|
Lähettäjä: djdj
Päivämäärä: 21.9.26 03:33:42
Eräällä tallilla maneesin säännöt kieltävät maneesin ratsastustilassa olemisen kaikilta muilta paitsi ratsastajalta ja valmentajalta.
Taluttaminen on ok, mutta esim. ei saa siivota kakkoja samalla kun maneesissa on joku muukin, paitsi jos taluttaa samalla hevosta.
Ei saa myöskään esim. asetella puomeja tai esteitä samalla kun joku muu verkkaa hevostasi.
Ei ole mitään paikkaa mihin hevosen kiinnittää (ei maneesissa eikä sen pihalla) siksi aikaa kun laittaa/poistaa puomeja tai esteitä tai siivoaa jälkensä.
Jäljet pitää siivota heti, ei saa viedä hevosta pois ja tulla siivoamaan vasta sen jälkeen.
Puomeja tai esteitä ei saa laittaa maneesiin etukäteen vaan vasta kun sinne tulee hevosen kanssa. Mutta se pitää tehdä hevosta taluttaen, koska maneesissa ei saa olla ratsastusalueella ylimääräisiä ihmisiä, vain se joka käsittelee hevosta. Paitsi valmentaja saa olla, jos valmentaa ratsukkoa.
Maneesia vuokrataan paljon myös ulkopuolisille ja se on muuten todella hyvä, koko, valaistus, pohja yms., mutta tuo, että pitää siivota heti eikä saa laittaa esteitä/puomeja tai hakea niitä pois muuten kuin hevosta samalla taluttaen on aika omituista ja tekee maneesin käytöstä hankalaa, kun maneesista pitää kaikki jälkensä siivota heti, mutta siellä ei kuitenkaan saa olla ilman hevosta muita kuin se valmentaja joka valmentaa jotain asiakasta.
Maneesin käyttö ilman valmentajaa on siis vähän mahdotonta, kun se valmentaja joutuu vain keräämään kakkoja, kun maneesia ei saa jäädä/tulla siivoamaan kun sieltä poistuu hevosen kanssa.
Eli käytännössä hevosen alkukäynnit on usein sitä että maneesiin asetellaan puomeja ja loppukäynnit sitä, kun ne puomit ja kakat kerätään pois.
Sen verran hankalaa, että ei kiitos.
Maneesia käyttävä porukka kuitenkin on sen verran fiksua, ettei siellä kenelläkään hevoset juosseet irti tai kukaan ratsastanut kenenkään päälle, joten en ihan ymmärrä mikä järki noissa säännöissä on.
Kaikissa muissa maneeseissa on saanut joku muu verkata hevosta sillä aikaa kun minä laitan esteitä tai joku muu voinut laittaa ne esteet kun minä verkkaan. On myös saanut siivota samalla kun maneesissa ratsastaa joku muukin tai viedä hevosen pois ja joku muu jää siivoamaan tai pyytää jotakuta muuta viemään hevosen pois kun itse jää siivoamaan.
|