|
Lähettäjä: NL
Päivämäärä: 8.9.26 16:12:06
Henkilöllä on muutama oma kasvatti, joita pitää kotitallillaan. Hevosilla on minun lisäksi kaksi muuta taitavaa aikuista ratsastajaa ja pyöritämme pääosin kolmestaan hevosten arkea. Hoidamme hevoset lähes päivittäin ja vastaamme niiden liikutuksesta, valmennuskuvioista jne.
Diili on winwin - eli emme maksa hevosista mitään eikä meille makseta hevosten treenaamisesta. Omistaja haluaisi nähdä nämä nuoret hevosensa joskus kilparadoilla ja saada ne myöhemmin kaupaksi, muttei itse kykene kremppojensa takia ratsastamaan. Olemme olleet molemmin puolin erittäin tyytyväisiä tähän diiliin.
Itse olen ollut tiimissä jo vajaa vuoden, muut vähän pidempään. Meillä on jo hyvä käsitys hevosten heikkouksista ja vahvuuksista, käsiteltävyydestä, kehon fysiikasta, treeniviikon suunnittelusta, palautumisen optimoimisesta jnejne. eli koko helahoito alkaa olla hallinnassa niin että hevoset kehittyy optimaalisesti, pysyy tyytyväisinä ja hommat sujuu.
Olemme kuitenkin huomanneet porukalla muutamia asioita joihin haluaisimme vaikuttaa enemmän, mutta kun näistä asioista mainitsee omistajalle, hän turhautuu ja toteaa vaan että kyllä hän nämä hevoset tuntee ja samalla tavalla jatketaan. Vaikka olemme itse tarjoutuneet auttamaan kustannuksissa (esim. satulansovituskulut, hiekkakuvat, säännölliset kehonhuollot jne.)
Hän ei itse siis käsittele hevosia ollenkaan tarhausta lukuunottamatta, ei ratsasta niillä, eikä osallistu toimintaamme muuten kuin tulemalla välillä katsomaan valmennuksia. Tallitöitä hän kyllä tekee jonkin verran ja toki siinä samassa näkee hevosiaan.
Emme nyt ihan tiedä, mistä puristaa. Hän haluaa että hevoset suorittaa ja että tulevaisuudessa ne saataisiin myytyä hyvään hintaan, mutta jos emme saa vaikuttaa asioihin jotka edistäisivät tätä kehitystä niin persaus edellä puuhunhan tässä ollaan menossa.
Valmentajakin on maininnut että varusteisiin olisi hyvä tehdä pieniä muutoksia (kyseessä kuitenkin nuoria hevosia joilla varusteiden istuvuus vaihtelee) ja yhden hevosten äkillistä äksyilyä kannattaisi tutkia ammattilaisten toimesta, mutta omistaja kuulemma tietää parhaiten. Mitään ei muuteta, kun tähänkin asti pärjätty näin. Mitään ongelmia ei ole ja jos on, niin ne ratkotaan jatkamalla samalla tavalla kuin ennenkin "koska hevoset ei kestä muutoksia".
Emme ole yrittäneet lähteä ikävään sävyyn pätemään tai astumaan varpaille, vaan nimenomaan tuoneet kehitysehdotuksia positiivisessa hengessä ja hevosten hyvinvointiaspekti etusijalla esille. Turhauttaa itsemme ja ennen kaikkea hevosten puolesta...
Hevoset ja koko tiimi on aivan ihania ja tämä diili on juuri sellainen mitä olen etsinyt oman hevosen poismenon jälkeen (kun varaa ei ole työkuvioiden muuttumisen takia uuteen omaan). Enkä tiedä mitä tällä postauksella haen, ehkä vertaistukea? Tiedän että vaihdoehdot todennäköisesti on jatkaa näin ja hyväksyä asia, tai lopettaa käyminen kokonaan.
|