Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallipaikka tympii.

Lähettäjä: Ruuna 
Päivämäärä:   20.9.26 00:48:12

Vaihdoin erinäisistä syistä kotitallilta (ei siis omalta vaan vuokrapaikalta) isommalle "kaupalliselle" tallille. Kuvittelin että erinäisistä ongelmista päästään eroon näin, mutta mitä vielä. En oikeasti haluaisi valittaa yhdenkään tallinpitäjän tekemisistä, homma on raskasta ja leipä on tiukassa, mutta nyt en enää keksi muuta.

Alan ymmärtää erittäin hyvin miksi ihmiset haluaa hevoset kotipihaan.

Miten näitä asioita saisi korjattua? Miten näistä keskustella? En halua olla vaativa, mutta haluaisin että tietyistä asioista joista kuitenkin maksan ihan tuntuvaa hintaa pidettäis kiinni.

1. Karsinan siivous ja kuivitus
Alkuun hevoseni karsina siivottiin ja kuivitettiin hyvin. On sovittu, että voin siivota karsinan myös itse ja usein siivoankin. Huolella ja todellakin säästeliäästi. Nyt on jatkuvasti karsina täynnä kusta silloin kun itse sen siivoan ja ilmeisesti koska olen erehtynyt muutamaan kertaan tuomaan hevoselle itse ostamiani kuivikkeita ei tallin puolesta ole tullut enää yhtään. En valitettavasti ehdi 100% varmasti siivoamaan karsinaa ihan joka päivä joten en voi sopia että siivoan ja kuivitan sitten täysin itse.

2. Tarhaus
Luvattu tarha-aika esim. klo 7-19. Nyt hevonen/hevoset on saattaneet olla sisällä vielä jopa klo 11 kun olen mennyt aamupäivällä tallille. Tai vastaavasti tuotu sisään jo klo 17, ja ei, ei ole ollut niin paska keli että sen takia olisi tarve.

Loimi ei myöskään löydä tietään hevosen päälle ellen erikseen sano siitä esim. edellisenä päivänä. Tallin omat hevoset kyllä loimitetaan jos sataa vaakatasossa koko päivän, mutta ei mun hevosta ellen sitä tosiaan erikseen pyydä. Sovittu että loimitetaan silloin kun muutkin eli silleen maalaisjärkisesti. Jos on luvattu joku sadekuuro niin ihan sama, se menee kuitenkin katokseen, mutta jos koko päivän sataa kaatamalla .....

Tarhojen pohjista en viitsi edes aloittaa... Voisin mielelläni osallistua oman hevoseni tarhan pohjien kunnostamiseen, mutta varmaan siinä kohtaa se tarha tarvittaiskin jollekin toiselle tallin omalle hevoselle ja omani seisoisi taas mudassa mutta toisaalla.

3. Heinä
Tuon omat yö- ja hoitoheinät koska tallin puolesta ei saa tarpeeksi, ei edes maksamalla lisää. Ärsyttävää kuskailla jatkuvasti heinäkasseja autossa, kun tallillakaan ei tietty ole tilaa omille heinille. Toisaalta eipähän mee mun hyviä pikkupaaliheiniä muille kun omalleni kun vien aina vain tasan tarpeen mukaan. Tai näin ainakin todella toivon.

4. Väkirehut
Sovittu 2x päivässä. Laitan annokset valmiiksi. Välillä annetaan kerran, välillä kaks, välillä ei kertaakaan....

Joo, kuulostaa ihan kamalalta, mutta alueellani ei ole kauheasti vaihtoehtoja. Näitä pieniä kotitalleja joista sain tosiaan myös tarpeekseni, tämä talli missä nyt ollaan, ja sitten vielä toinen isompi keskus missä varmaan homma toimii vähän paremmin, mutta hevoset tarhaa vain 6h. No, eipä se nytkään aina taida paljoa pidempään ulkona olla..

Re: Tallipaikka tympii.

Lähettäjä: Paikanvaihtaja 
Päivämäärä:   20.9.26 01:11:20

Kyllä se kuule juurikin menee näin. Luvataan tutustuessa kaikki maan ja taivaan väliltä. Totuus on kuitenkin ihan muuta.

Tarkista:
- onko talli siisti vai esimerkiksi täynnä linnunpaskaa ja kaikki kulkureitit mudassa (mene mieluiten sateella)
- onko kenttä tai kentät lanattu ja kuivia vai kerrotaanko vain että kyllä uusitaan hiekkoja ja lanataan joka sunnuntai (ei muuten tapahdu kumpaakaan)
- onko karsinoissa kuiviketta, tarkista joka ikinen karsina, selviää pian että ehkä joitain karsinoita kuivitetaan ja muissa on viisi senttiä jotain kuivikkeeksi luokiteltavaa
- katso jokainen heinäpaali mitä näet, kysy heinäanalyysi ja mene myös lantalaan: onko siellä jotain muita heiniä kuin tallin tarjoamia, todennäköisesti porukka tuo omia heiniään
- mene iltatallin aikaan eli mikä on kerrottu että on iltatalli, voi yllättää että iltatalli onkin jo kuudelta

Ja joo, linnun paskat voi pestä ja kentän hyvällä kelillä lanata. Mutta käy ainakin pari kertaa. Ja vastaus kysymyksiin: ei voi keskustella, ei voi vaatia, ei tule muuttumaan. Vaihda paikkaa.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   20.9.26 09:00:20

Provo?

Tuossa tallissa on niin moni asia pielessä, että asia ei ratkea puhumalla eikä kukaan järjissään oleva pidä siellä hevosta.

Toinen vaihtoehto on, että hevosen omistajalla hyvin vinksahtanut käsitys esim. siitä, miten paljon kuiviketta tai heinää hevonen tarvitsee tai mitä tarhan kunnostaminen maksaa.

Luulisi, että aika monella kotitallilla on ruokinta- ja tarhausasiat kunnossa. Tosin kukaan ei varmaankaan halua tontilleen asiakasta, jolla on paljon mielipiteitä ruokinnasta, tarhojen pohjista jne. Harva oikeasti ymmärtää, miten paljon maata tarhan kunnostamiseen menee. Saati sitä, että maa-aines on halpaa verrattuna kuljetukseen ja maansiirtotöihin.

Lähettäjä: Kaarin 
Päivämäärä:   20.9.26 10:00:31

Tuli tuosta karsinoiden katsomisesta mieleen, että kävin kerran kokeilemassa uutta ratsastuskoulua. Siinä omaa hevosta kuntoonlaittaessa kattelin viereisiäkin karsinoita ja totesin, että kun ei viitsitä edes kuivittaa, niin ei tarvi tänne rahojaan kantaa yhtä tuntia enempää. Eikö ihmiset kattele tällaisia asioita vai eivät välitä? Sielläkin kuitenkin ihan aktiivista tuntitoimintaa.

Päivämäärä:   20.9.26 10:22:38

Ei valitettavasti ole provo. Olen jo joutunut miettimään hevosen myyntiäkin, kun se osoittautui eroahdistuneeksi eikä pärjää pienelllä kotitallilla, ja nämä isommat on mitä on.... Tallin omien hevosten karsinat onkin aina viimeisen päälle siivottu ja kuivitettu. Sen olisi toki pitänyt herättää epäilyksiä kun oli puhe että yksi toinen yksäri tuo omat kuivikkeet ja heinät.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   20.9.26 11:25:57

Meillä kävi myös moka tallipaikkaa vaihtaessa. Käytiin katsomassa uutta paikkaa touko-kesäkuun vaihteessa ja silloinhan on kuivaa ja kaunista, niin tallinpitäjän kertoessa kuivista tarhoista meni se täydestä läpi. Heillä oli myös ostoheinä silloin syötössä, koska omat heinät (tekevät omat) oli loppunut. Se oli ymmärrettävää, koska edellinen vuosi oli ollut huono heinävuosi kuumuuden ja saateettomuuden takia. Ei siis nähty mitä heidän heinä on ja se ei kyllä vastaa kerrottua hyvästä heinästä. On homeista ja pölisevää, koska säilytetään huonosti vanhoissa ladoissa, josta saavat kosteutta. Pahimassa tapauksessa sataa vettä paalin päälle. Mukana on myös paljon rikkakasveja, välillä jopa enemmän, kuin itse heinää. Karsinoissa oli liian vähän kuiviketta, mutta omistaja kertoi hevosten olevan jo 247 ulkona ja tallin pesun alkavan kesäkuun puolella ja he pikkuhiljaa tyhjäävät karsinoita. Kuulosti hyvälle ja järkevälle syylle olla vähän kuiviketta, mutta sepä olikin heidän normaali kuivikemäärä, koska enempi on kuulemma hankala siivota. Ja kuiviketta on siis niin vähän, että olivat omalle hevoselleen ostaneet kumimatot karsinaan, kun sillä meni kintereet auki. Aamuisin myös vahva ammoniakin haju tallissa ja karsinat ihan märät. Koko karsinan sai aina lapioida tyhjäksi. Jos karsinaan toi itse lisää kuivikkeita, niin he kärräsivät niitä reippaalla kädellä sitten lantalaan. Ei mitään järkeä. Muutenkin lupailtiin ja sanottiin paljon, mutta todellisuus on aika eri. Esim heinäajat saattaa heittää jopa pari tuntia. Samoin ulos/sisälle menot. Asioita tehdään vähän vasemmalla kädellä nopeasti ja sinne päin.

Meidän hevosilla jaettu vapaa heinä, niin ei tuo heinäajat vaikuta meihin, mutta on ärsyttävää, ettei koskaan tiedä, koska hevonen menee ulos tai saa heinät. Uuttaa paikkaa mietitään koko ajan, mutta ei ole lähellä oikein mitään parempaakaan maneesitallia. Hevoset sentään viihtyvät

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   20.9.26 11:49:33

Hevoset ei sata varmaan viihdy ammoniakin käryssä ja homepölyssä, sairastuu kyllä hyvin nopeasti.

Nuo on sellaisia asioita, jotka hevosen omistaja maksaa ell kuluina kalliisti. Auenneet kintereet ja unettomuus vähäisestä kuivikkeen määrästä (imppari), puhkuri homeisesta heinästä ja ammoniakista, irronneet kengät ja kaviopaiseet huonoista tarhan pohjista, vatsahaava vähäisestä heinästä, ähky siitä että päivittäiset väkirehumäärät vaihtelevat rajusti….jne.

Nää on ihan perusjuttuja, joissa säästäminen tulee kalliiksi, mutta jos lasku ei tule tallinpitäjälle niin mitä hän siitä välittäisi. Varsinkin, jos ammattietiikka on tuntematon käsite.

Eikös nuo tarhan pohjat ole nyt ihan lain mukaan oltava kunnossa? Mitä sanoo valvontaell?

Päivämäärä:   20.9.26 13:35:33

Ymmärtääkseni laki vaatii, että tarhassa on myös tukevaa pohjaa. Sehän toteutuu kun tarhat on valtavan isot. Porteilla ja katoksien edessä on vaan mutaa niin ettei itellä meinaa pitkät saappaat riittää....

Päivämäärä:   20.9.26 13:40:56

Tällä tallilla on tosiaan myös paljon hyvää. Isot karsinat, hyvä talli-ilma. Todella isot tarhat (tyyliin 2ha/porukka ja myös mahdollisuus tosiaan tarhata kaverien kanssa) ja osapäivälaidunnuksen mahdollisuus. Mutta kyllä mua ihmetyttää esimerkiksi se, että asiakashevoset hoidetaan selvästi huonommin kuin omat. Itsekin olen tallia tehnyt ja oma moraali vaati sen, että asiakashevosten karsinat siivotaan ja kuivitetaan viimeisen päälle ja tallin omien hevosten kanssa saattoi sitten suorittaa vähän pintapuolisempaa työtä jos aika oli kortilla.

Lähettäjä: diipa 
Päivämäärä:   20.9.26 13:53:36

Ja tuollaisesta te sitten suostutte maksamaan?

Lähettäjä: amda 
Päivämäärä:   20.9.26 20:17:18

1. Karsinan siivous ja kuivitus

Tästä kannattaa sanoa ihan suoraan ja kysyä, että eikö karsinasta oteta muuta kuin vähän lantaa jos se siivotaan tallin puolesta ja loppuiko kuivikkeen tulo tallin puolesta heti kun itse toit kuiviketta omalla rahalla.

Vastausten perusteella sitten sovitte miten tehdään. Joko maksat puolihoidosta ja tallimaksu pienenee kun siivoat joka päivä itse ja tuot kuivikkeet itse ja tarvittaessa maksat täysihoidosta ne päivät kun et itse pääse, tai maksat koko ajan täysihoidosta ja sitten palvelut on sen mukaiset, eli kun hommat tehdään tallin puolesta niin ne todellakin tehdään eikä jätetä tekemättä.

2. Tarhaus

Turhaan sisällä seisottaminenhan lisää kuivikkeen menekkiä, joten senkin puolesta vähän ihmetyttää miksi talli näin toimii. Yleensähän hevosia pyritään pitämään ulkona mahdollisimman paljon, että karsinat pysyvät siistinä.

Vaadi, että sinun hevosesi loimitetaan silloin kun tallin omatkin hevoset loimitetaan, Tuo, että "jos tarvitsee" on helposti tulkittavissa "kyllä se pärjää ilmankin" kun ei vain viitsi loimittaa. Eli älä jätä mitään harkinnan ja tulkinnan varaa.

Tarhojen pohjista olet varmasti oikeassa. Ainoa mitä voit tehdä, on yrittää pitää oman hevosesi tarha mahdollisimman siistinä. Jos hevosesi muuttaa sen vuoksi paskaiseen tarhaan, niin vaihda se takaisin siivottuun ja sano, että jos sinun hevosesi alkaa tarhata paskavuoren keskellä, niin vanhojen paskojen siivoamisesta pitää sinulle erikseen maksaa satanen.

3. Heinä

Tuossakin olet oikeassa, että asiakkaiden ostamat paremmat heinät katoaa helposti tallinpitäjän hevosten suihin, joten sinun pitää vain kestää se, että kuskaat heinää päivittäin. Se onkin sitten eri asia, että saako hevosesi syödä ne jos et ole itse vahtimassa, vai käykö joku ottamassa heinät pois tai vaihtamassa ne tallin heinään...

Mutta jotta sotkua ei synny, niin älä laita heinää avoimiin säkkeihin vaan sellaiseen, että ne saa suljettua ja heinät ei leviä. Esim. kahvallinen jätesäkki, josta kahvat laittaa nipsulla tai vetosolmulla kiinni, vetoketjullinen kestokassi, tms. Ja autoon joku alusta, kuten vanha lakana, ettei heinät sotke joka paikkaa.

Reissaan itse hevosen kanssa jonkin verran, niin heinän kuskaaminen autossa on tuttua...

4. Väkirehut

Tästäkin kannattaa sanoa. Minä olen joskus laittanut hevosen rehut valmiiksi karkkilaatikoihin, kirjoittanut niihin milloin ne pitää antaa ja ohjeena on, että tyhjä loota aina pinon alimmaiseksi. Jos ruokia ei ole annettu, niin nehän on edelleen karkkilaatikoissa. Tästä jää siis helposti kiinni, eli jollekin ne ruuat on annettava.

.

Minä ostin jossain vaiheessa osan kuivikkeista itse ja syötin paria lisärehua. Jotenkin kummasti alkoi kuiviketta mennä vain antamieni mukaan ja rehut huveta yllättävän nopeasti, vaikken omalleni niitä paljoa antanutkaan. Meni sitten hermot ja laitoin tallin wa-ryhmään, että jos joku haluaa minun hevoselleni hankittuja rehuja syöttää niin ilmoittautukoot tässä, ostan heidän hevosilleen ihan ikiomat säkit niin ei tarvitse minun hevoseni rehuja varastaa. Kukaan ei ilmoittautunut, mutta hevoseni rehujen varastaminen loppui. Sama kuivikkeen kanssa, eli kysyin tallinpitäjältä, että eikö hevosen karsinaan laiteta kuiviketta ollenkaan, johon vastaus oli "sillä on ihan riittävästi, ei ole tarvinnut lisätä". En usko, koska kavioiden ei kuulu kopista betoniin ja kuivikkeiden olla ihan pissassa. Tilasin pihaan neljä lavaa purua ja 6 suursäkkiä olkipellettiä omaan laskuun ja alkoi kuiviketta ilmestyä hevoseni karsinaan myös silloin kun olin neljä päivää työreissussa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.9.26 20:27:41

Toi kuvikejuttu on kyllä tosi hankala. Jos tallin puolesta on naftisti ja tuot itse lisää niin tuntuu, että ihan vakiona sekin vähän tallin puolesta tuleva vähenee. Olen todennut että homma ei ikinä korjaannu muuten kuin tallia vaihtamalla. Valitettavasti.

Lähettäjä: afira 
Päivämäärä:   20.9.26 20:37:40

Kuivikkeet nyt on vielä helppo, jos paikkakunnalla on joku paikka josta niitä itse ostaa, eikä tarvitse rahtina tilata jostain kaukaa. Mutta se, ettei ruokia anneta vaikka ne itse annostelee tai tuo, onkin jo hankalampaa. Samoin paska tarhan pohja, kun sille ei mitään voi, tai sitten pitää kunnostaa tallin kaikki tarhat kun parannettuun tarhaan muuttaa aina tallinpitäjän hevonen ja oma muuttaa seuraavaan mutapaskaan.

Minulla on kotona autotalli, jossa voin säilöä omia kuvikkeita ja täällä on Hankkija josta saan haettua niitä sellaisen kuorman, että kestää jonkin aikaa vaikka ne Hankkijalta loppuisikin. Mutta kaikki muu...

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   20.9.26 21:02:42

Joku epäili provoksi. Mulla ihan samanlaisia kokemuksia. Välillä tuntuu että enemmän sääntö kuin poikkeus.
Minäkin ymmärrän että on raskasta enkä myöskään halua olla turhan vaativa mutta kyllä rahaa vastaan pitää saada kuiva karsina, loimitus ja luvatut tarhausajat, on ihan minimi.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   20.9.26 22:28:11

Pikkutallilla tottuu aika äkkiä siihen että tallinpitäjä on aina paikalla ja tekee kaikki ”pikkujutut” mitä keksitään pyytää. Isolla tallilla ei hevosia tunneta, hoideta yksilöllisesti ja hoitajat myös vaihtuu. Pikkutallin omistaja näkee jo hevosen ilmeestä onko sillä kaikki hyvin. Harmi että sitä niin vähän arvostetaan… aina löytyy jotain mistä valittaa.

Lähettäjä: Luu 
Päivämäärä:   20.9.26 23:08:48

Näitä löytyy, et ei tosiaan tarvii epäillä provoa... Itsellä kokemusya samanlaisesta tallista, heinää tosin oli runsaasti, mutta vähintään 1/3 paaleista oli homeessa, silti syötettiin.

Lähettäjä: eera 
Päivämäärä:   20.9.26 23:37:34

Jos palveluista on kirjallinen sopimus, niin se tarkoittaa että sitä on molempien osapuolten noudatettava. Eli jos tallinpitäjä sanoo, että tallimaksuun sisältyy tietyt asiat, nämä saa tästä lisämaksusta ja muuta ei saa edes lisämaksusta, niin silleen se menee. Ei tallinpitäjä voi muuttaa sopimusta ja jättää tekemättä tai vaatia lisämaksua mielensä mukaan.

Voit siis lukea sopimuksen ja säännöt läpi ja tehdä ihan kirjallisen reklamaation.

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   21.9.26 01:17:36

Ymmärrän. Meidän tallilla nuo(kin) asiat ovat kunnossa ja täysin perusasioita, jotka halutaan tehdä hevosten hyvinvoinnin eteen. Omat ja vieraat. Välillä ihmettelen puolestani, miten vähän jotkut omistajat veisaavat hevosestaan. Onneksi se ei meidän puitteissa sinällään ole haitannut.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   21.9.26 09:51:00

” Jos palveluista on kirjallinen sopimus, niin se tarkoittaa että sitä on molempien osapuolten noudatettava. Eli jos tallinpitäjä sanoo, että tallimaksuun sisältyy tietyt asiat, nämä saa tästä lisämaksusta ja muuta ei saa edes lisämaksusta, niin silleen se menee. Ei tallinpitäjä voi muuttaa sopimusta ja jättää tekemättä tai vaatia lisämaksua mielensä mukaan.

Voit siis lukea sopimuksen ja säännöt läpi ja tehdä ihan kirjallisen reklamaation.”

Näin mä tekisin, jos ei nätisti puhuminen auta. Eli ihan oikeat yritysmaailman käytännöt käyttöön. Toki itse vaihtaisin ensisijaisesti tallia, jos olot olisi nuo, mutta se ei ollut AP:lla vaihtoehto. Itse mietin vain, että missäpäin suomea tilanne on se, että tuo on ns. parasta mitä rahalla saa? o.O Ihan järkyttävää. Toki ymmärrän paremmin, jos budjetti on tyyliin 400e/kk, mutta sillon ei tallin puolesta pitäs luvata mitään ihmeitä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.26 10:10:11

Toi kuivikkeiden pihtaaminen on niin vanhanaikaista. Teen satunnaisesti iltatallia ja on jotenkin surkeeta, kun kuiviketta aamu laittanut niin vähän, että jos hevonen pissaa 2 kertaa, on koko boxi märkä.

Lähettäjä: gd 
Päivämäärä:   21.9.26 12:29:14

Tää on ihan käsittämätöntä mistä me hevosten omistajat maksetaan! Sama meillä luvattiin tähdet ja kuut ja kuukausi muuton jälkeen kaikki muuttui ja kaikesta tuli lisämaksullista.

Lähettäjä: Gekko 
Päivämäärä:   21.9.26 13:03:43

Kyllä se vain niin on, että me asiakkaat itse annetaan liikaa siimaa joissain asioissa. Jos sopimuksessa olevat asiat ei toteudu silloin vaan pitää äänestää jaloillaan.

Pahimpia tallinpitäjiä ovat ne, jotka uhriutuvat ja loukkaantuvat kun sopimuksessa olevat asioista ei pidetä kiinni.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   21.9.26 13:25:14

Melkein joka paikassa alkoi kuivikkeissa pihtaaminen 5v sit ku kutteri kallistui ja turve sekä kuljetus. Se ei vaan oikein toimi, kuiviketta kun on reilusti niin se tekee sen mitä pitää , pitää hevosen tyytyvIsena ja ehjänä. Mikään pihtailu ei ole ok, hajoo jalat, ei nuku, pissassa seisominen niin kaviot huonot.

Lähettäjä: dieian 
Päivämäärä:   21.9.26 21:04:56

Jos kuiviketta on liian vähän niin menekki on suurempi kuin silloin jos kuiviketta on riittävästi. Ei tarvitse eikä pidä olla liikaa, mutta riittävästi.

Meillä saa valita itsehoidon, puolihoidon ja täysihoidon välillä. Maksan puolihoidosta muuten, mutta jos en tallille pääse, niin silloin maksan täysihoidosta. Tuon myös osan kuivikkeista itse, koska talli tarjoaa vain puupellettiä tai purua riippuen siitä mitä hankkivat, kun minä haluan olkipellettiä ja purua. Täällä on Hankkija, joten voin käydä hakemassa sieltä 20 kg pellettisäkkejä ja viedä niitä autolla tallille kun haluan. Minulla on autotalli jossa mahtuu pitämään pientä kuivikevarastoa.

Pidän karsinassa sen verran kuiviketta, että lisäys kerran viikossa riittää ja ylimääräinen kuivike on paksuna rivinä karsinan puhtaalla reunalla, hevonen ei siis ui kuivikkeessa vaan siitä reunalta voi ottaa lisää kuiviketta keskemmäs sitä mukaa kun tarvitsee. Tallin puolesta ei siis tarvitse kuiviketta lisätä jos olen pois suunnitellusti max viikon. Mutta esim. yhtäkkiset sairastelut on tietenkin yhtäkkisiä. Pidänkin yleensä tallilla aina muutaman pellettipussukan, eli jos kuiviketta tarvitsee lisätä niin ne voi karsinaan laittaa.

Joskus ostan myös puruja itse, että tallinpitäjän rahat säästyy. Heinät tulee tallin puolesta = maksan siitä että heinä kuuluu tallivuokraan, en siis osta omia heiniä.

Tarhat on hyvässä kunnossa, pohjat laitettu (helpottaa myös tallin puolesta tarhoja siivoavia) ja iso osa tarhoista on putkitarhoja, eli ovat aika huoltovapaita vrt. lauta-aidat, joita hevoset voivat järsiä.

Rehut syötän yleensä jo liikutuksen jälkeen, mutta jos en tallille pääse, niin sitten ne laitetaan tallin puolesta iltatallin yhteydessä.

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   21.9.26 21:26:25

Tänään ajattelin, että tallipaikan hinta pitäisi olla kyllä ihan todella paljon kovempi. Tallinpitäjä hoitaa hevoset aamusta iltaan, arkena ja pyhänä, tuulessa ja tuiskussa, kustannusten noustessa. Ihan järjetöntä tehdä sitä ilman kunnon palkkaa. Hinnat nousee, taso pysyy tai kehitetään olosuhteita edelleen paremmaksi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.9.26 21:57:28

Kuivikepihtaus on kyllä harmillista. Tutulla tallipaikalla oli aluksi hyvin kuiviketta, mutta sitten hiljalleen väheni kaikilta ja lopulta oli auttamattoman vähän. Karsinoista myös siivottiin minimaalisen vähän, kun ajateltiin pissan tekevän hyvän patjan. Olisi saattanut tehdäkin, jos kuiviketta olisi ollut edes jonkun verran. Tälle nyt olisi vielä itse voinut tehdä jotain, mutta myös tarhat olivat täydelliset mutalammikot. Tullessani oli tehty pariin tarhaan hyvä hiekkapohja, mutta ei se sitten ollutkaan niin hyvä, kun meni kamalaksi mutaliejuksi jo parissa vuodessa. Ei ollut hiekasta tietoakaan ja taas seisoi hevonen mudassa. Kovasti lupailtiin kuinka tehtäisiin uudelleen, mutta mitään ei tapahtunut. Päädyin lopulta vaihtamaan tallipaikkaa.

Lähettäjä: jsj 
Päivämäärä:   21.9.26 23:39:51

Patjan tekeminen vaatii riittävästi kuiviketta. Eli ensin järkevä määrä ja vähitellen lisätään uutta päälle että patja paksuuntuu samalla kun se menee läjään, se ei saa olla mikään ohut märkä kerros. Poistetaan vain lanta päivittäin ja läpi tulevat pissakohdat. Patjaa ei voi tehdä jos kuivike on pissasta ihan märkää kauttaaltaan.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   22.9.26 07:51:14

Kurja tilanne aloittajan kannalta.

Jos kyse olisi vain karsinan siivoamisesta ja kuivittamisesta, ehdottaisin samaa ratkaisua kuin tallikaverille: sovit alennusta hinnasta sillä perusteella, että siivoat karsinan itse ja hankit kuivikkeet. Ehkä muiden hevosenomistajien kanssa pystyisit sopimaan, että joinakin päivinä siivoatte toistenne puolesta niin, että tallivapaitakin järjestyy. Tai maksat jollekin sen tekemisestä.

Jos ja kun ongelmia tallilla on enemmänkin, olisi viisainta katsoa tallia vaikka vähän pidemmältä. Hyvällä tallilla ei tarvitše joka päivä käydä hevosta itse hoitamassa, ja hyvällä tuurilla löydät sille hoitajan/vuokraajan. Kävisit vähän harvemmin, mutta olisit paremmalla mielellä.

Jos tallinpitäjällä ei voimat tai motivaatio riitä pitää kiinni luvatusta tai tarjota sen tasoista palvelua kuin haluaisit, tilanne tuskin puhumalla paranee.

Lähettäjä: Palmu 
Päivämäärä:   22.9.26 09:58:55

Ei tuossa auta kuin paikan vaihto, ellei sit ole tallityöntekijä menossa vaihtoon tms.

Päivämäärä:   22.9.26 10:40:37

Mietitään nyt muiden yksärien omistajien kanssa itsehoitorinkiä tai, vielä parempi, jos saadaan meidän hevoset kimppaan niin voitais vuokrata tallilta pihatto kokonaan omaan haltuun. Talli on vaan meille kaikille mm. sijainniltaan ihan paras, kun vaihtoehtoja ei tosiaan kauheasti ole täällä syrjäseuduilla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.