Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pienin poni jolla voin mennä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.26 09:13:48

Mietinnässä ostaa lapselle poni mutta pitäisi olla myös sellainen että minä voin sen läpi ratsastaa ja ehkä välillä käydä maastossa.

Meillä hevoset vapaalla heinällä ja löytyy jo yksi poni, shettis. Nyt onnistunut hyvin se että poni ei yletä hevosten heiniin vaan saa omat heinät aitaukseen. Joten uuden ponin toivoisin menevän samalla systeemillä, eli säännöstely heinä eikä ylety hevosten heiniin. Joten tällöin ei voi 148cm isoa ponia ostaa, koska haluan ainakin yrittää pitää hevoset samassa tarhassa.

Olen 168cm ja 55-57kg. Olen miettinyt että onko tyyliin joku 135-140cm Welsh ihan hullun näköinen minun alla? Ja onko painoa liikaa, ovat kuitenkin melko siroja.
Pitäiskö olla jokin raskaampi rakenteisempi poni..

Re: Pienin poni jolla voin mennä?

Päivämäärä:   15.9.26 09:43:13

130 cm islanninhevonen.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   15.9.26 09:44:53

No en kyllä sun kokosena ponilla ratsastais, ehkä korkeintaan jollain tosi vankkarakenteisella. Mutta 135-140cm welsh nyt ainakin on liian pieni

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   15.9.26 09:57:29

Jos luet noita ratsastajan paino keskusteluja, voit niiden mukaan mennä helposti falabellalla.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   15.9.26 10:04:50

Welsh on aika siro, mutta joku hieman vankempi 130-140 cm poni olisi ihan ok sinulle.

Lähettäjä: Hek 
Päivämäärä:   15.9.26 10:12:15

Meidän tallinpitäjä on suunnilleen sinun kokoisesi, ehkä vähän lyhyempi, ja ratsuttaa sujuvasti ja sopusuhtaisen näköisesti myös 135-140 ponit.

Käy kokeilemassa kun sopivan oloinen welsh tai muu poni tulee myyntiin, sillähän se selviää.

Lähettäjä: Hek 
Päivämäärä:   15.9.26 10:15:05

Welshit on tosiaan usein siroja ja säpäköitä, joten ei välttämättä kannata juuri siihen rotuun takertua.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.9.26 10:49:06

Riippuu myös onko pitkät jalat. Itse suunnilleen saman kokoinen, ja 140cm ponit vielä ok, mutta siitä pienempien selässä alan näyttää jo hassulta. Varmasti joku hieman vankkarakenteisempi 135cm vielä menisi. Sitä pienemmillä ratsastus alkaa olemaan jo itsellekin epämukavaa, joten ei varmasti ponille hyvä.

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   15.9.26 12:37:37

Jos kyse on oikeasti lyhyestä läpiratsastuksesta vaikka 1-2 kertaa kuussa, hanki iso russi. Maastoilut voit sitten hoitaa ajaen.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   15.9.26 12:40:04

135-140cm poni todennäköisesti ylettää hevosten heiniin jos kaukalosta syömisestä puhutaan. Tai sitten pitää rakentaa aika korkea kaukalo.

Poneistakin löytyy sellaisia yksilöitä jotka osaavat itse säännöstellä syömistään ja ne voi jopa laskea laitumelle kesäisin. Pystytkö etsimään tällaisen tikun heinäsuovasta?

Toinen vaihtoehto on puntaroida suhtautumistasi olkeen. Jos poni syö heppojen kanssa heinää päivän, ja saa yöksi karsinaan olkea, niin silläkin tavalla energian saantia voi yrittää rajoittaa.

Lähettäjä: geeriit 
Päivämäärä:   15.9.26 15:29:40

en missään nimessä laittaisi noin pitkää alle 140cm ponille. vaikka paino onkin rajoissa

Päivämäärä:   15.9.26 15:42:57

Ihan hyvin voi läpiratsastaa, vaikka olisikin liian pitkä, kunhan menee painorajoihin.

Päivämäärä:   15.9.26 15:51:28

Olen itse n. 171cm ja 65kg. 149cm ponin ja hevosen rajoilla keikkuva poni on ihan passelin kokoinen, mutta kyseessä welsh cob risteytys joka on hyvin jytky rakenteeltaan ja myös todella leveä, eli pitkät jalat uppoaa siihen leveyteen. Sirolla 140 säkäisellä voisi jalat tulla jo turhan pitkälle. Mutta tosiaan jos vain pari kertaa kuussa ratsastus kyseessä, niin paino merkkaa enemmän, liika pituus ei yksittäisinä kertoina ole yhtä vakavaa, vaikka vähän hassulta näyttäisikin.

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   15.9.26 15:56:23

Munkin mielestä voit ihan hyvin (noin kevyenä) läpiratsastella silloin tällöin tuommoista 135-140 cm ponia. Vaikka jalat vähän pitkät olisikin, niin se nyt ei kuitenkaan niin paljon ponia itsessään haittaa.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   15.9.26 17:13:58

Sä olet liian pitkä millekään muulle kuin isolle 140+ ponille ja silloinkin tekee tiukkaa.

Päivämäärä:   15.9.26 17:24:47

piekkari, issikka, eestinhevonen.
lapsen kokoa et kerro että onko nuo jytymmät sitten liian leveitä lapselle.

Päivämäärä:   15.9.26 17:26:18

Sen kun ostat tytölle ponin mikä on sopiva sille oli se sitten 135cn tai 144cm. Jos kerran viikossa käyt selässä niin se on oikeasti se ja sama sille ponille. Itselle toki voi tehdä tiukkaa mahtua satulaan jos jalat yhtään pidemmät mutta 4-6h kk niin etteköhän molemmat siitä selviä.

Päivämäärä:   15.9.26 17:42:42

B-ponien (max 130cm) rajat montessa on 60kg ja 160cm. Eli painon puolesta tuommoinen 135-140cm poni on ihan sopiva, pitkä ratsastaja ei samalla tavalla häiritse ponia, mutta sanoisin että joka tapauksessa ponista riippuvaista, miten usein sillä voisit ratsastaa. Tosin 140cm poni kyllä yltää hevosten heinille todennäköisesti.

Päivämäärä:   15.9.26 17:56:31

Käy kokeilemassa tuon kokoisella ponilla? Olen kokoisesi ja olisi todella epämukava olo mennä welshillä. Mielelläni en mene tuon kokoisella rotevammallakaan ponilla... mutta riippuu myös ponin rungosta ja omista mittasuhteistasi, oletko pelkkää jalkaa vai pelkkää selkää :D

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   15.9.26 21:35:34

Welshejä on eri sektioita ja tuossa kokoluokassa sektio C on jykevämpi kuin B eli sellainen tuskin tuntuisi sinulle liian pieneltä. Myös NF-poni voisi olla sopiva. Tosin kyllä shettikseen on kokoeroa sen verran, että hevosten heiniin varmaan yltäisi, mutta en pitäisi sitä noille roduille isona ongelmana. Vaikka olisi isompikin poni, jolloin tarjontaa olisi enemmän.

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   16.9.26 09:11:18

Ihan turha yrittää hankkia pientä ponia vain jotta ei ylety hevosen heiniin :D Mulla 117cm welsh poni ja korkea heinäkaukalo missä pyöröpaali. Kyllä se welshkin on niin pitkäkaulainen että vaikka säkää ei olisi paljoa, ylettää syömään yllättävänkin hyvin. Mulla kaukalon korkeus noin 120cm (eli aika korkea, ei ylety hevosetkaan pohjalle jos paljon korkeempi olis) ja poni syö siitä todella pitkälle. Vasta kun paali vajonnut ihan alas, ei viimesiin rippeisiin yllä. Ja tällä tosiaan säkää 117cm. 135-140cm welsh yltää loistavasti hevosten heinäkaukalolle.

Päivämäärä:   16.9.26 09:39:04

Noin pitkä ei voi järkevästi ratsastaa ponilla, toki voi istua sen päällä. Ongelman näet kun katsot kaktun talli kuvia, joissa ratsastaa pienellä ponilla. Eli ponille ei mahdu iso satula, joten ratsastaja ei mahdu ponin satulaan. Jos kuitenkin sillä menee niin jalka on huonossa asennossa ja pohje painuu liian taakse. Eikö joku pieni puokki tai suokki olisi parempi kuin poni. Ruoki tarhaan omilla tolkullisilla heinäannoksilla ja karsinassa yksilöllisesti.

Lähettäjä: z-- 
Päivämäärä:   16.9.26 12:00:02

"Ihan hyvin voi läpiratsastaa, vaikka olisikin liian pitkä, kunhan menee painorajoihin."

Ei voi. Läpiratsastuksessahan oleellista olisi, että ratsastaja voi ratsastaa ponia kunnolla. Läpiratsastaminenhan on kouluttamista: opeteaan ponia reagoimaan apuihin oikein (uudestaan, kun ne asiat unohtuneet). Ja se edellyttää että istunta on oikein ja pohkeet tulee oikeaan paikkaan. Jos joutuu pituutensa takia esim. istumaan liian takana ja pohkeet on liian alhaalla, silloinhan avutkin tulee ponille väärin.

Joku 140cm poni ehkä vielä just ja just menee, mutta sen kokoinen yltää syömään hevostenkin astiasta. Ellei sitten hevosilla heinät ole liian korkealla. Hevosellehan on luonnollisinta syödä maasta, eli liian korkealla olevat heinät ei ole hyvä.

Miksi ei laittaisi tulevaa ponia shettiksen kanssa omaan tarhaan rajoitetummilla heinillä?

Päivämäärä:   16.9.26 12:51:49

Kyllä poneja ratsuttaa monet, joilla esim jalat ulottuvat mahan alle ja kappas kun onnistuvat kuitenkin ihan hyvin ratsuttamaan ne. Samoin moni miesratsastaja "liian pitkä" hevoselleen ja kuitenkin hyvin pärjää esim kisoissa.

Itse 170cm pituisena esim 140cm ponilla ei tule jalat edes mahan alle, ja 130cm ponilla jos vähän tulee niin ei se heitä istuntaa vielä niin pieleen ettei voisi läpiratsastaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.