Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten estää alapään hiertymät?

Lähettäjä: Au 
Päivämäärä:   13.9.26 14:48:56

Käyn ratsastuskoulussa, jossa useammalla hevosella on todella haastava/kova satula istua, semmoinen joka ei sovi omalle anatomialle lainkaan. Aiemmin kun olen ratsastanut yksityistalleilla ei tätä ongelmaa ole juuri ollut, kun satulat ovat olleet laadukkaampia. Istunnassakin toki varmasti korjattavaa, mutta ongelma alkanut vasta nyt ratsastuskouluun siirryttyä.

Vinkkejä miten estää alapäätä (sisemmät häpyhuulet) hiertymästä? Todella kivulias ja epämiellyttävä ongelma.
Onko jostain voiteista tai erikoisalushousuista apua?

Re: Miten estää alapään hiertymät?

Lähettäjä: <> 
Päivämäärä:   13.9.26 14:52:17

Ennaltaehkäisevästi Linola suojaava balsami ja jos hiertymä silti tulee, niin hoitoon rasvainen Bepanthen.

Topatut ratsastusalushousut ovat myös hyvät, esim. nämä https://www.derriereequestrian.com/products/performance-padded-panty-female

myös pyöräily-alushousuista voi löytyä sopivat.

Lähettäjä: ytyty 
Päivämäärä:   13.9.26 15:06:22

Moni käyttää silikonipohjaista liukuvoidetta pimpsukkaan estämään hiertymiä.

Tärkein on toki se oikea istunta ja se että pikkarit ei ruttaannu ja hierrä :)
Älä mene stringeissä satulaan vaan laita pikkarit jotka ei hierrä.

Jos sisemmät häpsyt on ihan kamalan isot, ne voi käydä leikkauttamassa pienemmäksi. Julkisella puolella näitä operaatioita tehdään aika vähän, koska asiaa osaavia gynekologeja on aika vähän. Mutta yksityisellä puolella on Suomessakin jokunen. Jos sinulla on hoitokuluvakuutus, se voisi korvata operaation, jos siihen on lääketieteelliset perusteet eli syy opraatioon ei ole kosmeettinen vaan sisemmistä häpsyistä on oikeasti haittaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.26 15:18:37

Kuukautissuoja auttaa tosi paljon. Halpa ratkaisu.

Lähettäjä: AB 
Päivämäärä:   13.9.26 15:26:34

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 13.9.26 15:18:37

Kuukautissuoja auttaa tosi paljon. Halpa ratkaisu.

Sellaiset paksut, pehmeät yösuojat ovat tosiaan näppäriä, suosittelen. Toki jos pystyy investoimaan niin pehmustetut housut ovat pitkäaikaisempi ratkaisu.

Päivämäärä:   13.9.26 15:29:35

"Kuukautissuoja auttaa tosi paljon. Halpa ratkaisu."

Ei helkatissa, ne vasta sitten hiertääkin.

Lähettäjä: Leenuli 
Päivämäärä:   13.9.26 15:30:01

Mahtaisko menkkapikkarit auttaa? Sehän olis vähän kuin se side, niin toimisikohan. Itellä joskus vähän samaa, riippuen satulasta.

Lähettäjä: xxj 
Päivämäärä:   13.9.26 16:02:01

Side hiertää entistä pahemmin ainakin minulla. Ei siis välttämättä häppäreitä mutta sain kerran hirveän hiertymän nivuseen kun siivekkeen pikkareiden ympäri taitettu reuna hankasi ihoa.

Lähettäjä: Rupsu 
Päivämäärä:   13.9.26 16:03:31

Auttaiskohan sellainen pehmuste satulaan? Juuri näin suitsisopilla jonkun esittelyvideo sellaisesta. Helppo vaihtaa aina satulaan jolla ratsastaa 

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   13.9.26 16:07:09

Mulla on pehmustetut pikkarit ja sellaista Acon intimate voidetta.

Lähettäjä: Kuk 
Päivämäärä:   13.9.26 16:28:27

Mulla on semmoinen acavallon seat saver pehmuste. Helppo laittaa satulan päälle ja ottaa pois. Hyvästi hiertymät! Tosin itsellä hiertymät tulee istuinluiden alle.

Lähettäjä: Tp 
Päivämäärä:   13.9.26 17:15:48

Ei missään nimessä kksuojaa, tulee hiertymät! Vaseliinia tai muuta oikeasti pitkään luistoa antavaa hyvin rasvapitoista reilu kerros just ennen tunnille menoa ja derreieren ratsastusalushousut.

Lähettäjä: Pirkko 
Päivämäärä:   13.9.26 17:18:33

Linola voide oli itselle pelastus! Juuri se telkkarissa mainostettava. Lisää esim ratsikoulun vessassa vielä juuri ennen tuntia. Hätätilanteissa voi käyttää puudutegeeliä, jos esim pahasti hiertyneenä pitäs jotkut kisat tms ratsastaa

Lähettäjä: Aivot 
Päivämäärä:   13.9.26 18:24:14

Mä en käytä pikkareita ollenkaan ja hiertymät jäivät siihen, suosittelen ainakin kokeilemaan. Jos on "pakko" laittaa niin mulla taas stringit parhaimmat

Lähettäjä: Jjj 
Päivämäärä:   13.9.26 21:07:59

En oo keksiny estämistä, mut hoitoon abilar pihkavoide. Parantaa tosi hyvin ja nopeasti hiertymät

Lähettäjä: Kepa 
Päivämäärä:   13.9.26 21:33:04

Mulla auttoi, kun vetää kaikki karvat pois ja sit tota linolaa

Päivämäärä:   14.9.26 00:16:48

Ratsastaa päälläsi

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   14.9.26 08:34:38

Valkovaseliinia reilusti joka väliin.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   14.9.26 09:02:06

Linola + sloggi maxi

Päivämäärä:   14.9.26 09:05:51

Mulla on derrieret sitä varten, käytän välillä myös polkupyöräilyyn tarkoitettuja pehmustettuja alushousuja. Pahimpia satuloita oman alapään kannalta ovat vanhat, kovat ja liukkaat Kiefferit.

Päivämäärä:   14.9.26 09:22:36

Itsekin todennut, että rasvaaminen ennen (ja jälkeen myös, niin iho pysyy kunnossa!) on tosi tärkeää. Itse käytän Probicare-voidetta apteekista, mutta moni muukin voide toimii varmasti aivan yhtä hyvin, Linola, liukkari ym.

Lähettäjä: trr 
Päivämäärä:   14.9.26 09:30:38

Mulla on auttanut hyvin istuvat bokseri-malliset alushousut. Pitää siis tosiaan olla oikea koko. Pienet hiertää ja isot ei pysy paikoillaan. Kun on oikea koko, tavara pysyy paikallaan eikä mikään pääse hiertämään.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   14.9.26 11:19:33

Saumattomat alushousut liukasta materiaalia ja sopivan kokoisena on auttanut minulla. Ei saa olla mitään pitsiä tmv.
Sokerointi on myös ollut mun ”pelastus”.
Kiusallinen vaiva kyllä, ja vaikuttaa todella paljon istuntaan.

Lähettäjä: Uku 
Päivämäärä:   14.9.26 11:19:38

Täytyy ihan erikseen mainita, että tässä on nyt asiallinen ketju! Aloittajalla on intiimi, jos ei nyt yleinen niin ei ainakaan täysin harvinainen ongelma, johon hän kysyy neuvoa. Ja hän saa vastauksia juuri siihen mitä hän kysyy!

Jokaisen anatomia on yksilöllinen eivätkä kaikki satulat sovi kaikille, ja jos ei ole mahdollista vaikuttaa käytössä oleviin varusteisiin, niin on löydettävä seuraavaksi paras vaihtoehto. Vika ei ole välttämättä lainkaan istunnassa ja kipu tai sen pelko ei missään nimessä paranna ratsastajan istuntaa tai rohkeutta kokeilla erilaista lantion asentoa. Ja kivun välttely voi myös vääristää istuntaa. Ihanaa siis, että aloittaja sai nimenomaan ratkaisuehdotuksia eikä pätemistä istunnan korjaamisesta. Hyvälläkin istunnalla voi hiertää.

Oma kokemukseni: pikkuhousunsuoja on vihoviimeinen kapistus, välillä on ollut ja hiertymät on taattu. Etenkin jos ratsastaa paljon vapaata käyntiä esim maastossa. Toinen nou-nou on toinen tai kolmas päivä sheivaamisen jälkeen kun karvat alkaa kasvaa ja pistellä, tällöin ärtyy suunnilleen kaikki muu mitä jalkovälissä on, ei niinkään limakalvot. Ja jalassa on syytä olla mahdollisimman simppelit alushousut, minulla sellaiset joissa haarakiila on tarpeeksi leveä ja takaosa sen mallinen että pakarat peittyy kunnolla. Ei mitään korkeita tai-mallisia jotka voivat valua ränniin, ei pitsiä, ei liukasta satiinia tai ylimääräisiä koristesaumoja. Ja jos kuitenkin pääsee hiertymään, olen hoitanut Bepanthenilla monta kertaa päivässä ja etenkin ennen ratsastusta ja jatkanut niin kauan kunnes rupivaihekin on ohi.

Lähettäjä: Rats.housut 
Päivämäärä:   14.9.26 11:42:19

Minulla vaikuttaa ratsastushousut. Olen useamman vuoden ratsastanut samalla vuokrahevosella, jolla on laadukas satula. Aiemmin käytössä oli kokopaikkaiset ratsastushousut, jossa paikat olivat tekomokkaa tms. Ei mitään ongelmaa. Ostin alesta kahdet housut, molemmissa silikonigrippipaikat, toisessa polvipaikat ja toisessa kokopaikat. Polvipaikkaisilla ei myöskään mitään ongelmaa. Kokopaikkaisilla hiertyy niin, että vessassa käynti ratsastuksen jälkeen menee itkiessä. Jollain lailla nuo silikonigripit takapuolen alla ja/tai reisien kohdalla vaikuttavat istuntaan (tai satulassa liukumiseen) niin, että paikat hiertyvät.

Lähettäjä: söpis 
Päivämäärä:   14.9.26 12:35:53

acavallon seat saver on ollu mun pelastus, kun hevosella oleva satula on kammottava. Linola voide on auttanu ennen kun oli mun anatomialle sopivampi koulusatula. Mun kokemuksen mukaan ei oikein voi keskittyä istuntaankaan ku pelkää hiertymiä, mutta toi pehmustegeeli on ollu parhaat 120€ mitä oon koskaan käyttäny.

Lähettäjä: Au 
Päivämäärä:   14.9.26 13:05:02

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä <3
Olen juuri ostanut uudet grippikokopaikkaiset ratsastushousut, ja aiemmin on aina ollut paksummat mokka-/kangaspaikkaiset. Sekin voisi tietysti olla yksi syy, kuten joku mainitsi.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   14.9.26 14:39:08

Ennen omaa kaikki hiersi. Nyt esim inasen liian löysät housut on pahimmat hiertäjät ja väärän tyyppiset pikkarit. Anatomia ei kestä kuppimaisia istuimia, esim se vanha ja jonkun mielestä kova Kieffer on ollut parempi mitä esim Amerigo. Mutta kokeilisin miettiä vaatteita, voisiko niissä olla jokin mikä hiertää ja sitten ihan satulaan istuinsuoja kokeiluun, ettei ainakaan pahentuisi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.9.26 17:03:10

Itselle paras on pehmee side + paljon rasvaa ja tosiaan jättää alkkarit kokonaan pois. Eli side vaan housuihin sellasenaan.

Talvisin sit miesten bokserit että puntit on tarpeeks pitkät

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.9.26 18:05:29

Tunneilla käyny liki 30v ja äärimmäisen harvoin mitään hiertymiä on ollu. Täytyy istua istuinluilla eikä könöttää etunojassa löysillä vatsalihaksilla. Opette istumaan ja mene kuntosalille. Ei kai kenenkään häppärit ole niin ole isot että leikellä pitää. Mahtuuhan miehillä kiveksetkin sinne housuihin eikä ne rusennu rikki.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   14.9.26 19:19:14

Eräs valmentaja huusi kentän laidalta että älkää istuko niillä mitä teillä ei ole. Ratsastajat olivat kaikki naisia/tyttöjä.

Samaa sanon kuin K. Istunta. Aikanaan tuli käytyä vuosia muutamalla eri ratsastuskoululla, ja jos ei itse onnistunut jollain typerällä vaatevalinnalla hierryttään paikkoja, niin ei niillä 80-, 90- ja 2000-luvun satuloilla pääsääntöisesti paikkojaan rikkonut. Kantapään kautta moni oppi a) hyvät vaatteet ja b) istunnan. Omalla ratsikoululaisen "urallani" ainoa hiertävä satula oli yhdellä ponilla, ja siinä hiersivät satulan istuinosan sivusaumat, kun osuivat juurikin istuinluitteni kohdalle. Pehmustetut pyöräilyshortsit auttoi siinä.

Alkkarit: bokserimalliset, saumattomat, sen verran napakan kokoiset, ettei lahkeet veny kohti kainaloita vaan pysyvät reisien ulkosivulla, joustavaa teknistä materiaalia, haaraosa leveä, jottei se ajaudu myttyyn, vaan reunat pysyy siellä nivusten ja reisien "risteyksessä". Malli esim. https://www.lindex.com/fi/p/3001911-80-
musta-saumattomat-bokserialushousut-korkealla-vyotarolla?hl=fi

Jos tarttee jotain suojaa käyttää, niin esim. Vuokkosten siivettömässä päiväajan suojassa on hyvä liima: ei lähe vaeltaan, ei myttäänny, ei hierrä, ei hiosta. Pikkuhousunsuojissa ei meinaa liima, paikallaan ja suorana pysyminen riittää.

Lähettäjä: Ohje 
Päivämäärä:   14.9.26 19:42:50

” Eräs valmentaja huusi kentän laidalta että älkää istuko niillä mitä teillä ei ole. Ratsastajat olivat kaikki naisia/tyttöjä.”

Meille taas rats.opettaja (ysärillä) antoi teinitytöille ohjeeksi: ”Älkää istuko päin v*ttua, istukaa päin pers*ttä”

Lähettäjä: operoitu 
Päivämäärä:   14.9.26 19:43:55

"Lähettäjä: K
Päivämäärä: 14.9.26 18:05:29

Ei kai kenenkään häppärit ole niin ole isot että leikellä pitää."

Mihin perustat tuon väitteesi?

Häpykarvat lyhyeksi, joillakin auttaa kun poistaa juurineen. Höylätty hiertää monia joten joko lyhyt sänki tai sitten juurineen pois.

Jos sisemmät häpyhuulet tursuaa ja hankautuu sen takia, niin pitää olla linolaa tms ja kunnolla istuvat alushousut, pikkikset ei siis saa yhtään seilata ja hiertää vaan ennemmin jotkut maxi-malliset jotka istuu tiukasti päällä, väljyyttä ja seilaamismahdollisuutta ei yhtään.

Ja jos mikään muu ei auta, niin sitten labiaplastia. Mutta tähän pitää valita osaava tekijä, eli gynekologi, joka on näitä operaatioita ennenkin tehnyt. Ei plastiikkakirurgia joka vain leikkaa tursuavat osat pois ja tikkaa reunat. Ei missään nimessä sellaista!!

Minulla on lapsesta asti ollut litteät ulommat häpyhuulet ja niihin verrattuna todella isot sisemmät häpyhuulet. Kaikkeni tein ja lopulta lähti järki kun totesin, ettei tässä ole mitään järkeä että pidemmän pyöräilylenkin jälkeen olen kipeä ja joudun seuraavan päivän vain olemaan sohvalla jalat levällään mekko päällä ilman alkkareita.

Operaatio tehtiin yleisanestesiassa eli nukutettuna. Tuosta on nyt aikaa monta vuotta ja olen ollut tyytyväinen siihen että operaatiossa kävin. Toisaalta mietin, että miksi en mennyt jo aiemmin, mutta toisaalta olen tyytyväinen etten mennyt aiemmin, koska eniten minua hirvitti lopputulos joten jos olisin mennyt jo 10 v aiemmin, en tiedä kuka olisi sen tehnyt ja millä tekniikalla, että olisiko silloin vain leikattu ylimääräiset pois naps vain, siitä tullut kamalat kuroumat ja loppuelämän ongelmat. Eli hyvä kun odotin niin kauan että oli olemassa joku osaava, joka säilytti häpyhuulten alkuperäisen reunan.

Paraneminen oli karseaa ekan viikon ajan, en saanut mitään kipulääkereseptiä ja tikkejä oli paljon. Yritin kotona pärjätä pelkällä särkylääkkeellä koska mitään muutakaan en saanut, vaikka soitin kyllä yksityiselle ja kerroin olleeni leikattavana. Lääkärin kanssa en päässyt puheisiin, mutta hoitaja lässytti että "Juu! Jokainen on leikkauksen jällkeen aina kipeä! :) Mutta sähän voit laittaa vaikka leffan pyörimään ja ottaa päikkärit! :))". Muuten hyvä idea, mutta kun olin niin kipeä, että en ollut saanut nukuttua yhtään... Lopulta menin päivystykseen tuonne samalle yksityiselle jossa siis oli tieto minulle tehdystä leikkauksesta ja sain sieltä kovia kipulääkkeitä ja (nais)lääkäri oli aivan kauhuissaan, että miten on voitu jättää ilman kipulääkkeitä ja aivan varmasti tällaisen operaation jälkeen on kipeä!!

Kun sain vihdoin nukuttua, myös kivut hellittivät. En tarvinnut niitä kovia lääkkeitä kuin muutamana iltana ja loput vanheni kaappiin. Eli kannattaa vaatia ne kunnon lääkkeet eikä tyytyä siihen, että kirurgi sanoo että "en minä ole koskaan kenellekään lääkkeitä kirjoittanut eikä kukaan ole niitä tarvinnut". En tiedä oliko kyseiseltä lääkäriltä palanut luvat vai oliko kaikilla muilla potilailla valmiina kotona vahvempia kipulääkkeitä vai eikö kukaan muu muka oikeasti ole ollut operaation jälkeen todella kipeä. No, minä olin. Enkä kyllä ymmärrä, miksi edes anelääkäri tai kukaan muukaan ei minulle lääkkeitä kirjoittanut, vaikka jo sairaalasta kotiutuessani olin todella kipeä.

Mutta siis loppujen lopuksi olen onnellinen että kävin operaatiossa. On kyllä helpottanut. Vaikka alapäätä piti varoa kuukauden ajan, istumisen kanssakin piti siis olla varovainen ja pyöräillä en voinut enkä toki ratsastaakaan, niin lopputulos on ollut hyvä eikä hankautuvat häpyhuulet ole enää haitanneet.

Ja minulla tosiaan ei ole isot ja pulleat ulommat häpyhuulet suojaamassa sisempiä. Jos olisi, niin en usko että ongelmaa olisi ollut. Ei minun sisemmät häpyhuulet nyt niin valtavat olleet, vaan ongelman aiheutti lähinnä ne litteät ulommat huulet, joista ei ollut suojaamaan sisempiä.

Päivämäärä:   14.9.26 21:15:54

Lähettäjä: K
Päivämäärä: 14.9.26 18:05:29

Tunneilla käyny liki 30v ja äärimmäisen harvoin mitään hiertymiä on ollu. Täytyy istua istuinluilla eikä könöttää etunojassa löysillä vatsalihaksilla. Opette istumaan ja mene kuntosalille. Ei kai kenenkään häppärit ole niin ole isot että leikellä pitää. Mahtuuhan miehillä kiveksetkin sinne housuihin eikä ne rusennu rikki.

--

K ei tiedä, että miesten kassit on about aina samassa kohdassa joka miehellä, mutta naisilla niitä pilluja on eri kohdassa. Toisilla tosi edessä, toisilla todella takana, joku siinä jossain puolessa välissä. Sillon kun sun reikä on takana peräaukon vieressä niin ei paljoa auta huudella, että istuppa perseellä :D Ku välilihaa on se nippa nappa 1cm välissä.

Oma hevoseni oli todella leveä, sen kanssa ei ikinä hiertyny paikat. Nyt kun menee kapeemmilla hevosilla niin hiertyy herkemmin paikat jos ei laita kunnolla varusteitaan. Itsellä toinen sisempi häpäri on selvästi myös suurempi kuin toinen, ja hiertyessään vielä turpoaa ja kaksin kertaistuu. Niin kyllä se sieltä pihalle silloin tulee.

Lähettäjä: .vv, 
Päivämäärä:   14.9.26 21:31:56

Jotkut satulat ohjaa istunnan niin, että niissä istuu "pimpillään" eikä siihen voi vaikuttaa. Joissakin satuloissa on erilainen istuin kuin toisissa ja siihen ei omalla istunnalla voi vaikuttaa. Joissakin satuloissa on todella leveä istuin ja toisissa todella kapea. Jotkut tarvitsevat todella leveän istuimen ja toiset todella kapean. Jos ratsastaa muiden omistamilla hevosilla esim. ratsastuskoulussa, niin satulaan voi vaikuttaa yllättävän vähän. Lähinnä juuri laittamalla jonkun istuinpehmusteen, "seat saverin", mutta siinäpä se...

Joskus ratsastin paljon ponilla jonka satula oli minulle sopiva. Sitten siirryin ratsastamaan parilla lv:llä joiden satula oli minulle sopiva. Toinen oli tynnyrimäinen ja toinen todella kapea, mutta niillä käytettävä satula (toisella satulan alla fyllinki, toisella ilman) sellainen, että istuin siinä oikein enkä pimpilläni. Kaikki nuo satulat oli yleissatuloita.

Mutta kun sitten siirryin ratsastamaan eräällä hevosella koulusatulalla, tajusin mitä tarkoittaa kun satula vääntää ratsastajan istumaan pimpillään. Siinä ei todellakaan voinut istua persluillaan kun se väänsi monet muutkin pimpilleen. Onneksi se satula oli vain kokeilussa eikä omistaja sitä ostanut.

Eli jos nimimerkki K ei tiedä että satuloissa on eroa, niin ei kannata paljoa huudellakaan... Lisäksi joillakin on niin isot sisemmät häpyhuulet, että niitä todellakin pitää leikellä jos haluaa, ettei ne enää ole haitaksi. Alapään anatomiassa on eroja ja jos et tätä usko, niin googleta vaikka aikasi kuluksi.

Harva menee leikkauttamaan alapäätään siksi että haluaa alapäänsä olevan siisti ja pikkulapsimainen, nämä ovat yleensä nuoria p0rn0*:iä. Muut jotka leikkauttavat alapäätään, tekevät sen yleensä siksi, että sisemmistä häpyhuulista on haittaa. Tuskin kukaan gynekologikaan sanoo, että "sinun kannattaisi kyllä leikkauttaa häpyhuulesi pienemmiksi", kyllä se menee niin päin, että potilas ottaa asian puheeksi ja gyne koettaa saada potilaan kokeilemaan muita vaihtoehtoja ja leikkauttaminen on vasta se viimeinen vaihtoehto.

Päivämäärä:   14.9.26 21:45:04

Mulla on kans yhdellä hevosella sellainen pimpinhinkkaussatula. Jos istahdan satulaan ns. normaalisti, istun suurinpiirtein etukaaren päällä. Siinä satulassa pitää työntää itseään koko ajan taaksepäin puolen kierroksen välein, että ei valahda istumaan liian eteen.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.9.26 22:12:20

K tietää että satuloissa on eroja ja ala päissä on eroja. Kuitenki tässä vuosikymmenien aikana oon ratsastanu melko monella hevosella ja satulalla. On ollu semmonen joka osuu kyllä etupuolelle ja jossa istuu alamäkeen ja todella vaikea istua mutta onnistui sekin. Maastossa laukkaaminen koulusatulalla on paljon vaikeampaa kuin yleissatulalla, polvitukia ei ole niin tuki pitää löytyä omista keskivartalo lihaksista. Oon ratsastanu hevosella joka liikkui ylöspäin, ei juurikaan eteenpäin. Satoja hevosia. Mun alakerrassa on kokoa ja kaikki on jalkeen välissä, ei tuossa etupuolella. Yhä edelleen olen sitä mieltä että jotkut osaa istua oikein ja jotkut ei. Näkeehän sen katsomallakin kun joku heiluu ja pomppii ja toinen ei. Ammattiesteratsastaja hyppää 180cm ilman satulaa ja suitsia eikä istunta muutu mitenkään, istuu täydellisessä tasapainossa ihan niin kuin satulan kans. Ammatti kouluratsastajan voi laittaa minkä tahansa hevosen tai satulan selkään ja istuu ku tatti, ei heilu eikä huoju. Selityksiä kyllä riittää mutta yleensä vika on satulan yläpuolella, ei satulassa tai satulan alapuolella. Kannattaa ainakin kokeilla miten kuntosali auttaa istuntaa ettei hiertymiä tule.

Lähettäjä: eujefi 
Päivämäärä:   14.9.26 23:00:31

"Yhä edelleen olen sitä mieltä että jotkut osaa istua oikein ja jotkut ei."

Minä taas olen oman kokemukseni pohjalta sitä mieltä että vaikka kuinka oikein osaa istua niin joissakin satuloissa se käy niin mahdottomaksi että parempi vaihtaa satulaa.

Jos satula vääntää istunnan ihan omituiseksi niin silloin on aika turha vääntää itseään siinä satulassa mitä omituisempaan asentoon. Eihän siinä silloin istu oikeaoppisesti, jos pitää vääntää koko ajan itseään satulan mallia vastaan ;)

Tämän huomaa ihan siitä että kun testaa yhdellä hevosella useampaa satulaa jopa saman päivän aikana, niin silloin vika on tosiaan satulassa, ei ratsastajan vatsalihaksissa. En todellakaan ostaisi hevoselleni sellaista satulaa jossa joudun koko ajan vääntämään itseäni miten sattuu.

Sanon tämän ihmisenä joka osti ekan oman hevosensa 14-vuotiaana v. 1998, hevonen oli tuolloin 4v ja se on minulla edelleen 32-vuotiaana. Vuosien varrella on ollut monia muitakin hevosia, mutta kovin osaamattomaksi en itseäni kyllä nimittäisi enkä syytä itseäni siitä, jos joku satula on ihan karsean mallinen ja moni muukin osaava sanoo, etteivät sellaista satulaa halua käyttää.

Ei ne ammattikouluratsastajat tai -esteratsastajatkaan halua ratsastaa (ja varsinkaan kisata) missä tahansa satulassa istuen, kyllä he valitsevat itselleen sopivan satulan, jos hevosella pitää mennä enemmänkin kuin yhden kerran puoli tuntia. Aika lailla ammattilaisilla on heille teetetyt mittatilaussatulat. Muilla satuloilla menevät vain jos on pakko ja silloinkin vain hetkellisesti. Monet raahaavat sen mittatilaussatulansa mukanaan ja fylläävät sen jokaiselle hevoselle sopivaksi. Monet koulratsastajat käyttävät vielä satulaliimaakin että persaus tosiaan pysyy heilumatta penkissä. Hoitaja vielä lisää liimaa persuksiin juuri ennen starttia.

Lähettäjä: trr 
Päivämäärä:   15.9.26 10:20:45

Itsekin olen ratsastuskoululainen ja menen vaihtelevasti eri hevosilla ja poneilla. Ennen kun laitoin alushousut kuntoon, niin ne oli aina ne samat tietyt hepat joiden kanssa hiertymät tuli. Enää ei tule. Harva satula ratsastuskoulussa on loppuunsa itselle sopiva. Joissakin on hyvä istua, toiset taas vetää tuoli-istuntaan, toiset eteenpäin ja toisissa polvi ei taas yllä polvituelle. Varmasti minulla on paljon tekemistä vielä istuntani kanssa, mutta onhan se kiva ettei tässä harjoitellessakaan tarvitse hiertymiä kestää.

Toivottavasti aloittaja löytää itselleen sopivan ratkaisun!

Lähettäjä: ffl 
Päivämäärä:   15.9.26 12:58:53

En jaksa lukea koko ketjua että onko joku tätä jo ehdottanut. Mutta siis

Oletko kokeillut kaksia alushousuja päällekkäin? Ei saa olla todellakaan liian pienet ja kiristävät eikä missään nimessä ainakaan pöksyt joissa keskellä sauma joka uppoaa vakoon. Vaan napakat ja sopivat jotka on hyvät päällä ja siihen päälle toiset alkkarit. Tuolloin ne pöksyt hinkkaa toisiaan vasten ja hiertymiä voi tulla vähemmän.

Moni käyttää paljon kävellessään/lenkkeillessään/vaeltaessaan kaksia sukkia päällekkäin siksi, että ne sukat liikkuvat ja hinkkaavat toisiaan vasten eikä hankausta kohdistu niin paljoa ihoon.

Mutta materiaalin pitää siis pökissä (tai sukissa) olla sellainen, ettei pökät liimaannu toisiinsa kiinni vaan nimenomaan pääsevät liikkumaan vastakkain.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   15.9.26 14:58:18

"Yhä edelleen olen sitä mieltä että jotkut osaa istua oikein ja jotkut ei."

Eli aloittelijallakin pitää heti olla täydellinen istunta, muuten ei saa ratsastaa? Kaikilla on erilainen kroppa, toisilla myös fyysistä vaivaa, esim. nivelrikkoa, mikä vaikuttaa istuntaan. Toki varmasti jokainen pyrkii omaa istuntaansa ja ratsastustaan parantamaan, mutta ei se korjaannu sillä, jos joku ulkopuolinen sanoo, että "no sun nyt vaan pitää istua siellä oikein". Lisäksi satula vaikuttaa todella paljon ja niillä mainitsemillasi ammattiratsastajilla kyllä on takuuvarmasti omalle hanurille optimoidut kalliit satulat, eivätkä joudu missään ratsastuskoulujen Winteceissä ja Kieffereissä rytkymään.

Lähettäjä: Tiistai 
Päivämäärä:   16.9.26 09:10:59

Satulanpehmuste paras, niin ei aina tarvi miettiä mitkä alkkarit tuli jalkaan. Mulla auttaa ihan sellainen halpis teddypäällinen, ei tarvitse olla edes lampaankarvaa. Maksoi alle 20 e. Ulkomailta sai aiemmin hyviä topattuja pikkareita, mutta eivät toimita enää Suomeen :(

Päivämäärä:   16.9.26 11:26:56

Tunneilla käyny liki 30v ja äärimmäisen harvoin mitään hiertymiä on ollu.

Vaihdevuodet ja ihon ohentuminen voi tehdä tepposia kenelle hyvänsä. En sano että ap on vaihdevuosissa, mutta huomasin omassa kropassa ison eron sen jälkeen, kun menkat jäivät pois.

Lähettäjä: Uku 
Päivämäärä:   16.9.26 11:32:49

Aina on joku, jolla ei itsellä hierry (kenties vieläpä oman erinomaisuutensa vuoksi) ja pitää sitä aukottomana perusteena sille, ettei kenelläkään muullakaan voi hiertyä...

Lähettäjä: llggl 
Päivämäärä:   16.9.26 14:15:22

"Aina on joku, jolla ei itsellä hierry (kenties vieläpä oman erinomaisuutensa vuoksi) ja pitää sitä aukottomana perusteena sille, ettei kenelläkään muullakaan voi hiertyä..."

Tämä.
Aina on näitä joilla on muka niin upea istunta ettei sen vuoksi paikat hierry vaikka missä raastimessa istuisi ja jos jollakin muulla hiertyy niin ei se vain osaa istua satulassa.

Ja saattahan niillä ammattilaisillakin alapää hiertyä vaikka osaisivatkin istua. Paitsi tietenkin näiden erinomaisten mielestä, joille ei hiertymistä edes kerrota vaan hoidellaan niitä omassa rauhassa.

Tällaisilla erinomaisilla ihmisillä on varmasti alapään anatomia sellainen, ettei se hierry kovin helposti. Ehkä tällaisella on myös limakalvot sellaiset ettei ne hierry helposti.

Toisilla taas anatomia on sellainen että hiertyy helposti ja limakalvotkaan ei kestä mitään esim. hormoniehkäisyn vuoksi limakalvot kuivuu ja siksi hiertyy helposti. Minulla joskus allergialääke kuivatti limakalvot, posket tarttui hampaisiin kiinni ja näkö sumeni kun silmät oli niin kuivat ja kyllä tuolloin alapääkin kuivui ja hiertyi.

Joskus telkkarissa oli puhetta labiaplastiasta kun nuoret naiset alkoi mennä leikeltäväksi kosmeettisin perustein. Siinä haastateltiin jotain gynekologia joka sanoi ihan naama pokkana ettei näe sellaisessa operaatiossa mitään syytä, koska ei ole koskaan nähnyt kenelläkään sellaisia sisempiä häpyhuulia, joista olisi mitään haittaa. Ja kun toimittaja kysyi, että mitä jos sisemmät häpyhuulet on niin ulkonevat että ne hiertyy esim. urheillessa, niin tämä gyne edelleen väitti, ettei sellaisia ole olemassa.

Ei vaikuttanut kovinkaan pätevältä gyneltä eikä hän varmasti ole sitten paljoakaan nähnyt...

Jos joku sanoo että hänellä alapää hiertyy niin sitten hänellä alapää hiertyy. Monet kilpapyöräilijätkin, jotka ajavat päivässä pitkiä lenkkejä, kisoissa parisataa kilometriä, sanovat että melkoisia temppuja saa tehdä ja satulan valita tarkkaan, jos aikoo ajaa koko matkan ja kyetä kävelemään vielä seuraavana päivänäkin. Joitakin pyöräilysatuloita nimitetään ihan suoraan "pussy eater"eiksi.

Miesten käyttämät (polkupyörän) satulat ovat yleensä ihan erilaisia kuin naisten ja miesten alapää on ihan rilainen kuin naisilla, joten ehkä jonkun jolla ongelmia ei ole, ei kannata tulla sanomaan kenellekään jolla ongelmia on, että "et vaan osaa ja mä oon suoa parempi". Ehkä tämä tässäkin ketjussa omaa istuntaansa korostava on paksupilluinen, ns. pullapillu, johon uppoaa vaikka ikkunaverhotkin piiloon ulompien häpyhuulten väliin.

Huomaan ison eron ihan jo omalla maastopyörälläni ajaessa vrt. jopolla ajamiseen. Ajoasento on ihan eri ja satuloidenkin pitää olla erilaiset. Olen myös joutunut vaihtamaan maastopyörään erilaisen satulan kuin ostaessa, vaikka ostinkin sen käytettynä eräältä naiselta. Ja olen myös ajanut kaverini (miehen) läskipyörällä, maastopyörällä ja maantiepyörällä, eikä niiden satulat minulle kyllä passaa, vaikka sen miehen pallit eivät ole moksiskaan.

Sama hevosen satuloidenkin kanssa. Jotkut vain ovat sellaisia että ne hiertävät, toiset ei. Ja jotkut käyvät leikkauttamassa alapäätään hiertymien vuoksi, toisten ei tarvitse.

Jos jollain on paksu pullapillu niin sinnehän mahtuu vaikka minkälaiset lerpattimet suojaan. Mutta joillakin on lättäpillu (kuten minulla...) joka ei sitten suojaa edes pienempikokoisia sisempiä häpyhuulia.

Lähettäjä: Päivi 
Päivämäärä:   16.9.26 14:31:04

Minulla joskus kauan sitten hiertymiä "jos unohdin"istua istuinluillani...Huonot satulat eivät jättäneet jälkiä mutta tunne oli kuin istuisi kenkälaatikon päällä ja reisissä kipeät alueet...Pyöreitten suokkien selässä vinkuintialaisetkin olivat siedettäviä..

Lähettäjä: 322 
Päivämäärä:   16.9.26 15:25:37

Minä en edes "osaa" istua satulassa pimpilläni. On aina ollut ihan itsestäänselvää istua perseelläni ja persluilla. Siksi en olekaan koskaan ymmärtänyt tätä (vanhempien miesten) naureskelua sille että "tytöt tykkää ratsastaa hevosilla kun se hieroo pimppiä niin mukavasti ;)". Olen aina vastannut siihen ihmetellen, ettei pimppi kyllä perseluissa ole ja jos te luulette antavanne naiselle nautintoa jynssäämällä persluita niin ei ihmekään jos muija ei anna / saatte olla oman käden varassa.

KUNNES sitten hankin hevoselleni koulusatulan. Voi jeesus sentään kun pimpero itki yhtä satulaa kokeillessa. Se kippasi istunnan suoraan etukenoon (ei edes klitorikselle vaan häpyhuulille) ja pyysin kaveriakin kokeilemaan. Kaverilla sama juttu. Satulan sovittaja mutisi jotain että "joo, toi on vähän semmonen satula..."

Vaikka joku GP-tasolla 50 vuotta kisannut ammattilainen siinä pystyisikin täydellisen näköisesti istumaan, niin lyön vaikka tonnin vetoa, ettei hän sellaista satulaa ratsastamilleen ja kisattavilleen hevosille valitse, jos saa yhtään itse päättää...

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   16.9.26 15:51:26

Tuossakinhan on se satulan sovittaminen avainasemassa, siinä satulassa kun painopisteen pitäisi selässä ollessaan olla varsin keskellä - ei edessä eikä takana. Se ei saisi kipata ratsastajaa etukenoon tai takakenoon.

Omalleni kun uudempaa koulusatulaa etsiskelin, tarjolla olleista satuloista hyvin moni oli liian kapea ollakseen "leveä" ja jäi liian ylös edestä. Kippasi selässäolijan takakaarelle, ja jos koitti olla pystymmässä, piti kenottaa etukaarta vasten.

Kysäisenpä niiltä, keillä ei hierry: missä asennossa lantiosi on ratsastaessasi?

Lähettäjä: 322 
Päivämäärä:   16.9.26 16:25:02

Siinä satulassa oli todella omituisen mallinen istuin. Sellainen pitkä säkätila ja silti kuppimallinen se istuin. En tiedä yhtään kenelle se on tehty mutta todellakin kippasi kaverinikin etukenoon.

Sen toki ymmärrän että satulan painopisteen pitää olla keskellä ja satula pitää selkään laittaa niin että sen painopiste on oikein eikä satula ole esim. liian edessä eikä takana ja sen vuoksi satula miten sattuu.

Hemmetti kun en yhtään muista mikä sen satulan merkki/malli oli niin voisin yrittää googlettaa ja linkata tänne.

Mutta tosiaan olen aloittanut ratsastusharrastuksen v.1994 ja aika monissa satuloissa istunut, ja tuo yksi on ollut ainoa, jossa on alapää hiertynyt. Enkä todellakaan ole mikään maailman osaavin ja istunta on kaukana täydellisestä, joten sillä perusteella sanoisin että kyllä siinä satula vaikuttaa aika paljon...

Ja toki jos jollain hiertyy enemmän perspuolelta niin heillä useimmiten syynä on alkkareiden reunat jotka hiertää nahan. Moni valittaa varsinkin kesähelteellä kun tulee hiki tai sateella housut ja satula kastuu, että nahka pehmenee ja persaus hiertyy jos on väärät alkkarit jalassa ja niissä reunasaumat sopivissa kohdissa.

Minulla on anterior pelvic tilt eli lantio kippaantunut etukenoon. Kovasti sitä jumppaan, ihan fyssarin ohjeilla, mutta kun istumatyö ja muutenkin olen vähän lösöttäjä, niin ei auta... Ja silti satulassa istuessa ei alapää hierry vaikka olenkin aika lantio eteen kippaantuneena varmasti satulassakin.

Lähettäjä: Paula 
Päivämäärä:   16.9.26 23:35:04

Istut väärin. Mene istuntavalmentajalla käymään, lantio oikeaan suuntaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.9.26 23:48:46

Lähettäjä: ytyty
Päivämäärä: 13.9.26 15:06:22

Moni käyttää silikonipohjaista liukuvoidetta pimpsukkaan estämään hiertymiä.

Tärkein on toki se oikea istunta ja se että pikkarit ei ruttaannu ja hierrä :)
Älä mene stringeissä satulaan vaan laita pikkarit jotka ei hierrä.

^ Nimenomaan pitää olla stringit. Mummokalsarit menee vakoon ja hiertää kaiken verille.

Päivämäärä:   16.9.26 23:52:14

Stringit on siellä vaossa ihan koko ajan

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   17.9.26 00:10:39

Bambu alushousut on ohuet eikä hierrä. Stringit. Ei ei ei.

Päivämäärä:   17.9.26 02:04:28

Hyvin istuvat pikkarit ja karvat pois on oma combo jolla ei tule hiertymiä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.