|
Lähettäjä: ??
Päivämäärä: 16.9.26 12:54:36
Meillä on pieni talliyhteisö, vähän toistakymmentä hevosta. Kaikki ratsastajat tasoa puskaÖ, eikä oikein kellään tunnu olevan tarvetta siitä kehittyä. Harrastellaan lähinnä maastoköpsyttelyä. Paitsi yksi nuori aikuinen. Hänellä on tavotteita, hän harrastaa ja valmentautuu myös muilla talleilla ja kilpailee useammassa lajissa, varsin menestyksekkäästi omalla tasollaan. Kouluttautuu myös ulkomailla ja vie projektihevosia eteenpäin. Hänellä on kunnianhimoa, mutta ei sitä juuri kuuluta. Kuitenkin jos hän on treenaamassa tai kilpailemassa jossain kauempana, tämä puskaÖ tason porukkaa katsoo asiaan nenänvartta pitkin. Kun joku huomaa että tämä nuori on saanut menestystä jossain, ja koittaa onnitella, se vaietaan muiden toimesta heti. Itse en näe tämän meitä muita paremman ja tavoitteellisemman henkilön tekemisessä mitään pahaa tai moitittavaa, mutta harmittaa hänen puolestaan muun yhteisön tylyys. Onko tämä tavanomaista käytöstä talleilla, ettei muiden osaamista ja tekemistä arvosteta jos se osaaminen poikkeaa suuntaan tai toiseen keskiarvosta? En ole itse muualla kohdannut tällaista, mutta toisaalta kokoemusta muista talliyhteisöistä viime vuosilta ei juuri ole. Harmittaa kun nuori ja aidosti lahjakas ratsastaja suljetaan ulos yhteisöstä. Olen ymmärtänyt että siihen on syynsä miksi nuori ei vaihda tallia, vaikka saakin jatkuvasti tätä selkäänpuukotusta.
Ja klassinen, koitin omalla esimerkillä ohjata tylytystä pois, mutta pääsin sillä myös itse ulos tuosta tätilaumasta. itse harrastankin mieluiten yksin, mutta onhan yhteisö aina yhteisö.
|