Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsen harrastuksen jatko

Lähettäjä: Heppaäiti 
Päivämäärä:   8.9.26 02:04:06

Viisivuotias tyttäreni aloitti ratsastuksen tänä kesänä ja hevoset ovat vieneet hänen sydämensä mennessään. Olemme käyneet läheisellä ratsastuskoululla, jossa olen ”opettanut” tyttöä itse. Käytössä on pikkusuokkeja ja juuri ja juuri ponin mitoissa olevia isoja poneja. Tyttö taluttaa hevosen itse laitumelta/tarhasta/karsinasta pesupaikalle, harjaa jakkaran avulla, laittaa suojat, hakee ja vie varusteet yms, mutta on vähän harmissaan, kun ei pysty laittamaan esimerkiksi satulaa tai suitsia. Tekee kyllä kaiken itse minkä vaan kykenee.
Ratsastaessa jalkojen/pohkeiden käyttö on vielä haastavaa tämän kokoisten hevosten/ponien kanssa, vaikka tyttö onkin pitkähkö (päälle 120cm) ja pitkäjalkainen. Ratsastaessa kävelen vierellä, mutta tyttö ei tarvitse taluttajaa käynnissä eikä ravissa, olen lähinnä paikkaamassa puuttuvia apuja.

Nyt mietin tytön harrastuksen jatkon kannalta, kannattaisiko yrittää etsiä pienempi vuokraponi, jonka kanssa tyttö pääsisi tekemään vielä enemmän? Vai mahtaako tämä nykyinen ”ratsastelu” isommilla hevosilla ajaa saman asian? Tytöllä on selvästi valtava intohimo hevosia kohtaan, ratsastuksen aloittamisen jälkeen myös leikit ovat siirtyneet hevosten ympärille ja tyttö haluaisi tallille joka päivä. Tytöllä ei riitä vielä keskittyminen ohjatulle ratsastustunnille, mutta haluaisin että hän saisi mahdollisimman paljon ratsastuskokemusta ja harjoiteltua ihan perusjuttuja ennen, kun hän siirtyy ulkopuolisen silmän alle (jos tämä hulluus kestää).

Re: Lapsen harrastuksen jatko

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.9.26 03:56:19

Kyllä ainakin minun mielestäni oikean kokoinen ratsu (eli tässä tapauksessa pieni poni) on aina paras. Jos vain mahdollista, niin etsi se vuokraponi, harrastamisesta tulee monipuolisempaa ja satulointikin onnistuu aiemmin. Lisäksi se aika jolloin poneilla pystyy menemään, on useimmilla niin lyhyt, että kannattaa nauttia ja ottaa siitä kaikki irti. Hevosilla ehtii ratsastaa koko loppuelämän.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   8.9.26 09:13:24

Vuokraponi. Sopivan kokoinen tallilta jossa sen kanssa saa puuhata kaikessa rauhassa

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   8.9.26 11:30:21

Aina sopivan kokoinen ratsu jos mahdollista. Sen takia on erikokoisia hevosia että niitä saadaan eri kokoisille ratsastajille. Meillä 5v käy ponitunneilla muualla ja kun on tarpeeksi pitkä niin saa alkaa menemään meidän omilla +/- 150cm hevosilla.
Hän haaveili omaa ponia johon sanoin suoriltaan ei. Sillä maailma on täynnä pikkuponeja joille ei ole pieniä liikuttajia.

Lähettäjä: nnnn 
Päivämäärä:   8.9.26 12:11:39

"5-vuotiaalla intohimo ratsastusta kohtaan" Voi elämän kevät... Taas vauhdissa joku kunnianhimoinen äiti joka näkee lapsensa jo olympialaisissa.
Rauhoitu ja älä ala elää omaa unelmaasi.
Ihan syystä hyviin ratsastuskouluihin ei oteta kuin aikaisintaan 6-vuotiaita, parempi vielä 7-vuotiaita. Ja rats koulussa tärkeintä pikkulapsille on toimiminen kaverien ja ponien kanssa.
Jätä se lapsiraukka rauhaan. 5v leikkii nyt hevosleikkejä, huomenna jotain muuta ja ylihuomenna taas jotain muuta. 5v on pikkulapsi.
Nyt jäitä hattuun äiti!!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.9.26 12:19:07

Vuokraponi on varmasti hyvä ja voitte yhdessä viettää rentoa aikaa ponin kanssa :)

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   8.9.26 15:03:25

5 vuotias ei harjaa hevosta kunnolla kokonaan jakkaran avulla eikä kanna varusteita itse, satula painaa sen 10kg. Suojien laittokin on vähän niin ja näin. Enkä todellakaan antas 5 vuotiaan yksin taluttaa hevosta olkoon se vaikka kuinka kiltti. Ja yksin isolla hevosella ravaava 5v on aika harvinainen, liikkeet niin isot ettei ohjaaminen onnistu. Tuskin saa itse edes hevosta raviin. Yleensä talleilla on ikäraja 9v ja ihan syystäkin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.26 15:05:36

Paljon on ratsastuskouluilla myös lasten tunteja, joissa osataan ottaa huomioon pienempien kysy keskittyä.

Mutta noin muuten suosittelen ennemmin sopivankokoista vuokraponia. Vaikka senkään kanssa lapsi ei voi puuhastella yksin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.26 15:21:36

Tottakai hankit sopivan kokoisen ponin niin pääsette tekemään monipuolisemmin.

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   8.9.26 23:45:05

Hyvin monella ratsastuskoululla on minitunteja, eli ne kestää vain 30min.ja käytössä tietenkin pienille sopivia ratsuja. Ope kuitenkin opettaa, eli kehitystä tapahtuu. Minitunneilla ei taideta laukata, mutta ravissa ja käynnissä harjoitellaan kaikkea. Tän lisäksi jos mahdollista niin vuokraponi jota pääsee hoitelemaan ajan kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.