Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Täyshoidosta itsehoitoon – onko kannattavampaa?

Lähettäjä: Kysymys 
Päivämäärä:   8.9.26 14:50:17

Pohdin tässä tallin tulevaisuutta ja kiinnostaisi tietää, olisiko tällaiselle itsehoitopaikalle kysyntää.

Täyshoitohinta on tällä hetkellä lähempänä 800 e/kk, mutta tuntuu, että hevosenhoitotyöstä on vaikea saada nykyään katetta ja monella alkaa olla maksukyky tapissa. Täälläpäin muiden tallien vuokra ovat maksimissaan alhaiset, ja en millään saa toimintaa pyörimään, ellen nosta hintaa. Ja maksukykyä ei ole asiakkailla..

Siksi olen miettinyt itsehoitomallia. Puitteet ovat hyvät: iso maneesi, iso kenttä, hyvät maastot, isot hiekkatarhat ja isot laitumet. Maneesia, kenttää ja pihaa hoidetaan säännöllisesti. Tallissa on pesupaikka, wc, kuivaushuone, satulahuoneet ja omat kaapit, ja karsinat ovat tilavia.

Omistaja hoitaisi itse hevosen, heinät ja kuivikkeet. Talli huolehtisi kiinteistöstä, tarhoista, kentästä, maneesista, pihasta, sähköstä ja vedestä, heinäpaalien siirrosta, lantalan tyhjennyksestä..

Olisiko tällaiselle paikalle kysyntää? Ja mitä olisit itse valmis maksamaan kuukaudessa?

Vai onko nykyisessä taloustilanteessa itsehoitotallinkin hinnassa pakko mennä aika alas?

Re: Täyshoidosta itsehoitoon – onko kannattavampaa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.9.26 14:51:19

on kysyntää, mutta kannattaa tarkistaa verotus ja vastuuasiat.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   8.9.26 14:56:34

Ehdottomasti! Olisin itse valmis maksamaan n. 400, jos on esimerkiksi uudenmaan ulkopuolella. Uudellamaalla ja erityisesti pk-seudulla n. 500.

Onko tällaisia muuten pk-seudulla?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   8.9.26 14:57:27

En vaihtaisi itsehoidosta enää täyshoitoon

Päivämäärä:   8.9.26 15:03:59

Hinnaksi olin ajatellut 350-400€ (ei sisällä heinää eikä kuiviketta). Onko se liian kallis ihmisten mielestä? En tuosta saa itse mitään, mutta ainakin saisin kulut katettua ja kiinteistönhoidosta jotain korvausta.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   8.9.26 15:12:14

Varmasti on persaukisia, tai muuten vaan laskutaidottomia, joiden mielestä hinta on kallis. Olisin itse valmis maksamaan tuon hinnan. Helposti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.26 15:13:39

Maksan tällä hetkellä 350 sisältäen heinän.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.9.26 15:18:24

Jos vaihtoehdot on lopettaminen ja itsehoito, mieti omalta kannaltasi kumpi on sinulle parempi tapa. Pitääkö talli myydä jos lopetat toiminnan kokonaan? Saatko sen myytyä?

Mikä on minimitäyttöaste itsehoidolla, millä saat toiminnan pyörimään? Onko se vähemmän kuin täysihoidossa, eli haittaako jos on vähemmän asiakkaita?

Etsitkö itsehoidolla muualle töihin takaamaan omaa elantoasi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.9.26 15:44:29

Jos tallin toiminnan saa pelkäksi kiinteistön vuokraukseksi, eli talli ei järjestä minkäänlaista hoitopalvelua tai hanki heiniä/kuivikkeita, niin toiminnan saa alv0% verokannalle, jolloin tallivuokran saa huomattavan edulliseksi. Mutta silloin vuokra siis voi sisältää pelkästään kiinteistön käyttöoikeuden sekä kiinteistön ylläpidon.

Ota huomioon, että aika moni nykyisistä asiakkaista varmasti nikottelee muutosta vastaan. Meillä siirtymä täysihoidosta itsehoitoon oli varsin kivulias, kun asiakkaat ei millään ymmärtäneet, että minä en voi tarjota mitään hoitopalvelua, jos halutaan se 0% verokanta. Siinä täytyy pitää myös omat rajat selvänä, eli ei sitten ala ystävänpalveluksena ilmaiseksi tekemään.
Lisäksi itsehoitotallissa tallinpitäjän täytyy olla tarkkana siitä millaisia asiakkaita ottaa, sillä yksikin toistaitoinen asiakas tai yksi vaarallisesti käyttäytyvä hevonen tekee mahdolliset kimppahoitosysteemit toimimattomaksi, ja sinä kuitenkin olet loppuviimein vastuussa siitä mitä tontilla tapahtuu ja siitä, että hevosia kohdellaan eläinsuojelulain mukaisesti, vaikka tarjoaisitkin pelkän kiinteistön.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   8.9.26 15:48:32

"Hinnaksi olin ajatellut 350-400€ (ei sisällä heinää eikä kuiviketta). Onko se liian kallis ihmisten mielestä? En tuosta saa itse mitään, mutta ainakin saisin kulut katettua ja kiinteistönhoidosta jotain korvausta."

Tuo olisi suorastaan halpa tilavuokra maneesitallista, jos nyt sijainti ei ole jossain aivan korvessa. Meillä on vuokra tuota luokkaa maneesittomalla tallilla + heinä ja kuivike.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   8.9.26 15:51:08

Hinta oikein sopiva, ellei jopa edullinen tuolla palvelutasolla ja maneesilla. Varmasti on kysyntää.

Päivämäärä:   8.9.26 15:53:29

Ja kannattavaa myös asiakkaalle, jos on kykeneiväinen hoitamaan itse. Tuossahan säästyy rahaa n. 350 euroa joka kuukausi, jos heinä + kuivike olisi n. 150 euroa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.9.26 16:01:39

En ymmärrä, mikä tuossa muuttuisi? Tuntimäärä ehkä, mutta yhä tallinpito olisi kannattamatonta ja kiinteistöhuoltohommat täytyisi yhä tehdä harrastusmielessä. Olisiko kokonaan lopettaminen taloudellisesti järkevämpää?

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   8.9.26 16:11:02

Ajattelitko itse olla kuitenkin ns itsehoitotallin vetäjä vai olisiko nykyisessä porukassa joku sellainen, joka voisi ryhtyä ns vetäjäksi (eli todennäköisesti hoitaisi heinien/kuivikkeiden kimppatilaukset, tallivuorojen jaon jne)?

Yhden kimppatallin tiedän, missä on vuokrattu vain tilat. Kimppaporukassa yksi on ns vetäjä ja porukka on palkannut laskuttavan tallityöntekijän aamutalleihin arkisin. Hevoset vapaalla heinällä, tallityöntekijä vie aamulla pihalle, siivoaa karsinat ja tarhat (jotta tulee tarpeeksi tunteja, että viitsii tulla töihin). Iltatallit ja vkl tallivuorot jakavat keskenään. Ulkopuolisin silmin vaikuttaa toimivalta systeemiltä.

Lähettäjä: itis 
Päivämäärä:   8.9.26 16:17:38

Itä-Suomessa olisi tuplaten liikaa. Meillä saa kimppatallista boxin ja fasiliteetit 150-200eur. Siihen päälle heinät ja kuivikkeet.

Mä en enää ikinä veisi kimppatallille, aina löytyy joku jesse joka määräilee, varaa parhaimmat tallivuorot, pöllii sun hevosen ruuat/kuivikkeet/you name it! ja muuten vaan vinoilee koko ajan
Lisäksi olen tullut sen verran mukavuudenhaluiseksi, että mieluummin maksan täysihoidosta.

Päivämäärä:   8.9.26 16:27:38

*, Mitä et ymmärrä? Täysihoidossa ongelma on juuri siinä, että hevosten päivittäiseen hoitoon menee paljon työtunteja, mutta siitä on nykyhinnoilla vaikea saada riittävää korvausta. Kiinteistönhoito pitää toki tehdä joka tapauksessa. Nykyinen vuokra on jo liian kallis asiakkaille, ja menen sillä vuokralla miinukselle.

Itsehoidossa tarkoitus olisi vähentää merkittävästi palkkatyötä ja siirtää hevosten päivittäinen hoito omistajille. Jos esimerkiksi 10–15 hevosen hoitotyö jää pois, kyse on jo aika isosta tuntimäärästä.

En siis ajattele, että itsehoidolla kiinteistönhoito muuttuisi ilmaiseksi tai että sitä pitäisi tehdä harrastusmielessä. Tavoite olisi, että vuokrasta saisi katettua kiinteistön kulut ja myös jonkin kohtuullisen korvauksen siihen käytetystä työstä.

Siksi tätä juuri pohdin: jos vaihtoehto on nykyinen täysihoito, jossa työstä ei saada riittävää hintaa, tai itsehoito, jossa hevosenhoitotyö jää pois mutta kiinteistön ylläpidosta saa korvauksen, jälkimmäinen voi olla taloudellisesti järkevämpi. Ehdin muihin palkkatöihin.

Lähettäjä: <> 
Päivämäärä:   8.9.26 16:31:01

Kyllä on kysyntää itsehoitotallille ja jos tilat ovat aloituksen kuvauksen mukaiset, niin ei ole yhtään liikaa hintaa, olettaen, että sijainti ei ole tosi syrjässä. Ylipäätään toivoisin itsehoitotallien yleistyvän niin, että olisi valinnanvaraa minkälaisissa puitteissa haluaa harrastaa. Hevoseni on tällä hetkellä täysihoidossa, koska lähiseudulla ei ole hyviä puitteita tarjoavaa itsehoitotallia, mutta jos sellainen löytyisi, vaihtaisin sinne heti.

Päivämäärä:   8.9.26 16:31:57

En vertaa tätä sellaiseen itsehoitotalliin, jossa asiakas saa karsinan ja tekee kaiken muun itse. Ajatus on, että hevosenhoitotyö siirtyy omistajalle, mutta talli tarjoaa edelleen hyvin hoidetut ja laadukkaat puitteet.

Päivämäärä:   8.9.26 16:38:31

"Itä-Suomessa olisi tuplaten liikaa. Meillä saa kimppatallista boxin ja fasiliteetit 150-200eur. Siihen päälle heinät ja kuivikkeet."

En ole löytänyt aloittajan tallin tasoista paikkaa itsehoidolla alle kolmensadan vuokralla täältä Itä-suomesta. Tiedän paikan jossa tarjotaan itsehoitopaikkaa täyshoidon yhteydessä, ilman heinää ja kuiviketta, hintaan 350e Itä-Suomessa. Vai vertaatko jotain maneesittomia, ei hoidettuja kotitalleja aloittajan maneesilliseen laadukkaseen talliin?

Lähettäjä: PP 
Päivämäärä:   8.9.26 17:06:08

"Siksi tätä juuri pohdin: jos vaihtoehto on nykyinen täysihoito, jossa työstä ei saada riittävää hintaa, tai itsehoito, jossa hevosenhoitotyö jää pois mutta kiinteistön ylläpidosta saa korvauksen, jälkimmäinen voi olla taloudellisesti järkevämpi. Ehdin muihin palkkatöihin."

Oma hevoseni on tallilla, jossa systeemi muuttui juuri kuvailemasi kaltaiseksi itsehoidoksi. Kyseessä on kuitenkin jo sen verran iso talli, että täysihoito vaatisi vähintäänkin osa-aikaisen työntekijän palkkaamista, mikä on tunnetusti kallista ja nostaisi vuokraa tuntuvasti, tai sitten tallinpitäjä itse olisi kiinni hommassa käytännössä 12 tuntia vuorokaudesta 7 päivänä viikossa ja ansaitsisi siitä ehkä 1000 €/kk eli täysin järjetön kuvio. Kun asiakkaat hoitavat itse, tallinpitäjä voi käyttää hevosten hoidosta vapautuneen ajan palkkatyöhön tai muuhun yritystoimintaan, josta jää vähän enemmän käteen. Se on sitten toki ihan sopimuskysymys, että hoitaako jokainen omansa itse joka päivä vai pyöritetäänkö jotain kimppahoitovuoroja. Meillä hoidetaan vuorosysteemillä, ja asiaa helpottaa se, että hevoset ovat pihatoissa vapaalla heinällä, joten ei ole mitään kiveen hakattuja kellonaikoja, vaan jokainen voi käydä hoitamassa oman vuoronsa silloin kun itselle sopii.

Lähettäjä: Tipsi 
Päivämäärä:   8.9.26 17:09:35

Meilläpäin oli maneesillinen täysihoitotalli, 620e/kk ja joitain vuosia sitten muuttui itsehoitopaikaksi. Karsina, sähkö, vesi, tarha, kenttä, maneesi karvan alta 300e/kk. Omistaja hoitaa vain pihan aurauksen + hiekoituksen. Maneesin ja kentän huoltaa vuokralaiset kiertävällä vuorolla. Lana löytyy, itsellä pitää olla vetokoukullinen auto, että voi lanata.

Tarhan aidat, karsinan vesi- ja ruokakupit on ”vuokrataan siinä kunnossa kuin on, rikkoutuneita ei uusita” eli jos automaattikuppi hajoaa vanhuuttaan, ko. karsinan vuokraaja joko siirtyy sankojuottoon tai hankkii itse uuden automaatin. Tai jos tarhan aita hajoaa, vuokraaja korjaa aidan omalla kustannuksellaan.

Laidunmahdollisuus on, mutta aidat tehdään itse ja laidunpaikoista ja -kavereista sovitaan muiden vuokralaisten kanssa.

Itsehoitotalli, eli mitään organisoituja kimppahoitorinkejä ei ole. Tallilla on muutama yrittäjä, joilta voi ostaa palveluita, eli hevonen on mahdollista saada ”täysihoitoon”.

Osalle tuo sopii ja viihtyvät hyvin. Osa käy kokeilemassa ja lähtee pian muualle.

Lähettäjä: PP 
Päivämäärä:   8.9.26 17:22:21

Ja meillä siis tosiaan hintaan kuuluu tilojen käytön, veden ja sähkön lisäksi kiinteistönhoito eli auraukset, hiekoitukset, kentän lanaus, tilojen ylläpitohuolto ja pienet korjaukset (jos jotain hajoaa isommin, niin sitten katsotaan tapauskohtaisesti, kenen pussista se menee). Heinät ja kuivikkeet tilataan kimpassa ja maksetaan tasan, koska hevoset elävät laumoissa ja syövät samaa heinää eikä kunkin syömää määrää pysty erittelemään mitenkään.

Päivämäärä:   8.9.26 18:25:09

Näin asiakkaana koen puhtaan itsehoidon liian hankala. Kuka vetää heinän ja kuivikkeen tilaukset, kuka säätää tallivuorot, entä jos vuoroon ei löydy tekijää? Uutena tuollaiseen porukkaan tuleminen arveluttaisi, kun ei voi tietää muista. Onko kaikki tarpeeksi taitavia hevosenkäsittelijöitä? Tunnistaako sairaan hevosen? Tekeekö hommat kunnolla eikä sieltä mistä aita on matalin?

Itse maksaisin mieluiten jostain puolihoitosysteemistä. Toki ymmärrän että jos haluaa alvit 0%, niin ei ole kannattavaa. Mutta tyyliin (ainakin arkisin) tallinpitäjä vie aamulla hevoset ulos ja tuo illalla sisään, sekä hoitaa heinät ja kuivikkeet. Asiakkaan vastuulla puolestaan karsinan/tarhan siivous ja heinien pussitus. Toki vaatisi ehkä heinättimen/vapaan heinän tyylisiä ratkaisuja ruokintaan, jotta omistaja voisi täyttää ne etukäteen. Ja sitten luoda joku toimiva systeemi sille, jos tarvitsee tallikavereilta apuja vaikka parin päivän reissun ajaksi.

Päivämäärä:   8.9.26 19:52:23

"Itse maksaisin mieluiten jostain puolihoitosysteemistä. Toki ymmärrän että jos haluaa alvit 0%, niin ei ole kannattavaa. Mutta tyyliin (ainakin arkisin) tallinpitäjä vie aamulla hevoset ulos ja tuo illalla sisään, sekä hoitaa heinät ja kuivikkeet. Asiakkaan vastuulla puolestaan karsinan/tarhan siivous ja heinien pussitus."

Tämä on tallinpitäjälle se kaikkein vähiten kannattava ratkaisu, koska siinä on kuitenkin kiinni tallissa vuorokauden ympäri, asiakkaat lääräävät kuivikkeet ja heinät hukkaan ja alv on kallis.

Lähettäjä: Siru 
Päivämäärä:   8.9.26 20:20:42

Mulla on hevonen itsehoitotallissa, jossa on aika samanlaiset puitteet ja palvelut kuin AP:n kuvaamassa tallissa. Vuokra on 400 e/kk. Tallilta saa ostaa heinää ja kuivikkeita, mutta osa ostaa muualta, jos tarvitsee jotain tietynlaista heinää.
Tallinpitäjällä on useampi oma hevonen, joten hän hoitaa arkiaamut ja me muut illat ja viikonloput. Talli on lähellä isoa kaupunkia Keski-Suomessa.
Tämä on toiminut nyt noin vuoden ja mun mielestä systeemi toimii tosi hyvin. Tallinpitäjäkin on paljon rennompi ja tyytyväisempi. Hänellä riittää paremmin aikaa ja jaksamista panostaa pohjien huoltoon, aitojen korjaamiseen ja ylipäätään tallin siisteyteen.

Päivämäärä:   8.9.26 20:30:35

Kuvaamani kaltaisessa puolihoitotallissa on kuitenkin mahdollista käydä esimerkiksi päivätöissä, ja vain tunnin/parin työpanos riittää pakollisten asioiden hoitoon.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.9.26 20:39:25

Olen maksanut tällaisesta 150-220e. Halvimpaan tuli lisäksi jyvitetty sähkö, jätehuolto ja lantalantyhjennys. Kalleimpaan kuului kaikki nämä. En maksaisi 350-400e.

Päivämäärä:   8.9.26 20:58:08

"Olen maksanut tällaisesta 150-220e. Halvimpaan tuli lisäksi jyvitetty sähkö, jätehuolto ja lantalantyhjennys. Kalleimpaan kuului kaikki nämä. En maksaisi 350-400e."

Mistä tällaisia löytyy? Jossa on siis palvelut ja laatu kuten Sirulla tai Kysymyksellä? Mä en ole kyllä löytänyt.

Lähettäjä: Vino 
Päivämäärä:   8.9.26 21:07:34

Tallinpitäjän näkökulmasta kannattaa muistaa, ettei itsehoitomallissa kiinteistö muutu ilmaiseksi. Maneesin ja kentän ylläpito, koneet, sähkö, vesi, lumityöt, tarhojen kunnossapito, aidat, lantala, vakuutukset, korjaukset ja investoinnit maksavat edelleen. Suurin säästö tulee siitä, että päivittäinen hevostenhoitotyö jää pois.

Siksi itse ajattelisin, että 350-450 € voi tällaisessa paikassa olla ennemmin kohtuullinen kuin kallis hinta. Mutta tietysti ratkaisevaa on se, mitä tuohon hintaan oikeasti kuuluu ja millä tasolla puitteet pidetään.

Päivämäärä:   8.9.26 21:10:41

itsehoitotalleissa on aika isoja eroja mitä sillä hinnalla oikeasti saa. Halvimmillaan kyse voi olla käytännössä vain karsinapaikasta ja siitä, että asiakkaat hoitavat hevosen lisäksi suuren osan tallin ja puitteiden arjesta itse. Sitten on paikkoja joissa hevosenhoito kuuluu omistajalle, mutta tallinpitäjä huolehtii kunnolla kiinteistöstä, tarhoista, aidoista, kentästä, maneesista, lumitöistä, lannanpoistosta, työvälineistä ym.

Lähettäjä: juu ei 
Päivämäärä:   8.9.26 21:14:40

Ei tuo Sirun kuvailema mikään täydellinen itsehoito ole kun tallipitäjä huolehtii kuitenkin arkiaamut.

Puolihoitoon jossa hevosen omistaja siivoaa oman karsinan, tarhan, huolehtii vesihuollon ja laittaa ruuat valmiiksi ja pussittaa, mutta joku vie hevoset ulos ainakin arkiaamuisin ja antaa mahdollisesti vielä päiväheinät tarhoihin, on mahdollista saada paremmin asiakkaita. Ei työssäkäyvät ihmiset ehdi arkipäivisin mihinkään aamutallikimppaan osallistua. Tai eivät jaksa. Hevosen pidosta tulee yhtä kärsimystä.

Toki vaihtoehto on itsehoidolla asiakkaina työttömiä, teinejä ja muita joilla on aikaa ja energiaa noihin rinkeihin ja säätöihin.

Lähettäjä: Siru 
Päivämäärä:   8.9.26 21:18:07

"Ei tuo Sirun kuvailema mikään täydellinen itsehoito ole kun tallipitäjä huolehtii kuitenkin arkiaamut."

Kyllä on, tallinpitäjä hoitaa oman osuutensa arkiaamuisin. Tallinpitäjillähän on yleensä myös omia hevosia, joita heidän pitää hoitaa, eikö?

Päivämäärä:   8.9.26 21:19:16

Älä alihinnoittele itseäsi, vaikka olisikin itsehoito niin jos tiloista/pohjista pidetään huolta ja maneesi löytyy niin alle 500€ on naurettava summa pyytää.

Päivämäärä:   8.9.26 21:25:26

Uudeltamaalta tiedän yhden itsehoitotallin, jonka itse miellän enemmän puolihoidon suuntaan, kun toimii aika pitkälti samalla tavalla kuin Sirun kuvaama talli. Heinät ja kuivikkeet saa ostettua tallilta, ja myös vuoroja voi ostaa tallilta tai käyttää tallissa käyviä tuttuja lomittajia. Eli kaikkia vuoroja ei tarvitse itse hoitaa.
Mun mielestä tuo on työssäkäyvälle ihan eri juttu kuin sellainen itsehoitotalli, missä kaikki aamu- ja iltavuorot pitää pyörittää itse. Tuollaisesta maksaisin mieluusti 400 vs 200 tallipaikasta jossa kaikki pitää hoitaa itse.

Päivämäärä:   8.9.26 21:45:13

Aloittaja, kannattaa laskea kuinka paljon tunteja käytät pelkästään kiinteistön hoitoon. Meillä 10 hevosen tallissa menee keskimäärin 50 tuntia kuukaudessa. työn hinta n. 1000e kk

Sen jälkeen sähkön, polttoaineen ja veden osuus. Meillä n. 700e kk

Sitten koneiden ja rakennusten huollot, vakuutukset tarvikkeiden uusimiset ja korjaukset. Budjetoisinn vähintään 300e kk

Sen jälkeen investointien uusimisvarat ja tulevat isommat remontit. Mieti siltä kantilta että vuokraisit ulkopuoliselle yrittäjälle kiinteistön ja koneet hänen käyttöön mihin hintaan? Tähän budjetoisin vähintään 1000e kk

Nämä yhteensä 3000e, eli 300e per hevonen. Alakanttiin. Tuosta vielä jotain vuokratuloa?

Lähettäjä: Mp 
Päivämäärä:   8.9.26 22:57:58

500 e voisin maksaa täysin itsehoidolla jos heinät ja kuivikkeet mahtuu tontille ja saa käyttää turvetta sekä pohjat olisi hevoselleni sopivat. Toki tarvittaisiin suostumus myös heinäautomaattiin karsinaan ja tarhaan sekä talvella sähkövesiastia. Missäpäin aloittajan talli? 😁

Päivämäärä:   8.9.26 23:16:31

Kallis on 400€ jos ei sisällä kuivikkeita ja heinää, ellei ole pk-seudulla tai tosi hyvät puitteet. Riippuu vähän tietysti minkälainen kimppa siihen rakentuu, mutta jos yksittäisiä hevosia, niin pitää melkein jokaisen hankkijan purupaaleilla mennä ja heinät hakea tai kuljetuttaa itse pienpaaleina/ostaa hankkijalta. Se tulee omistajan kannalta sitten järjettömän kalliiksi, ellei tosiaan löydy hyvä porukka ja sille vetäjä että tavara hankitaan yhdessä. Helpompi melkein vähän lisätä tuohon hintaa ja sisällyttää kuivike ja heinä.

Päivämäärä:   9.9.26 07:56:46

Jos lisää heinän ja kuivikkeen, niin tulee alv 25,5 päälle. Alvin hinta on tuolloin yli satasen, siis pelkkää veroa hinnassa. Ei houkuta asiakkaita maksamaan esimerkkivuokrahinnalla 400e, yhteensä n. 530e (kun hoitaa itse heintä ja kuivikkeet) versus 660e kun sisältyy vuokraan. Ero on valtava.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   9.9.26 08:38:49

Tämä:

Päivämäärä: 8.9.26 21:10:41

itsehoitotalleissa on aika isoja eroja mitä sillä hinnalla oikeasti saa. Halvimmillaan kyse voi olla käytännössä vain karsinapaikasta ja siitä, että asiakkaat hoitavat hevosen lisäksi suuren osan tallin ja puitteiden arjesta itse. Sitten on paikkoja joissa hevosenhoito kuuluu omistajalle, mutta tallinpitäjä huolehtii kunnolla kiinteistöstä, tarhoista, aidoista, kentästä, maneesista, lumitöistä, lannanpoistosta, työvälineistä ym.

__
Mitä enemmän kaikki on jokaisen omalla vastuulla ja päätettävissä, sen sekavammaksi meno todennäköisesti käy ja nopeammin puitteet rapistuvat. Itse en viihtyisi paikassa, jossa jokainen menee, tulee ja tekee mielensä mukaan.

Jos naapurikarsinassa haisee ammoniakki tai syödään pölyistä heinää, kärsii siitä myös oma hevoseni. Samoin siitä, jos yötä myöten tallissa lappaa porukkaa antamassa hevosilleen heiniä eri aikoihin.

Satanen tai pari kuussa on pieni hinta siitä, että joku ottaa vastuun toiminnasta eli esim. tilaa kuivikkeet, lantalan tyhjennyksen, aurauksen jne. Siinäkin tilanteessa asiakkailla voi olla tallivuoroja, vastuu omien hevostensa karsinoiden siivoamisesta tmv. järjestelyjä joita ehkä puolihoidoksi tai kimppahoidoksi voisi kutsua.

Yhtä lailla voi sopia, että kuivikkeista ja heinästä maksetaan kulutuksen mukaan ja lantalan tyhjennyksestä aiheutuvat kustannukset jaetaan tasan vaikka tp ne hankinnat keskitetysti tekisi.

Lähettäjä: fdggfd 
Päivämäärä:   9.9.26 09:57:30

Puolihoidon saa järjestettyä edullisesti, kun ottaa jonkun kevytyrittäjän tekemään aamu- ja päivätallit niin että kevytyrittäjä laskuttaa suoraan asiakkailta. Tällöin kiinteistö on edelleen alv0%.

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   9.9.26 11:50:11

Tilojen vuokraus ainut mahdollisuus saada korvaus tilojen käytöstä. Kaikki muu erikseen laskutettavaksi esim vedet, sähköt, jätehuolto. Syytä myös miettiä lanta huoltoon liittyvät kulut. Asiakkailla tulee olla kohtuullinen varastointitila kuivikkeille ja retkille. Älä ota minkäänlaista vastuuta hevosten hoidosta. Koska kovia ovat riitaantumaan keskenään niin korosta että kyseessä itsehoito ei kimppahoitotallista. Jokainen siis järjestää omansa kuten parhaaksi näkee. Sekametelisoppaa hillitsee luomasi yksinkertaiset ja selkeät pelisäännöt. Ymmärrystä helpottaa lyhyet lauseet missä ei ole kolmea sanaa enempää. Kuten esim talli auki klo 6-20. Tuona aikana jokainen syöttää, liikuttaa ja touhuaa sen mitä hevonen vaatii. Ei ole väliä milloin ruokkii, hevoset tottuu kyllä erottamaan ketkä on omia palvelijoitaan. Sopeutumattomat asiakkaat tai hevoset voivat jatkaa matkaa kohti parempaa palvelua.
Mikään ei estä innokasta hevostenhoitajaa myymästä huoltopalveluja erikseen mutta roolin selkeyttämiseksi unohda sinä se mahdollisuus. Yhteistyö toisten yrittäjien kanssa on järkevää jos kontakteja on.
Sinulle tilojen omistajana jää lähinnä vahtia sääntöjen noudattaminen ja kunnossapito. Asiakaslaumaa vahdittava ja sulkeiset järjestettävä kerran kuukaudessa jotta pysyy komentoketju ruodussa. Varsinkin naisilla on vahva pyrkimys nousta toisten yläpuolelle ja ohjailla muita haluamaansa suuntaan.

Päivämäärä:   9.9.26 12:54:59

Maksan 350e täyshoidossa just ja just Uudenmaan ulkopuolella, ja itse hoidon täällä maneesi tallilla (Uudellamaalla) on 450e sisältäen heinän ja kuivikkeet, niin en tosiaan maksaisi 400-500e jos siihen päälle tulee vielä kuivikkeet ja heinät.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   9.9.26 13:10:06

itsehoidon ns perushinta pitää olla kyllä maneesitallilla jotain luokkaa 450 - 550

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   9.9.26 13:16:23

"Puolihoidon saa järjestettyä edullisesti, kun ottaa jonkun kevytyrittäjän tekemään aamu- ja päivätallit niin että kevytyrittäjä laskuttaa suoraan asiakkailta. Tällöin kiinteistö on edelleen alv0%."

Meillä on juuri näin eli tp:lle maksetaan vain tilavuokraa (sis. veden, sähkön ja peruskiinteistönhuollon kuten lumen auraukset yms.), jossa on alv 0 %. Heinät ja kuivikkeet ostetaan kimpassa ja lantalan tyhjentää sama maajussi, jolta ostetaan heinät. Ulkopuolinen kevytyrittäjä käy tekemässä aamutallin.

Päivämäärä:   9.9.26 20:58:31

Kuten yllä hevosen omistajat on kirjoittaneet, miksi maksaa pelkistä tiloista jos muutamalla satasella saa jo palveluita itselleen. Kertoo aika paljon minkä hintaiseksi tallityöt arvostetaan. Kysymys on kaupankäynnistä: asiakas ostaa mistä halvimmalla saa mahdollisimman paljon rahalleen vastinetta.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.9.26 21:06:51

Kyllä kysyntää on. Meillä ainakin täyttyi itsehoitotalli nopeasti. Meillä kuten aloittajan tallissa, eli kiinteistön hoito sisältyy hintaa. Vuokra 350e, ei sisällä heinää tai kuiviketta, mutta esim heinä on ostettavissa tallinpitäjän mieheltä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.9.26 21:18:30

No jos laskee paljonko kylmävuokra olisi jos tallilla iso maneesi, kastelusysteemit, kenttä, estekalusto, laitumet, tarhat jne olisi vähintään 150e/karsina. Sitten pitäisi hommata vielä koneet ja hoitaa kiinteistöä, eli ne kiinteistöpalvelut. Vähintään toiset 150e/karsina.

Tämä siis vähintään 300e. Alle sen ei kannata jos tarjolla tuollaiset puitteet tuollaisilla palveluilla.

Lähettäjä: Kipsi 
Päivämäärä:   9.9.26 21:29:33

Hei, siis mistä löytyy itsehoitotalleja, jossa maneesi ja ylipäätänsä oikeasti hyvin hoidetut maneesipohjat?
Nämä itsehoitotallit täällä on sellaisia jossa jonkin näköinen kenttä, jossa ei uskalla edes kesällä hypätä kun pohja rullaa alta ja estetolppia kolme, narut roikkuu, talli jokin vanha lato jne jne. Talvella pääse ehkä perille jos joku ahkera asiakas jaksanut kolata aamutallin jälkeen.. Näissä hinta ymmärrettävistä syistä n. 200e

Itse kiinnostuisin kyllä sellaisesta itsehoitopaikasta jossa hyvä talliympäristö, hyvin hoidetut ratsastusalueet, hyvä estekalusto, auratut tiet ja hiekoitetut alueet, kaikki tarvittavat tallissa kuten kuivaushuone, pesutilat, kaapit, ehjät talikot ja kottarit, ämpärit, kunnollinen heinälato, katettu lantala, kuivikkeille omat säilytystilat lähellä tallia, hoitopalvelut ostettavissa jne. 400-500 olisi aivan passeli.

Mutta tosiaan, tuollaista itsehoitotallia ei ole tullut vastaan...

Lähettäjä: Kipsi 
Päivämäärä:   9.9.26 21:30:45

Niin ja plussaa olisi jos heinät ja kuvikkeet ostettavissa tallilta tai kimpassa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   9.9.26 21:45:15

On kannattavampaa.

Päivämäärä:   10.9.26 08:10:33

Kioskille tiedoksi. Ei sisälly kiinteistön vuokraan irtaimisto. Eli jokainen hommaa työvälineet juuri niin laadukkaat kuin katsoo tarpeelliseksi.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   10.9.26 08:19:44

Näitä on tulossa lisää. Talli, jossa hevoseni on, on vaihtamassa itsehoitoon vuodenvaihteessa. Hinta nyt täyshoidolla 780, hinta itsehoidolla ilman heinää ja kuviketta tulee olemaan 380e alv 0. Maneesitalli tämäkin. Olemme jäämässä, koska puitteet hyvät ja porukka todella kiva. Kevytyrittäjä työntekijäksi saadan jos on tarve. Hinta tulee silti olemaan halvempi kuin täyshoito, vaikka kevytyrittäjä tekisi suurimman osan työstä. Näin paljon se korkea arvonlisävero vaikuttaa täyshoidon hinnassa. Eli on sekä kannattavampaa tallinpitäjälle, että asiakkaille. Nyt tallinpitäjälle jää 100e enemmän kiinteistönhoitoon, kuin täyshoitohinnalla. Ja me maksetaan saman verran tai vähemmän.

Päivämäärä:   10.9.26 08:25:15

Lähettäjä: Joku muu
Päivämäärä: 10.9.26 08:10:33

Kioskille tiedoksi. Ei sisälly kiinteistön vuokraan irtaimisto. Eli jokainen hommaa työvälineet juuri niin laadukkaat kuin katsoo tarpeelliseksi.
---

Kyllä irtaimisto voi kuulua vuokraan, ihan kuten kalustetun asunnon vuokrauksessakin. Toki kalustettu asunto on yleensä hieman hintavampi kuin pelkkä asunto, samalla tavalla tallipaikan hintaan voi vaikuttaa se, mitä kalustoa ja työvälineitä siihen kuuluu.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   10.9.26 09:16:42

Meillä päin yhdellä tallilla on ratkaistu asia niin, että tallipaikka maksaa alkaen x sisältäen tietty karsina, sähköt, vedet, tarhan, kentän ja maneesin käyttöoikeudet (ja tietty ne "piilokulut" mitkä nyt yleensä tallipaikkaan kiinteistön osalta kuuluu).

Kaikki kulutettava (puru, heinä..) tilataan tallin puolesta mutta esim. heinäkilot ja purupaalit merkataan aina ylös ja laskutetaan kulutuksen mukaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.9.26 09:36:08

Meillä oli ennen puolihoito, mutta loistavilla puitteillakaan talliin oli hankalaa saada uusia asiakkaita. Jo puolihoito edellytti niin paljon sitoutumista, että monet valitsevat mielummin täyshoidon. Nyt täyshoito ja talli täynnä. Nykyinen asiakaskunta lähtisi varmasti muualle, jos vaihdettaisiin itsehoitoon, koska ovat maksukykyisiä ja arvostavat helppoutta ja luotettavuutta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.