Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosalan ärsyttäävä ammattislangi vol. 2

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.26 21:06:36

Edellinen: http://forum.hevostalli.net/read.php?f=

Olipa hauska ketju!

Omaan korvaani "hevonen on laitumessa" kuulostaa kyllä todella hassulta, mutta kun miettii sitä tarkemmin niin kyllä sen ymmärtää jotenkin (esim. Joku on hoidossa, siinä myös tuo pääte minkä logiikalla tajuan tuon käytön). Mutta silti laitumella kuulostaa paljon luonnollisemmalta ja onhan se enemmän kieliopin mukaistakin...

"Aikanaan JAAAA oli vastaava ällöttävä ruotsisana täysin suomalaisten käytössä."

Itse taas tykkään käyttää sanaa "så jaaaa" jos hevosta täytyy rauhoittaa. Jostain syystä se sointuu paremmin ja pehmeämmin kuin esim. sama suomeksi. Olen sen pikkutyttönä oppinut tallilta. Suomessa on paljon talleja jotka on ruotsinkielisillä alueilla, joten varmasti tarttuu helposti. Ja se toimii hyvin.

Re: Hevosalan ärsyttäävä ammattislangi vol. 2

Lähettäjä: cc 
Päivämäärä:   7.9.26 00:18:58

Näistä tuli mieleen, että joskus vuosikymmeniä sitten hevosen asumisesta jotkut käyttivät sanaa seisominen. "Hevoseni seisoo Tuomarinkylässä".

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   7.9.26 00:54:06

aikoja sitten puhuttiin hevosen myötäämisestä, antaa myöten.
sitten joku idiootti alkoi kuuluttaa tuota kammotusta peräänantoa, hyi hele.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.26 01:06:00

Må kyl peräänannon muistan ihan 45v takaa

Päivämäärä:   7.9.26 07:50:35

TÄMÄ!
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 6.9.26 12:24:03

Groom on ammattinimike ja myös FEIn säännöissä. Groom on groom.

Mutta lämppäri, puokki, suokki, väkkäri, käväri, keppi (=puomi), kipuilme, nahka (=hevonen), kengätä, keulia, pilttuu (=karsina), laitsa, kuorkki, ehdollistunut, avata lantiota, käyttää istuntaa, ylijäämähevonen, pullata, keulille, vinkka, muhia, kopittaa, päikky (=päivystäjä), penkki (=satula) ja väreistä saivartelijat eli että pitää käyttää n soikeaa termiä eikä punainen, ruskea, keltainen, home, valkoinen jne kelpaa, rekasta saivartelijat (LKW kun on sekä perävaunullinen kuin perävaunuton), termejä ymmmärtämättömät idiootit (kuten groom tai pyhä yrjö tai sparraaminen), esteen leveys vs pituus saivartelijat, jotka eivät edes tunne asian taustaa ja historiaa. Ylipäätään tyhmät ihmiset, jotka yrittävät olla näppäriä tai kuulostaa fiksulle.

Ja hei urpot, peräänanto on ollut ns aina eikä se ole mikään outo sana jonnet.

Lähettäjä: :/ 
Päivämäärä:   7.9.26 08:13:07

Ratsu merkityksessä kuin se olisi vaihtoehto ylijäämähevoselle.
Väkkärit, käväri, avata lonkkia, nostaa kädellä, pitkä ja lyhyt myötääminen, martsa, jalkkarit, penkki, kipuilme, palkata, maasta työskentely ja kaikki sen höpöt vieraskieliset versiot, vinkka, kuorkki, heppis, kopittaa, karkasi laukalle, karkasi raville, kävin treenaamassa, valmennus (ilman suunnitelmallista pitkää intensiivistä suhdetta), valkku, keppi (raippa tai puomi), keulia, kengätä, kenkääjä, feiponi, idän ihme (ilmeisesti niinkuin Alfons Ra tai Ibelle tai Novesta?), hopune, nahka, koni

tai tämä ehkä enemmän slangi kuin ammattislangi, moni on wonnabii tai aloittelijan sanoja.

Päivämäärä:   7.9.26 09:15:46

Putte= suomenhevonen
Veivikaula= lämminverinen/ puoliverinen
Pörrö= shetlanninponi

Päivämäärä:   7.9.26 09:16:18

Joo toi seisominen oli kyl koominen :D Mis sul seisoo se?

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   7.9.26 09:44:19

Luulen että laitumessa-muoto on käytössä vastakohtana että hevonen olisi treenissä. "Se on ollut nyt kesän laitumessa, syksyllä palaa treeniin".

Mua ei juurikaan ärsytä mikään mutta kyllä pisti silmään yhdessä uutisotsikossa "raipattaminen". Tää ei mun mielestä ole kyllä kunnollista suomea ollenkaan, hevosen hakkaamiselle raipalla on ihan oikeitakin termejä. Valkku on myös sana josta saan oksennusreaktion. Vaikka itse oon kuljetusalalla niin mun puolesta kaikki koppia isommat saa olla rekkoja jos siltä tuntuu.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   7.9.26 09:57:19

Laitumessa. Sain facessa eston kun kyseenalaistin termin käytön vedoten kielioppiin.
Olin kuulemma tyhmä kun en ymmärrä suomea :D

Päivämäärä:   7.9.26 10:08:39

En sitten tiedä kumpi on kieliopillisesti oikein, onhan hevonen myös tarhassa.

Päivämäärä:   7.9.26 10:18:15

Laitumella on kieliopillisesti oikein ja yleiskieltä. Laitumessa vanhaa ja murretta mutta ei sinällään täysin väärin sekään.
Omaan korvaan kuulostaa hölmöltä.

Lähettäjä: Wee 
Päivämäärä:   7.9.26 10:24:35

Täällä on paljon sellasia mistä olen samaa mieltä, mutta esim tuo heppis/hevosrekka/rekka on sellanen että puhekielessä se vaan toimii parhaiten. Varsinkin jos on iso hevoskuorma-auto ja pieni kahden hevosen kuljetusauto, joita yleisesti meillä ainakin kutsutaan pikkuheppis ja isoheppis tai rekka ja pikkuheppis. Olis pikkusen dorkaa jos pitäs monta kertaa päivässä sanoa esim että "mulla jäi hanskat isoon hevoskuorma-autoon" tai "täytyy käydä tankkaamassa pienempi hevosenkuljetusauto". Ja kun englanniksi ne on kaikki vaan truck oli sitten mikä vekotin kyseessä. Se että puhuu kuorma-autosta rekkana ei välttämättä tarkoita etteikö he tiedä, että se on oikeasti kuorma-auto.

Lähettäjä: Huu 
Päivämäärä:   7.9.26 10:38:53

Kaikkia sanoja ei voi taivuttaa samalla tavalla ja siinä auttaa kyllä hyvä äidinkieli. Vrt. on kaupungilla/kaupungissa, dyyneillä/dyyneissä, tallilla/tallissa, treenillä/treenissä, laitumella/laitumensa, mökillä/mökissä, maalla/maassa, kaupalla/kaupassa, lenkillä/lenkissä, autolla/autossa jne. Osaa voi taivuttaa kummin vain, mutta merkitys muuttuu. Osa kuulostaa ihan hyvältä, osa ei ollenkaan. "Laitumessa" kuulostaa vaan huonolta äidinkieleltä.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   7.9.26 10:40:01

Outoja ärsytyksen aiheita teillä. Ei tulisi mieleenkään käyttää lämppärin tilalla aina "lämminverinen ravihevonen" termiä, etenkin jos tapaus on ratsukäytössä. Puokkia en käytä, sanon yleensä pv, mutta suokki on käytössä yleisesti. Samoin väkkäri on niin yleisessä käytössä, että tuntuisi hienostelulta alkaa puhumaan väkirehuista. Etenkin kun ne välttämättä ei ole väkirehuja, jollain on astiassa pino porkkanaa, toisella heinäpellettimössöä, jollain vain kivennäistä. "Ne sai jo väkkärit" on ilmaus sille, että kaikki hevosten edessä olleet astiat on kipattu karsinan puolelle. Onko parempaa ehdotusta tälle väkkäri-termille?

Jos sana ehdollistunut ärsyttää, niin mitä pitäisi käyttää sen tilalla? Ja jos joku puhuu ruskeasta hevosesta niin oletan, että ei tajua hevosista juuri mitään eikä tiedä mikä ero on ruunikolla ja rautiaalla.

Se mikä ärsyttää on kun joku sanoo, että "siitä tulee kimo". Kimo on geeni joka on varsassa syntyessä ja vaikka se olisi pikimusta niin se on jo silloin kimo.

Lähettäjä: Kukko 
Päivämäärä:   7.9.26 10:56:15

Takaa-ajettu. Menikö juoksuksi, tarttesitko raippoja? Ohjasajo olis mukavampi termi.

Päivämäärä:   7.9.26 13:45:12

Ja kun englanniksi ne on kaikki vaan truck oli sitten mikä vekotin kyseessä. Se että puhuu kuorma-autosta rekkana ei välttämättä tarkoita etteikö he tiedä, että se on oikeasti kuorma-auto.

Itseasiassa ammattisanastossa ne erotetaan truck, tractor(head), lorry, semi-trailer, trailer jne, mutta kyllä ammattilaisetkin puhuu kaikista "truck" jos ei tarvetta erotella sen kummemmin että minkälainen yhdistelmä on kyseessä.

Päivämäärä:   7.9.26 14:21:41

Ja nään punasta ratsastustunnin epämääräisistä ohjeista:
"Pitkä jalka. Kanna käsi. Sisäpohkeen ympäri. Ulko-ohjan tuelle. Paremmin kulmiin." Jne jne

Ei tämä ole opettamista vaan epämääräistä sloganien heittoa..

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   7.9.26 14:33:07

Koppi, (hevos)auto, kuorma-auto, rekka. Siinä on looginen järjestys puhekieleen.

Lähettäjä: :/ 
Päivämäärä:   7.9.26 15:03:37

kilpuri heppis kopittaa lämppäri

Lähettäjä: Eila 
Päivämäärä:   7.9.26 15:04:21

Johtajus
Kunnioitus
ratsasta paremmin!
Ratsasta pyöreäksi!
Mummoravi
Tue sitä ohjilla!
Nosta selkä ylös !-mikään noista ei kerro mitä pitää tehdä ja miksi

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.9.26 15:10:44

ei ammattislangin tarvitsekaan olla selittävää

Lähettäjä: Eila 
Päivämäärä:   7.9.26 15:43:20

Ammattislangia ei tulisi käyttää puhuttaessa ratsastuskouluoppilaille tai täyshoitohevosten omistajille, siksi se on ärsyttävää. Mitä ammattilsiset puhuvat keskenään, on yksi lysti. Ne ammattilaiset eivät tosin aina itsekään tiedä mitä tarkoittavat. On koomista kun wannabe- ammattilaiset käyttävät jargonia vaikuttaakseen fiksuilta.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.9.26 16:13:06

wannabeet ovat pahimpia. Alle 10 000 kertaa ratsastaneet "ammattilaiset" :D

Lähettäjä: ilmeisesti wannabe 
Päivämäärä:   7.9.26 17:12:32

Nää on ollu osin ihan hauskoja, mutta ihmettelen kovasti, jos lyhenteet ärsyttää niin kauheasti :D kirjakieltäkö pitäis puhekielessä käyttää? Puhutteko myös muussa arjessa esim. kannettavasta tietokoneesta ja roskakorista? Mutta eipä kai siinä :D

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   7.9.26 20:13:07

Management, systeemi ja tiimi saa joka kerta niskakarvat pystyyn. Varma tapa bongata wannabeet tallilla.

Lähettäjä: Kukko
Päivämäärä: 7.9.26 10:56:15

Takaa-ajettu. Menikö juoksuksi, tarttesitko raippoja? Ohjasajo olis mukavampi termi.

Takaa-ajo ei ole sama asia kuin ohjasajo. Takaa-ajaminen on ajamista ilman kärryjä, ohjasajo ennemminkin ratsastusta maasta. Esim. varsat ajetaan aina ensin takaa ennen kuin laitetaan kärryt perään.

Päivämäärä:   7.9.26 20:16:02

Kyllä se ajo-opetuksessakin on meilläpäin ohjasajoa, takaa-ajetuille naureskellaan. Ja ihan pitkänlinjan raviammattilaiset kyseessä.

Lähettäjä: Ärsu 
Päivämäärä:   7.9.26 23:50:04

Ärsyttää eniten hevosten haukkuminen, koni tai kaakki. Arvostakaa hevosia ne ei ole koneja ne on hevosia.
Hevosammattilainen ei ikänä herjaisi työkaveriaan, osaamattomien suusta tätä kuulee joskus.

Päivämäärä:   8.9.26 00:41:58

NAMITTAA!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.9.26 01:45:36

Munahölkkä, lämpönen, riimu (koska ne on päitset) :D.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   8.9.26 10:22:25

” Hevosammattilainen ei ikänä herjaisi työkaveriaan, osaamattomien suusta tätä kuulee joskus.”

Itseasiassa yllättävän moni ammattilainen herjaa hevostaan.
Mutta yleensä heissä on muutakin sellaista mistä en pidä.

Näissä kummassakin topassa on tosi hyviä juttuja ollut ja minua ärsyttää lähes kaikki mainitut :D

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   8.9.26 14:55:16

Täti, puskaratsastaja, pro, kilpailukalusto, namittaja, koni, kaakki, testaaminen

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   8.9.26 15:51:31

Laitumessa on murretta, samoin päitset, kun tarkoitetaan riimu. Mulle päitset on suitset ilman kuolaimia, mutta en kyllä käytä sitä sanaa ikinä.

Enkä käyttäisi myöskään ikinä sanaa heppis, siitä tulee mieleen vain heppi. Täällä päin on koppi, auto ja rekka.

Jollain on joku kamala lyhenne myös varustehuoneesta, joku heppiksen tapainen. Olen onneksi unohtanut sen.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   8.9.26 16:50:03

Rehari, paalu, sankko, vinkka, heppis, laitumessa

Lähettäjä: abc 
Päivämäärä:   8.9.26 16:51:34

riimu on ketju ja tai naru, se ei ole päitset.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   8.9.26 20:03:09

Ultimaattisesti ärsyttävin on kipis tai kipari kun puhutaan kipulääkkeestä!!!

Päivämäärä:   8.9.26 21:15:32

"Itseasiassa yllättävän moni ammattilainen herjaa hevostaan."

Joo, en ole kyllä kuullut kenenkään tavisharrastajan puhuvan hevosistaan esimerkiksi nahkoina, sen sijaan ammattilaisilla tämä kammottava nimi, joka on kyllä vielä paljon pahempi kuin vaikka se koni, on ollut ilmeisesti varsin yleisessä käytössä.

Lähettäjä: kuuuurija 
Päivämäärä:   8.9.26 21:18:57

koni on puolaaa ja tarkoittaa hevosta

Lähettäjä: Äly 
Päivämäärä:   8.9.26 21:31:36

Suokki

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   8.9.26 22:00:32

Taas uutta opittua tällä viikolla: Verekäs (hevonen)!

Lähettäjä: abc 
Päivämäärä:   8.9.26 22:11:13

Hyvää pätkää

Päivämäärä:   8.9.26 22:49:32

"Ja nään punasta ratsastustunnin epämääräisistä ohjeista:
"Pitkä jalka. Kanna käsi. Sisäpohkeen ympäri. Ulko-ohjan tuelle. Paremmin kulmiin." Jne jne

Ei tämä ole opettamista vaan epämääräistä sloganien heittoa.."

No mulle nuo ovat kyllä ihan selkeitä ohjeita. Mulla nousee jalka helposti ylös, joten pitkä jalka tarkoittaa, että jalka pitää painaa pitkäksi alas. Kanna käsi tarkoittaa, että kannattele käsiäsi, älä nojaa niillä hevoseen tai huitele niillä jossain etukaaren molemmin puolin. Samoin sisäpohkeen ympäri on ihan selvä: hevonen taivutetaan sisäpohkeen ympäri. Ja kun hevonen ratsastetaan ulko-ohjan tuelle, se ratsastetaan sisäpohkeella kohti ulko-ohjaa. Kun ratsastetaan paremmin kulmiin, tarkoitetaan, ettei kulmia oikaista. Siinä vaiheessa, kun on jo jonkin verran ratsastettu, nuo ovat ihan selkeitä ohjeita. Ei alkeistunnilla tietenkään.

Lähettäjä: erilaisia 
Päivämäärä:   9.9.26 13:09:59

"riimu on ketju ja tai naru, se ei ole päitset"
No joo voi olla (ja onkin) murrealueella. MUTTA ei yleiskielessä.

Riimu on väline joka hevosella on päässä kun se talutetaan esim tarhaan. Riimuun ei saa kuolaimia kiinni suoraan, eikä siinä ole otsahihnaa.
Suitset ovat väline jota (yleensä) käytetään kun hevosella ratsastetaan. Niissä on tyypillisesti otsahihna (poislukien jotkut issikka-, länkkäri- tms "erikois"suitset) ja kuolaimet.
Päitset ovat (kuten jo joku mainitsikin) suitset ilman kuolaimia ja ohjia. Niihin saa kuolaimen suoraan kiinni, ja niisä on tyypillisesti otsahihna.

Riimunaru on se joka riimulla taluttaessa tulee riimusta taluttajan käteen. Siis naru tai hihnamainen, joko ketjulla tai ilman.

Lähettäjä: Salli 
Päivämäärä:   9.9.26 13:18:06

Juuri näin, jokainen ohje merkitsi minulle jotakin:

"Ja nään punasta ratsastustunnin epämääräisistä ohjeista:

Ei tämä ole opettamista vaan epämääräistä sloganien heittoa.."

No mulle nuo ovat kyllä ihan selkeitä ohjeita. Mulla nousee jalka helposti ylös, joten pitkä jalka tarkoittaa, että jalka pitää painaa pitkäksi alas. Kanna käsi tarkoittaa, että kannattele käsiäsi, älä nojaa niillä hevoseen tai huitele niillä jossain etukaaren molemmin puolin. Samoin sisäpohkeen ympäri on ihan selvä: hevonen taivutetaan sisäpohkeen ympäri. Ja kun hevonen ratsastetaan ulko-ohjan tuelle, se ratsastetaan sisäpohkeella kohti ulko-ohjaa. Kun ratsastetaan paremmin kulmiin, tarkoitetaan, ettei kulmia oikaista. Siinä vaiheessa, kun on jo jonkin verran ratsastettu, nuo ovat ihan selkeitä ohjeita. Ei alkeistunnilla tietenkään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.9.26 01:50:23

Nämä on hauskoja - mutta munahölkkä? LOL, mitä ihmettä se on?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   10.9.26 03:17:41

Jollain on joku kamala lyhenne myös varustehuoneesta, joku heppiksen tapainen. Olen onneksi unohtanut sen

Sattari?

Päivämäärä:   10.9.26 12:14:54

LähettäjäKukko

Päivämäärä7.9.26 14:21:41

Ja nään punasta ratsastustunnin epämääräisistä ohjeista:

Ei tämä ole opettamista vaan epämääräistä sloganien heittoa..

^Kyllä mä ainakin opettaessani käytän juuri noita "sloganeita". Toki olen eka avannut niiden tarkoituksen heille joita niitä heittelen.

Mua tosin ilmeisesti inhoaisi moni muukin, kun sanon heppa, hepo, hepoti, väkkäri, sattari, pesari, takki (loimi), varsuli, groomi (siitä satunnaisesta auttavasta kädestä jonka sain avukseni kisoihin, aion jatkossakin mainita nimen mm somepostauksessa :-)), popot (kengät), pylpyrä (ympyrä) yms. Tosin tykkäänkin sanaleikeistä, ja nautin kun ihmiset käyttävät luovuuttaan.

Mä myös treenaan hevosen kanssa, enkä treenaa hevoseLLA. Kuulostaa omaan korvaan väärältä tehdä asioita hevosella eikä sen kanssa. Samoin olen hevoseni ihminen enkä omistaja.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   10.9.26 12:15:29

Joo. Kamalaa. :D

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   10.9.26 12:34:29

Sanoja mitä mulla käytössä: heposet, hepat, poni (issikasta, ei, se ei ole hevonen). Rodut on suokkeja, setukoita, issikoita, peeveitä ja lämppäreitä (mitä meillä ei juuri koskaan kyllä ole). Vauvahepoja tai vauveleita ne pienet maitovarsat. Ruoat on puuroja, vellejä, mehuja, väkkäreitä, sapuskaa, herkkuja (porkkanat yms). Loimet on kolttuja, mekkoja, takkeja, yöpukuja, pyjamia. Parilla omistajalla on kaksi hevosta molemmilla ja ne on "sun pojat", ruunia kun ovat. Meillä moni kutsuu itseään ja muita hevosensa mammaksi.

Ja ihan ollaan täyspäisiä aikuisia, osa ammattilaisiakin ja loput pitkällä hevoskokemuksella, osa kisaa ihan tavoitteellisesti. Ei kaiken tarvitse aina olla niin vakavaa.

Päivämäärä:   10.9.26 13:08:19

Alkaa ammattislangin lista täyttyä ylipäätään ”sanoista joita olen joskus kuullut jonkun sanovan tallilla”. Tai jossain. Tunnistin mahdollisen yhteyden hevosiin/ratsastukseen ja haluan nyt kertoa.

Päivämäärä:   10.9.26 13:18:27

Mikä hitto on sattari ,

Lähettäjä: Tepa 
Päivämäärä:   10.9.26 14:16:25

No sattari on satulahuone. Käytän usein.

Päivämäärä:   10.9.26 14:27:36

Mulle sattari on satiainen ;)

Nimim. Siinä meni hyvät päitset ja marhaminta

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   10.9.26 14:37:49

Päitset ja marhaminta on oikein ja voi sanoa päitset ja naru tai ketju tai riimu, mutta yhtä kaikki talutin

Lähettäjä: Juoru 
Päivämäärä:   10.9.26 14:55:31

Olen kuullut hevosta rauhoiteltavan pehmeällä "soojaa, soojaa" -sanonnalla jo joskus 2000-luvun alussa, eli ei se ainakaan ihan uusi juttu ole. Toki välillä vanhatkin jutut nousevat hetkeksi muotiin.

Lähettäjä: Kille 
Päivämäärä:   10.9.26 17:18:31

Miksei voi sanoa, että hevosten ruoat vaan pitää sanoa väkkärit. Väkirehukin on aika outo.

Päivämäärä:   10.9.26 21:35:16

"Hevosten ruuat" viittaa myös heiniin. Mutta sano sinä, miksi sanot, ja muut käyttävät sitten muita sanoja.

Hevosten ruokaa on karkearehu eli heinä sekä mahdollisesti väkirehu.

Päivämäärä:   11.9.26 00:37:05

Oh lord. Olen kuullut maailmankaikkeuden hirveimmän sanan: sattari.

Lähettäjä: 344 
Päivämäärä:   11.9.26 18:50:37

Vääntää koulua
Mehu kun puhutaan mash-vedestä
Takki kun puhutaan loimesta

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   11.9.26 20:10:36

vääntää koulua ja munahölkkä - ai kamala!
mikä edes on munahölkkä, en ole koskaan kuullut

soooo ja soooja sanottiin hevosille jo kun olin lapsi kasarilla.
sen sijaan mun 30-luvulla ratsuväen käynyt isoisä sanoi ihan vaan suomalaisittain ptruuuu ptruuu.

periaatteessa ymmärrän paremmin noita, jotka on lyhennelmiä suomalaisista sanoista (väkkäri, suokki, puokki, sattari) vaikka osa onkin tosi ällöttäviä (heppis)

lisäksi ärsyttää ne missä on käännetty suoraan joku suomeen huonosti sopiva ilmaisu (hevonen laitetaan satulaan - oikeesti? sano tuo pienelle lapselle tai jollekin, joka ei ymmärrä hevosista)

Lähettäjä: PP 
Päivämäärä:   11.9.26 20:50:14

Munahölkkä on sellaista hidasta löntystelyravia, jossa kuuluu osalla ruunista sellaista "kurnutusta" nivusista. Samaa termiä voi yleistää koskemaan kaikkea hidasta ravailua ilman tuntumaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.