|
Lähettäjä: djd
Päivämäärä: 16.9.26 19:28:47
Tiedätkö sinä edes teoriassa mitä sinun kuuluisi tehdä? Eli miten kuuluisi ratsastaa ja miten eri asioita hevoselta ratsastaessa pyydetään? Oletko lukenut netistä että mitkä on yleisimmät ratsastusvirheet tai istuntavirheet ja miten niitä kannattaa korjata ihan maassa, ilman hevosta? Jotain kotijumppaa jolla voisit parantaa istuntaa?
Jos se hevonen ei ihan tajua mitä yrität pyytää ja siksi kaikki menee penkin alle. Voisit saada paljon enemmän irti kun kykenisit tekemään asiat joita valmentaja ehdottaa.
Liikkuvuustreeni, puolierot pois, lantiokori tasapaisoon ja suoraan, vahvista heikkoja kohtia ja ja niin edelleen.
Toki näitä puolieroja voi hevosenkin selässä testata, mutta minä testaisin ihan vain kotona ja kokeilisin vähentää ongelmia sitä kautta.
Jos hevonen on herkkä istunnalle ja sinä istut kierossa tai se vaatii ohjastuntuman ja sinä et tue ohjalla tai ohjastuntumakin on vino, tai toinen jalkasi vemputtaa ja toinen puristaa, niin ei ihmekään jos hevosen kanssa ei tahdo sujua.
En syytä sinua, kunhan luettelin syitä sille miksi minulla ei kaikkien hevosten kanssa sujunut ennen kuin aloin korjata pieniä *kröhöm* vikoja itsessäni...
Suosittelisin testaamaan puolieroja ja liikkuvuutta ja ensi valmennuksessa sitten kerrot valmentajalle että mitä vikoja itsestäsi löysit ja testaattekin että miten ne vaikuttavat istuntaasi, niin huomaat itsekin että miksi jotkut asiat sujuvat ja toiset eivät.
Esim. minulla on ihan vino ja kiero lantio ja eriparilonkat. Vasen lonkka sisäkiero, oikea ulkokiero. Alakroppa on siis menossa oikealle. Yläkroppa taas päinvastoin. Käytän todella paljon oikeaa kättä tietokoneen äärellä ja olen oikeakätinen, joten yläkroppa on kiero vasemmalle. Eli olen ihan kiero ja hevonen ei tiedä mihin pitäisi mennä.
Jos ratsastan laukassa ympyrää, niin se taas on helpompaa vastapäivään (vasemmalle), mutta hankalaa myötäpäivään (oikealle).
Kuvittele olevasi hevonen ja yritä tuosta ymmärtää, että pitäisi kulkea suorassa ja suoraan...
Jos pidän ohjia yhdessä kädessä ja koetan ratsastaa suoraan, niin se on huomattavasti helpompaa ohjat oikeassa kädessä. Ohjat vasemmassa kädessä on ihan vino olo.
Tai jos ratsastan vaikka kevyttä ravia kädet lanteilla kyynärpäät koukussa, niin vemputan oudosti kun en saa käsillä tukea. Eli missään nimessä ei saa olla kädet suorana sivuilla, koska siinä pystyy tasapainottamaan itseään, vaan nimenomaan kädet lanteilla, jolloin vinous/kierous tulee esiin. Ihan jo ohjien pitäminen löysällä ja käsien kannattelu kropan edessä "tuo tukea" joka taas peittää tuota kropan kierutta.
Eli etsi viat itsestäsi, testaa miten ne vaikuttaa hevoseen, korjaa ongelmia, äläkä ratsastaessa kiirehdi vaan valmistele asiat ja pyydä sitä tekemään. Älä vaadi mitään vaan pyydä.
Yleisimmin vika on satulan päällä ja itsekin ostin viimeksi ammattilaisen kouluttaman 7-vuotiaan kouluhevosen. Hirvitti, koska olen niin kiero ja vino ja huono. Mutta koska olen opetellut ratsastamaan avuille ja PYYTÄMÄÄN, niin tuokin hevonen edes yrittää parhaansa, vaikkei aina tajua mitä minä oikein yritän.
Voit saada paljonkin boostia kun huomaat ongelmasi, saat niitä korjattua ja istuntaa parannettua ja ratsastaminen helpottuu. Tai sitten jos tuntuu siltä, että hevonen on sinulle väärä, niin voithan sinä lopettaakin ja etsiä allesi helpomman hevosen. Tämä on kuitenkin niin kallis laji että turha siitä on maksaa, jos et oikeasti edes halua (kyseisen) hevosen selkään.
|