|
Lähettäjä: Jep
Päivämäärä: 15.9.26 10:56:35
Jpp: Todennäköisimmin luomuheinän ja kaviokuumeen yhteys tulee siitä, että luomuheinää ei lannoiteita vahvasti. Kun ei lannoiteta, nurmikasvit varastoi sokeria runkoonsa. Jos lannoitetaan riittävällä typpilanoittuksella, se kiihdyttää kasvin kasvua ja proteiinisynteesiä, jolloin se kasvi kuluttaa omat sokerivarastot siihen kasvuun ja rakentumiseen. Tästä syystä myös virheellisesti kuvitellaan, että kaviokuumeherkät voi työntää luonnonheinälaitumelle, että se olisi köyhempää. Se on varmasti köyhempää ravintoarvoiltaan, mutta ei sokeripitoisuudeltaan.
Muutoin kaviokuume ja torjunta-aineyhteys on mielenkiintoinen.
Sen tiedän että suomessa myytävissä kasvinsuojeluaineissa rehunurmille on tutkittu riittävät varoajat. Jos niitä varoaikoja ja ruiskutusolosuhdeohjeita noudattaa, ei pitäisi olla enää jäämiä. Mutta toki aikanaan on vedetty aika ronskilla kädellä kaikkia aineita, mitkä on nykyään kielletty, eli sinällään itse jään mielenkiinnolla seuraamaan uusia tutkimuksia aiheesta.
Toisaalta luomusertifioitua rehuahan voi ostaa jo nyt. Racingillä on olemassa yksi luomuhyväksytty väkirehutuote, en tiedä onko muilla. Kauraa saa luomuna ostettua, samoin muita viljeltäviä kasveja.
Heinän kohdalla kasvinsuojeluaineet on periaatteessa pois jätettävissä, näinhän sitä luomukarjallekin tuotetaan luomusertifioitua rehua. Rikkakasveja voi hillitä mekaanisilla toimenpiteillä (maan kasvukunnosta huolehtiminen, riittävän tiheä kylvö, puhdistusniitot). Hintaa voi tulla enemmän, mutta jos on lompsassa riittävästi millä pelata, niin eiköhän joku tuottaja suostu tekemään ellei jopa jo tee. Teollisista lannoitteista en lähtisi itse luopumaan, toki karjanlanta on ihan fine lisä/täydentävä nurmillekin, mutta esim. seleeniä ei tule nurmeen muualta kuin yhden firman lannoitesäkistä. Sitä kun ei suomen maaperässä valmiina ole. Eli joko sitä laitetaan peltoon kasvien otettavaksi tai sitten varmistetaan muulla ruokinnalla, että sitä eläin saa riittävästi.
Itse kyllä kannatan sitä, että kasvatetaan vastuullisesti ja huolehditaan siitä maaperän toiminnasta. Se auttaa ihan tavistuotannossakin nostamaan satotasoa. Tästä ehkä päästään jo poliittisempiin aiheisiin, eli mistä se raha niihin toimiin saadaan, kun se tuottaja ei saa siitä yhtään sen enempää myydessään sen tuotteen. On se sitten viljaa tai heinää. Eli sitten puhutaan kuitenkin loppukädessä tukisysteemistä, EU:sta, kaupan keskittyneisyydestä suomessa. Mutta uskoisin että saat sellaista heinää kun haluat, jos lyöt rahaa riittävästi tiskiin. Itse ainakin tekisin mitä asiakas haluaa, kunhan ne rahat tulisi etukäteen ja sitä olisi riittävästi :D Mikäs siinä.
|