|
Lähettäjä: -
Päivämäärä: 15.9.26 01:04:23
Puupelletin kelpaaminen maajussille on ihan tapauskohtaista, toki hyvä selvittää ennen kuivikkeen vaihtamista.
Paksu kerros pellettiä, niin lähtee talikolla nostamalla yhtenä paakkuna karsinasta. Eli hyvin imeytyy pissa eikä se leviä mihinkään, tarpeeksi kun on niin ei edes betoni kastu. Kastelen pelletit siten että teen säkkiin letkun mentävä reiän ja täytän vedellä, muovisäkki repeää saumoistaan pellettien turvotessa ja säkki on helppo nykäistä pois. Silloin on sopiva kosteus, että pelletti hajoaa, mutta säilyy hyvä imukyky, itse asiassa tuolla tyylillä kastelemalla (n 1:1 pellettiä ja vettä) hajonnut pelletti on vielä melko kuivaa ja kesällä joudun siistin hevosen karsina kyllä kostuttamaan lisäksi ettei pölise. Liian märäksi päässyt puupelletti ei tietenkään enää ime, eikä mikään muukaan kuivike, esim mulla yksi hevonen lotraa vesien kanssa niin kuppien alla märkää, mutta ne kohdat taas heittelen muualla karsinaan, missä kuivempaa, niin kyllä se puukuivikekin kuivuttuaan taas imee pissat.
Kysy ap Hankkijalta lavan+kuljetuksen hinta, voit verrata sitten niihin ulkomaisiin suursäkkeihin, hinta vs käytännöllisyys. Jos ei ole omaa kalustoa siirtää suursäkkejä, eikä halua säilyttää ulkona, niin vaihtoehdot on aika vähissä. Itse kokeillut useampia puupellettejä, ja Hankkijan on vaan paras. Lehtipuukuivike on mielestäni imukykyisin, sekä toi Hankkijan pelletti hajoaa pienimmällä vesimäärällä kun ei ole ihan niin kovaa kuin moni muu.
|