. Mutta niiden tallinpitäjien näkökulmasta tilanne, jos edes näkyi, oli että muut asiakkaat on yhtäkkiä tulleet hulluiksi tai käyttäytyy ihan käsittämättömästi. Kun narsisti osaa niin hyvin kääntää rakentamansa ongelmat muiden syyksi, niin eihän siinä välttämättä tajua, mitä kulissien takana oikeasti tapahtuu.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   3.10.26 18:49:50

Mitä itse ulkopuolisena oon nähny niin ollaan ihan kiusatun kuullen puhuttu hänen ratsastuksesta pahaa, tämä kiusattu oli myös vielä semmoinen noin alkeisjatkolla kävijä, toisinkun sitten kiusaajat oli jo kokeneempia. Kiusatussa huomas, kuinka ei uskaltanut mennä keneltäkään kysymään apua kun pelotti, että häntä alettaisiin haukkumaan sen takia.

Lähettäjä: bump 
Päivämäärä:   5.10.26 13:43:32

Lapsena en kohdannut mitään erityistä kiusaamista. Hoitohevosen toinen hoitaja mustasukkaisuuksissaan haukkui hevosen näköiseksi takana päin kavereilleni, mutta otin sen vain hauskana kohteliaisuutena. Oli myös uhitellut tallin omistajalle, ettei tule tallille, jos minä olen siellä paikalla, koska näytän ärsyttävälle, kuin kakkakasalle. No, hän ei sitten tullut, ja jatkoin hoitamista yksin.

Aikuisryhmässä muut kiusasivat naista, joka oli asunut ulkomailla, koska yliopistomaailma oli sinne vienyt, ja nyt palasi kotimaahan. Hän ei kuitenkaan osannut suomeksi kaikkia hevosiin ja varusteisiin liittyviä termejä, joten sanoi niitä englanniksi ja osoitteli tullakseen ymmärretyksi onko ottanut oikeat varusteet, tai käytti kiertoilmaisuita, mutta puhui siis muutoin täysin suomea. Muu ryhmä ei mielenosoituksellisesti vastannut hänelle mitään näissä tilanteissa, ja hän itki tallissa. Opettajasta ei ollut apua, hän oli samaa mieltä: Suomessa on pärjättävä suomen kielellä ja hän ei sanaakaan sano englanniksi. Nainen ei jatkanut enää kevätkaudelle ja oli hyvin pettynyt, koska omistajan mukaan hän oli tunneille tervetullut alunperin, mutta myös omistajan käytös oli muuttunut nopeasti todella tylyksi. Oli annettu ymmärtää vian olevan hänessä, "parempi sitten ettet käy".

Toisaalta mitä muuta voi odottaa, kun omistaja kiusasi asiakkaitaan itsekin. Esimerkiksi, aikuisten 20-30 vuotta ratsastaneiden valmennusryhmään otti 2-3 vuotta ratsastaneen tytön, jonka jätti toistuvasti joko ilman opetusta tai purki hermostustaan parhaansa yrittävään lapseen ja lopulta kertoi muulle ryhmälle, että lapsen perään soitetaan, että ei tarvitse enää tulla heidän tallille ollenkaan.

Ratsastuskoulun lapsista huomasin vain yhden kiusaavan toisia, mutta hän ei millään meinannut ottaa asiassa opikseen koska äiti lukeutui omistajan suosikkeihin ja käänsi asioita tälle ympäri. Omia lapsia kohtaan hänen harjoittama kiusaaminen oli ulkopuolelle jättämistä ja taitojen arvostelua. Esim. "miten olet siihen luokkaan menossa kun et ole sillä tasolla", "en halua teidän ryhmään kun tunti menee hukkaan kun olen parempi", "kannattaa katsella eri tallia, ette mahdu tänne / teistä ei tykätä täällä", "te ette ole oikein mitään täällä, minä olen opettajan suosikki, joten minulla on ihan eri tulevaisuus, saan mennä opettajankin hevosilla ja te ette".

Kiusatuksi jouduin itse vasta lasten myötä, kun muut äidit tulivat heistä sekä minun omasta harrastamisesta kateellisiksi. Ainakin yksi heistä oli usealla mt-diagnoosilla varustettu, joten homma meni hyvin rankaksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.