|
Lähettäjä: Heppaäiti
Päivämäärä: 8.9.26 02:04:06
Viisivuotias tyttäreni aloitti ratsastuksen tänä kesänä ja hevoset ovat vieneet hänen sydämensä mennessään. Olemme käyneet läheisellä ratsastuskoululla, jossa olen ”opettanut” tyttöä itse. Käytössä on pikkusuokkeja ja juuri ja juuri ponin mitoissa olevia isoja poneja. Tyttö taluttaa hevosen itse laitumelta/tarhasta/karsinasta pesupaikalle, harjaa jakkaran avulla, laittaa suojat, hakee ja vie varusteet yms, mutta on vähän harmissaan, kun ei pysty laittamaan esimerkiksi satulaa tai suitsia. Tekee kyllä kaiken itse minkä vaan kykenee.
Ratsastaessa jalkojen/pohkeiden käyttö on vielä haastavaa tämän kokoisten hevosten/ponien kanssa, vaikka tyttö onkin pitkähkö (päälle 120cm) ja pitkäjalkainen. Ratsastaessa kävelen vierellä, mutta tyttö ei tarvitse taluttajaa käynnissä eikä ravissa, olen lähinnä paikkaamassa puuttuvia apuja.
Nyt mietin tytön harrastuksen jatkon kannalta, kannattaisiko yrittää etsiä pienempi vuokraponi, jonka kanssa tyttö pääsisi tekemään vielä enemmän? Vai mahtaako tämä nykyinen ”ratsastelu” isommilla hevosilla ajaa saman asian? Tytöllä on selvästi valtava intohimo hevosia kohtaan, ratsastuksen aloittamisen jälkeen myös leikit ovat siirtyneet hevosten ympärille ja tyttö haluaisi tallille joka päivä. Tytöllä ei riitä vielä keskittyminen ohjatulle ratsastustunnille, mutta haluaisin että hän saisi mahdollisimman paljon ratsastuskokemusta ja harjoiteltua ihan perusjuttuja ennen, kun hän siirtyy ulkopuolisen silmän alle (jos tämä hulluus kestää).
|