|
Lähettäjä: kkkffd
Päivämäärä: 8.9.26 19:09:23
Et sinä pimeänä sitä paikkaa kuitenkaan saa ellei kyseessä ole joku pieni kotitalli jossa tallinpitäjän omien lisäksi vain 1-2 ulkopuolista. Eli verottajaa kiinnostaa ja vastuu- ja vakuutusasioidenkin vuoksi ei tallinpitäjän kannata antaa pitää ketään ihan vain työtä vastaan. Toki alennusta voit saada, mutta tämäkin huomioidaan palkkakuitissa ja työlle lasketaan arvo verotusta varten.
Minulla on kotitalli jolla vain yksi ulkopuolinen, se on tallityöntekijän hevonen. Tarvitsen työntekijn että minulla on aikaa harrastaa eikä vain tehdä tallihommia aamusta iltaan. Tallityöntekijä myös asuu tallin päätyyn rakennetussa kaksiossa, joten asiat on sovittu niin että hänellä on tuntipalkka jonkin verran, joka maksetaan työtuntien mukaan, sitten hänellä on tallipaikka hevoselleen ja se asunto. Mikään ei ole pimeänä ja työtuntien määrä vaihtelee vähän kaiken mukaan. Mutta onpa ihanaa kun saa harrastaa hyvissä puitteissa ja siis aikaa harrastaa, kun tallityöntekijä tekee osan hommista. Toki työvälineet on hyvät niin hommia tekee mielellään.
Tallityöntekijällä on siis työmatka käytännössä rakennuksen kulman ympäri, joten on tyytyväinen tilanteeseen kun saa pitää hevosta "kotona" hyvissä puitteissa. Lisäksi hän tekee keikkatyötä muualla ja saa siitä osan tuloistaan. Hänen työtuntinsa minun tontillani riippuu siis siitä minkä verran hän tekee töitä muualla.
Hänen asunnossaan on omat vesi- ja sähkömittarit, joten nekin hänen on helppo maksaa erikseen. Vuokra on sellainen että kattaa kulut ja jää vähän säästöön kun pitäähän siellä välillä uusia kodinkoneita ja muuta. Hänellä siellä oma pyykinpesukone, jääkaappi, pakastin ja tiskikone, jotka siis hankittu minun piikkiin.
|