Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Opetetaanko ratsastuskoulussa turvallisuutta?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.9.26 11:55:51

Kiinnostaisi tietää, miten nykyään ratsastuskouluissa opetetaan turvallisuuspuolta. Itse olen aikanani lapsena saanut hyvän opetuksen siihen miten hevosta käsitellään, millaiset varusteet jne...

Puolisoni lapsi 10v harrastaa ratsastusta kolmatta vuotta ja käy pienellä ponitallilla. Olen satunnaisesti ollut mukana ja joka kerta hirvittää. Asioihin, jotka itselleni on olleet itsestään selviä lapsesta asti, ei tuolla kiinnitetä mitään huomiota. Lapset hoitaa poneja ja tiputtaa varusteet ja riimut miten sattuu lattialle. Talutetaan ohjien päät maassa roikuen ja selkään noustaan miten sattuu. Varusteet on aina vinksallaan yhdellä jos toisellakin ja opettaja korjaa jos korjaa. Missään kaarrossa ei olle, vaan ponit on vaan sikin sokin pihalla kun lapset nousee selkään ja sitten välillä peruuttelevat toisiaan päin. Pitkät hiukset on auki, takit liehuu, kaulassa kaulaliinoja, hanskat puuttuu, isoja korviksia korvissa...
Ihmettelen joka kerta, ettei tallilla satu enempää vahinkoja. Onneksi ponit on superkilttejä.

Toivon että kyse on vain yksittäisestä tallista, mutta olen huolissani lukenut että hevosmiestaidot muillakin talleilla on vähentyneet.

Jos käytte ratsastuskoulussa itse/ lapsenne käy, kiinnitetäänkö siellä huomiota tällaisiin asioihin?

Re: Opetetaanko ratsastuskoulussa turvallisuutta?

Lähettäjä: Niii 
Päivämäärä:   9.9.26 12:04:32

Aika kultaa muistot. Itsekin ihmettelen nykynuorison ja lasten menoja, mutta kyllä tädit osaa myös. Luulen että vanhalla -90 luvulla oli kuitenkin samanlaista menoa. Ainoastaan open kuri piti kaarrot järjestyksessä. Mutta voin sanoa että kyllä on eräskin ratsastuskoulu jossa turvallisuusasia on viety äärimmilleen ja huutoa tulee jos vaikka taluttaa ”väärin”. Ei sekään ole ok, koska ”sääntöjä” ei ole missään etukäteen luettavissa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.9.26 12:12:02

Kyllä ja ei.

Käyn tallilla, jossa alkeiskurssilaisten opastus on kokeneempien ja "kokeneempien" vastuulla. Jokainen heistä opettaa, miten nyt ikinä itse sattuukin osaamaan. Opettaja huomatessaan ja ehtiessään korjailee tunnilla asioita, mutta tallikäytökseen ei puutu kukaan. Tuntuu, että aika ja kiinnostus riittää vain kaikista isoimpiin asioihin. Jos hevoset eivät tunnilla potki toisiaan tai ihmisiä, se ilmeisesti riittää.

En toisi omaa lastani tai muuta aloittelijaa tälle tallille. Sitten kun vaikeampienkin hevosten käsittely sujuu ja ratsastustaito on vähintään heC tienoilla niin talli on sopiva harrastuspaikka.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.26 12:21:34

Ongelma on just se, että ponit ja hevoset on niin kilttejä. Ihminen oppii parhaiten läheltä piti -tilanteista.

Kun tallinpitäjäkin tietää kiltteyden, ei hänkään jaksa marmattaa maksaville asiakkaille.

Lähettäjä: Noup 
Päivämäärä:   9.9.26 13:51:58

Ei opeteta. Omat kokemukset vuosilta 2005-2026 kolmelta eri rats.koululta, joista 2 SRL:n hyväksymiä ja 1 ns. ”villi talli”.

Olen aloittanut ratsastuksen 90-luvun alussa. Silloin oli tarkat turvallisuussäännöt, mm: pitkät hiukset kiinni, kengissä piti olla korko, ei kaulahuiveja, huppuja tai muuta vastaavaa josta voi jäädä kiinni, ratsastaessa ja hevosta taluttaessa aina hanskat kädessä, ei ”liian pitkiä” vaatteita ratsastaessa (kaverilla joskus oli takapuolen alle ylettyvä t-paita, hänen piti laittaa paita housuihin ratsastuksen ajaksi), hevosen selässä ei saanut syödä purkkaa tai mitään muutakaan. Jos hiukset oli auki, kengistä puuttui korko, ei ollut hanskoja tms, oli tallilla jotain lainaponnareita, -kenkiä ja -hanskoja. Jos ei omaa varustustaan saanut korjattua, selkään ei päässyt. Tunti oli kuitenkin jo maksettu (tunnit maksettiin/10-kortti leimattiin toimistossa etukäteen ja samalla sai kuulla, kenellä menee tunnilla).

Perhe muutti toiselle paikkakunnalle ja ratsastukseen tuli taukoa 1998-2005. Sitten menin uudelle tallille ja sen jälkeen olen käynyt vielä kahdella muulla tallilla.

Mitä olen huomannut:
- ratsastaa saa ilman hanskoja
- sileäpohjaiset convercet ovat ok ratsastuskengät
- minihame tai tunika + tavalliset legginssit ovat ok ratsastusasu
- pitkät hiukset saavat olla auki, huput ovat ok, samoin kaulahuivit takin päällä
- tunnilla saa jauhaa purkkaa (aikuisilla nuuskamälli tai nikotiinipussi huulen alla on ok)
- olkalaukku ratsastaessa on ok

Edellisellä tallilla (noin vuonna 2018) ”paras” näkemäni ratsastaja oli junnujen jatko/HeC tunnilla, olin eri päivänä rästimässä, joten en tiedä, oliko kyseessä ratsastajan normaali ratsastusasu vai joku erikoistilaisuus. Ratsastaja oli n. 10-11v. Kenkinä convercet, pinkit (tavalliset) legginssit, kelta-pinkki minihame, t-paita suht normaali, glitter olkalaukku, pitkät, paksut kiharat hiukset auki ilman ponnaria. Ei hanskoja. Näytti enemmän siltä, että on menossa koulun diskoon kuin ratsastustunnille.

En tiedä eikö nykyään enää uskalleta sanoa mitään, ettei asiakas pahoita mieltään tai pelätään, ettei perheellä ole varaa hankkia paremmin ratsastukseen sopivia varusteita.

Kuvitteellinen tilanne: ratsastuskouluoppilaalla on talvella tunnilla takin päällä pitkä, villainen kaulahuivi. Ratsastaja putoaa, hevonen astuu kaulahuivin päälle ja huivi takertuu kiinni hokkeihin. Ennen kuin huivi hajoaa, hevonen on saanut vedettyä huivin todella tiukalle ratsastajan kaulan ympärille ja ennen kuin huivi saadaan löysemmäksi, on ratsastajalle jo aiheutunut vakavia, ehkä jopa pysyviä vammoja. Katsottaisiinko tilanne vain huonoksi tuuriksi ja ”putoamiset kuuluvat lajiin” vai olisiko ratsastuskoulu ja/tai opettaja osasyyllinen, kun on sallinut ratsastaa kaulahuivi takin päällä? Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon palveluntarjoajalla on vastuuta turvallisuussääntöjen noudattamisesta vai riittääkö, että ratsastajilta vaaditaan vain kypärän käyttöä.

Lähettäjä: Lippa 
Päivämäärä:   9.9.26 14:15:55

Riippuu paikasta. Olen itse myös nähnyt tallin, jossa viisveisataan mutta toisilla on edelleen samanlaiset säännöt kuin itselle opetettu 90-luvulta alkaen. Mutta aika kujalla moni lapsi ja jopa aikuinenkin tuntuu perusasioiden kanssa olevan.. oikein ilahduin, kun vakkaritallillani ope avasi suunsa ja sanoi yhdelle, että takki pidetään kiinni tai otetaan pois päältä. Jes!

Päivämäärä:   9.9.26 15:19:48

Nykyään ei saa sanoa tai tulee paha mieli.

Ulkonäköä koskevat säännöt, kuten hiukset kiinni, hanskat kädessä, takki kiinni on erityisen hankalia, koska vaikka perustelisi turvallisuudella niin ratsastaja ja perheensä voi loukkaantua.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   9.9.26 16:36:28

Aina on noustu selkään kaarrossa ja ollu riittävät välit. Hiukset kiinni eikä lepattavia takkeja tai huiveja. Ratsastuksen sopivat kengät tietenki.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   9.9.26 23:48:31

Hyviä nostoja.

Toisin esille myös sen näkökulman, että alkeiskurssilla tulisi opettaa turvallisuussäännöt ja oikeanlaiset varusteet – osa lapsista ei niskoittele vaan eivät välttämättä tiedä, miten toimia.

Erään tutun lapsi oppi kantapään kautta vasta tallia vaihtaessaan tavanomaiset turvallisuussäännöt hevosta taluttaessa (esim. ettei kuljeta edellä) ja varustaessa sekä hiusten sitomisessa, joita ei ekan tallin alkeiskurssilla kerrottu. Uusi talli ei edes SRL:n hyväksymä, mutta asiat käyty paljon perusteellisemmin läpi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.9.26 23:51:29

Kyllä minun kokemuksen mukaan ainakin yritetään. Hanskat esim nyt ei ole niin justiinsa (onhan paljon ammattilaisiakin, jotka mm hyppää kilpaa avokäsin).

Vaikka turvaväleistä, hiuksien kiinni pitämisestä jne marmattaisi kuinka niin kummasti aina on niitä jotka ei muista/kuuntele

Päivämäärä:   9.9.26 23:56:52

Mä olen ratsastanut 90-luvulta asti hupullisissa vaatteissa eikä kukaan ole koskaan sanonut mitään. Tässä välissä useampikin talli nähty.

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   10.9.26 00:07:56

Kyllä opetetaan. Ei kyllä olla kylän suosituin koulu, mutta turvallisuudesta ei tingitä.

Päivämäärä:   10.9.26 11:35:11

Hopoti-aikakausi mielestäni lisää turvattomuutta, kun tunneille saapuu ”ulkopuolisia” kokeilijoita juuri sillä kellonlyömällä kun tunnin pitäisi alkaa. Välillä taitavien ratsastajien tunneille tulevat lapset on ihan pommeja. Näin open näkökulmasta. Haasteena on, että näinä haastavina talousaikoina ihmiset eivät voi sitoutua koko kaudeksi, niin on pakko pitää ryhmät avoinna myös muille että tuloa tulee koululle tarpeeksi.

Mutta kuvittelepa jos vaikka jalkapallojoukkueen treeneissä olisi joka viikko vieras lapsi kokeilemassa, että miten pärjää.

Lähettäjä: ååå 
Päivämäärä:   10.9.26 13:28:07

Hyvissä ratsastuskouluissa opetetaan ja asioita myös valvotaan.
Huonoissa - kuten aloittajan kertomassa - ei opeteta.

Kannattaa olla tarkka kun valitsee koulua lapselle.

Ratsastuksessa perinteinen kuri ja säännöt on kaiken a ja o!

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   10.9.26 14:04:16

Joka hemmetin päivä, neuvotaan, ohjeistetaan ja vahdataan että asiakkailla on turvallista harrastaa. Ja mikä tärkeintä, kukaan ei riko mun hevosia tietämättömällä toilailluilla.
Jos turvallisuudessa on räikeitä puutteita, niin ilmoitus Tukesiin saman tien.

Lähettäjä: kyllä 
Päivämäärä:   10.9.26 16:06:35

Käyn itse ratsastuskoulun päivän viimeisellä tunnilla, jossa vain kokeneita aikuisia ja tunnelma yleisesti muuna kun itse tunnin opetuksen aikana melko leppoisa, esim. moni taluttaa ja alku- ja loppukäynnit, joten selkään mennään ja tullaan eri aikoihin eri paikoissa.

Sitten olin kerran rästimässä samalla tallilla helpolla junnu/sennutunnilla, jossa olikin tosi tiukka kuri ja sain huutoa, kun sooloilin omiani esim. selkäännousussa. Eli ainakin tällä ratsastuskoululla on kyllä hyvä kuri ja turvallisuusasioita opetaan lapsille ja vasta-alkajille, joka siis oikein hyvä asia, vaikka sen hieman kiusallisesti sainkin kokea.

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   10.9.26 16:29:25

Riippuu tallista, joissain on edelleen hyvin kurinalaista ja jossain hyvin huoletonta. Kun aikoinaan oppi siihen kurinalaisuuteen ja tiukkoihin sääntöihin niin aika välinpitämättömällä tallilla oli tuskaista.

Vähän aikaa kävin tallilla, jossa sai tosiaan ratsastaa pitkät kaulahuivit kaulassa, hiukset auki ja tennareissa. Harjoituskisoissa kukaan ei vahtinut lapsia kun varustivat hevosia tai verryttelivät, joten poneja oli karsinnoissa irrallaan satula ja suitset päällä, tavaroita lojui keskellä käytävää, kuolaimet oli välillä kiinni suitsissa väärin päin jne. Auttelin toki sen mitä voin, koitin ohjeistaa lapsia ja vanhempia, mutta välillä selvisi että tallityöntekijä olikin ohjeistanut jotain päin mäntyä... Äänestin sitten jaloillani.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.