|
Lähettäjä: Noup
Päivämäärä: 9.9.26 13:51:58
Ei opeteta. Omat kokemukset vuosilta 2005-2026 kolmelta eri rats.koululta, joista 2 SRL:n hyväksymiä ja 1 ns. ”villi talli”.
Olen aloittanut ratsastuksen 90-luvun alussa. Silloin oli tarkat turvallisuussäännöt, mm: pitkät hiukset kiinni, kengissä piti olla korko, ei kaulahuiveja, huppuja tai muuta vastaavaa josta voi jäädä kiinni, ratsastaessa ja hevosta taluttaessa aina hanskat kädessä, ei ”liian pitkiä” vaatteita ratsastaessa (kaverilla joskus oli takapuolen alle ylettyvä t-paita, hänen piti laittaa paita housuihin ratsastuksen ajaksi), hevosen selässä ei saanut syödä purkkaa tai mitään muutakaan. Jos hiukset oli auki, kengistä puuttui korko, ei ollut hanskoja tms, oli tallilla jotain lainaponnareita, -kenkiä ja -hanskoja. Jos ei omaa varustustaan saanut korjattua, selkään ei päässyt. Tunti oli kuitenkin jo maksettu (tunnit maksettiin/10-kortti leimattiin toimistossa etukäteen ja samalla sai kuulla, kenellä menee tunnilla).
Perhe muutti toiselle paikkakunnalle ja ratsastukseen tuli taukoa 1998-2005. Sitten menin uudelle tallille ja sen jälkeen olen käynyt vielä kahdella muulla tallilla.
Mitä olen huomannut:
- ratsastaa saa ilman hanskoja
- sileäpohjaiset convercet ovat ok ratsastuskengät
- minihame tai tunika + tavalliset legginssit ovat ok ratsastusasu
- pitkät hiukset saavat olla auki, huput ovat ok, samoin kaulahuivit takin päällä
- tunnilla saa jauhaa purkkaa (aikuisilla nuuskamälli tai nikotiinipussi huulen alla on ok)
- olkalaukku ratsastaessa on ok
Edellisellä tallilla (noin vuonna 2018) ”paras” näkemäni ratsastaja oli junnujen jatko/HeC tunnilla, olin eri päivänä rästimässä, joten en tiedä, oliko kyseessä ratsastajan normaali ratsastusasu vai joku erikoistilaisuus. Ratsastaja oli n. 10-11v. Kenkinä convercet, pinkit (tavalliset) legginssit, kelta-pinkki minihame, t-paita suht normaali, glitter olkalaukku, pitkät, paksut kiharat hiukset auki ilman ponnaria. Ei hanskoja. Näytti enemmän siltä, että on menossa koulun diskoon kuin ratsastustunnille.
En tiedä eikö nykyään enää uskalleta sanoa mitään, ettei asiakas pahoita mieltään tai pelätään, ettei perheellä ole varaa hankkia paremmin ratsastukseen sopivia varusteita.
Kuvitteellinen tilanne: ratsastuskouluoppilaalla on talvella tunnilla takin päällä pitkä, villainen kaulahuivi. Ratsastaja putoaa, hevonen astuu kaulahuivin päälle ja huivi takertuu kiinni hokkeihin. Ennen kuin huivi hajoaa, hevonen on saanut vedettyä huivin todella tiukalle ratsastajan kaulan ympärille ja ennen kuin huivi saadaan löysemmäksi, on ratsastajalle jo aiheutunut vakavia, ehkä jopa pysyviä vammoja. Katsottaisiinko tilanne vain huonoksi tuuriksi ja ”putoamiset kuuluvat lajiin” vai olisiko ratsastuskoulu ja/tai opettaja osasyyllinen, kun on sallinut ratsastaa kaulahuivi takin päällä? Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon palveluntarjoajalla on vastuuta turvallisuussääntöjen noudattamisesta vai riittääkö, että ratsastajilta vaaditaan vain kypärän käyttöä.
|