Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä tiesit että hevonen sopii/ei sovi sinulle?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   16.9.26 17:14:55

Otsikossa kysymys.

Minulla on vuokrahevonen, jonka kanssa ei tällä hetkellä oikein suju. Hevonen on kyllä osaava ja laadukas, mutta tuntuu, etten valmennuksista ja muusta panostuksesta huolimatta pääse sen kanssa täysin samalle aaltopituudelle.

Valmennuksissa tehtiin kesällä jo paljon vaativampia tehtäviä, mutta nykyisin pelkissä perusasioissa (jopa esim. siirtymissä) tulee pieniä virheitä, joiden korjauksesta sekä hevonen että minä hiukan hermostumme. Välillä on pakko palata monta askelta taaksepäin ja helpottaa tehtäviä tai pyytää valmentaja selkään.

Jo koeratsastuksessa mietin, että hevonen on ehkä minulle "liian hyvä". Silloin päätin, että nyt on tilaisuus opetella ratsastamaan erilaista hevosta mihin olen tottunut, ja hetken sujuikin tosiaan ihan hyvin. Sitten alkoi alamäki. Nyt tallille meneminen jo melkein jännittää, suoraan sanottuna en aina edes haluaisi lähteä sinne. Hevonen selvästi aistii tämän, eikä silloin suju ainakaan yhtään paremmin.

Viimeksi eilen valmentaja ratsasti hevosta jo valmiiksi vähän alle ja huomasin ajattelevani, että kunpa hän ratsastaisi koko tunnin, en halua selkään ollenkaan.

Olen käynyt välillä ratsastamassa myös muilla hevosilla eikä niillä tunnu näin pahalta. Onko nyt vaan myönnettävä, etten sovi tälle hevoselle?

Re: Mistä tiesit että hevonen sopii/ei sovi sinulle?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   16.9.26 17:22:05

Kuulostaa siltä, että teillä ei kemiat kohtaa. Ymmärrän tuskan! Haluaisit, että teillä sujuisi hyvin ja saisit hevosesta kaiken esiin.

Oletko jutellut valmentajan kanssa aiheesta?

Lähettäjä: 99 
Päivämäärä:   16.9.26 18:39:34

Oletko puhunut hevosen omistajalle suoraan, kannattaa jutella ja ehkä etsiä sopivampi vuokris

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   16.9.26 18:48:37

Mistä hevonen on kotoisin? Voi olla, että ette vain ymmärrä toisianne. Jos hevonen on ratsutettu Saksassa, voi se olla täysin erilainen, kuin Venäjällä ratsutettu tapaus. Koita onkia taustatietoja siitä, millaisen kontaktin hevonen vaatii ja onko sillä ratsastanut useampi ihminen vai onko se tottunut pariin ratsastajaan?

Jos esim. hevonen on istunnalle herkkä ja tekee jotain, jota et tietänyt pyytäväsi (esim. pysähtyminen, laukanvaihto jne.), voi olla parempi kehua hevosta, jotta se ei stressaannu, ottaa nopea reset ja hengittää syvään ja yrittää hieman eri avuilla/ajoituksella uudestaan.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   16.9.26 19:02:14

Olen jutellut omistajalle ja valmentajalle. Kummankaan mielestä yhteistyössä ei ole mitään niin isoa vikaa, että se pitäisi sen puolesta lopettaa. Hyviäkin hetkiä on.

Hevonen on ollut nuorempana ammattilaisella kilpailtavana. Kyse on siis vain siitä, etten tällä hetkellä löydä sen kanssa yhteistä säveltä.

"Jos esim. hevonen on istunnalle herkkä ja tekee jotain, jota et tietänyt pyytäväsi (esim. pysähtyminen, laukanvaihto jne.), voi olla parempi kehua hevosta, jotta se ei stressaannu, ottaa nopea reset ja hengittää syvään ja yrittää hieman eri avuilla/ajoituksella uudestaan."

Tällaista olen yrittänytkin. Ongelma on juuri tämä, että hevonen ei aina täysin ymmärrä mitä pyydän ja se jännittyy tai esim. hidastuu. Seuraavilla toistoilla alan korjata varmuuden vuoksi liikaa, ja sitten hevonen huolestuu lisää.

Olen jo aika lannistunut. Senkin takia valmennuksia on jouduttu helpottamaan, kun en osaa tai edes uskalla enää pyytää hevoselta mitään.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.9.26 19:05:34

Kuulostaa siltä, että otat itse nyt hirveitä paineita onnistumisesta, mikä vaikuttaa negatiivisesti koko hommaan. Hevosen kanssa yhteinen sävel on sitä, että opit tunnistamaan, miten hevosta pitää ratsastaa ja lopetat muun säätämisen (= sinusta tulee parempi ratsastaja). Eli lisää vaan treeniä ja nimenomaan positiivisella asenteella, iloitse pienistä onnistumisista ja muista, että kehitys ei ole lineaarista.

Lähettäjä: djd 
Päivämäärä:   16.9.26 19:28:47

Tiedätkö sinä edes teoriassa mitä sinun kuuluisi tehdä? Eli miten kuuluisi ratsastaa ja miten eri asioita hevoselta ratsastaessa pyydetään? Oletko lukenut netistä että mitkä on yleisimmät ratsastusvirheet tai istuntavirheet ja miten niitä kannattaa korjata ihan maassa, ilman hevosta? Jotain kotijumppaa jolla voisit parantaa istuntaa?

Jos se hevonen ei ihan tajua mitä yrität pyytää ja siksi kaikki menee penkin alle. Voisit saada paljon enemmän irti kun kykenisit tekemään asiat joita valmentaja ehdottaa.

Liikkuvuustreeni, puolierot pois, lantiokori tasapaisoon ja suoraan, vahvista heikkoja kohtia ja ja niin edelleen.

Toki näitä puolieroja voi hevosenkin selässä testata, mutta minä testaisin ihan vain kotona ja kokeilisin vähentää ongelmia sitä kautta.

Jos hevonen on herkkä istunnalle ja sinä istut kierossa tai se vaatii ohjastuntuman ja sinä et tue ohjalla tai ohjastuntumakin on vino, tai toinen jalkasi vemputtaa ja toinen puristaa, niin ei ihmekään jos hevosen kanssa ei tahdo sujua.

En syytä sinua, kunhan luettelin syitä sille miksi minulla ei kaikkien hevosten kanssa sujunut ennen kuin aloin korjata pieniä *kröhöm* vikoja itsessäni...

Suosittelisin testaamaan puolieroja ja liikkuvuutta ja ensi valmennuksessa sitten kerrot valmentajalle että mitä vikoja itsestäsi löysit ja testaattekin että miten ne vaikuttavat istuntaasi, niin huomaat itsekin että miksi jotkut asiat sujuvat ja toiset eivät.

Esim. minulla on ihan vino ja kiero lantio ja eriparilonkat. Vasen lonkka sisäkiero, oikea ulkokiero. Alakroppa on siis menossa oikealle. Yläkroppa taas päinvastoin. Käytän todella paljon oikeaa kättä tietokoneen äärellä ja olen oikeakätinen, joten yläkroppa on kiero vasemmalle. Eli olen ihan kiero ja hevonen ei tiedä mihin pitäisi mennä.

Jos ratsastan laukassa ympyrää, niin se taas on helpompaa vastapäivään (vasemmalle), mutta hankalaa myötäpäivään (oikealle).

Kuvittele olevasi hevonen ja yritä tuosta ymmärtää, että pitäisi kulkea suorassa ja suoraan...

Jos pidän ohjia yhdessä kädessä ja koetan ratsastaa suoraan, niin se on huomattavasti helpompaa ohjat oikeassa kädessä. Ohjat vasemmassa kädessä on ihan vino olo.

Tai jos ratsastan vaikka kevyttä ravia kädet lanteilla kyynärpäät koukussa, niin vemputan oudosti kun en saa käsillä tukea. Eli missään nimessä ei saa olla kädet suorana sivuilla, koska siinä pystyy tasapainottamaan itseään, vaan nimenomaan kädet lanteilla, jolloin vinous/kierous tulee esiin. Ihan jo ohjien pitäminen löysällä ja käsien kannattelu kropan edessä "tuo tukea" joka taas peittää tuota kropan kierutta.

Eli etsi viat itsestäsi, testaa miten ne vaikuttaa hevoseen, korjaa ongelmia, äläkä ratsastaessa kiirehdi vaan valmistele asiat ja pyydä sitä tekemään. Älä vaadi mitään vaan pyydä.

Yleisimmin vika on satulan päällä ja itsekin ostin viimeksi ammattilaisen kouluttaman 7-vuotiaan kouluhevosen. Hirvitti, koska olen niin kiero ja vino ja huono. Mutta koska olen opetellut ratsastamaan avuille ja PYYTÄMÄÄN, niin tuokin hevonen edes yrittää parhaansa, vaikkei aina tajua mitä minä oikein yritän.

Voit saada paljonkin boostia kun huomaat ongelmasi, saat niitä korjattua ja istuntaa parannettua ja ratsastaminen helpottuu. Tai sitten jos tuntuu siltä, että hevonen on sinulle väärä, niin voithan sinä lopettaakin ja etsiä allesi helpomman hevosen. Tämä on kuitenkin niin kallis laji että turha siitä on maksaa, jos et oikeasti edes halua (kyseisen) hevosen selkään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.26 20:32:58

Luotan 100% valmentajaan. Eka hevonen oli hevonen, jollaista en itse olisi halunnut ostaa. Kaksi vuotta meni, että ymmärsin sen arvon. Se hevonen vei ratsastuskoulutasolta (80cm harjoituskisaluokista) kansalliselle 120-tasolle. Ei koskaan ollut ratsastaessa ihan omaan käteen sopiva, mutta todellinen opetusmestari ja toisaalta se myös muuttui itselle sopivammaksi vuosien myötä. Seuraava hevonen olikin sitten jo ”wau” (edelleen valmentajan hyväksymä), mutta ilman ensimmäistä hevostani tämä olisi ollut täysin epäsopiva.

Ei siis ihan yksinkertaista. Ehkä sanoisin, että ei kannata ostaa automaattisesti unelmia, vaan katsoa enemmän kokonaiskuvaa ja miettiä, mitä oikeasti tarvitsee.

Tässä tapauksesa toki ei omasta hevosesta, eikä sinuiksi tuleminen ole niin helppoa, jos hevosella menee joku muukin eikä itse päätä systeemistä. Vaikeaa voi olla, mutta ehkä miettisin, onko kyseinen hevonen tähän hetkeen sopiva? Jos tilanne mennyt tuollaiseksi, että ei enää huvita eikä ratsastus tuo iloa tai ahaa-elämyksiä. Kannattaa ainakin pohtia, mitkä omat tavoitteet ovat ratsastuksessa. Oletko puhunut valmentajan kanssa tilanteesta ja tunteista? Ei suinkaan ole väärin palata perusasioiden äärelle ja helpottaa tehtäviä, mutta varsinkin vuokrahevosen kanssa homman tulisi kuitenkin antaa jotain.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.26 20:35:29

Lisään vielä, että on hurjan arvokasta oppia menemään erilaisia hevosia ja se on sitä todellista taitoa, että saa kaikenlaiset hevoset toimimaan, vaikka tietynlaiset hevoset olisivatkin mieleen. Ensin ei kuitenkaan voi haukata liian suurta palasta, ennen kuin omat taidot on oikeanlaisella hevosella saatu tietynlaiselle tasolle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.26 21:00:04

Jos sun tarvii kysyä paskaforumilla tälläistä on varmaan parempi lopettaa harrastus

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   16.9.26 21:36:35

K / "Tällaista olen yrittänytkin. Ongelma on juuri tämä, että hevonen ei aina täysin ymmärrä mitä pyydän ja se jännittyy tai esim. hidastuu."

Olisiko sinun mahdollista pyytää omistaja katsomaan tällaista tilannetta ja vaikka maksaa yhdestä valmennuskerrasta, jonka omistaja vetää? Kyse voi olla jostakin tosi pienestä asiasta, jolla on hevoselle suuri merkitys, ja jota valmentaja ei näe. Ihan se, missä paino on eri tehtävissä tai kuinka vahva neutraali tuntuma saa olla (pelkkä kuolaimen paino vs. 400 grammaa), riippuu koulukunnasta.

Mainitsit myös, että kesällä teitte vaativampia juttuja ja, että silloin hevosen kanssa sujui paremmin. Mieti, mikä silloin oli erilaista?

Mitä, jos koittaisitte aloittaa treenin aina jollakin tehtävällä, joka jo sujuu, jotta saatte itsevarmuutta, ja sitten vasta siirtyisitte päivän oikeaan ohjelmaan?

Lähettäjä: Hippologi 
Päivämäärä:   17.9.26 09:16:09

Vuokrahevosesta on helppo vaihtaa toiseen. Hidastuu kertoo että ehkä sinun ratsastustaidot ei tälle hevoselle riitä. Ratsastuskoulusta vauhtia harrastamiseen suosittelen aloittajalle. Vuokraamiseen tarvitaan taitoa enemmän kuin ratsastuskoulun tunneille.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.26 09:50:17

Joskus jos oma kehitys junnaa ja ottaa takapakkia, eniten auttaa ihan tauon pitäminen. Ei siis tarvitse olla kokonaan ratsastamatta, mutta käykää pari viikkoa vain maastossa tai tehkää kentällä pelkkää jumppaa ja kaikkea helppoa ja hauskaa. Sitten myöhemmin uusi yritys. Aivot toimivat sillä tavalla paremmin.

Päivämäärä:   17.9.26 14:20:22

Ei kaikki hevoset ja ratsastajat sovi toisilleen. Itse vaihtaisin vuokrista, jos nykyisen luona ei ole kiva käydä.

Päivämäärä:   17.9.26 15:20:54

Sen vaan tuntee!

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   17.9.26 15:22:50

otsikkoon vastaten: siinä vaiheessa kun hevonen oli jo 6v ja edelleen sulka päässä alle 160cm :D Odotin siitä edes 160 korkeaa mutta näin pitkänä ihmisenä se jäi auttamatta poniksi (nuori kasvava oli kun sen ostin).

Päivämäärä:   17.9.26 15:29:37

Minäkin vastaisin, että sen vain tuntee. Istut selkään ja tunne on ihan kuin olisi kotiinsa tullut.

Lähettäjä: Pare 
Päivämäärä:   17.9.26 16:17:03

Sen tuntee tietää. Ei voi selittää. Se on tai ei ole. Mitään välimuotoa ei ole. Älä maksa sellaisesta mikä ei ole sulle sopiva.

Päivämäärä:   18.9.26 00:16:35

Kuulostaa siltä, että otat itse nyt hirveitä paineita onnistumisesta, mikä vaikuttaa negatiivisesti koko hommaan. Hevosen kanssa yhteinen sävel on sitä, että opit tunnistamaan, miten hevosta pitää ratsastaa ja lopetat muun säätämisen (= sinusta tulee parempi ratsastaja). Eli lisää vaan treeniä ja nimenomaan positiivisella asenteella, iloitse pienistä onnistumisista ja muista, että kehitys ei ole lineaarista.

----

^^tämä oli hyvin sanoitettu. Lisäksi, kuuntele valmentajaa, äläkä stressaannu, vaikka pitäisi palata tosi helppojen tehtävien pariin. Sieltä se lähtee :)

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   18.9.26 10:29:23

Aloittaja, jos hevonen sopii sinulle niin yhteistyö on saumatonta yleensä alusta lähtien. Liian herkkä, tarkka ja nopea hevonen ei edistä ratsastajan opettelua. Opetteluvaiheessa tarvitaan hevosta joka ei ole liian herkkä. Ratsastajat eivät yleensä pysty korjaamaan kahtasataa omaa virhettä tunnin aikana jos hevonen huomauttaa jokaisesta, mutta voimme pystyä korjaamaan 10 omaa virhettä. Jos sinulla on tunne, että et pärjäisi hevoselle itsenäisessä ratsastuksessa vaan ainoastaan valkun silmän alla, se on sinulle liian vaikea.

Tässä sinun keississä korvaani särähtää se, että yhteistyö on ollut aiemmin parempaa. Silloin kyse ei välttämättä ole siitä että hevonen ei sovi sinulle enää, vaan siitä että sillä on jokin epäsopiva varuste, se on jumissa tai sillä on jokin muu vaiva mitä se välttelee. Vuokraajana voit kysyä, onko satula tarve topata jne mutta muuten et välttämättä voi tehdä muuta kuin lopettaa yhteistyön.

Lähettäjä: Nekku 
Päivämäärä:   18.9.26 12:52:19

Hevonen joka tuntuu "kodilta" sillä seisomalla kun istut sinne selkään.
Sen ei tarvitse olla helppo tai aina edes kivaakaan, mutta siinä on jotain mikä saa juurtumaan ja josta oma kiinnostus herää. Saman lailla se menee ihmistenkin kanssa, että suurimman osan kanssa tulee toimeen ja osaa käyttäytyä tilanteen vaatimalla tavalla, mutta kaikista ei tule parasta ystävää tai sielunkumppania vaikka kuinka kulkisi rinnakkain. Toisissa vaan on sitä jotain.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.