Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lastatessa ensin kiinni puomi vai hevonen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.26 15:26:03

Hevonen, oletan?

Ja purkaessa ensin hevonen irti, sitten puomi?

Re: Lastatessa ensin kiinni puomi vai hevonen?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   16.9.26 15:37:24

Aina ensin puomi kiinni, sitten hevonen. Purkaessa hevonen irti, sitten puomi auki.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   16.9.26 15:45:02

Ikinä ei pitäisi hevosen olla traikussa kiinni niin että takapuoli on auki.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   16.9.26 15:45:39

Takapuoli=takapuomi…

Päivämäärä:   16.9.26 15:57:03

Kiitos!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.26 16:14:13

omani lastautuu sisään taluttamalla ja koska se hanakasti pakittelisi ulos, sidon sen ensin edestä kiinni, kävelen sitten ulkokautta sulkemaan puomin.

Tottakai se välillä kokeilee että pääsisikö se vetämällä karkuun, mutta tällä ei ole vetopaniikkia, joten se vain kokeilee ja palaa sitten paikoilleen. Lastaan ja sidon hetken aina naruriimulla, kun puomi ja luukut on kiinni, riisun naruriimun ja päähän jää kuljetuksen ja purun ajaksi nahkariimu.

Omani on siis sen hetken trailerissa kiinni ilman takapuomia kun kävelen taakse laittamaan takapuomin kiinni.

En näiden vuosien jälkeen käsitä että miksi täällä on tultava kertomaan lakina missä järjestyksessä lastaus suoritetaan ja näin on aina ollut ja näin on aina oleva. Eivät kaikki hevoset mene lähettämällä kyytiin, jolloin takapuomin saisi siitä heti kiinni eikä kaikilla ole lastausapua. Silloin tehdään eri tavalla kunhan hevonen on asiaan riittävästi siedättynyt ja koulutettu.

Tuletko xx kertomaan minulle kisapaikallakin miten väärin teen lastauksen?

Lähettäjä: Mieluiten 
Päivämäärä:   16.9.26 16:19:22

Lastatessa mieluiten ensin puomi kiinni, sitten takasilta kiinni (jos hevonen matkustaa yksin) ja sitten hevonen kiinni.

Purettaessa yksin matkustava hevonen ensin irti, sitten takasilta alas ja sen jälkeen puomi auki.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   16.9.26 16:26:09

Puomi kiinni ensin, sitten hevonen. Ulos lastatessa ensin hevonen irti, sitten vasta puomi auki. Ja olen nähnyt useammankin puomin ali peruuttavan, eli silta heti kiinni, kun puomi on kiinni. Toki jos toista lastataan kyytiin, niin silta kiinni heti kun toinen on kyydissä ja puomi on kiinni.
Itse olen omaani lastannut tyylillä talutan liinalla ja ketjulla kyytiin, liina kädessä kävelen etuovesta jotta hevosella säilyy suunta, muttei ole varsinaisesti kiinni. Menen sulkemaan puomin/sillan. Teen tämän vain sellaisen hevosen kanssa, jonka kanssa voin olla varma miten se toimii. Yksin kuljetellessa on parempi että hevoset ovat tottuneita. Kun lastaan hevosen yksin ulos, laitan liinan riimuun selän kautta sillalle, päästän hevosen irti, kävelen taakse, otan liinan käteen, avaan sillan/puomin ja annan hännästä merkin että saa peruuttaa. Näin on homma toiminut hyvin. Mutta edelleen, hevoseni on opetettu tähän ja mieluiten kuljettelen apulaisen kanssa.

Lähettäjä: kee 
Päivämäärä:   16.9.26 16:30:27

Minulla on 1,5 hevosen traikku ja joku joskus sanoi, että hevonen voi yrittää kääntyä ympäri joten ei saisi olla traikussa irti. Tuossahan helposti käy niin että hevonen kääntyy ympäri ja rynnii takapuomista yli kun takasiltaa ollaan vasta nostamassa ja siinä jää sitten ihminen alle.

Jos tuollaiseen on pienikään riski niin ennemmin laittaisin sen hevosen edestä kiinni, sitten menisin laittamaan takapuomin ja lastaussillan.

Omani lastautuu lähettämällä vaikka irti, joten sen kanssa voin laittaa puomin ja takasillan kiinni vaikka hevonen on irti, mutta yhtään vieraamman ihmisen kanssa en niin uskaltaisi tehdä.

Kahden hepan traikussa väliseinän kanssa eri asia, ilman väliseinää sama kuin 1,5 hepan traikussa.

Lähettäjä: villa voittaja 
Päivämäärä:   16.9.26 17:40:25

Riippuu hevosesta ja lastaajasta. Rauhallinen hevonen jonka kanssa kulkee yksin voi toimia ensin kiinni, sitten puomi tekniikalla aika hyvinkin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.9.26 17:48:59

Jos hevonen on kiinni ja päättää lähteä rynnimään takapuomin ali ennen kuin luukku on kiinni, sille käy paljon huonommin kuin sillon jos se on edestä vielä irti eikä jaa puomin alle jumiin.

Omani lastaan lähettämällä. Naru selän päälle, hevonen sisään, puomi ja luukku kiinni ja sitten hevonen edestä kiinni. Jos se lähettäessä päättäisikin peruuttaa ulos, saa narun napattua selän päältä nopeasti käteen koska siinä vieressä seison muutenkin. Omassa traikussa on etupurku, mutta sillon kun ei ole, irrotan purkaessa ensin edestä, naru taas selän yli, sitten luukku ja puomi. Hevonen peruuttaa pyynnöstä ulos. Ehdottomasti opettamisen arvoinen taito. Erityisesti jos yksin matkustaa.

Päivämäärä:   16.9.26 17:50:33

Lisään vielä tähän, että lähettämistä opetellessa laitoin narun aina etupuomin ympäri lastatessa, niin sillon ei tarvitse edes hevosta päästää "vapaaksi" ollenkaan.

Lähettäjä: Pam 
Päivämäärä:   16.9.26 18:55:17

Puomi !

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   16.9.26 19:04:23

Eikai kellään nyt tosissaan tuu ees mieleen sitoa hevosta kiinni ennen kun puomi on paikoillaan??

Päivämäärä:   16.9.26 19:10:22

En voisi edes lastata noin, hevonen tulee takapuomin ali.

Meillä traikussa ylimääräinen takaovi, joka suljetaan ensin. Sen jälkeen heti puomi ja silta, lopuksi vasta hevonen kiinni. Toki väliseinällinen traikku missä ei voi kääntyä ympäri ja aina useampi ihminen, eli hevosesta kyllä pidetään kiinni koko ajan.

Poistuttaessa ensin hevonen irti, sitten silta alas, takapuomi irti ja viimeisenä tuo ovi.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   16.9.26 19:40:59

mä teen myös niin, että ensin puomi, sitten silta ja viimeisenä hevonen. ja ulos ensin hevonen, sitten silta ja vikana puomi. meillä kahden hepan traikku ja kävelen hevosen kanssa koppiin sisälle, naru etupuomim ympäri (jotta mulla on vähän jarrua, jos alka nojailemaan taakse, mutta ei missään nimessä kiinni, jos päättääkin rynnätä ulos), kävelen itse toisen karsinan kautta taakse laittamaan puomi, päästän narusta irti ja nostan sillan. ja kun puran, niin naru hevosen selälle, silta alas ja puomi auki, jolloin hevonen peruuttaa itse rauhassa ulos

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   16.9.26 19:42:01

Puomi ehdottomasti ensin kiinni!!!

Lähettäjä: dmdmk 
Päivämäärä:   16.9.26 19:51:48

Minkälaisia hevosia teillä on ja miten ylhäällä takapuomi oikein on, jos hevoset tulee takapuomin ali välittömästi?

Lähettäjä: Haru 
Päivämäärä:   16.9.26 21:25:19

Ei apua jos sä kysyt tällä palstalla tätä niin älä nyt ainakaan itse ala lastailemaan kuin keppihevosia

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   16.9.26 21:55:31

Samaa mieltä edellisen kanssa.

Päivämäärä:   16.9.26 23:06:39

Puomi.

Lähettäjä: Rai 
Päivämäärä:   16.9.26 23:26:48

Itse nämä on opittu nuorena kantapään kautta. Jos puomi avataan kun hevonen on kiinni, niin omani kiskoi itsensä irti ja tuli kuperkeikalla siltaa pitkin alas. Ei sillä mitään vetopaniikkia ollut, kunhan tuli.

Päivämäärä:   17.9.26 00:03:21

Pelottavaa että kysytään netissä ja varsinkin tälläsellä palstalla mikä pursuaa jos minkälaisia juttuja. Hevosmiestaidot katoaa.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   17.9.26 02:38:13

En ikinä uskaltaisi sitoa kiinni takapuomi auki, paniikissa riuhtova hevonen loukkaa itsensä viimeistään kun jokin hajoaa ja se tulee vauhdilla takasiltaa pitkin...

Lähettäjä: Missä 
Päivämäärä:   17.9.26 04:20:18

Ne hevosmiestaidot sitten opitaan nykyään? Änkeän jonkun vieraan hevosihmisen pihaan katsomaan miten lastaa hevosiaan ja toivon että osuu fiksu yksilö eikä vatipää. Eikö kysymällä saa oppia mitään nykyään. Ne hevosmiestaitoiset ei jaksa koko Suomen kymmeniätuhansia harrastavia lapsia, nuoria ja kokemattomampia aikuisia neuvoa henkilökohtaisesti tallissaan. Sinäkin olet joskus ollut se kokematon ja oppinut joltain.

Päivämäärä:   17.9.26 04:56:47

Olen ollut kokematon ja oppinut asiat ihan niillä talleilla, missä tuli mukulana pyörittyä. Tälle foorumille eksyin vasta vajaa 18-vuotiaana, olin silloin harrastanut hevosia jo yli 10 vuotta.
Täältä olen oppinut, että hevosihmiset ovat kyllä aivan hirveä kansa.

Se 700kg kun lähtee tulemaan puomin yli tai ali, ja ihan oikeasti haluaa traikusta ulos, niin sehän tulee, vaikka se puomi roikkuisi kintereissä. On näitäkin ollut, jotka kisapaikalla ovat tunkeneet siitä pienestä etuovesta ulos. Yli 170cm kokoisia hevosia, ei mitään poneja.
Nämä on eläimiä, jotka onnistuu tekemään mahdottomia. Onnea hänelle, joka ei ole joutunut oppimaan tätä kantapään kautta.

Päivämäärä:   17.9.26 18:30:48

En ikinä sitoisi hevosta naruriimusta kiinni. En vaikkei hevonen olisi ikinä saanut vetopaniikkia. Kerta se on ensimmäinenki ja silloin on suuri riski että hevosen niska antaa perille ennen riimua.

Päivämäärä:   17.9.26 19:50:35

Naruriimu on vaarallinen kytkettynä.
Puomi kiinni ja puomi auki siinä se.

Lähettäjä: Cherry 
Päivämäärä:   17.9.26 20:21:11

Aaaapua, no puomi tietysti.
Ei pitäisi lukea tätä palstaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.