Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kahden hevosen omistaminen, onko mahdollista?

Lähettäjä: Miten? 
Päivämäärä:   16.9.26 23:03:50

Miten kahden hevosen kuluista ja liikutuksesta selviää? Täysihoitopaikat hipoo tonnia kuussa, niin miten sitä voi maksaa kahta?

Nykyinen siirtyy nyt eläkkeelle enkä haluaisi puskailla seuraavaa 10vuotta ja odottaa sen poismenoa, että voin saada kisahevosen

Miten ootte ratkaissut tilanteen?

Vuokraajat ei ole vaihtoehto, koska en kestä "en tulekaan, koska sumua" -sirkusta, vaikka vuokraajista tykkäänkin.

Re: Kahden hevosen omistaminen, onko mahdollista?

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   16.9.26 23:13:38

En tosiaankaan tiedä miten saisi ajan riittämään kahteen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.26 23:15:35

Harvalla on järkeä kahta pitää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.9.26 23:23:23

Tarvittaessa liikuttaa toisen aamulla ja toisen illalla. Ripeät, sujuvat toimintatavat tallilla, ei turhaa kävelyä edestakaisin. Edes joku liikutusapu tai ratsutus välillä tai joku seuraksi maastoon toisella. Hyvin suunnitellut viikot ja kuitenkin joustoa ja hyvällä omallatunnolla vapaita hevosille jos kaikki kaatuu päälle. Jos tallilta löytyy kävelytyskone niin sinne toinen pyörimään alku/loppuverkkaa kun hoidat toisen. Työssäkäyvälle kyllä aika tiukka paketti, mutta silti itsekin haaveilen toisesta hevosesta..

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.9.26 23:27:51

Puolihoito tai itsehoito on suurin säästö. Sitten eteen tulee aika.

Lähettäjä: Tsirp 
Päivämäärä:   16.9.26 23:33:49

Liikutus:
Joka päivä tallilla. Aktiivikäytössä oleva liikutetaan ratsain tai kärryiltä (ajo-opetettu suokki) ma, ke, pe, la ja su. Eläkeläinen liikutetaan ratsain ti, to, la ja su.

Talous:
Aktiivikäytössä olevan kulut maksan palkasta. Eläkeläisen kulut maksaa kaksi sijoitusasuntoa.

Päivämäärä:   16.9.26 23:33:53

Hevoset omaan pihaan :D

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   16.9.26 23:38:14

Mulla on neljä, joista kolme aktiivisessa käytössä ja yksi maastoköpö.
Itse kierrätän viikolla niin, että vain yhdellä on kunnon treeni per päivä ja sen liikutan aamulla ennen töitä. Toiset kaksi illalla maastoa/hölkkää/juoksutusta/ohjasajoa/vapaata. Maastoköpö liikkuu viikolla vain maastossa ja yleensä käsihevosena. Viikonloppuisin ratsastelen sitten pidemmän kaavan mukaan, mutta liukuhihnatyylillä. Kaikki hepat laitetaan satulaa vaille valmiiksi, joten vaihdossa menee maks 5min.
En ehkä neljättä täydessä treenissä olevaa ottaisi, mutta kolme vielä menee :D Vaatii toki ettei sulla ole lapsia ja sun puolisolla on myös omaa tekemistä ettei ala kiukutella.

Päivämäärä:   16.9.26 23:42:54

Jos hevonen on väline, jota haluaa pitää vain, kun sillä voi kisata, niin törmää tuollaisiin ongelmiin. Vaihtoehtona olisi pitää hevosta ystävänä/lemmikkinä ja nauttia myös rennommasta menosta ja yhdessä olemisesta.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   16.9.26 23:46:01

Mä liikutin joka toinen päivä aina toisen. Eihän noita nyt joka päivä tarvitse olla liikuttamassa. Välillä sitten jos oli aikaa liikutin molemmat samana päivänä, varsinkin toisen saatoin ottaa käsihevoseksi kärryjen perään. Tämä myös meni välillä tunneilla niin ei silloin tarvinnut murehtia liikutuksesta. Rahat meni kyllä aikalailla kaikki vaikka tallivuokrat halvat olikin, maksoinko yhteensä 600 e/kk puolihoidolla (tästä jokunen vuosi aikaa).

Lähettäjä: Ihn 
Päivämäärä:   16.9.26 23:47:35

Mulla on 2 urheiluikäistä, koska
1. Palkka on riittävä
2. Teen pääasiassa töitä kotoa, eli aikaa ei mene työmatkoihin. Jos lopetan työt 4.30, olen tallilla viideltä ja kotona kahdeksalta. Ennen nukkumaanmenoa suihku, illallinen (en syö päivällistä), muutama tunti lukemista tai sarjoja.

Minulla on ollut hevosia 20 vuotta. Eläköityville olen etsinyt paikan, jossa saavat olla laumassa pellolla. Ne ovat halvempia kuin maneesipaikat. Hevoset tarkistetaan pari kertaa päivässä, joten on riittänyt, että itse käyn kerran viikossa morjestamassa.

Tallikaverit, jotka eivät ole saaneet ylläkuvattua paikkaa, ovat vuokranneet hevosta sellaiselle, joka haluaa maastoilla. Myös äiti-tytär-kombonaatiot, eli äiti osaa ratsastaa ja opettaa tytärtä eläkeikäisellä hevosella, ovat suosittuja. Omistaja pitää hevosen vanhalla tallilla ja itse ehkä käy maastossa kerran pari viikossa, lopun aikaa äiti/tytär huolehtii hevosesta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.26 00:42:04

Eläkeläisen siirtäminen halvempaan paikkaan esimerkiksi manesittomalle tai jopa kentättömälle tallille on tietysti helpoin tapa. Ja jos hoidon saa järjestymään niin, ettei haittaa jos vuokraaja ei menekään, eli hevonen saa silti ruuat jne. Niin joku maastoileva vuokraaja (tai vaikka ilmaiseksikin jos muuten vaikea köytää) kerran pari viikossa säästää omaa aikaa jo reippaasti.

Lähettäjä: ww 
Päivämäärä:   17.9.26 01:21:24

Minulla on rahaa ja aikaa kahdelle, muttei oikein mielenkiintoa. En ole koskaan osannut pitää kahta asiaa samanarvoisena, aina toinen on jollain tavoin lemppari ja toinen sitten vähemmän lemppari. Joten parempi pitää vain yhtä hevosta kerrallaan.

Lähettäjä: Huhhuh 
Päivämäärä:   17.9.26 02:27:36

Ilman vuokraajia käy äkkiä raskaaksi, suosittelen miettiin vielä. Vuorokaudessa on rajallinen määrä.tunteja....

Päivämäärä:   17.9.26 02:59:45

Jotkut on rikkaita.

Päivämäärä:   17.9.26 07:01:20

Kunnollinen talli missä hevonen liikkuu itse. Mulla ollut maneesitallilla täyshoidossa parhaillaan 7 hevosta. Nyt 13 mutta omassa pihassa. Hyvin ehtii.

Päivämäärä:   17.9.26 07:36:55

Miksi ei olisi mahdollista ajallisesti? Ymmärrän tietysti jos on perhe, mutta perheettömänä kaksi hevosta on vielä tosi simppeli. Normaalin työpäivän jälkeen jaksaa ihan hyvin ratsastaa kaksi hevosta, kolmekin menee. Viikonloppuna voi ratsastaa ja tehdä kaiken ajan kanssa. Itsellä on neljä ja saatan vetää ne kaikki työpäivän jälkeen, mutta monesti viikolla jollain on aina satulaton päivä.

Päivämäärä:   17.9.26 08:06:16

Minulla 9-17 työ, kolme hevosta. Itsehoitotallilla. Kilpailen kansallisella tasolla kahdella hevosella. Kolmas on vielä nuori, vasta sisäänratsastettu.
Aikaa jää muuhunkin, jos vaan jaksaa nähdä vaivaa ja järjestellä asioita.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   17.9.26 08:28:46

mulla ei varsinaisesti ole kahta omaa, mutta meillä on miehen kanssa omat. miehellä pitkiä 13h työvuoroja useampi viikossa ja tällöin minulle jää kaksi hevosta. Ollaan puolihoidossa, eli omistaja siivoaa kaiken ja pussittaa heinät. haluaisn seurustella hevosten kanssa myös enkä vain räiskiä menemään, niin silloin mulla menee ainakin 5h tallilla, jos ratsastan molemmat. omatunto soimaa, jos en vietö tarpeeksi aikaa hevosten kanssa.

mutta ikinä en ottaisi kahta omaa. enkä ole koskaan halunnut. olen myös sellainen, että joku on aina lemppari ja silloin se toinen jää vähän taka-alalle, joka tuntuu sekin pahalle.

ajallisesti mulla on aikaa oll kaksi hevosta, koska ei lapsia ja lyhyt työaika. rahallisesti taas kaksi näin kalliilla paikalla 700€/kk ei onnistuisi

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   17.9.26 10:00:50

Voi pitää kahta riippuen muista elämän menoista. Itse teen töitä todella paljon, hevoset ovat erinomaisten puitteiden äärellä koska kilpaillaan ja treenataan aktiivisesti. Eivät ole täysihoidolla, sellaiseen ei perusduunarin palkka veny vaikka ei olisi edes muita menoja elämässä.

Raskasta ja uuvuttavaa pitkän päälle, jos alkaa jaksaminen sakata niin sitten on vain myytävä toinen mutta antavat niin paljon takaisin että viitsii näiden eteen nähdä vaivaakin

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   17.9.26 10:05:28

Riippuu omasta viitseliäisyydestä ja työajoista. Teen toimistotyötä, pääsen kolmelta ja helposti ehdin ja jaksan liikuttaa kolme hevosta. Toki minulla ei ole perhettä eikä muita harrastuksia.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   17.9.26 10:22:32

2 hevosta täyshoidossa. Toisella puoliylläpitäjä, joten "1,5" hevosta jää itselle ja tyttärelle. Johonkin se aika ja raha joka tapauksessa menisi :D tässä kohti elämäntilannetta se on hevoset <3

Päivämäärä:   17.9.26 10:27:48

Kotitalli tietty mulla tekee merkittävän eron, sekä taloudellisesti että ajankäytöllisesti. Mutta myönnettävä on, että silti on hankala ratsastaa kahta. Mulla toki neljä hevosta pihassa eli työmäärä suuri, kaksi varsaa, eläkeläinen ja kisahevonen. Aika usein eläkeläinen jää ratsastamatta koska töissä ja työajoissa klo 6.30-15.30 vähintään, toisinaan (aika usein) työpäivät venyy). Siinä sit välipalan ja vaatteiden vaihdon kautta ratsastaan kisahevonen kun maneesiin pääsee iltapäivällä vielä. Sen olen ratsastanut ja hoitanut klo 17.30/18 aikaan. Sitten tallihommat, siinä menee noin 2h. Kello huitelee kasia. Sitten päivästä riippuen joko menen sisälle tekemään arkiaskareita (ruuan laitto, pyykit jne) ja jos niitä ei ole tiedossa ehdin ratsastaa eläkeläiselläkin vähän. Herätyskello soi 5.30 joten kyllä aika usein houkuttaa sisällemeno sillon kasilta..

Sinun tapauksessa yrittäisin eläköityvälle etsiä kivan ylläpitokodin. Vaatii tarkkaavaisuutta että löytyy hyvä koti, mutta parhaimmassa tapauksessa löytyy mahtava loppuelämän ylläpitäjä. Saat pitää itse hevosen loppuelämän elämänlaadun vastuullasi koska omistajana voit tehdä sit päätökset ottaa hevosen pois jos olot ei hyvät, mutta et joudu itse maksamaan. Ei riskiä kiertoon lähdöstä tai kaltoinkohtelusta viimesinä vuosinaan

Päivämäärä:   17.9.26 10:28:50

Korjaan kyllä että ei se oma talli aikaa säästä, työtä todellaki enemmän ku täyshoidossa :D Ajattelin enemmän sitä, että vois käydäö ratsatsaan toisen aamulla, toisen illalla esim. Mut en ehdi työaamusin ratsastaa

Päivämäärä:   17.9.26 10:29:33

Kun asuu täällä periferiassa hevosten pito on vähän edullisempaa.

Kolmen hevosen tallipaikat yhteensä 1300e. Yhdellä on puoli-ylläpitäjä, joka maksaa puolet tallivuokrasta, joten minulla kuukausikulut tallipaikoista 1100e.

Nuori hevonen liikkuu 3x viikossa, vanhempi nuori hevonen 4 x viikossa ja aikuisella hevosella on puoli-ylläpitäjä, joten itse liikutan sitä 3x viikossa. 10 ratsastuskertaa viikossa on vielä hyvin järjesteltävissä töiden oheen.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   17.9.26 11:02:48

Mulla on neljä pihassa, kolme ratsastusikäistä, joku aina tietty jollain saikulla saattaa olla. Etätyö auttaa.

Lähettäjä: Sall 
Päivämäärä:   17.9.26 11:03:59

Puoli-/kimppahoito.

Mulla 2 treenissä olevaa, toinen toki nuori vielä eli ei tee "täysillä". Kokoaikainen työ pienellä liukumalla ja siihen päälle yrittäjänä omia hommia. Miesystävä on iso apu, tykkää hoitaa hevosia ja siivoilla tallilla, kiireisimpinä päivinä mulle jää vain hevosten liikutus ja joskus en käy tallilla ollenkaan jos hevosilla vapaata ja hän hoitaa perustoimet.

Omat tulot riittäisi mutta mies tienaa kohtalaisen hyvin ja haluaa osallistua kuluihinkin, ostaa rehuja ja varusteita. Isoin panostus häneltä on tuo hoitoapu, tallityttökulttuuri on kuollut mutta näköjään myyntipäälliköistä tulee hyviä hevosenhoitajia :D

Lähettäjä: AÖ 
Päivämäärä:   17.9.26 11:25:55

Kaksi ratsastusikäistä hevosta ja yksi tämän kesän varsa. Varsa on toki vielä kasvattajalla emän alla ja ostohintaan sisältyi tallivuokra 8kk ikäiseksi saakka eli siitä en vielä maksa eikä vielä vie juuri aikaakaan. Olen kerran-kaksi kuussa käynyt sitä katsomassa.

Hevoset ovat puolihoidossa maneesittomalla tallilla ja kaksi hevosta saan pidettyä päivätyöni palkalla nykyisellä tallipaikalla (hox, en asu pk-seudulla!). Kolmannen hevosen kulut tulevat menemään sijoitusasunnon tuotoista (kolmannen hevosen oston mahdollisti se, että sain sijoitusasunnon lainan maksettua, ennen sitä tämä ei ollut mahdollista). Varsalle on pihattopaikka varattuna helmikuusta 2027 toukokuun loppuun 2028. Sen jälkeen siirtyy sitten samaan talliin, missä kaksi muuta ovat.

Ratsastusikäisistä toinen on kisauraa lopetteleva (tämä kesä kisattiin vielä kevyesti, ei siis enää pitkiä monen päivän kisoja, vaan lähialueella yksittäisiä päiviä), mutta sen ratsastan 5-6krt viikossa. Toinen on nuori 4v ja sen ratsastana 4krt viikossa. Jos en viikonloppuna ole kisoissa, ratsastan la ja su molemmat ja arkena pääasiassa vain toisen ja yhtenä tai kahtena päivänä molemmat (töistä riippuen). Jos viikonloppuna on ollut kisat, jompi kumpi saa kevyempää (joko nuori ennen kisoja tai vanhempi kisojen jälkeen).

Kolmea hevosta en jaksaisi liikuttaa täyspainotteisesti, mutta pidän epätodennäköisenä, että siihen edes joutuisi nykyisellä hevoskombollani. Varsan kanssa menee vielä monta vuotta ennen kuin sen kanssa pitää alkaa tehdä useamman kerran viikossa. Siihen mennessä vanhempi hevoseni on varmasti jo eläköitynyt kevyeen käyttöön (toivottavasti ei ole jouduttu lopettamaan!). Vanhempi hevoseni on myös aika kiva opetusmestari ja helppo luonteeltaan, joten joku vuokraajakuvio voisi myös olla mahdollinen tai ainakin kokeilemisen arvoinen.

Niin ja sanomattakin selvää, että minulla ei ole lapsia. Parisuhde on, mutta miehellä on itselläänkin kallis ja aikaavievä harrastus, joten tästä ei tule kinaa. Asumiskuvioissa tyydymme kumpikin vähempään, koska pienempi asuntolaina mahdollistaa enemmän rahaa harrastuksiin. Emme matkustele tai muuten elä leveästi eli taas isompi osa palkasta on mahdollista käyttää harrastuksiin. Valintoja siis!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.9.26 12:30:31

On mahdollista, jos joku näistä kriteereistä täyttyy

1) paljon rahaa, jolloin voi joku pätevä ammattilainen ratsastaa satunnaisesti/säännöllisesti hevosia tarvittaessa
2) annat kavereiden liikutella hevosia jos kiirettä pukkaa
3) ei lapsia tai muita velvollisuuksia työn ohessa
5) hevoset asuu kotona, jolloin voi säätää paljon aikatauluja eikä matkoihin mene aikaa
5) olet reipas ja ahkera ja innostunut

Lähettäjä: böö 
Päivämäärä:   17.9.26 12:38:37

"Jos hevonen on väline, jota haluaa pitää vain, kun sillä voi kisata, niin törmää tuollaisiin ongelmiin. Vaihtoehtona olisi pitää hevosta ystävänä/lemmikkinä ja nauttia myös rennommasta menosta ja yhdessä olemisesta."

Kiitos tästä kommentista sinä tekopyhä Hyvis.

Lähettäjä: ¨wpfjkj 
Päivämäärä:   17.9.26 12:43:32

Aloittajahan kysyy, miten PERSAUKINEN voi pitää kahta hevosta. No ei voi.
Meillä on tallivuokra 1200 ja useita omistajia, joilla on 2 hevosta, yhdellä 3. Ei ongelmia.
Lisäksi vaatii organisaatiokykyä, eli molempia ei ratsasteta kunnolla joka päivä, vaan hoitaja maastoilee, juoksuttaa tms. 1-2 vapaapäivää, ja valkku ridaa jos omistajalla joku matka tai muu meno.
Ei minkään maailman ongelmaa.
Yhdellä omistajalla on vuokraaja, supertyyppi, luotettava ja myös hyvä ridaaja.

Ongelma on näissä valituksissa aina RAHA. Jos sitä on - ongelmaa ei ole.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.9.26 12:53:58

Kaksi löytyy.

Tallipaikka maksaa sen 600e/kk. Eli ei olla missään kalliissa paikassa. Kyllähän niitä kuluja silti tulee ihan kengityksistä ell kuluista, varusteista jne.
Palkka ei ole kova, mutta olen pyrkinyt karsimaan mun menoista ja lisäksi mulla on se onnellinen tilanne, että mies maksaa asumisen kulut ja omasta asunnosta tulee vielä vuokratuloja. Se helpottaa paljon rahallista puolta. Lisäksi mulla käy pari liikuttajaa, jotka maksaa nimellisen korvauksen (maneesimaksun, joka sisältyy tuohon mun laskemaan tallipaikan hintaan).

Ajallisesti mulla on välillä tiukkaa, mutta juuri sen vuoksi onkin näitä liikuttajia pari. Eli jos olen vaikka viikon reissussa, liikuttajat käy tallilla. Minulle tämä on ollut toimiva systeemi ja mulla onkin ympärillä paljon tosi hyviä ja luotettavia hevosihmisiä. Ymmärrän toki aloittajaa, jos ei ole valmiina tällaisia ihmisiä. Mulla hevoset asuu ratsastuskoululla ja sieltä olen napsinut ns. rusinoita pullasta eli sellaisia liikuttajia, jotka ovat hoitaneet aina huolella hevoset ja varusteet, ovat tarpeeksi osaavia jne. Lisäksi tallipaikka on aivan ihana! Tallissa on täysihoito, johon sisältyy oikeastaan kaikki tarvittava, tarhojen siivouksesta lähtien. Tallityöntekijät on ihan huippuja. Välillä he myös liikuttavat ja hoitavat mun hevosia omalla vapaa-ajallaan, koska tykkäävät niistä. Eli koskaan en ole joutunut etsimällä etsimään liikuttajia ja aina ovat olleet luotettavia, koska olen tuntenut osan tuntilaisista jo yli 10v eli siitä lähtien kun alkeistunnilla aloittivat.

Olen kuitenkin alunperin varautunut henkisesti siihen, että itse maksan kaikki kulut ja itse hoidan hevoset täysin. Se on minusta hyvä lähtökohta, jos hevosen tai useamman ottaa. Koskaan ei voi ajatella, että muut ihmiset sitoutus sun hevoseen yhtä vahvasti kuin sinä itse. Ei sitten niin harmita, kun sopivaa liikuttajaa/vuokraajaa ei löydy.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.9.26 13:05:23

Ja rahapuoli tiivistettynä: Jos palkka ei riitä kahteen, se ei riitä.

Puoli-hoidolla ja itsehoidolla säästää tiettyyn pisteeseen asti. Mutta pitää huomioida se tallimatka. Näillä bensan ja dieselin hinnoilla se alkaa maksaa enemmän kuin täysihoito, jos joutuu monta kertaa päivässä ajelemaan ees pienen matkan.

Siinä on kuitenkin korrelaatio siihen ajankäyttöön ja omaan jaksamiseen. Jos kahden hevosen liikutus ja hoito on täysihoitotallilla rankkaa, niin ei sitä helpota se, että siirtää ne hevoset puolihoitoon. Itse kuvittelin naiivisti aiemmin, että jaksan töiden jälkeen hoitaa ja ratsastaa yhden oman ja sitten tehdä 10 hevosen iltatallin. Se ei toiminut jatkuvalla syötöllä ollenkaan. Jäi se oman hevosen hoito ja liikutus aika vähiin, kun tuli tehtyä lähinnä ne tallivuorohommat. Varsinkin kun talli oli vähän vanhanaikainen ja työnteko oli epäergonomista, kaikki paikat mutaisia ja pimeitä jne.Talli vielä meni kiinni todella ajoissa kello 20 ja oma työaika loppui kello 17 ja siihen mukaan vielä matka-aika töistä tallille + vaatteiden vaihto. Tiukkaa teki. Eli tällaiset asiat kannattaa huomioida tallipaikkoja ja hoitosopimuksia pohtiessa.

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   17.9.26 13:18:49

Meillä hevoset ratsastuskoululla. Eläkeläinen tekee muutaman tunnin viikossa ja tallinpitäjä kompensoi tallivuokrassa. win-win tilanne. Toki tallitöilläkin saisi alennettua vuokraa entisestään mutta ei oma aika riitä siihen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.26 13:30:26

"Miksi ei olisi mahdollista ajallisesti? Ymmärrän tietysti jos on perhe, mutta perheettömänä kaksi hevosta on vielä tosi simppeli."

Näin perheettömänä yhden hevosen kanssa tallireissuun menee helposti vähintään kolme tuntia. Töiden lisäksi tarvitsee välillä tehdä jotain kotonakin. Lisäksi on sukulaisia ja ystäviä, elämää sen työn ja tallin ulkopuolella. Ajallisesti ei tulisi mieleenkään hankkia tähän toista hevosta.

Lähettäjä: jooo 
Päivämäärä:   17.9.26 13:32:20

Kaksi hevosta kotona on halvempi kuin yksi vieraalla. Niimpä sanon että on mahdollista jos on mahdollista. Arvioisin että 600€/kk yhteensä. Sitten kun tuosta toinen kuolee tai tapahtuu jtn muuta dramaattista niin tontilta lähtee joka ainoa eläin pois. Yksi hevonen muuttakoot maneesille jotta päästään keskittymään oleelliseen.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   17.9.26 13:41:39

Kaksi heppaa onnistuu minulla niin että:
- Hevoset on samalla tallilla. Ehdottomasti, tallimatkat on iso aikasyöppö. Meillä useampi pitää kahta hevosta, jopa kolmea. Täysihoitotalli. Itse en tee tallihommia, mutta osa tekee että saa kuluja katettua.
- Hevoset valitaan niin, että jos hätä tulee käteen niitä ei ole PAKKO liikuttaa 5-6x/vko vaan pää kestää vapaan
- Hevosia ei harjata puolta tuntia kuin ehkä viikonloppuisin. Kehonhuoltoa on vaikea ehtiä ainakaan arkena, hevosia venytellään jne ehkä viikonloppuisin. Joka asiassa "tuo tullessasi, vie mennessäsi" että kävelyaikaa säästyy.
- Ei lapsia tai muita aikaa vieviä harrastuksia hevostelun lisäksi.
- Työ on sellainen että se mahdollistaa kahden tallipaikan maksamisen.

Arki menee niin, että kumpikin hevonen liikkuu viikoonloppuisin. Arkena hevoset liikkuvat n. joka toinen päivä. Tai kaksi hevosta pystyy juoksuttamaan samana päivänä jos ei ole muita kentän käyttäjiä. Tai jos liikuttaa ratsain lyhyesti yhden, voi ehtiä juoksuttaa lyhyesti toisen. Yleensä pidän yhden tallivapaan arkena. Ja jos tulee hätä käteen, vaikkapa mieletön kiire töissä, niin valitsen hevosista toisen joka on vapaalla silloin.

Jos ratsastaa kunnolla kaksi, matkoineen tallikäyntiin menee n. 4.5h. Arkena siis vähemmän ja viikonloppuna voi mennä vähän enemmän.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   17.9.26 13:51:17

Pilkunviilaajan kanssa samoilla linjoilla. Minulla tosin toisella vuokraaja, joka vastaa 1/2 osaa kuluista. Ko. hevonen alkaa olla jo iällä ja kremppaakin on, joten kun sen on aika mennä, toista ei todellakaan tule. Itsellä on ikää melkein 50 ja huomaan, että nyt tekee jo mieli tehdä joskus jotain muutakin.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   17.9.26 13:59:20

Aloittajan vajavaisilla tiedoilla esim.
- eläkeheppa pikkutallille tai pihattoon. Siis johonkin halvemmalle tallivuokralle jossa ei esim. maneesia.
- vuokraaja jakamaan toisen hevosen kuluja ja aikatauluja

Päivämäärä:   17.9.26 15:24:06

Ehkä on, jos löydät edullisen mutta hyvän tallin

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   19.9.26 17:16:15

Minulla oli pitkään kaksi. Ratsastin molemmat viikonloppuna ja sitten viikolla toisella oli kaksi ja toisella kolme vapaata. Ihan toimiva systeemi. Tietty tallilla meni aikaa, mutta en esim harjannut muuta kuin ratsastuspäivinä. No rahaa paloi ihan kiitettävästi. En ikinä olisi jaksanut jos olisivat olleet eri talleilla, eli pidin vanhemman samalla tallilla vaikka oli kallis paikka ja olisi voinut olla halvemmalla.

Lähettäjä: Palmu 
Päivämäärä:   22.9.26 10:07:17

Kaverini laittoi vanhemman tammansa pihattoon toisaalle, ei siis liikuttanut sitä enää aktiivisesti. Hevonen kesti tämän hyvin kun sai olla laumassa. Kävi siellä pari krt kuussa sitä katsomassa. Saattoi sillä olla joku vuokraaja, mutta se ei ollut välttämätöntä.

Lähettäjä: Siri 
Päivämäärä:   22.9.26 13:25:14

Jos se eläkeläinen on ihan "turha" hevonen, niin senhän voi laittaa teuraaksi. Se on hevosenkin kannalta hyvin armollinen ratkaisu. Ei ole omistajankaan kannalta pitkässä juoksussa järkevää pistää itseään taloudelliseen ahdinkoon tai jaksamisen äärirajoille kun yrittää pitää hyvää huolta hevosesta joka on vain odottamassa sitä hetkeä että se on eläinsuojelullisista syistä jo pakko lopettaa. Jos pelkäät paskamyrskyä niin voit aina valehdella että sillä oli joku vamma niin ei ollut vaihtoehtoja.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.9.26 18:11:52

Itsellä ei olisi tässä elämäntilanteessa varaa pitää vieraalla kahta hevosta, vaikka on vakityö, velaton asunto sekä vuokratulojakin. En ole mitenkään korkeasti palkattu, joskin ihan kelvollista keskikastia tulojen suhteen. Ensinnäkin palkasta menee leijonanosa työmatkakuluihin, koska työmatka on pitkä. Lisäksi joka kuukausi menee rahaa omaan osuuteen perheen elämästä (arjen asumismenot, ruuat, lasten kulut jne) sekä kotona asuvien lemmikkien hoitoon ja huolenpitoon. Haluan myös, että tilistä jää jotain ns hätävaraa yllättäviin kulueriin, esim. tässä kuussa meni isohko summa äkillisiin eläinlääkärikuluihin. Yhden hevosen pystyy pitämään hyvällä täysihoitotallilla, josta en halua tinkiä. Vuokraajakin on, mutta vuokra on ihan nimellinen, eikä häntä ole otettu maksamaan meidän harrastustamme. Periaatteessa raha riittäisi juuri ja juuri maksamaan halutulla tallilla kahden hevosen menot (mukaanlukien varusteet, kengitykset, jne), mutta en todellakaan halua miettiä, että mistä rahat, jos tarvitseekin lähteä klinikalle hevosen kanssa tai koira / kissa sairastuu äkillisesti puhumattakaan siitä, että auto / pesukone / tietokone / jokin vastaava hajoaa ja pitää lähteä uuden hankintaan.

Mutta jos tämä taloudellinen puoli on kunnossa, niin aina löytyy aikaa asialle, jota pitää tärkeänä itselleen.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   24.9.26 18:41:12

Hevosia ei todellakaan ole pakko liikuttaa 6-7 kertaa vk.

Sellainen talli että pääsevät tarhaamaan koko päivän ja tilaa riittää. Ratsastat viikolla yhden per päivä ja vkl kaksi per päivä. Tadaa!

Eläkeläiselle on muutenkin tärkeää jatkuva jaloittelu, tekee hyvää nivelille.
Panosta treenissä laatuun määrän sijasta.

Rahapuoleen en voi auttaa, itsellä on hevoset omassa pihassa. Ja tämä tehtiin juuri siksi että vanhus saa liikkua riittävästi, riittävän isolla alueella. Siihen sopi nuori kylkeen, jolla on samat vaateet.

Lähettäjä: Yu 
Päivämäärä:   24.9.26 19:00:17

Hevoset asuu aktiivipihatossa ja liikkuu laumoissa. Ei tarvitse liikuttaa joka päivä. Ei mitään stressiä siitä, että pakko treenata, vaan mennään hevosten ja säiden mukaan. Perusasiat hoidetaan ja sitten välillä vähän enempi. Näin pysyy mielekkäänä. Ratsastaa ei tarvitse tuntia ja toisaalta joskus voi mennä pitkänkin maaston. Muita aikaa vieviä harrastuksia tai pieniä lapsia ei ole.

Päivämäärä:   25.9.26 17:36:17

Millaisilla tuloilla pystytte pitämään kahta hevosta tallipaikalla maneesitallilla? Monihan kertoo, että "omassa pihassa ja kulut 200€/kk", mutta jos se ei ole nyt vaihtoehto.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   25.9.26 18:04:16

Täyshoitopaikalla minulla ei olisi ikinä mahdollisuutta pitää kohta hevosta. Ei riitä rahat mitenkään eees halpaan paikkaan. Ei näillä kuluilla edes siihen yhteen 700€ tallipaikkaan.

Kolme hevosta on minulla kotona, tai no, yksi on poni.
Mutta edes kahta hevosta en jaksa liikuttaa täyspainoisesti. Toinen jää väistämättä vähemmälle ja poni kokonaan liikuttamatta. Ei riitä aika eikä jaksaminen. Vuokraajia tai muita apukäsiä ei meillä käy.
Onneksi hevoset ovat isossa pihatossa, kävelevät paljon muutenkin, joten en jaksa stressata liikuttamattomuudesta.

Päivämäärä:   25.9.26 20:27:04

Kannattaa ensin laskea budjetti, joka on suhteessa siihen, miten haluaa harrastaa.

Kaksi hevosta pitää pääkaupunkiseudun maneesitallissa, hoitaa hyvin ja valmentautuu + käyttää säännöllistä ammattiapua ratsutukseen, jos pystyy käyttämään hevosiin reilusti yli € 3 000 kuussa.

Hevosten kuluista on todella vaikea säästää merkittäviä summia. Varsinkin, kun koska tahansa voi tulla yllättäviä ja varsin isojakin kuluja.

Hevosia vuokraamalla voi saada vähän rahaa, mutta useimmiten vain hyvin vähän suhteessa kokonaisuuteen.

Parempi on siis yrittää kasvattaa omia tuloja niin, että niiden perusteella voi harrastaa haluamallaan tasolla.

Eli etsi työ, missä parempi palkka? Tee ylimääräisiä keikkoja? Mieti, mitä rahanarvoista osaat ja myy sitä osaamista jonnekin? Vaihda pienempään asuntoon tai autoon? Tähän löytyy kyllä ideoita kirjastosta, netistä ja tekoälyltä.

Päivämäärä:   25.9.26 20:41:38

Tulojen kasvattamisessakin on rajansa. Esimerkiksi itselläni palkka on n. 7500, mutta työ sen verran vaativaa ja aikaavievää, että sivutulojen keräämiseen ei aika ja jaksaminen riitä. Rahakkaampaan hommaan vaihtaminen tarkoittaisi alallani käytännössä yrittäjäksi ryhtymistä, missä taas pitää ainakin alkuun sietää pienempiä tuloja.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   26.9.26 02:09:03

Tallipaikan maksun lisäksi tulee yleensä 2 x kengitys, tuplaten rokotus ja hammasraspauskulut, sitten jos on eläinlääkärille muuta asiaa niin hups yllättäen voi kuukaudessa hujahtaa useampi tonni hevosiin. 2 x varusteet jos ei samat käy. Pääseehän niistä hevosista aina jotenkin eroon ja parempi on kun ei ala miettimään montako tonnia on esim. vuosien aikana rahaa mennyt hevosiin että minkälaisen rantamökin niillä olisi ostanut.

Lähettäjä: Sally 
Päivämäärä:   26.9.26 09:32:21

Mä ratsastin molemmat peräkanaa kun kävin tallilla. Toinen sai myös joskus
Käyntimaaston naruhevosena, kun osasi sen hyvin. Ja pinkka pitää olla kunnossa, jos ei omaan talliin mahista.

Päivämäärä:   30.9.26 15:03:20

Joo on parempi ettei mieti sitä rahamäärää mitä hevosiin on tullut käytettyä. Ilman hevosta menisi sijoituksiin helposti 1500 euroa kuukaudessa, kyllähän ne olisivat tässä vuosien kuluessa hyvin tuottaneet..

Päivämäärä:   30.9.26 16:07:13

En osaa vastata miten talous ja aika oikeasti menee yhteen, mutta meidän tallilla on useampi, joilla on kaksi hevosta eli evidently se on mahdollista! Monella toki vuokraaja ja itsehoito, eli varmaan nimenomaan noista kahdesta kiinni.

Lähettäjä: Ghmh 
Päivämäärä:   2.10.26 08:04:54

Kun on riittävästi rahaa ja apukoukkoja liikutukseen. Noin 2500 menee itsellä kuussa kahteen täysihoitotallilla.

Päivämäärä:   2.10.26 08:11:44

Koomista luetella hevosen kuluissa rokotukset.

Lähettäjä: Palmu 
Päivämäärä:   2.10.26 09:40:15

Myy se vanha, jos epäilet että sillä vielä köröttelee 10 v :) on paljon hyviä koteja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.