Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yö ruokintaväli

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   11.9.26 11:08:22

Onko suurimmassa osassa talleja jo heinäautomaatit vai miten muilla täysihoitotalleissa yön ruokintaväli on hoidettu?
Meillä saavat iltaheinät 20.30 ja aamuheinät 7.00.
Lihomaan taipuvainen poni, joten kovin suurta heinäkasaa ei voi yöksi antaa.
Slow feeding verkolla toki voi hieman hidastaa, mutta ei sekään ihan optimaalinen ole syömisasennon ym. puolesta.
Mahahaavaa tässä hoidellaan, niin siksi vaihtoehtoja tässä mietin.

Re: Yö ruokintaväli

Lähettäjä: Uu 
Päivämäärä:   11.9.26 11:47:36

Jos olki ei ole pois suljettu niin itse sekoittaisin heinän sekaan olkea. Uskon että melko monella tallilla on samat ruokinta ajat eikä automaatteja ole tulossa. Meillä mm myös sama aika ja olen itse vain lisännyt heinämäärää illalla ja ottanut hieman päivän määristä pois.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   11.9.26 11:56:26

olkea sekaan tai sitten etsit sille ravintoarvoiltaan olkea vastaavaa köyhää heinää, jolla voi korvata yöheinät ja antaa ylimääräistä. heinätyynyja kannattaa harkita. niissä hyvä syömisasento eikä haittaa vaikka jäisikin kengästä kiinnii. siinähän se tyyny tulee sitten jalassa mukana jos on tullakseen

tämä ei sun tilannetta auta, mutta meilä hevoset saa 2x vuorokaudessa heinät 8kg per kerta. riittää sen 12h kerrallaan.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   11.9.26 13:00:47

Onhan se n. 9 tunnin aika ilman heiniä todella pitkä. Siis jos mietitään helposti lihova poni = pienet iltaheinät, jotka varmaan hotkaisee alle tuntiin? Jos heinä aikoja ei voi muuttaa nii varmaan ainut se slow feeding verkko. Jos nyt kerran päivässä syö huonosta asennosta ei se maailmaa kaada, jos sitte vastapainona muut heinät saa maasta. Ja jos mahavaivaa nii ei se pieni lisäheinäkään pahasta ole. Nipistää sitte mielummin väkkäreitä pois.

Lähettäjä: Valinta 
Päivämäärä:   11.9.26 13:02:30

Ei ole kaikissa talleissa automaatteja. Suurimmassa osassa annetaan tarpeeksi isot heinäannokset, että riittää aamuun.

Jos tämä ei ollekin hevoselle/ponille sovi, niin sitten omistaja hankkii itse automaatin (meillä kahdella on) tai vie hevosensa talliin, jossa on rajatumpi heinä ja automaatit käytössä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.9.26 13:26:02

Meillä saa heinät ehkä n klo 21 aikaan ja aamuheinät 6.30-7.30. Laumassa monta lihavaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.9.26 13:42:12

Meillä osa heinästä verkossa. Myös olkea käytössä pullukoilla.

Heinäautomaatteja ei ole tulossa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   11.9.26 13:47:38

Ei oo automaatteja. Yöheinät n. klo 20 ja aamulla klo 7. Saavat vain 2-2,5 kg. Ahmijat vetää hetkessä tuon määrän. :(

Lähettäjä: vinkki 
Päivämäärä:   11.9.26 13:59:59

ajastimella kattoon roikkumaan heinätyyny joka tipahtaan jossin vaiheessa yöllä? Heinätyynyyn myös olkea sekaan.

Päivämäärä:   11.9.26 14:02:28

Hotkivilla/pienempää määrää saavilla verkot. Muille reilusti heinää, syövät sitä pitkälle yöhön ja osalla on sitä vielä aamullakin vähän

Päivämäärä:   11.9.26 14:50:09

Meillä automaatit, pisin väli 4h. Muutettu pari kk sitten ja huomattava ero hevosessa Nythän taisi juuri tulla myyntiin niitä ajastimellisia säkkejä, mitkä voi vain ripustaa karsinaan? Hintaa toki n. 350€, mutta toisaalta pieni hinta hyötyyn nähden etenkin jos hevosella jo valmiiksi mahavaivaa

Lähettäjä: Carolinat 
Päivämäärä:   11.9.26 15:06:10

Meillä on tallissa feed x ajastimet.
Yksi ajastin tiputtaa aina kahteen karsinaan heinäverkot samaan aikaan. Eli yksi 170€ ajastin hoitaa kaksi karsinaa. Äärettömän helppo ja edullinen ratkaisu.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   11.9.26 15:09:07

^
Tuota ajastimella toimivaa säkkiä katselinkin. Täytyy sitä ehkä kokeilla, miten toimii. Ja ehkäpä myös heinätyyny osittain oljella täytettynä olisi myös vaihtoehto mitä kokeilla.
Lähistöllä ei tietääkseni talleja, joissa olisi automaatit tai jos on niin tarhaus sitten taas vaan puolipäivää.

Lähettäjä: Mokkula 
Päivämäärä:   11.9.26 15:14:10

Silloin kun meillä oli hepat täysihoito tallilla joka oli muuten hyvä mutta yö pitkä. Klo 19 maissa yöheinät ja klo 7 aamuheinät. Vein töiden jälkeen n.22 yöheinät koko tallille ja tallinpitäjä antoi klo 19 vaan pienet heinät. Ei tietenkään olisi toiminut että annan vain omille yöheinät ja koko tallille tämä oli hyvä asia kunnes yksi täti alkoi kiukutella että hänen hevosensa ei saa nukuttua rem unta kun käyn myöhään :D

Päivämäärä:   11.9.26 15:22:28

Ei ole automaatteja. Ymmärrän tämän hyvin, sillä isossa tallissa automaattien hankinta on sellainen investointi, että tallivuokraa olisi pakko nostaa. Yöheinät jaetaan klo 21-22, aamuheinät klo 6-7. Heinää saa runsaasti, joten syötävä ei lopu heti. Osalla hevosista on lisäksi heinäverkko tai -pussi karsinassa, muutamalla heinätyyny. Nämä omistaja täyttää tietenkin itse.

Jos mulla olisi helposti lihova poni, niin hankkisin mahdollisimman köyhää kuivaa heinää (vähän sokeria, vähän energiaa) ja laittaisin osan yöheinistä esim. Hööksin myymään heinäsäkkiin, jossa pienet reiät. Joukkoon sitten olkea, jos poni sitä kestää.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   11.9.26 19:22:07

Meidän ex-tallinpitäjä kielsi heinäverkot, yöheinää sai olla max. 3kg, iltaheinät tuli klo 19 ja aamuheinät klo 8 :) vaihdettiin tallia.

Päivämäärä:   11.9.26 21:15:06

Meidän pullukat eivät kusseetkaan olkiin päin.

Lähettäjä: hwh 
Päivämäärä:   12.9.26 00:37:30

Minulla kotona oma talli, on automaatit jotka antaa heinät yöllä klo 00 ja aamulla klo 05 niin ei tarvitse itse aina niin minuutin päälle olla tallissa ja hevosilla riittää syötävää. Kyllähän hevoset nukkuvatkin.

Lähettäjä: Ox 
Päivämäärä:   12.9.26 01:03:17

20-7. Ihan liian pitkä väli, varsinkin kun hevoseni on melkoinen ahmatti ja syö heinänsä reilusti alta tunnin.

Ratkaisuna meillä on napostelupussi olkea. Olki heinäverkkoon ja heinäverkko vielä sellaiseen kankaiseen pussiin missä on aukot. Napostelee sieltä sitten pitkin yötä, aamuisin on pari kortta jäljellä. Täytän itse ja ostan oljet itse. N. 1,5kg menee per yö.

Osalla porukasta on itse hankitut automaatit ja olen sitäkin miettinyt, mutta ainakin nyt on menty tällä.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   12.9.26 08:38:43

Meillä ruokitaan yhä "vain" kolmesti päivässä. Ruokaa saa kerralla sen määrän että sitä on jäljellä vielä ennen seuraavaa annosta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.9.26 08:49:31

Täällä pullukka saa yöheinien lisäksi olkea. Siivu riittää pariksi yöksi eli vaikuttaa hyvältä ratkaisulta. Hevonen ei selvästikään syö olkea älyttömiä määriä. Sitä on kuitenkin tarjolla, jos pikkutunneilla alkaa hiukomaan.

Sen verran reilut iltaheinät saavat, että aamutallin aikaan on rauha tallissa vaikka ruokintaväli on pitkä.

Päivämäärä:   12.9.26 09:18:51

21-22 ja 5

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.