Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosenomistaja, miksi et kestä palautetta?

Lähettäjä: NL 
Päivämäärä:   8.9.26 16:12:06

Henkilöllä on muutama oma kasvatti, joita pitää kotitallillaan. Hevosilla on minun lisäksi kaksi muuta taitavaa aikuista ratsastajaa ja pyöritämme pääosin kolmestaan hevosten arkea. Hoidamme hevoset lähes päivittäin ja vastaamme niiden liikutuksesta, valmennuskuvioista jne.

Diili on winwin - eli emme maksa hevosista mitään eikä meille makseta hevosten treenaamisesta. Omistaja haluaisi nähdä nämä nuoret hevosensa joskus kilparadoilla ja saada ne myöhemmin kaupaksi, muttei itse kykene kremppojensa takia ratsastamaan. Olemme olleet molemmin puolin erittäin tyytyväisiä tähän diiliin.

Itse olen ollut tiimissä jo vajaa vuoden, muut vähän pidempään. Meillä on jo hyvä käsitys hevosten heikkouksista ja vahvuuksista, käsiteltävyydestä, kehon fysiikasta, treeniviikon suunnittelusta, palautumisen optimoimisesta jnejne. eli koko helahoito alkaa olla hallinnassa niin että hevoset kehittyy optimaalisesti, pysyy tyytyväisinä ja hommat sujuu.

Olemme kuitenkin huomanneet porukalla muutamia asioita joihin haluaisimme vaikuttaa enemmän, mutta kun näistä asioista mainitsee omistajalle, hän turhautuu ja toteaa vaan että kyllä hän nämä hevoset tuntee ja samalla tavalla jatketaan. Vaikka olemme itse tarjoutuneet auttamaan kustannuksissa (esim. satulansovituskulut, hiekkakuvat, säännölliset kehonhuollot jne.)

Hän ei itse siis käsittele hevosia ollenkaan tarhausta lukuunottamatta, ei ratsasta niillä, eikä osallistu toimintaamme muuten kuin tulemalla välillä katsomaan valmennuksia. Tallitöitä hän kyllä tekee jonkin verran ja toki siinä samassa näkee hevosiaan.

Emme nyt ihan tiedä, mistä puristaa. Hän haluaa että hevoset suorittaa ja että tulevaisuudessa ne saataisiin myytyä hyvään hintaan, mutta jos emme saa vaikuttaa asioihin jotka edistäisivät tätä kehitystä niin persaus edellä puuhunhan tässä ollaan menossa.

Valmentajakin on maininnut että varusteisiin olisi hyvä tehdä pieniä muutoksia (kyseessä kuitenkin nuoria hevosia joilla varusteiden istuvuus vaihtelee) ja yhden hevosten äkillistä äksyilyä kannattaisi tutkia ammattilaisten toimesta, mutta omistaja kuulemma tietää parhaiten. Mitään ei muuteta, kun tähänkin asti pärjätty näin. Mitään ongelmia ei ole ja jos on, niin ne ratkotaan jatkamalla samalla tavalla kuin ennenkin "koska hevoset ei kestä muutoksia".

Emme ole yrittäneet lähteä ikävään sävyyn pätemään tai astumaan varpaille, vaan nimenomaan tuoneet kehitysehdotuksia positiivisessa hengessä ja hevosten hyvinvointiaspekti etusijalla esille. Turhauttaa itsemme ja ennen kaikkea hevosten puolesta...

Hevoset ja koko tiimi on aivan ihania ja tämä diili on juuri sellainen mitä olen etsinyt oman hevosen poismenon jälkeen (kun varaa ei ole työkuvioiden muuttumisen takia uuteen omaan). Enkä tiedä mitä tällä postauksella haen, ehkä vertaistukea? Tiedän että vaihdoehdot todennäköisesti on jatkaa näin ja hyväksyä asia, tai lopettaa käyminen kokonaan.

Re: Hevosenomistaja, miksi et kestä palautetta?

Lähettäjä: Kinkku 
Päivämäärä:   8.9.26 16:28:42

Saisitteko mitenkään junailtua niin, että valmentaja mainitsisi näistä asioista omistajalle? Voi olla että valmentajaa hän "kunnioittaisi" enemmän.

Lähettäjä: NL 
Päivämäärä:   8.9.26 16:36:59

Valmentaja on sanonut omistajan kuullen nämä asiat valmennuksen yhteydessä, ihmeteltiin kyllä ettei tälläkään ollut mitään painoarvoa...

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   8.9.26 17:57:36

Tarkoittaako ”tarjoutuneet auttamaan kustannuksissa” koko summaa vai joitain pienempää siivua?

Oletteko kysyneet, keitä asiantuntijoita omistaja on käyttänyt vai ehdottaneet jotain omia kontaktejanne?

Yleensä on niin, että pitää ostaa se hevonen omaksi tai ainakin ottaa ylläpitoon, jos haluaa päästä päättämään sen tutkimuksista, varusteista, hoidoista ynnä muusta.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   8.9.26 18:21:59

Kuulostaa siltä, että omistajalla on joku syy suhtautumiselle jota ihmettelette, joka ei näy teille samalla tavalla kuin hänelle.

Kirjoituksen perusteella omistaja kuitenkin luottaa teihin ja panostaa paljon asiaan jo nyt. Eli oli taustalla mitä tahansa, kannattaa suhtautua asiallisin ja kunnioituksella omistajaan vaikka miten turhauttaisi. Voi hyvinkin olla että omistaja ei voi itsekään tehdä asioita aina niin kuin näkisi parhaaksi, oli syyt taloudelliset tai jotkut muut syyt.

Voi toki olla että omistaja tarvitsee vain aikaa, että huomaa joidenkin muutosten olevan oikeasti tarpeen. Voi silti olla, että hän ei toteuta kaikkia asioita, vaikka miten tahtoisitte.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   8.9.26 18:47:28

Miksi hevosenomistajan pitäisi ottaa teiltä palautetta?
Hän varmasti kysyy, jos kaipaa mielipidettä. Ja sitten taas jos homma ei toimi, niin voi ehkä toisen liikutushevosen.

Lähettäjä: djdi 
Päivämäärä:   8.9.26 18:47:55

Osta oma satula ja käytä sitä ja vie mennessäsi jos lopetat. Silloin saat maksaa sen muokkauksesta aina kun tarvitsee.

Toki jos omistaja ei tähän suostu niin ei sitten. Mutta minä olen aikoinaan ostanut oman satulan, kun hevosella oleva satula ei minulle passannut. Se oli hevoselle täydellisen sopiva mutta minulle liian leveä istuin ja polvituetkin väärässä kohtaa. Tuo satula oli myös epäsopiva toiselle hevoselle jolla sitä käytettiin satunnaisesti, siltä hinkkautui karvat.

Kysyin, saanko omilla rahoillani ostaa itselleni sopivan satulan sille hevoselle jota liikutan 5-6 kertaa viikossa. Tämä sopi omistajalle. Fyllingin kanssa se sopi myös toiselle hevoselle.

Kaikki sujui hyvin niin kauan kunnes naapuritallin tytöt keksivät omin päin käydä lainaamassa minun satulaani kun se oli parempi kuin heillä käytössä oleva satula... Ärähdin aika suoraan, että tuo satula on minun ostamani eikä hevosten omistajan joten hevosten omistaja ei ole sitä heille voinut luvata, vaikka oman satulansa kanssa olisikin luvan joskus viime vuonna antanut. Aika monta kertaa piti tämäkin asia sanoa ja huutaa naapuritallin omistajalle pää punaisena, että jatkossa tytöt maksavat minulle tonnin jos sen satulan hakevat ja teen ensi kerralla rikosilmoituksen joka kerta kun minun satulaani edes siirretään jonkun muun kuin meidän talliporukan toimesta. Meni jakeluun ja jatkossa meiltä ei haettu ainuttakaan satulaa.

Lähdin muualle opiskelemaan ja tallinpitäjä osti satulan minulta. Muuten olisin vienyt sen mennessäni ja myynyt pois tms. Mutta olipa ihanaa ratsastaa itselleen sopivalla satulalla. Ja kiva kun samalla sai se toinenkin hevonen sopivan satulan.

Lähettäjä: Jup 
Päivämäärä:   8.9.26 20:21:17

Hyvä aina muistaa kuka hevoset omistaa, jos yhtälö ei enää palvele ja ketuttaa niin eikun hevoskaupoille vaan……
Omistaja sen kun päättää mitä koneilleen tekee tai on tekemättä…

Lähettäjä: Huuhaa 
Päivämäärä:   8.9.26 22:39:07

Ehdottamanne asiat maksavat rahaa. Te ratsutatte hevosta ilmaiseksi eli vaikuttaa siltä, että omistaja ei halua taloudellisesti panostaa hevoseen. Joko ei ole mahdollisuutta tai halua.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   8.9.26 23:25:04

Ei ole rahaa viilata varusteita. Ei vaikka auttaisitte.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.26 23:43:20

Siis tosiasiahan on se, että nuo teidän ehdotukset maksaa aivan järjettömästi, siis sen lisäksi, että te ratsastelette ilmaiseksi. Tottakai tuo on teille loistodiili. Mutta nuo mitä olette vailla, ei maksa satasia vaan huonolla tuuriööa tonneja, miksi ihmeessä joku kasvattaja maksaisi nämä teille jotta voitte ilmaiseksi ratsastaa???

Oletettavasti kasvattajalla on siellä pihassaan muutama nuori, jotka eivät meinaa tulla ostetuiksi ja laskeskelee, että niistä pääsee vähän parempaan hintaan eroon ratsastettuina. Mutta sen hevosen kasvatus on jo maksanut tonneja, joskus kymppitonneja ratsastusikään asti, ja jos ratsastelijoiden juttuihin lähtee mukaan, rahaa palaa sitä tahtia että edessä on konkurssi. Näin se vaan on.

Oma pitää ostaa jos haluaa omin ehdoin kisata ja ratsastaa.

Lähettäjä: Maksut 
Päivämäärä:   9.9.26 00:38:22

Win-win-diili on äkkiä menetetty jos lähtee makselemaan ilmaisratsastajien toivomuksia. Siinä vaiheessa tulee halvemmaksi jättää hevoset seisomaan ja yrittää myydä silleensä vaikka halvemmalla jollekin joka etsii potentiaalista raakiletta. Hevosten kasvattaminen tuottaa lähtökohtaisesti tappiota, yleensä nielee pienkasvattajan kaikki rahat ilman ylimääräisiä lisämaksujakin toisten harrastamisen eteen.

Päivämäärä:   9.9.26 00:43:02

Omistaja on pa ja rahat loppu?

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   9.9.26 01:12:00

Arvasin välittömästi muutaman ekan lauseen jälkeen, että joku vuokraaja siellä taas pätee :) Mutta olikin ilmaisratsastaja tällä kertaa. Se on ilmaiseksi tai vuokraajan roolissa helppo huudella kaikenlaista ja pyydellä vaikka mitä, kun ei maksa käyttämästään hevosesta latinkiakaan tai korkeintaan hiluja.

Ota hevonen ylläpitoon kotitalliltaan ja hanki mieleisesi kamat. Ai ei ole rahaa? Ei edes hevosen elättämiseen? No voihan.. mites nyt silleen.

Lähettäjä: MV 
Päivämäärä:   9.9.26 01:22:25

Miksi ihmiset hankkivat hevosia, jos ei ole varaa maksaa niille kunnon varusteita tai hoitoja?

Lähettäjä: hheehh 
Päivämäärä:   9.9.26 02:58:18

Jos hevosten haluaa kehittyvän ja saavan tuloksia niin kai edes yksi sopiva satula per hevonen on ihan bare minimum? Joten miksi omistaja haraisi vastaan jos valmentajakin on sanonut että satulan sopivuus pitäisi tarkistaa?

Toki voittehan te kolme ilmaisratsastajaa sen keskenänne tehdä ja maksaa laskun kolmistaan. Mikä estää? Turhautuuko omistaja silloinkin kun sanotte, että te maksatte satuloiden sovituksen? Vai ettekö halua maksaa? :))

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   9.9.26 07:34:55

Epäilen että rahat on tiukassa, mikä on ihan ymmärrettävää jos on jäänyt useampi myyntiin tarkoitettu hevonen käsiin ja itsellä terveyshaasteita siihen päälle. Voi myös olla että on kremppojensa kanssa kipeä ja siksi väsynyt.

Satulansovitushan ei sinällään ole kallista mutta sitten kun päätyykin ostamaan kaikille uudet satulat niin ei se sitten niin halpaa lystiä olekaan. Kuten joku yllä ehdotti, tarjoutukaa maksamaan koko satulansovitus tai hieroja niin luultavasti asenne on toinen.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   9.9.26 07:37:30

Pelkkä halu myydä tulevaisuudessa hyvään hintaan ei kovin pitkälle kanna jos hevosia ei tarvittaessa hoideta ja pompotellaan menemään epäsopivilla varusteilla. Diilin parhaat päivät taisivat näinollen mennä jo.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   9.9.26 08:49:55

Ensinnäkin satulan sovitus maksaa satasia, jos se tehdään kunnolla ja joudutaan esim. vaihtamaan villat.

Toiseksi voi olla niin, että satula sopii hevoselle ja ongelma on ratsastajassa. Yksi satulaseppä huokaili, että nykyisin monet ihmiset ovat niin isoja, ettei heille yksinkertaisesti ole sopivia satuloita. 18 tuuman satula on monen hevosen selkään liian pitkä eikä sellainenkaan osalle ratsastajista riitä.

Lähettäjä: Sylvia 
Päivämäärä:   9.9.26 08:58:10

Tuo oman satulan ostaminen on minusta hyvä idea. Onko tallinpitäjä vastaan sitä, jos ehdotatte, että käytätte hevosen ratsastajaporukalla klinikalla ja hoidatte kulut?

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   9.9.26 09:03:36

Tottakai se maksaa. Se nyt vasta jotain olisikin jos sen ilmaiseksi saisi.

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   9.9.26 09:36:04

No, niin.
Maksatte itse hieronnat, eläinlääkärit ja satulan sovitukset + mahdollisen uuden satulan ja muut vermeet.
Tämä varmasti käy omistajalle.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   9.9.26 09:48:24

..niin tuttu tunne! Minunkin hevosten ilmaisratsastajat pyytävät milloin mitäkin. Että nyt tarvitsisi hieronnan, jonkun turhan tutkimuksen jne, mutta kukapa se aukaisee yksin laihan lompakkonsa. Niinpä.

Päivämäärä:   9.9.26 12:41:59

Jos siis ehdotatte omistajalle, että haluaisitte hevoselle hierojan ja maksatte sen itse, niin kieltäytyykö silti?

Lähettäjä: Evil 
Päivämäärä:   9.9.26 13:15:23

Jo se, että omistajalla on win-win diili, kertoo kassan syvyydestä; muuten ratsutettavat olisi ammattilaisten alla ja niistä tehtäisiin rahat pois kun sen aika olisi.

Päivämäärä:   9.9.26 14:08:03

Jos tulee yllätyksenä, hevoskasvatus on tällä hetkellä syvässä kriisissä, varsoja ei osteta eikä niistä makseta, ja tappiota syntyy rajusti. Kasvattajilta on rahat loppu ja monelta jaksaminen, ja syntyvien varsojen määrä putoaa koko ajan kovaa kyytiä. Kasvatus on eri harrastus kuin ratsastus, suurin osa kasvattajista ei edes aktiivisesti ratsasta, eikä näin ollen ole varautunut ratsastukseen liittyviin ylimääräisiin kuluihin.

Joten nyt vähän armoa viimeisille jotka jaksaa yrittää. Ei mitään ylimääräisiä, kalliita vaatimuksia sen päälle, että harrastelette ilmaiseksi. Ei ole todennäköistä, että kasvattaja saisi teistä sellaista arvonnousua, joka kattaa käteen jäävien nuorten hevosten kulut. Teurasauto on se toinen vaihtoehto.

Maksakaa kaikki omasta harrastuksestanne syntyvät ylimääräiset kulut, ei siis vain nimellistä osallistumista, niin luultavasti saatte hankkia ne asiat, mitä haluatte. Tai ottakaa suoraan ylläpitoon omalta tallilta, jos se onnistuu.

Lähettäjä: krrrkk 
Päivämäärä:   9.9.26 16:57:08

Vielä ysärillä hevoset harjattiin joka päivä kunnolla ja siinä niille sitä hierontaa. Nykyään hevoset vain loimitetaan ja harjalla pyyhkäistään ehkä kaksi vetoa ja itketään kun hieroja on niin kallis.

Vaikka hevoshierojat sanovat itse, että harjatkaa niitä hevosianne kumisualla kunnolla VARSINKIN jos ne seisoo aina loimet päällä, niin hienoperseihmiset ei sitä tee kun se on rankkaa ja vaatteetkin voi sotkeentua...

Aiemmin hevosia myös liikutettiin enemmän, nykyään vain "15-20 minuuttia kentällä kaikki askellajit läpi" ja tuo vartti sisältää alku- väli ja loppukäynnitkin. Muun ajan vuorokaudesta hevoset seisoo tarhassa tai karsinassa loimitettuna. Ei ihme jos ovat vähän jumissa...

Päivämäärä:   9.9.26 16:57:31

” Jo se, että omistajalla on win-win diili, kertoo kassan syvyydestä; muuten ratsutettavat olisi ammattilaisten alla ja niistä tehtäisiin rahat pois kun sen aika olisi.”

Sama toimii toisinkin päin.
Win win diili on siksi, koska ei ole itselläkään varaa maksaa osaavasta hevosesta, joka on hoidettu ammattimaisesti.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   9.9.26 17:25:34

Tähän ikään mennessä on tullut vastaan jos jonkinlaista toivetta ja oman elämänsä pätijää. Yleensä näillä toiveilla ei ole mitään muuta pohjaa kuin tarve päästä nostamaan itseään. En lähde näihin mukaan ja luultavasti nämä pätijät syyttävät samalla tavalla :D Ei tarvitse olla rahat tiukilla että ohittaa nämä kommentit.

Jos asia on todellinen, kysykää, keskustelkaa ja ehdottakaa järkevää ratkaisua omilla rahoillanne. Jos omistaja on antanut teille hevoset käyttöön ilmaiseksi/sponssaa teille harrastuksen niin kummallista jos ette voi vaikka kolmistaan ostaa jotain. Kas kun se hevosen kasvatus ja ylläpito maksaa ja paljon. Hän on maksanut myös ne vuodet kun hevoset eivät olleet vielä ratsastusikäisiä.

Lähettäjä: No no no 
Päivämäärä:   9.9.26 17:41:19

Apua, mikä aloitus. Minulla heiluisi heti perinnejalkine, jos ilmaisratsastaja alkaisi jotain vaatimaan. Maksakaa tuo kuulkaa ihan itse tai ostakaa omat hevoset.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   9.9.26 17:43:46

Hevosten hieronta on enemmän ihmisten mielen hyödyksi. Olen kuullut monien pitkän linjan ammattilaisten toteavan samaa. Mitä ajattelitte saavutettavan sillä että ihminen sivelee 500+kg eläimen kroppaa. Huomattavasti suuremman vaikutuksen saatte aikaiseksi sillä että viette hevoset laukkaamaan isoa laukkaa maastoon ja avaamaan itseään tai hevonen piehtaroi.

Jos hevoset on jumisia niin valitettavasti katsoisin ensimmäisenä peiliin ja kysyisin, onko treeni vaihtelevaa ja monipuolista (maastoilu, puomit/kavaletit, liikunta ilman ratsastajaa ja koulutreenit kaikki tasapainossa).

Lähettäjä: madda 
Päivämäärä:   9.9.26 17:59:06

Samaa mieltä kuin Heh ja krrrkk ja oliko vielä joku muukin.

Jos hevoset saisivat riittävästi liikkua itsekseen vaihtelevassa tarhassa, revittää välillä urku auki ja piehtaroida vapaasti ilman loimia ja ruokinta ja kaviot olisi kunnossa ja lihaskalvoja auottaisiin välillä kunnon kumisukasulkeisilla, ei hevosilla olisi paljoakaan lihasongelmia.

Mutta tämä nykymeininki missä meno on kaikkea muuta kuin hevosystävällistä on saanut aikaan vain hermoheikkoja ja kipeitä hevosia. Liikunnan puute kerryttää elimistöön stressihormoneja ja ne ei poistu muulla kuin kunnon liikunnalla. Stressihormonit taas aiheuttaa mahavaivoja ja varsinkin mahahaavaa.

Säikyille, reaktiivisille ja mahaansa ja lihaksia oireileville paras apu voisi olla ihan kunnollinen liikunta, ei mikään "puolet pitkästä sivusta harjoituslaukkaa" kuten nykyään on tapana...

Maksakaa itse ne satulansovittajat ja vaikka satulatkin niin saatte sopivat satulat. Ja laittakaa ne hevoset kunnolla liikkeeseen ja opetelkaa ratsastamaan niin vähenee ne hevosten lihasongelmat ihan sillä!

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   9.9.26 19:16:28

Olen hyvin samanlaisessa tilanteessa kuin aloittaja ja siis myös ainoa joka näitä hevosia ratsastaa. Meilläkin on joskus näkemyseroja ja vastaavanlaisia hevonen tarvitsee-ei tarvitse asiaa x-keskusteluja. Molemmat olemme hevosalan ammattilaisia vaikkei kumpikaan ole ratsastuksen ammattilainen.
Koska kuitenkin olen keskivertoa parempi ratsastaja, olen aina enemmän tai vähemmän tehnyt yhteistyötä erilaisten hevosenomistajien kanssa; laittanut nuoria satulaan, kehittänyt ja kilpailuttanut nuoria hevosia sekä ratsastanut erilaisia projektihevosia.
Nuorempana ehkä loukkaannuin helpostikin jos olin omistajien kanssa eri mieltä jostain, pääasiassa silloin jos hevosen hyvinvointi oikeasti oli vaakalaudalla, ts hevonen oli vaikkapa kipeä/ontui, sillä oli niin sopimattomat varusteet ettei sillä voinut lainkaan treenata, ei annettu nuorelle hevoselle riittävästi aikaa jne jne.
Nykyään ajattelen että teen tätä vain niiden ihmisten kanssa joiden kanssa ajatukset kohtaa ja niiden hevosten kanssa joille koen että minulla on jotain annettavaa. Ymmärrän myös sen että jokaisella hevosenomistajalla on erilaiset resurssit ja intressit. Joku ehkä haluaa hankkia kaikki mahdolliset lisäravinteet, tarjota säännölliset kehonhuollot, ostaa uuden satulan neljä kertaa vuodessa tai vaikkapa satsata tiheään valmentautumiseen kilpailumenestyksen toivossa. Toiset taas haluaa päästä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen sillä kalustolla ja niillä resursseilla mitä jo on, eikä välttämättä halua tai pysty enempään. Ehkäpä halutaan vain nopeasti myydä jokin hevonen ja sekin on ihan ok kun ollaan siitä rehellisiä. Silloin se on vain hyväksyttävä. Pienimmissä asioissa joustan ja isoissa asioissa sanon että kiitos, mutta ei kiitos. Alati ontuvaa/selvästi kipukäyttäytyvää hevosta en siis ratsasta jollei omistaja ole valmis tutkimaan ja hoitamaan hevosta. Yhteistyö päättyy kohteliaasti siihen. Esim hieronnan puutteen taas korvaan joko hieromalla itse/tekemällä muuta jumppaa ja venytyksiä/sopeutan ratsastuksen sen mukaan.
Yhdellä hevosella käytän myös omaa satulaani, sillä omistaja ei ollut valmis vaihtamaan leveäksi käynyttä satulaa toiseen eikä lampaankarvapädin laittaminen väliin auttanut asiaa. Ehkä ratkaisuna itselle kallis, mutta koen hevosen olevan sen verran hyvä että halusin panostaa sopivaan satulaan. Saan kuitenkin käyttää hevosta kuin omaani, myös valmentautua ja kilpailla sillä.
Kaikenkaikkiaan olen siis hirveän tyytyväinen nykytilanteeseen ja niin on näiden hevosten omistajakin. Joskus myös muutetaan jotain tai hankitaan uusia varusteita jos yhteistuumin todetaan se tarpeelliseksi ja mahdolliseksi. Muussa tapauksessa sopeudun siihen mitä minulla on käytettävissä ja kunnioitan omistajan mielipidettä tai päätöstä.

Lähettäjä: Joo o 
Päivämäärä:   9.9.26 22:48:33

Ei muuta kuin ostamaan oma. Sitten voitte päättää mitä teette… Tässä kyllä syy miksi en koskaan huoli hoitajaa, vuokraajaa tai muutakaan turhaketta.
Ammattilaiset on tukena joiden kanssa asioin.

Lähettäjä: Evil 
Päivämäärä:   10.9.26 08:45:59

Napsu: Totta ehdottomasti, mutta koitallilla useampi hevonen on joka tapauksessa isompi sijoitus kuin ihmisellä yksi täysihoidossa. Ja en siis tarkoita mitenkään loukkaavana tai syyttele kotitallin pitäjää siitä, että ei tarjoa kaikkea mahdollista kun todellakin, ratsastajat ratsastavat ilmaiseksi.

Pienellä kotitallilla myös tallitöiden määrä on suhteessa niin pieni, että se ei palkolliselle ikinä riittäisi kattamaan oman hevosen ylläpitokustannusta vieraalla, eli kun kumpikin osapuoli harrastaa lajia niin sanotusti minimikustannuksilla, on minusta epärealistista olettaa, että hevosen omistaja kaivaisi kassasta lisää rahaa milloin mihinkin, vaikka siitä saattaisi hyötyä ollakin.

Lähettäjä: jeppe 
Päivämäärä:   10.9.26 10:03:29

eiköhän omistaja päätä mitä hevosilla tehdään ja mitä hankitaan.

Aloittajan pitäisi olla tyytyväinen saamastaan luottamuksesta saadessaan ratsastaa. Toki voi toiveita esitellä, mutta rajansa kaikella ja se, että avautuu täällä, toivottavasti hevosten omistaja tunnistaa kirjoittajan ja tämän epälojaalisuuden.

Aloittaja, älä vingu, jos ei ole varaa omaan hevoseen, niin tyydy siihen miten saat harrastella toisen omistaman hevosen kanssa.

Lähettäjä: Aijaa 
Päivämäärä:   10.9.26 10:19:37

Onko aloittajalla rahasta kiinni, ettei voi ostaa omaa, vaan ratsastelee toisten hevosilla? Omistaja sanoo viimeisen sanan ja suosittelen aloittajaa siirtymään vaikka omahevospalveluun.

Lähettäjä: lfllf 
Päivämäärä:   16.9.26 12:43:55

Etenikö tämä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.