Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Opiskelija älä tule etelä karjalaan

Lähettäjä: Harkkari 
Päivämäärä:   14.9.26 22:14:15

Opiskelen hevosalaa. Harjottelussa eräällä Etelä-Karjalan isommalla tallilla on ollut aika tie. Harjottelijana teen ilmaiseksi työtä tallilla ja osallistun tekemiseen, yhtenä työntekijänä. Tallipitäjä on tyranni. On ilkeä työntekijöille, puhuu rumasti asiakkaista selän takana. Huutaa ja on äksy. Kaikki on varpaillaan kokoajan, kun ei tiedä millä mielialalla pomo millonkin on. Tallinpitäjä on ylpeä elämän työstään. Paikka on hyvässä maineessa. Nyt kohtelu täällä saa miettimään olenko valinnut kokonaan väärän alan. Onko ammattilaisena hevosalalla tälläistä alistamista ja oikuttelujen kestämistä?!? Ahdistaa kohdata ne asiakkaat joista tallipitäjä on puhunut pahaa aikaisemmin. Haluais kertoa mitä heistä puhutaan. Muutamalle kivalle asiakkaalle olen kertonut. Kiva paikka, harmi että on mätä yhteisö tallipitäjän vuoksi. Jatkossa varoitan tästä paikasta muita. Toivon että joku olisi varottanut myös minua.

Re: Opiskelija älä tule etelä karjalaan

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.9.26 22:20:13

Oma kokemukseni ei koske kyseistä tallia. Kuitenkin alalla olleena voin sanoa, että harmillisesti hevosalalla tuntuu nuita mätiä omenia olevan vähän joka oksalla. Kaikenlaista oikuttelua, kiusantekoa ja selkään puukotusta on tullut koettua, kunnes mitta tuli täyteen ja vaihdoin alaa. Olin ratsastuksenohjaaja ja kokemusta useammalta oman alueeni tallilla. Asiakkaat oli pääsääntöisesti ihania, mutta tuota kurjaa kohtelua tuli osaksi muulta henkilökunnalta ja tallinpitäjältä. Tsemppiä sinne <3 muista että kaikkea ei tarvi kestää.

Lähettäjä: ei koskaan enää 
Päivämäärä:   14.9.26 22:24:27

Meillä ei ole ollut harjoittelijoita moneen vuoteen enää.
Mikään ei kelpaa, jos töitä pitäisi tehdä niin johan on nekku nenässä, pitäisi saada vaan ratsastella ja raapia polleja, "enhän mä mikään paskanlappaja " ole. Minusta tulee RATSASTUKSENOHJAAJA.

Päivämäärä:   14.9.26 22:27:19

Kiitos tsempistä. Olen kuullut aikaisemminkin hevosalan ihmisistä kaikenlaista. Oletin ettei se olisi tälläistä. Nyt kaduttaa alavalinta. Haluan terveen työyhteisön ja reilua kohtelua. Uskaltaako lupautua töihin mihinkään jos se vie mielenterveyden!

Päivämäärä:   14.9.26 22:31:21

Kyllä työ kelpaa ja sitä teen tunnollisesti. Ratsastan jos on mahdollista. Tässä paikassa pitää ratsastustunnista maksaa, eikä siihen ole rahaa opiskelijalla. Pääosin suoritan pakollista harjoittelua johon kuuluu tietyt näytöt ja tehtävät. Niistä olen selviytynyt hyvin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.26 22:36:07

Kyllä näitä huonoja paikkoja on, niissä ei kannata tuhlata elämäänsä sen enempää kuin on pakko. Teet harkan loppuun ja jatkat elämää, kivojakin paikkoja on.

Päivämäärä:   14.9.26 22:47:19

Jos suoritat koulun alaista harjoittelua paikassa, ota kouluun yhteys ja kerro ala-arvoisesta kohtelusta ja etsitte uuden paikan. Ei opiskelijankaan tarvitse sietää pelkkää paskaa, hyviä paikkojakin on olemassa.

Lähettäjä: böö 
Päivämäärä:   15.9.26 00:38:08

Jos niillä Etelä-Karjalassa on paha mieli kun niiden bestis Meukka sai kenkää hallituksesta?

Päivämäärä:   15.9.26 00:42:52

Kiitos vinkeistä. Otan yhteyttä kouluun.

Lähettäjä: muuri 
Päivämäärä:   15.9.26 00:42:57

Varmaan aloittajan kokemus on hänelle todellinen.

Silti kerron: meillä on ollut 4 harjoittelijaa Ypäjältä, ja kaikki ihan surkeita. Ensin ajattelin että meillä on ollut vain huono tuuri, mutta kun neljäskin olis samanlainen...
Laiskoja, joka välissä lintsaavia, täysin vailla oma-aloitteellisuutta. Puhelin ja röökillä juokseminen oli ainoat asiat jotka kiinnosti. Mitään ei osattu. Että en tiedä mitä ne siellä koulussa on opetelleet, ihan perusasiatkin hevosten kanssa oli hukassa.
Päätin ettei meille enää koskaan tule yhtään harjoittelijaa mistään koulusta.
Luulen, että nykyään kun esim Ypäjälle pääsee sisään kuka vain osaa avata tallin oven, alalle on päätynyt porukkaa joka ei minnekään muualle pääse, ja joiden motivaatio on nolla.

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   15.9.26 08:02:03

Ammattilaisuus syntyy kokemuksesta. Ensin hallittava perusasiat ennen kuin siirrytään seuraavaan. Tässä kohtaa tulee tekemättömälle kynnys vastaan. Hevosalalla se eka porras on tallin pitäminen siistinä ja turvallisena. Hevoset täytyy pystyä tarhaamaan jokainen. Myös ne jotka ei ole perässä vedettävää mallia.
Ratsastuksen opettajan täytyy pitää tunnit olemassa olevalla kalustolla. Eli osattava suunnitella tunnit, jaettava hevoset ja varusteet niin että oppilaat oppivat turvallisesti.
Jollei lähtökohtaisesti omaa riittävästi fysiikkaa, reippautta ja oivalluskykyä, on harjoittelu taatusti haastavaa oppilaalle kuin ohjaajallekin. Kovin herkkä hippiäinen ei pärjää missään työyhteisössä saatikka hevosalalla. Ne pärjää jotka keskittyvät omaan tekemiseen ja antaa toisten asioiden virrata ohitse tarttumatta niihin.
Ala on raskas sekä fyysisesti että psyykkisesti joten hyvä on miettiä mihin ryhtyy. Tuskin tilanne on sen ruusuisempi missään muuallakaan.

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   15.9.26 08:31:27

Onko talli Imatralla vai Lappeenrannassa? Ilmeisesti ratsastuskoulu jos majsullista tuntitoimintaa. Eri aikakausien ammattilaisilla on erilaisia näkemyksiä toimintatavoissa. Ei muisteta tai ymmärretä, että 2020 luvulla ei voi toimia enään kuten viime vuosituhannella.
Vaihtoehtoja taitaa olla kaksi, yhteys kouluun ja paikan vaihto tai sitten päivä kerrallaan harkan loppuun.

Päivämäärä:   15.9.26 08:33:28

Minulla on pitkä ja monipuolinen työkokemus hevosalalta. Nyt onneksi ihan muissa hommissa.

Hevosalalla on paljon erikoista porukkaa, ja usein omituisuudet alkavat näkyä vasta, kun olet työsuhteessa tmv tiiviihkössä kanssakäymisessä, jossa on sitoumuksia. Itsellä on paljon ihan absurdeja kokemuksia, aina kun luuli nähneensä kaiken, tuli jotain vielä.hullumpaa vastaan.

Huutaminen ja ilkeily eivät kuulu millekään työpaikalle. Pelolla johtamiselle ei ole koskaan perusteita, se luo ongelmia, ei ratkaise niitä.

Vaihda harjoittelupaikkaa. Huonoa kohtelua ei kannata hyväksyä.

Lähettäjä: laila 
Päivämäärä:   15.9.26 09:49:14

etelä karjalaan mahtuu monta tallia. En olisi ihan näin melodramaattinen ja välttelisi koko maakuntaa, vaikka nykyinen harjoittelupaikka varmasti ahdistaakin.

Kannattaa tosiaan kääntyä oppilaitoksen puoleen ja raportoida epäasiallinen kohtelu, jos haluaa asioiden muuttuvan. Muutosta odotellessa voisi olla hyvä ajatus purra hammasta ja olla tunkematta omaa lusikkaa tallinpitäjän toksiseen soppaan, vaikka houkutus on varmasti suuri. Tuo, että pärstäkertoimen perusteella valikoi, kuka asiakkaista ansaitsee tietää ja kenestä pskanpuhuminen on ihan OK, on tavallaan sitä samaa käytöstä, joka tallinpitäjässä ärsyttää.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   15.9.26 11:02:22

Eikö sinulle ole opetettu, että työnantajalle tulee olla lojaali? Jos harjoittelijana puhut asiakkaille tallin sisäisiä asioita, syyllistyt isoon virheeseen.

Työyhteisöissä on omat mekanisminsa, ja niihin kuuluu myös asiakkaiden arvostelu selän takana. Siihen on usein myös perusteet. Aasiakkaista puhuminen nyt vain on osa työelämää.

Hevosalalla kyse saattaa olla myös eläimen hyvinvoinnista. Yrittäjää esim. rassaa, kun omistaja ei ole hevoselle sopiva.

Jos talli on hyvämainen ja siellä on pysyvät asiakkaat, saatat sinä olla se ongelma.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   15.9.26 11:29:36

Itsekin olen aikoinaan antanut palautetta jopa työsuojeluun yhdestä tallista ja tottakai minä olin se pahis..

Hyvä vaan, että löytyy ihmisiä, jotka uskaltavat epäkohtiin puuttua.

Lähettäjä: ooo 
Päivämäärä:   15.9.26 11:37:50

mä // Olen eri mieltä. Jos mielestäsi joku on sopeutumaton työyhteisöön, koska ei puhu maksavista asiakkaista pahaa, on peiliinkatsomisen paikka.

Toki avoimeen kommunikaatioon pitää kannustaa. On kuitenkin eri asia hakea ohjausta työkaverilta siihen, miten tietyn asiakassuhteen handlaa paremmin jatkossa (tai varmistaa, mitä ko. asiakkaan kanssa on oikeasti sovittu) versus aloittajan kuvailemalla tavalla kritisoiminen selän takana *muiden asiakkaiden kanssa*. Tuosta jää aina kiinni, ja asiakkaat vievät rahansa muualle.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.9.26 11:54:09

"Työyhteisöissä on omat mekanisminsa, ja niihin kuuluu myös asiakkaiden arvostelu selän takana. Siihen on usein myös perusteet. Aasiakkaista puhuminen nyt vain on osa työelämää."

Sinullahan vasta asenne on, voi herranjumala.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   15.9.26 12:04:39

Aika helppo tunnistaa tästä talli. Kun montaa isoa, hyvä maineesta ei täältä löydy. Taidanpa kertoa tallin omistajalle tästä.

Lähettäjä: muuri 
Päivämäärä:   15.9.26 12:16:30

Kyllä nuoret on ihan pihalla. Kaikkialla puhutaan asiakkaistya, hyvää tai pahaa. Tietenkin. Kaupan myyjät, lääkärit, hoitajat, bussikuskit, johtajat, tarjoilijat...
Se kuuluu normaaliin työelämään. Jos tätä ei ymmärrä - no, on syytä alkaa ymmärtää.
t. 35 vuotta töissä monella eri alalla ollut.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   15.9.26 12:31:31

Aloittaja sanoi, että tallinomistaja "puhuu pahaa asiakkaista", ja aloittaja on mennyt kielimään tästä asiakkaille. Se voi aiheuttaa yritykselle isoa taloudellista haittaa. Toivottavasti yrittäjä ottaa kouluun yhteyttä. Täysihoitotallien asiakkaissa on jos jonkinlaista viheltäjää, eikä Suomesta löydy yhtään isompaa talliyrittäjää, joka ei työyhteisön sisällä olisi sanonut, että huhh-huijaa tuotakin ämmää.

Lähettäjä: Wcch 
Päivämäärä:   15.9.26 12:50:04

"Haluan terveen työyhteisön ja reilua kohtelua. Uskaltaako lupautua töihin mihinkään jos se vie mielenterveyden!"

Ja miltä alalta kuvittelet tälläisen automaattisesti löytyvän? Niitä mätiä omenia on joka alalla. Kyllä huomaa, että elämänkokemusta on hyvin vähän.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.9.26 14:03:26

"Onko ammattilaisena hevosalalla tälläistä alistamista ja oikuttelujen kestämistä?!?"

Pitkälti kyllä. Arvostuksen saaminen tuntuu olevan pääasiassa kiinni osaatko puhua ja solmia oikeat verkostot, silloinkin kyllä aina joku puhuu selän takana.

Lähettäjä: Aajaa 
Päivämäärä:   15.9.26 17:58:19

Tallinpitäjä on joutunut näkemään kaikenlaista. Niin harjoittelijoissa kuin asiakkaissakin. Joskus voi olla että tulee kommentoitua " kahvihuonejutuissa" varmasti työntekijöille asiakkaita, kollegojakaan siellä ei ole. Vertautuu työnohjaukseen . Tällaisen kertominen asiakkaalle on kyllä kaiken asiallisen käytöksen ulkopuolella. Onnea vaan työelämään, ehkä kannattaisi perustaa vaikka oma täyshoitotalli. Tule uudelleen juttelemaan esim 20 vuoden tallinpidon jälkeen, että tuliko joskus manattua asiakasta.

Päivämäärä:   16.9.26 10:00:09

Ei nyt liity tähän talliin mutta yhdessä tutussa paikassa on työntekijät vähentyneet kokoajan ja ilmaiset harjoittelijat vastaavasti lisääntyneet merkittävästi. Varmasti vaikea taloudellinen tilanne ja ilmaiseksi tekevät helpottaa mutta tuntuu silti vähän hassulta.

Lähettäjä: Suomenpolle 
Päivämäärä:   16.9.26 11:24:25

Minä en usko aloitusta todeksi. Aloittaja kertoo aivan liian tunnistettavasti paikasta - samalla hän paljastaisi itsensäkin. Kuka muka saattaisi itsensä ongelmiin tällä tavalla? Veikkaan, että aloituksen taustalla on joku, joka haluaa kys. paikan harjoittelijalle ongelmia.

Sinällään kys. kokemukset voivat olla ihan todellisia, mutta en todellakaan usko, että kukaan parasta aikaa paikassa työskentelevä haluaisi itselleen haasteita ja ikäviä tilanteita aiheuttaa. Harkkajakson jälkeen avautuminen olisi realistisempi.

Päivämäärä:   16.9.26 11:53:56

En kyllä tunnista tallia. Muuten tulisi mieleen kolmekin mahdollista paikkaa, mutta tyssää siihen, että olisi "hyvässä maineessa" :-D

Lähettäjä: EX-EKR 
Päivämäärä:   16.9.26 22:24:44

Etelä-Karjalalle kannattaa antaa mahdollisuus. :) En tunnista tallia aloituksesta, vaikka useammalla olen käynyt joko asiakkaana tai erinäisissä talkootöissä isomman poppoon mukana.

Alan palkat eivät Etelä-Karjalassa päätä huimaa, mutta ainakin kommunikointi yleisesti ottaen sujuu ja mieluummin sekä kysytään ja vaihdetaan ajatuksia liikaa kuin liian vähän... Myös hevosen omistaminen ja valmentautuminen halvempaa, jos sille tielle haluat.

Päivämäärä:   16.9.26 23:03:48

Paikkoja ei montaa ole. Tunnistettavissa.
Aloittaja onko totta?

Lähettäjä: Päivi 
Päivämäärä:   17.9.26 17:24:51

Oltu työläsenä ja tallinomistajia on moneen junaan ja myös työantajana olen ollut ja sieltä herttasemmasta päästä...Mun hevoshommat on taputeltu yli 40 vuotta niitä tehtiin ja ensivuoona Eläkeläinen.mulla ollut hyviä ja ei niin hyviä harjoittelioita...Tällä hetkellä materiaali eninmäkseen alaarvoista tehfään kaikkea muuta kuin pitäs.(tai siis ei tehdä mitään).Mutta sieltä viime vuositihannelta muutamia loistavia joista tuli hevosalan AMMATTILAISIA..

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.9.26 23:40:39

Asiakkaista on varmasti kiva kuulla mitä heistä puhutaan selän takana. Ilman heitä ei olisi talliakaan. Onko peiliin katsomisen paikka miksi asiakkaat äänestää jaloillaan. Paskaa on puhuttu vuosia. Asiakkaat on niistä olleet tietämättömiä. Teatteri mikä vedetään somessa ja kasvokkain on huikea esitys...

Päivämäärä:   22.9.26 01:51:20

Kyllä siinä tp:kin voisi miettiä omaa asemaansa ja jättää haukkumasta asiakkaita harjoittelijalle. No, eipä se yrittäjyys automaattisesti tarkoita esihenkilötaitoja, toisinaan ihmissuhdetaidotkin loistavat poissaolollaan. En oikein osaa nähdä itseäni arvostelemassa asiakkaita, kollegoita tai muita alaisia uudelle työntekijälle. Toki en hevosalalla olekaan, siinä tuntuu olevan huono käytös sallittua, ellei jopa suotavaa.

Lähettäjä: jeppe 
Päivämäärä:   22.9.26 09:45:44

nimirekki MÄ
yöyhteisöissä on omat mekanisminsa, ja niihin kuuluu myös asiakkaiden arvostelu selän takana. Siihen on usein myös perusteet. Aasiakkaista puhuminen nyt vain on osa työelämää.
No ei todellakaan kuulu, ja asiakkaista ei todellakaan jauheta ja perusteet ei ole se, että jonkun naama ei miellytä.

Hevosalalla kyse saattaa olla myös eläimen hyvinvoinnista. Yrittäjää esim. rassaa, kun omistaja ei ole hevoselle sopiva.

Eipä pitäisi yrittäjää rassata hevosen omistajuus, on täysin väärällä alalla, jos luulee voivansa huonolla käytöksellä vaikuttaa asiaan,

Jos talli on hyvämainen ja siellä on pysyvät asiakkaat, saatat sinä olla se ongelma.
Mä kaltainen ihminen on kaiken myrkyn alku ja juuri, veikkaan, että kokemusta tallilla työskentelystä ei ole, koska tuolla asenteella ja tyylillä ei tallilla pitkälle potki.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.