Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten paljon oheisliikutte ratsastaaksenne?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.9.26 11:26:09

Olisi hauska kuulla, miten paljon te muut harrastajat oheisliikutte, jotta pysytte ratsastuskunnossa. Itse olen aina ollut normaalipainoinen mutta tosi epäliikunnallinen, ja kun nyt palasin satulaan melkein 10 vuoden tauon jälkeen, sain huomata ettei kroppa ole enää kuin parikymppisenä. Ratsastan toistaiseksi vain kerran viikossa ja yritän harrastaa muuta liikuntaa aina kun vain voin. Välillä vaan tulee sellaisia viikkoja, että ainoa oheisliikunta on kiirellä suoritettu venyttely just ennen ratsastustunnille singahtamista.

Re: Miten paljon oheisliikutte ratsastaaksenne?

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   7.9.26 11:33:56

1-2x viikossa salilla ja 1x viikossa jokin kardio (lenkki, tennis tms), ratsastusta 4-5x viikossa. Enemmän ehdottomasti pitäisi...

Venyttelystä pakko sanoa, että ennen itsekkin venyttelin paljon kun ajattelin olevani jumissa vaikka todellisuudessa olin vain heikko :D Salin aloittamisen jälkeen kuin itsestään alkoi myös taipua ja paikat aueta. Toki ennen ratsastusta dynaaminen lämmittely on aina hyvä

Lähettäjä: Abc 
Päivämäärä:   7.9.26 11:43:51

Ratsastan kolme hevosta pävässä.
Viikossa pilates x1 ja voimatreeni x1. Pitäisi tehdä enemmän, mutta ei vaan ehdi.

Lähettäjä: Vanilli 
Päivämäärä:   7.9.26 12:06:29

Minulla on yksi oma hevonen, jolla ratsastan valmennuksissa 3x, menen itsenäisen treenin kerran viikossa ja maastoilen 2x viikossa. Oheisena käyn crossfitissä 2x viikossa. Lisäksi noh hyötyliikuntana parin km työmatkat kuljen aina jalkaisin, jota nyt ei voi kyllä oheisliikunnaksi laskea. Kesällä myös tykkään usein pyöräillä tallille. Ja tietenkin kehonhuoltoa + venyttelyä teen joka ikinen ilta kotona (vanhana balettitanssijana olen oppinut siihen rutiiniin lapsesta asti), jos senkin nyt tähän voi mainita. Höntsämielessä käyn lisäksi tanssimassa pari kertaa kuussa. Enempään liikkumiseen ei tällä hetkellä yksinkertaisesti riitä paukkuja eikä voimia. Ja ihan valmentajani kanssa sovittu, että tätä enempää en tee. Pari vuotta sitten ajoin itseni ylikuntoon ja siitä hitaasti toipuessa olen oppinut, että minulle tämä vähemmän on oikeasti enemmän, on paljon toimivampi ja tuloksia tuovampi tapa liikkua. (+ löytyy myös anoreksiaa-ortoreksia taustaa, jonka takia myös oltava varovainen, että liikkuminen ei lähde lapasesta liialliseksi suorittamiseksi ja sairaalle pohjalle)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.9.26 13:28:24

Kiinnostavaa, miten ehditte töiden ohella tehdä noin paljon. Onko siis niin, että tallipäivinä tulee myös käytyä salilla vai onko ne eri päivinä? Itse en ratsasta tällä hetkellä, mutta siltikin tuntuu, että 5-6x viikossa liikkuminen on ihan maksimi, mihin on aikaa. (Eikä itsellä lapsiakaan.)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.9.26 14:03:01

Ainoa mitä ehtii kahden hevosen kanssa on käyttää osa työpäivästä kävelymattoon :D ei sitten niin mitään muuta kerkeä

Lähettäjä: Muumi 
Päivämäärä:   7.9.26 14:14:26

No, en nyt mitenkään oheisliiku ratsastuksen takia vaan liikun, koska haluan pysyä toimintakykyisenä ja jonkunlaisessa kunnossa. Yleensä joka päivä harrastan jotain liikuntaa, toki joskus on kevyempää tai aina ei ehdi. Ratsastan 2x viikossa. Muuten käyn lenkillä (kävely tai hölkkä), jumpassa, kahvakuulailen, talvella hiihdän. Venyttelyä/liikkuvuutta yritän tehdä useamman kerran viikossa vähän aikaa mutta tää vaihtelee tosi paljon, joskus ei viikkoihin oikein mitään ja joskus tulee useampana päivänä viikossa.

Ratsastukseen en kyl minäkään lämmittelisi venyttelyllä vaan liikkeellä/liikkuvuudella ja lisäksi siinä samalla lyhyitä venytyksiä.

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   7.9.26 14:15:30

Tällä hetkellä fyysisen työn (n. 30 000 askelta päivässä) lisäksi käyn 2 kertaa viikossa juoksemassa. Ratsastan 5-9 kertaa viikossa, toki osa näistä on kevyempiä, esim. maastoja.

Juoksulenkit teen aamulla ennen töitä, iltapäivällä ei enää mitään toivoa yrittääkään lähteä lenkille, ei jaksa. Parempi liikuntamuoto olisi vaikka uinti, ei tarvisi olla niin paljon jalkojen päällä, mutta ajankäyttö on ongelma, juoksemaan pääsen kotiovelta. Jos salilla käynnin/uinnin tms. voisi yhdistää työmatkaan, niin sitten ehkä onnistuisi. Voimaharjoittelua haluaisin kyllä lisätä arkeen, lähinnä että työn aiheuttamat toispuoleisuudet yms. tulisi ”hoidettua”.

Ja toki olen ainakin toistaiseksi lapseton, puolison kanssa jaetaan kotitalouden hommat, eli aikaa on varmasti enemmän kuin monella muulla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.26 14:17:04

Ratsastan 2-4 krt viikossa (ei omaa hevosta), ja sen ohella pilatesta pari kertaa viikossa, lenkkeilyä pari kertaa viikossa ja salikin sen pari kertaa viikossa. Pilateksella on ollut iso merkitys! Peruskuntoa ja lihaksia taas pitää olla, jotta happi kulkee ja ei väsy.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   7.9.26 14:19:37

Ratsastan 15-20h viikossa, oheisliikun 5-10h viikossa (juoksu, voima+liikkuvuusharjoittelu, uinti kesäisin). Kokopäivätyö, jota voin onneksi tehdä pääsääntöisesti etänä.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   7.9.26 14:36:57

Ratsastan 1-2 h päivässä, yleensä aamuisin ennen töitä ja teen samalla tallihommat (neljä hevosta kotona).

Pyrin lähtemään töistä heti lenkille/pyöräilemään/uimaan (tätä tosin vain avovesikaudella, en jaksa uimahallille). Saatan tehdä päälle salitreenin, riippuu lenkin pituudesta. Yritän saada viikossa kolme juoksua ja noin 10h pyörää (toki suurin osa tulee viikonlopun pitkiksillä).
Kerran viikossa ohjattu voimistelu.

Ehdin, koska hevoset on kotona, ei lapsia ja teen etätyötä. Mulla on tosi eri 24h kuin monella muulla ikäiselläni.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   7.9.26 15:57:24

Minulla on personoitu Equestrainin ohjelma, pyrin tekemään 5x viikossa, mutta usein jää kolmeen. Lisäksi 1-2 kertaa viikossa lenkkeilen. Käyn hevosellani valmennuksessa 2-3 kertaa viikossa ja muut ratsastukset päälle. Toisinaan harrastekilpailut viikonloppuna. Olen perheellinen, kokopäivätöissä ja työmatkoihin menee 1,5h päivässä. Enempää ei vaan ehdi !

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.9.26 16:05:59

En liiku juuri mitenkään. Omistan yhden jolla ratsastan neljästi viikossa, joka toinen viikko on valmennus. Kisaan satunnaisesti.

Teen istumatyötä ja olen aika jumissa. Käyn pilateksessa kerran viikossa.

Tiedän, että pitäisi enemmän, mutta vihaan liikuntaa ratsastusta lukuunottamatta. tiedän, etten tällä oheistreenillä voi kehittyä ratsastajana juuri mitenkään. siksi yleensä ratsastan maastossa, jotta en vahingossa yritä vaikuttaa hevoseen väärällä tavalla koska en vain jaksa tai pysty kroppani takia. Valmennuksessa uskallan sitten ratsastaa kunnolla.

Päivämäärä:   7.9.26 16:10:35

Ratsastan 3-4x viikossa. Koiran kanssa tulee lenkkeiltyä, nyt koiralla ikää sen verran että pitäisi alkaa myös hölkätä/juosta koiran kanssa. Juuri viikonloppuna heräsin siihen että tän lisäks pakko alkaa jotain keskivartalojumppia tekemään. Salilla käyminen on musta vastenmielistä, eli joko kotona tehtäviä treenejä tai lenkkireitin varrella ulkolaitteissa. Saa vinkata jos on hyviä ratsastukseen soveltuvia (mieluusti ilmaiseksi) netistä löytyviä treenejä!

Päivämäärä:   7.9.26 18:33:03

3 salilla voimatreeniä, välillä 1x viikossa ryhmäliikunta, 1x uinti, juoksua 3x viikossa ratsastuksen lisäksi.

Nyt kun oma hevonen kuoli niin ratsastana kerran/kaksi viikkoon.

Lähettäjä: Älä 
Päivämäärä:   7.9.26 18:39:26

2-3 x salitreeni. 1-2 juoksulenkkiä.
Ratsastusta 2-3x viikossa.
Koirien lenkitys joka päivä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.26 19:06:05

Kävelen itse jääkaapille ja takasin sohvalle.

Lähettäjä: a. 
Päivämäärä:   7.9.26 20:25:11

Käyn 4-5 kertaa viikossa salilla. Näistä yhden kerran teen juoksun tai muun cardion, muuten treenaan isoilla painoilla lihaksia.

Kävelen 5 kertaa viikossa 10 tuhatta askelta.

Huomioin myös muun oheisliikunnan ja otan nämä tilaisuudet vastaan. Pyrin olemaan aktiivinen.

Ratsastusta en lue liikunnan lähteeksi, vaan nimenomaan syyksi miksi treenaan ja pyrin olemaan hyvässä kunnossa, jotta kehitys ja pärjääminen on parempaa.

Lähettäjä: ror 
Päivämäärä:   7.9.26 20:40:03

Aika vähän ehkä. Mutta jumppaan tai venytän kyllä kroppaa joka päivä, varsinkin ongelmakohtia. Pyrin myös pitämään itseni mahdollisimman suorana ja tasapainoisena, etten olisi ihan vino ja kiero. Treenaan myös selkäännousulihaksia, että pääsen selkään kevyesti enkä väännä satulan runkoa. Nousen satulaan noin puolet kerroista oikealta ja puolet vasemmalta, joten treenaan molempia puolia, en vain vasenta.

En ole koskaan ollut ylipainoinen, olen aina ollut alle 60-kiloinen ja olen 163 cm pitkä.

Suosittelen ihan vain kehonpainolla tehtävää jumppaa, jotain yksinkertaisia välineitä kuten säädettävä mopinvarsi, jumppakuminauha, kahvakuula tms. Sellaisia, jotka mahtuu kotiin helposti tai välineitä ei tarvitse ollenkaan tai voi jumpata/venyttää pitkin päivää eikä se vie paljoa aikaa ja ole liian vaivalloista. Minä esim. venytän pakaroita/piriformiksia/lonkkia/alaselkää samalla kun selaan somea, jumppaan keskivartaloa, yläselkää ja jalkateriä ja nilkkoja samalla kun katson vaikka sarjaa netistä, teen jotain jumppaliikkeitä ihan vain ohimennen samalla kun vaikka odotan että ruoka valmistuu, jne.

Ei kannata tehdä asioista liian vaikeita, eli ei kannata ajatella, että "Mulla ei oo aikaa lähtee salille / vetää kahden tunnin treeniä kotona niin en treenaa sitten ollenkaan". Tee jotain jumppaliikettä minuutti tai kaksi, myöhemmin jotain jumppaliikettä tai venytystä minuutti, myöhemmin taas jotain minuutti jne. Päivän aikana käytät jokusen minuutin jumppaamiseen kaiken muun lomassa ja olet saanut jo paljon aikaan.

Minä huomasin aivan käsittämättömän eron jo parissa viikossa. Kun menin siskoni luo ja hän valitti kaikesta, neuvoin hänellekin muutaman jumppaliikkeen ja sitten välillä pidimme yhdessä jumppatuokion. Ihan uskomaton ero molemmilla ihan parin minuutin jumpalla/venytyksillä.

"Se että tekee edes vähän, on paljon parempi kuin se, ettei tee yhtään mitään."
^Tuota kun noudatat niin saat jo paljon aikaiseksi kun jaksat jatkaa jonkin aikaa. Esim. viikko tai kuukausi, muutama minuutti jumppaa päivässä auttaa jo paljon!

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   9.9.26 17:32:12

Aika vähän. Ratsastus 2xvk, sali 2xvk ja sitten koiran ulkoilutukset ja muu arkiliikunta.

Lähettäjä: Woot? 
Päivämäärä:   9.9.26 22:35:16

Nyt täytyy kyllä ihan ääneen ihmetellä, että miten??? porukka kerkiää liikkua tämmöset määrät?
Itsellä 8h etätyöt (toimistopäivinä +2h työmatkoihin) ja tallilla menee 3h, jossain vaiheessa pitää tehdä kotityötkin ja tavata ihmisiäkin. Vai jätättekö te nukkumatta?

Lähettäjä: Melli 
Päivämäärä:   9.9.26 23:15:02

Woot?: ainakin minulla lyhyet välimatkat töihin ja tallille tuo aikaa vuorokauteen, esim tuosta 2h ajasta minkä sinä käytät työmatkoihin minä käytän 1,5 h osuuden oheistreeneihin.

Lähettäjä: Exf 
Päivämäärä:   9.9.26 23:20:50

Teen töitä kotoa. Aamulla 2min kardio, vatsalihakset ja käsipainot. Lounasaikaan 5min kardio (nämä siis kuntopyörällä niin että syke nousee merkittävästi).
Pari kertaa viikossa kävelen noin puoli tuntia reippaasti. Venyttelyä muutaman kerran viikossa.
2 hevosta ratsastettavana ja tallihommat.
Kunnon puolesta ei ole ollut ongelmia yhden päivän kenttäkisoissakaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.26 08:21:03

Ratsastan 2-3 hevosta päivässä, 1x viikossa pilates. Haaveilen että tekisin muutaman kerran viikossa esim equestrain jumppia kotona mutta olen liian väsynyt. Työt kuormittaa kohtuuttomasti tällä hetkellä ja yöunista on tingitty. Joten nytkin selaan htnettiä sen sijaan että jumppaisin..

Lähettäjä: elli 
Päivämäärä:   10.9.26 08:22:49

En yhtään. Ratsastus on minun oheisliikuntaani.

Lähettäjä: Os 
Päivämäärä:   10.9.26 10:01:33

Kun kisasin tein 4-5 Crossfit per vko ja joogaa. Hevosia nyt 3, ja pahan burnoutin jalkeen en uskalla liikkua niin paljon. 2 krt vkoss kovA voimaharjoittelu, joka aamu pitkä kävely mutta aika iisistk. Vähän venyttelyä. Ratsastusta 6+ krt viikossa
AloitN päivän klo 5.45, etätyö j usein treenaan esim lounaalla.

Lähettäjä: Sara 
Päivämäärä:   10.9.26 11:41:36

1-2x/vko salitreeni personal trainerin kanssa. Nykyään enemmän toiminnallisia treenejä kun pidän niistä enemmän kuin laitetreenistä, ennen treenejä kuntopyöräilen tai kävelen rappukoneessa 30min.

Lenkkeilen 1x viikossa 30min hölkkää.

Yritän muistaa venytellä mutta se on vähän yrittämiseksi usein jäävää :D

Aiemmin kuntopyöräilin useamman kerran viikossa kun kotona oli pyörä, sen mentyä rikki en ole saanut aikaiseksi hankkia uutta. Pitäisi, ja samalla voisi ostaa kotiin muutamat kahvakuulat yms niin voisi jumpata kotonakin.

Teen töitä 45-50h/vko, lisäksi melko paljon menee aikaa siirtymiin ts. autolla ajoon. Omakotitaloasujana myös remppailuun yms menee aikaa sekä hevoset 2kpl ovat puolihoissa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.