Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Toisten osaamisen arvostaminen

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   16.9.26 12:54:36

Meillä on pieni talliyhteisö, vähän toistakymmentä hevosta. Kaikki ratsastajat tasoa puskaÖ, eikä oikein kellään tunnu olevan tarvetta siitä kehittyä. Harrastellaan lähinnä maastoköpsyttelyä. Paitsi yksi nuori aikuinen. Hänellä on tavotteita, hän harrastaa ja valmentautuu myös muilla talleilla ja kilpailee useammassa lajissa, varsin menestyksekkäästi omalla tasollaan. Kouluttautuu myös ulkomailla ja vie projektihevosia eteenpäin. Hänellä on kunnianhimoa, mutta ei sitä juuri kuuluta. Kuitenkin jos hän on treenaamassa tai kilpailemassa jossain kauempana, tämä puskaÖ tason porukkaa katsoo asiaan nenänvartta pitkin. Kun joku huomaa että tämä nuori on saanut menestystä jossain, ja koittaa onnitella, se vaietaan muiden toimesta heti. Itse en näe tämän meitä muita paremman ja tavoitteellisemman henkilön tekemisessä mitään pahaa tai moitittavaa, mutta harmittaa hänen puolestaan muun yhteisön tylyys. Onko tämä tavanomaista käytöstä talleilla, ettei muiden osaamista ja tekemistä arvosteta jos se osaaminen poikkeaa suuntaan tai toiseen keskiarvosta? En ole itse muualla kohdannut tällaista, mutta toisaalta kokoemusta muista talliyhteisöistä viime vuosilta ei juuri ole. Harmittaa kun nuori ja aidosti lahjakas ratsastaja suljetaan ulos yhteisöstä. Olen ymmärtänyt että siihen on syynsä miksi nuori ei vaihda tallia, vaikka saakin jatkuvasti tätä selkäänpuukotusta.

Ja klassinen, koitin omalla esimerkillä ohjata tylytystä pois, mutta pääsin sillä myös itse ulos tuosta tätilaumasta. itse harrastankin mieluiten yksin, mutta onhan yhteisö aina yhteisö.

Re: Toisten osaamisen arvostaminen

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   16.9.26 12:58:05

Mites jos aloittaisit siitä, että itse arvostaisit niitä "puskaÖ" tason "tätejä", jotka harrastavat "lähinnä maastoköpsöttelyä" ja alkaisit vasta sitten moralisoida muita?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.26 13:20:08

Tarvitseeko toisen osaamista niin kovin korostaa, voihan sitä vain iloita toisen onnistumisesta ja onnitella.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   16.9.26 13:52:06

P
Voi miten oikeassa oletkaan. :)

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   16.9.26 14:16:09

Tunnistan tilanteen, koska olen meidän tallilla tuo tavoitteellinen ja osaavampi kisaava ratsastaja. Onneksi en ole enää nuori eikä tilanne sinänsä häiritse; olen kaikille ystävällinen, tervehdin ja juttelen iloisesti enkä missään tapauksessa tee omista tekemisistäni numeroa, mutta selvää on, että en kuulu porukkaan. Sosiaaliset suhteet hoituvat sitten muualla, vaikka olisihan toki joku hengenheimolainen tallillakin kiva.

Päivämäärä:   16.9.26 16:06:01

Jännä ilmiö. Oma hevoseni on isolla tallilla, jossa suurin osa on tätejä, osa vähän tavoitteellisempia tai kokeneempia kuin toiset, muutamia tavoitteellisia mutta melko matalan tason junnuja sekä pari aktiivista kisaavaa sennua. Meillä on niin päin että tädit katsoo tulokset etukäteen equipesta jotta pääsee onnittelemaan heti kun kisaava ratsastaja kaartaa takaisin tallin pihaan kisapäivän jälkeen. Kiinnostuneena kysytään kuulumiset myös treenireissuista. Kysyvät myös kokeneelta sennulta säännöllisesti neuvoja ja mielipiteitä milloin mihinkin, käyttävät mielellään samoja ammattilaisia (kengitys, satulat, ell jne) joita pyytää tallille. Arvostus näkyy!
Sitten meillä on myös yksi nuori, joka kilpailee ja on aktiivinen, tajoaa apuaan muille, on ystävällinen jne, mutta siinä henkilössä ei käsitys omista taidoista ihan vastaa todellisuutta, puheet on tekoja suuremmat, hevosten käsittely ja ratsastus rumaa jne. Hänen kohdallaan huomaan selvää ulossulkemista.

Lähettäjä: .,-., 
Päivämäärä:   16.9.26 16:23:37

Sitten taas näillä jotka ei kisaa ja lähinnä puskailevat voi olla paljonkin hevostietoa mitä nämä kisaavat eivät arvosta. Arvostus on vastavuoroista ja kaikilla on jotain opittavaa toisista. Jos et arvosta muita niin ei sinuakaan välttämättä arvosteta.

Päivämäärä:   16.9.26 17:33:18

muiden arvosteleminen ja haukkuminen kertoo ettei itse osaa

Lähettäjä: Pauliina 
Päivämäärä:   16.9.26 22:59:50

Suomen hevoskulttuurissa ei tunneta käsitettä.

Lähettäjä: ( 
Päivämäärä:   16.9.26 23:02:46

Harva pystyy. Vain todella taitavat ja osaavat. Lisäksi varakkaat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.