|
Lähettäjä: amda
Päivämäärä: 20.9.26 20:17:18
1. Karsinan siivous ja kuivitus
Tästä kannattaa sanoa ihan suoraan ja kysyä, että eikö karsinasta oteta muuta kuin vähän lantaa jos se siivotaan tallin puolesta ja loppuiko kuivikkeen tulo tallin puolesta heti kun itse toit kuiviketta omalla rahalla.
Vastausten perusteella sitten sovitte miten tehdään. Joko maksat puolihoidosta ja tallimaksu pienenee kun siivoat joka päivä itse ja tuot kuivikkeet itse ja tarvittaessa maksat täysihoidosta ne päivät kun et itse pääse, tai maksat koko ajan täysihoidosta ja sitten palvelut on sen mukaiset, eli kun hommat tehdään tallin puolesta niin ne todellakin tehdään eikä jätetä tekemättä.
2. Tarhaus
Turhaan sisällä seisottaminenhan lisää kuivikkeen menekkiä, joten senkin puolesta vähän ihmetyttää miksi talli näin toimii. Yleensähän hevosia pyritään pitämään ulkona mahdollisimman paljon, että karsinat pysyvät siistinä.
Vaadi, että sinun hevosesi loimitetaan silloin kun tallin omatkin hevoset loimitetaan, Tuo, että "jos tarvitsee" on helposti tulkittavissa "kyllä se pärjää ilmankin" kun ei vain viitsi loimittaa. Eli älä jätä mitään harkinnan ja tulkinnan varaa.
Tarhojen pohjista olet varmasti oikeassa. Ainoa mitä voit tehdä, on yrittää pitää oman hevosesi tarha mahdollisimman siistinä. Jos hevosesi muuttaa sen vuoksi paskaiseen tarhaan, niin vaihda se takaisin siivottuun ja sano, että jos sinun hevosesi alkaa tarhata paskavuoren keskellä, niin vanhojen paskojen siivoamisesta pitää sinulle erikseen maksaa satanen.
3. Heinä
Tuossakin olet oikeassa, että asiakkaiden ostamat paremmat heinät katoaa helposti tallinpitäjän hevosten suihin, joten sinun pitää vain kestää se, että kuskaat heinää päivittäin. Se onkin sitten eri asia, että saako hevosesi syödä ne jos et ole itse vahtimassa, vai käykö joku ottamassa heinät pois tai vaihtamassa ne tallin heinään...
Mutta jotta sotkua ei synny, niin älä laita heinää avoimiin säkkeihin vaan sellaiseen, että ne saa suljettua ja heinät ei leviä. Esim. kahvallinen jätesäkki, josta kahvat laittaa nipsulla tai vetosolmulla kiinni, vetoketjullinen kestokassi, tms. Ja autoon joku alusta, kuten vanha lakana, ettei heinät sotke joka paikkaa.
Reissaan itse hevosen kanssa jonkin verran, niin heinän kuskaaminen autossa on tuttua...
4. Väkirehut
Tästäkin kannattaa sanoa. Minä olen joskus laittanut hevosen rehut valmiiksi karkkilaatikoihin, kirjoittanut niihin milloin ne pitää antaa ja ohjeena on, että tyhjä loota aina pinon alimmaiseksi. Jos ruokia ei ole annettu, niin nehän on edelleen karkkilaatikoissa. Tästä jää siis helposti kiinni, eli jollekin ne ruuat on annettava.
.
Minä ostin jossain vaiheessa osan kuivikkeista itse ja syötin paria lisärehua. Jotenkin kummasti alkoi kuiviketta mennä vain antamieni mukaan ja rehut huveta yllättävän nopeasti, vaikken omalleni niitä paljoa antanutkaan. Meni sitten hermot ja laitoin tallin wa-ryhmään, että jos joku haluaa minun hevoselleni hankittuja rehuja syöttää niin ilmoittautukoot tässä, ostan heidän hevosilleen ihan ikiomat säkit niin ei tarvitse minun hevoseni rehuja varastaa. Kukaan ei ilmoittautunut, mutta hevoseni rehujen varastaminen loppui. Sama kuivikkeen kanssa, eli kysyin tallinpitäjältä, että eikö hevosen karsinaan laiteta kuiviketta ollenkaan, johon vastaus oli "sillä on ihan riittävästi, ei ole tarvinnut lisätä". En usko, koska kavioiden ei kuulu kopista betoniin ja kuivikkeiden olla ihan pissassa. Tilasin pihaan neljä lavaa purua ja 6 suursäkkiä olkipellettiä omaan laskuun ja alkoi kuiviketta ilmestyä hevoseni karsinaan myös silloin kun olin neljä päivää työreissussa.
|