|
Lähettäjä: ror
Päivämäärä: 7.9.26 20:40:03
Aika vähän ehkä. Mutta jumppaan tai venytän kyllä kroppaa joka päivä, varsinkin ongelmakohtia. Pyrin myös pitämään itseni mahdollisimman suorana ja tasapainoisena, etten olisi ihan vino ja kiero. Treenaan myös selkäännousulihaksia, että pääsen selkään kevyesti enkä väännä satulan runkoa. Nousen satulaan noin puolet kerroista oikealta ja puolet vasemmalta, joten treenaan molempia puolia, en vain vasenta.
En ole koskaan ollut ylipainoinen, olen aina ollut alle 60-kiloinen ja olen 163 cm pitkä.
Suosittelen ihan vain kehonpainolla tehtävää jumppaa, jotain yksinkertaisia välineitä kuten säädettävä mopinvarsi, jumppakuminauha, kahvakuula tms. Sellaisia, jotka mahtuu kotiin helposti tai välineitä ei tarvitse ollenkaan tai voi jumpata/venyttää pitkin päivää eikä se vie paljoa aikaa ja ole liian vaivalloista. Minä esim. venytän pakaroita/piriformiksia/lonkkia/alaselkää samalla kun selaan somea, jumppaan keskivartaloa, yläselkää ja jalkateriä ja nilkkoja samalla kun katson vaikka sarjaa netistä, teen jotain jumppaliikkeitä ihan vain ohimennen samalla kun vaikka odotan että ruoka valmistuu, jne.
Ei kannata tehdä asioista liian vaikeita, eli ei kannata ajatella, että "Mulla ei oo aikaa lähtee salille / vetää kahden tunnin treeniä kotona niin en treenaa sitten ollenkaan". Tee jotain jumppaliikettä minuutti tai kaksi, myöhemmin jotain jumppaliikettä tai venytystä minuutti, myöhemmin taas jotain minuutti jne. Päivän aikana käytät jokusen minuutin jumppaamiseen kaiken muun lomassa ja olet saanut jo paljon aikaan.
Minä huomasin aivan käsittämättömän eron jo parissa viikossa. Kun menin siskoni luo ja hän valitti kaikesta, neuvoin hänellekin muutaman jumppaliikkeen ja sitten välillä pidimme yhdessä jumppatuokion. Ihan uskomaton ero molemmilla ihan parin minuutin jumpalla/venytyksillä.
"Se että tekee edes vähän, on paljon parempi kuin se, ettei tee yhtään mitään."
^Tuota kun noudatat niin saat jo paljon aikaiseksi kun jaksat jatkaa jonkin aikaa. Esim. viikko tai kuukausi, muutama minuutti jumppaa päivässä auttaa jo paljon!
|