Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkälainen satula nuorelle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.9.26 10:37:18

Minulla on 4-vuotias hevonen, ja mietin minkälainen satula olisi järkevintä hankkia. Tarkoitus olisi mennä sekä koulua ja esteitä, joten ehkä alkuun jokin edullisempi käytetty yleissatula, jos pian joutuu kuitenkin jo hankkimaan uutta? Miten hyvin muokattavia on saatavilla?

Re: Minkälainen satula nuorelle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.9.26 10:44:26

Minä myös samaa pohtinut että mikä satula ensi vuonna 3 v kääntyvällä. Koulu lajina mutta olisko eka satula parempi kun olisi yleismalli.

Lähettäjä: ., 
Päivämäärä:   11.9.26 11:00:31

Nuorelle hankkisin joko este- tai yleissatulan. Ainakin omien kohdalla ollut paras kun antaa enemmän anteeksi kuin koulusatula. Toki huonosti istuva tai väärin sovitettu satula on aina lähtökohtaisesti huono, eli kannattaa tarkastella satulan sopivuutta etenkin nuoren kanssa lähtökohtaisesti vähän tiuhempaa kuin aikuisen hevosen, jolla jo lihas- ja lihavuuskunto stabiilimpi. Ratkaisevinta siis satulan sopivuus, miten se sopii ratsastajalle, sekä kuinka vapaasti hevonen pystyy liikkumaan satula selässä.

Nuori hevonen ei kanna ratsastajaa samalla tavalla kuin pitempään ratsastettu hevonen, joten sen täytyy saada opetella nostamaan selkää, löytämään tasapaino ja käyttämään lihaksia ilman, että ratsastaja pyrkii jatkuvasti "syvään" istuntaan. Nuorelle hevoselle kannattaa valita mahdollisimman yksinkertainen, hyvin säädettävissä oleva satula eikä hankkia liian aikaisin spesifiä, tiukasti ratsastajan ja hevosen tiettyyn asentoon muotoiltua satulaa. Tärkeä hoksautus myös kun satuloita kokeilee: satula voi näyttää paikallaan sovitettuna sopivalta, mutta se kannattaa aina tarkistaa liikkeessä.

Omasta mielestä estesatulat olleet poikkeuksetta myös kevyempiä kuin koulusatulat. Este- tai yleissatula myös helpottaa ratsastamista kevyemmässä istunnassa, kun jalustimia voidaan pitää hieman lyhyempinä ja helpompi nousta selästä ravissa + laukassa. Ylipäätään liikkumavara satulassa on etu, sillä monessa koulusatulassa on melko syvä istuin ja isot polvi-/reisituet. Vasta kun hevosen tasapaino, voima ja selän muoto on vakiintuneet, koulusatulan syvemmästä ja usein myös ns. tarkemmasta istunnasta tulee enemmän hyötyä.

Lähettäjä: Tirri 
Päivämäärä:   11.9.26 12:49:41

Minäkin hankkisin ensin estesatulan. Vaikka olisi kouluhevonen kyseessä. Yllä jo perusteltiin hyvin, kevyessä istunnassa on paljon stabiilimpi olla tukevassa estesatulassa, ja jalustimet saa tarpeeksi lyhyeksi

Toivottavasti nuorella myös maastoillaan paljon, jolloin estesatula taas toimii paljon paremmin. Joskus tuntuu, että kouluratsastajat unohtavat, kuin paljon nuoren hevosen eteenpäin pyrkimys, tasapaino ja kantokyky (joskus myös ratsastettavuus) kehittyy maastossa ihan luonnostaan. Kentällä kuitenkin se työskentelyaika on niin lyhyt ja nuoren keskittyminen herpaantuu nopeasti. Tätähän ei aloittaja kysynyt, eikä otsikkoon vastaa, mutta tulipahan mieleen.

Siinä vaiheessa kun tarvitaan koulusatulaa, niin hevosen selkä on toivottavasti kehittynyt ja lihaksisto kasvanut oikein, jolloin voi jo vähän saada osviittaa, millaista satulaa hakee. Silloinkin ensin vuokraisin muutaman kuukauden, tai laittaisin peruskoulusatulan eri karvoja vaihtaen, jotta näkee miten selkä muuttuu.

Lähettäjä: Exf 
Päivämäärä:   11.9.26 13:19:15

Sellainen, jota saat helposti muokattua. WoW on paras muokattavuudeltaan, itse asiassa voit helposti vaihtaa siivet itse, joten yksi penkki toimii sekä este- että koulusatulana. Ja toki se, että voit itse vaihtaa kaaren ja lisätä/vähentää toppausta (ilmaa) tarpeen mukaan, helpottaa.

Joillakin muilla merkeillä on myös mahdollista vaihtaa kaari, mutta toppausta varten joudut lähettämään satulan muualle.

Lähettäjä: Heposia 
Päivämäärä:   11.9.26 13:19:52

Selkä muuttuu. vuokrasatula voi olla myös hyvä vaihtoehto. Satuloiden myynti ei ole helppoa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.9.26 13:57:22

Joo, estesatula voisi olla hyvä. Tosiaan alkuun aika paljon maastoilua ja monipuolista menoa, joten koulusatula ei ole kovinkaan tarpeellinen heti. Helppoja koululuokkiakin voinee aivan hyvin kisata estesatulallakin.

Vuokrasatulat tuntuvat olevan aika kalliita, ja tarkoitus olisi hankkia lisääkin nuoria hevosia tulevaisuudessa, joten ei haittaisi jos muutama eri satula olisi itsellä niin niistä sitten voisi joku aina sopia.

Tuo WoW kuulostaa kiinnostavalta, mutta ilmeisesti aika kalliita.

Lähettäjä: Wxf 
Päivämäärä:   11.9.26 15:03:28

WoW on kyllä uutena kallis. Toisaalta se todennäköisesti menee hevoselle sen koko iän, muutamia osia vaihtamalla. Minulla on pari WoW:ta, vanhempi on 20v vanha. Sillä olen aloittanut noin 10 nuorta hevosta ja käyttänyt sitä niillä niin kauan, kuin hevoset ovat minulla olleet. Alussa satulaa on tarvinnut muokata välillä joka toinen viikko.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.