Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tarvitsetko kisakaappia

Lähettäjä: KK 
Päivämäärä:   13.9.26 01:17:43

Tähän asti menty yhden päivän kisoja, ensi kaudelle voisi tulla jokunen yön yli reissu. Pihdin onko kisakaapille oikeasti tarvetta vai pärjääkö ilman.

Miten muut reissaa ja mitä hyötyä kaapista on? Millä varustuksella ja menettelyillä te ilman kaappia yöpyvät toimitte?

Entä kaapin koko, pärjääkö pienemmällä? Yksin ilman groomeja kuljen joten kpvin suurta en ehkä haluaisi. Suosituksia malleista/merkeistä

Re: Tarvitsetko kisakaappia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.9.26 01:38:12

En oo koskaan oikein ymmärtänyt ideaa. Eikö satulaa voi säilyttää traikussa/autossa, tai jos ei saa lukkoon niin ihan vetoauton takakontissa yön yli? Ja muut kamat kasseissa isomman kassin sisällä. Ajattelisin helpommaksi, tuntuu että kaapeissa paljon hukkatilaa ja pieneen ei oikein mahdu mitään vs se tula minkä kaappi itsessään kuitenkin vie.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.26 01:40:30

Silloin kun mulla oli traileri, jossa ei ollut varusteosaa, tykkäsin pitää kisakaappia mukana useamman päivän kisoissa. Siitä sai kuitenkin lisää säilytystilaa tyhjän hevosen puolelle. Olisi kaikki tavarat ehkä änkeämällä mahtunut autoonkin, mutta sieltä ei olisi järkevästi enää löytänyt mitään. Nyt kun trailerissa on varusteosa, koen että se ajaa saman asian enkä ole erikseen raahannut kaappia mukana.

Lähettäjä: Olli 
Päivämäärä:   13.9.26 09:12:11

Kuljen yksin kisoihin, ja olen kokenut paljon toimivammaksi ratkaisuksi ison Stanleyn vetolaatikon. Menee ison farmarin takaluukkuun, pikkuhevosauton etuosaan tai trailerin toiselle puolen, jos yksin menee trailerin kanssa. Helppo nostaa, vetää, työntää ja raahata yksin. Sen voi huoletta nostaa traikun viereen ja istua siinä itsekin, ei päästä sadetta sisään, ja sulla on aina selkäännousujakkara mukana. Tarvittaessa sen saa lukkoon, mutta en ole kokeillut, koska hukkaisin varmuudella avaimen.
Toisella kädellä voi kantaa vaikka heinäsäkkejä, kun vetää laatikkoa. Kahvaan saa satulan hetkeksi viritettyä, ja fiksulla pakkaamisella laatikkoon menee ihan järjetön määrä tavaraa. Toki sit tulee painoakin. Mutta pohjalle esim kuivatusloimi, ja pieneen muovilaatikoon ea-tavarat ja sitten päälle kisakamat. Suojat ja harjat mulla on pienessä pussissa, ettei leviä pohjalle.

Päällyslokeroon menee kaikki pieni ja tarpeellinen kisanumeroista kannuksiin, suklaapatukkaan autonavaimiin ym. Pienissä rasioissa pidän kaikkea pientä ja tarpeellista, mitä en ota pois kisojen välissä - tyyliin letityskuminauhoja, laastareita, varanumeron, teippiä, hanskat ym.
Mulla on jättilaatikon lisäksi myös se keskikokoinen laatikko, joka menee vielä helpommin myös henkilöautoon. Suosittelen lämpimästi.

Päivämäärä:   13.9.26 09:38:41

En käytä kisakaappia, kisaan kansallista ja yövyn paljon. Satula kulkee mukana majoituksiin.

Lähettäjä: mddd 
Päivämäärä:   13.9.26 10:00:17

Riippuu monesta asiasta. Olen reissannut hevosen kanssa max. muutaman yön reissuja ja hevonen majoittunut jabassa tai tallissa. Minulla on 2 hepan koppi väliseinällä.

Minulla ei ole kisakaappia ja usein reissaan hevosen kanssa yksin, mutta joskus on kaveri ja toinen hevonen mukana. Jos olen vain oman hevosen kanssa, voin toiselle puolelle väliseinää laittaa heinää ja kuivikepaalin. Jos koppi on täynnä hevosia, on autokin tungettu täyteen heinää ja roinaa eikä kuiviketta mahdu mukaan.

(Kun ostan hevoselle majapaikan, siihen yleensä kuuluu vain yksi paali kuiviketta ja sehän ei riitä mihinkään... Varsinkin jos on parikin yötä reissussa eli hevonen olisi betonilla. Jos ostaa majapaikasta kuiviketta, paali maksaa 3-kertaisesti verrattuna siihen että tuon sen mukanani itse.)

Joissain talleissa on ollut karsinan etuseinässä taitettava satulateline ja siihen saa yhden satulan. Jos kisaan molemmissa lajeissa, on toinen satula yleensä traikun lukitussa kaapissa ja tallissa vain se jota sinä päivänä tarvitsen. Tai sitten jonkun heinäkassin päällä tallissa...

Traikussa kamat on aika hyvin säältä suojassa.

Minulla on "köyhän ihmisen kisakaappi" eli omat kamat aika lailla jossain kestokassissa. Heinä on omaa heinää vetoketjullisissa kestokasseissa. Ei leviä sieltä samaan tapaan kuin avoimista ja saa juntattua tiukaksi kun laittaa sinne heinää, painaa välillä ulkopuolelta kunnolla lyttyyn ja jatkaa heinän junttaamista kassiin. Yleensä otan mukaan myös paketin prohayta kun se on pakattu tiiviiksi ja syötän osittain sitä. Otan heinää mukaan aina ennemmin vähän liikaa kuin liian vähän.

En kisaa niin paljoa että olisin hankkinut kisakaappia. Jos kisaisin paljon ja reissaisin enemmänkin, niin varmaan sitten hankkisin kaapin. Mutta kun kisaan helppoja luokkia koulussa ja esteillä ja yleensä vain päiväreissuja tai yhden yön, niin en ole hankkinut kaappia. Eri asia jos reissaisin enemmän ja pidempään tai kisaisin vaikka kenttää niin että pitäisi olla monenlaista kamaa mukana, niin sitten olisikin jo tarvetta kaapille...

Mutta nyt pärjään peruskamoilla, oikeastaan esteiden ja koulun välillä vain satula vaihtuu, suitset on samat. Toki mukana myös varasuitset, mutta muuten en kamalasti roinaa tarvitse ja kisakaapit on kuitenkin aika isoja, jos kunnollisen kaapin haluaa.

Lähettäjä: ejewwa 
Päivämäärä:   13.9.26 10:18:17

"Olisi kaikki tavarat ehkä änkeämällä mahtunut autoonkin, mutta sieltä ei olisi järkevästi enää löytänyt mitään."

Tähän auttaa se, että lajittelee tavarat jotenkin eikä vain tunge niitä irtonaisina mukaan. Ihan vaikka erivärisiin kestokasseihin tai nimikoituihin kestokasseihin, niin että ottaa sen kassin autosta jossa on tarpeelliset tavarat.

Nuo vetoketjulliset kestokassit on tosiaan kätevät. Moni valittaa etteivät haluaa heinää autoon kun sitten on koko auto heinässä mutta ainakaan minulla ei auto ole sotkussa kun heinät on nimemomaan vetoketjullisessa kassissa.

Toki jos olisi paljas suorakaitteen muotoinen paali paalinarulla kiinni, niin sen tunkisin kahvalliseen jätesäkkiin. Mutta kun meillä heinä pyöröpaalissa niin joutuu "irtoheinää" ottamaan mukaan.

Moni ei halua satulakaapillista koppia kun kaappi on tiellä, vie tilaa hevosen päältä tai on pienemmille hevosille vaikealla korkeudella, mutta minä tykkään siitä kun roinat saa koppiin eikä autoon. Hevonen vähän yli 160 cm korkea ja pärjää kaapin kanssa ihan hyvin, mutta kaverin 150 cm hevoselle kaapin yläreuna on tosiaan vähän tiellä. Yli 170 cm hevonen taas ei minun koppiini pituuden perusteella edes mukavasti mahtuisi eli pitäisi hankkia jo isompi koppi...

En ole tarvinnut kisakaappia kun saan tavarat kannettua kyllä käsissäkin hevosen luo ja säilytettyä autossa tai kopissa.

Päivämäärä:   13.9.26 10:34:03

Onhan se kisakappi tosi kätevä, mutta useamman yön yli reissut jo kymmenen vuotta mennyt ilman. Että ei mitenkään välttämätön

Lähettäjä: eiie 
Päivämäärä:   13.9.26 10:54:46

Onko Ollin kärry siis tällainen vai millainen?

https://tinyurl.com/2w5umf3c

tai

https://tinyurl.com/4yus7v33

Kuulostaa kiinnostavalta.

Lähettäjä: Olli 
Päivämäärä:   13.9.26 11:19:59

Ei tuo vaan tällainen vaaka:

https://www.k-rauta.fi/tuote/rullapakki-stanley-190l-1-93-278/3253561932786

Ja pienempi versio:

https://www.k-rauta.fi/tuote/varastopakki-stanley-1-92-978/3253561929786

Lähettäjä: eiie 
Päivämäärä:   13.9.26 12:07:52

Okei kiitos. Pitääpä tutustua, kuulosti nimittäin kätevältä eikä tuollainen tyhjänä kamalasti painaisikaan.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   13.9.26 12:10:19

Meillä kans vetolaatikko ja toimii kivasti. Vaikka satulat ja suitset ois traikussa tai autossa telineissä niin tommoseen menee kaikki muu tarpeellinen kuten loimet, väkkärit, varavarusteet yms.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.