Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suosittele kuiviketta

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   14.9.26 03:38:09

Hevoseni on muuttamassa uudelle itsehoitotallille, jossa hankitaan heinät ja kuivikkeet itse ja kuivikkeen saa valita vapaasti. Olen käyttänyt tällä hetkellä kutterinpurua, josta sinänsä tykkään muuten, mutta ammoniakki haisee karsinaa siivotessa ja kuiviketta kuluu ihan järjetön määrä, kun hevonen ei mielellään pissaa ulos ja haluan pitää karsinan kuivana. Imukyvyn puolesta turve houkuttelee, mutta onko mikään turvepaali sellainen, joka ei jäätyisi talvella pakkasella? Tai kuinka kauan tuollainen paali kestää sulaa, jos sen tuo huoneenlämpöön? Oikeastaan haluaisin turpeen ja jonkun muun yhdistelmän, mutta mikä olisi paras yhdistelmä? Turve + kutterinpuru? Turve + puupelletti? Joku muu, mikä?

Re: Suosittele kuiviketta

Lähettäjä: hhwj 
Päivämäärä:   14.9.26 03:52:29

Olen käyttänyt paalipurua + olkipellettiä. Puru lähinnä pehmentämässä, olkipellettiä on ehkä vähän enemmän kuin puolet kuivikkeesta. En kastele pellettejä. Lisään kuiviketta ehkä kerran viikossa, en joka päivä. Yksi paali purua lisäksi pellettiä. Sekoitan purun ja pelletin sekaisin toisiinsa, en kerrosta niitä. Olkipelletti imee pissaa ihan hyvin, paljon paremmin kuin puru. Ja tosiaan miksi se pitäisi kastella, sehän menettää imukykynsä siinä... Tuo sekoitus on myös todella helppoa viivota talikolla, paljon kivempi kuin pelkkä puru.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   14.9.26 06:28:01

puru + turve on taloudellinen ratkaisu ja miellyttäväkin.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   14.9.26 13:56:12

Ja valmiinakin saa purun ja turpeen sekoitusta, ainakin Biolan tekee ja Hankkija myy "Biolan eläinkuiviketta".

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   14.9.26 14:03:28

"ammoniakki haisee karsinaa siivotessa ja kuiviketta kuluu ihan järjetön määrä" = suomeksi sanottuna pihistelet siis kuivikkeessa.

Mulla on purupatjat hevosilla, 4 hevoselta tulee yhteensä yksi iso kottari tavaraa päivässä (10h tallissa) eikä todellakaan haise ammoniakki. Kuivitan kerran viikossa. Siivotaan kuin kissanhiekkaloota, kikkareet ja paakut pois. Purua menee 9 neliön karsinaan perustamisvaiheessa reilun kuution verran.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.26 14:29:24

Käytän vapon 150 litran turvepaaleja, ne kyllä jäätyvät pakkasella ulkosäilytyksessä mutta silti helppo talvellakin käyttää, tuon lämpiämään tallikamariin edellispäivänä tai viimeistään parissa vrk:ssa sulaa täysin ennen levitystä.

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   14.9.26 14:45:46

Minulla on sikaporsaalla (joka kusee kuin palokunnan hevonen) ollu pelkkä kutteri kuivikkeena. Hyvin imee kuset. Patja on toki paksu. Nyt alla muha ja kutteri, hyvin imee kuset. Muha yksistäänkin menisi mutta mielestäni himpun verran parempi patja tulee tuolla sekoituksella tai pelkällä kutterilla.

Lähettäjä: Kissi 
Päivämäärä:   14.9.26 15:20:27

Tee kunnon turvepatja alle ja päälle irtokerros purua. Turve imee pissit ja puru tuo valoa pintaan. Ja kunnon patja tarkoittaa min. 20cm. Sen kun teet syksyllä, niin ei tarvitse talvella kuin paikata märimpiä pissakohtia turpeella ja lisätä irtopintaa silloin tällöin.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   14.9.26 15:22:02

Aloittaja, jos kuivitat itse niin voit myös vaihtaa kuiviketta kesken vuoden.

Esim turve tai turve-puru/turve-olkipelletti sulaan vuodenaikaan, kun on suurempi tarve hajunsidonnalle, ja kutteri talvisin.

Kylmässä tallissa, kylmään vuodenaikaan hajuja ei ole yhtä paljon kuin lämpimällä kelillä. Ymmärtääkseni tallisi on talvisin kylmä, kun on huolta turpeen jäätymisestä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.9.26 15:25:29

Laittaisin turvepahjan pohjalle ja kuttria päälle. Oli aika täydellinen yhdistelmä kun meillä turve, mutta nyt sairaskarsinaan leikkuaksen takia lisäskin kutteria turvepatjan päälle 3 paalia. Helppo siivota, turvepatja imee kaiken märän

Päivämäärä:   14.9.26 15:44:56

"Lähettäjä: ***
Päivämäärä: 14.9.26 14:03:28

"ammoniakki haisee karsinaa siivotessa ja kuiviketta kuluu ihan järjetön määrä" = suomeksi sanottuna pihistelet siis kuivikkeessa.

Mulla on purupatjat hevosilla, 4 hevoselta tulee yhteensä yksi iso kottari tavaraa päivässä (10h tallissa) eikä todellakaan haise ammoniakki. Kuivitan kerran viikossa. Siivotaan kuin kissanhiekkaloota, kikkareet ja paakut pois. Purua menee 9 neliön karsinaan perustamisvaiheessa reilun kuution verran."

Karsinassa on 20-30cm kerros kutteria (karsinat ovat ainakin 20cm käytävän tasoa alempana ja kuiviketta on aina vähintään käytävän tasolle saakka), joten en mielestäni pihistele kuivikkeessa. Ihan huoletta voi pudottautua polvilleen eikä taatusti satu. Ei haise muuten, mutta kyllä mä sen ammoniakin todellakin haistan, kun heittelen märät kuivikkeet kottareihin. Tämä hevonen pissaa paljon ja kuten sanottua, lähes kaiken karsinaan eikä ainakaan tämä kutteri, joka meillä on käytössä, ole kovinkaan imukykyistä, joten sitä kuluu turhan paljon.

Taidan tehdä noin, että turvepatja pohjalle ja kutteria päälle. Pitää sitten vaan muistaa talvella ottaa turvepaalit aina ajoissa lämpimään sulamaan.

Lähettäjä: hhwh 
Päivämäärä:   14.9.26 21:55:22

Kaverilla oli kotitalli muttei tilaa säilyttää kuivikkeita tallissa tai tallin vieressä. Haki jostain aina henkilöautollisen turvepaaleja ja vei ne talvella autotaallinsa lämpiämään että sai ne sitten muutaman päivän päästä viedä sulana karsinoihin.

Eli tosiaan kannattaa ne jäiset paalit sulattaa jossain muutaman päivän. Jotkut aukaisevat ne eli ottavat muovit pois ja vievät karsinan nurkkaan sulamaan. Mutta jos talli on kylmä niin ei ne sielläkään välttämättä sula, joillakinhan on karsinatkin jäässä... Siinä varmasti hevosten kiva nukkua jäisessä turpeessa.

Minulla oli hevoenn joskus tallilla jossa yksi tyhjä karsina jossa kuormalavat pohjalla ja siinä väljästi turvepaaleja sulamassa. Siinä oli aina ns. seuraavan viikon satsi ja lisää tuotiin sulamaan kun edelliset oli vähissä. Eipä tarvinnut kärsiä jäisistä kuivikkeista.

Turpeella on hyvä imukyky ja hävitys on helppoa kun kelpaa maajusseille. Mutta turve sotkee, joten moni ei siitä tykkää. Myös laadussa on eroa, jotkut on vaaleampaa ja kuivempaa, toiset tummaa ja märkää heti pakkauksesta otettaessa.

Joillakin turve on irtona ja jäässä ja siitä hakataan esim. pistolapiolla könttejä karsinoihin sulamaan.

Eräällä tallilla oli olkipelletti + turve. Toisella puupelletti + turve.

Nyt tallilla jolla pelkkä puupelletti. Ihan ok, mutta hävitys hankalaa. Eli lantalanhävityskulujakin me asiakkaat joudumme maksamaan.

Lähettäjä: Monika 
Päivämäärä:   15.9.26 18:14:15

Turve!!

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   15.9.26 18:58:21

Onko kenelläkään kokemusta Liperin Peuhu kutterista?
Pölyääkö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.26 22:41:08

Ylivoimaisesti paras on turve! Kun on oikeanlaista kuivikkeeksi niin ei pölise tai jäädy. Meillä kunnon patja niin lämmittää talvisinkin hyvin.

Päivämäärä:   15.9.26 23:54:08

Olkipatja! Hevoset nauttii ja nukkuu makuultaan.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   16.9.26 11:03:11

"Ei haise muuten, mutta kyllä mä sen ammoniakin todellakin haistan, kun heittelen märät kuivikkeet kottareihin."

No sen sä haistat joka tapauksessa, oli kuivike mikä tahansa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.