Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sopiva vuokraushinta?

Lähettäjä: Vuokraus 
Päivämäärä:   6.9.26 13:10:23

Itse raskaana ja mietin hevosen vuokralle antamista, mutta mikähän olisi sopiva hinta? Oletteko laskeneet hevosen kulut / päivä ja tämän ottaneet vuokraajalta, vai laskeneet tähän myös ekstraa mukaan?

Hevonen ns. puskamopo, heB, tällä hetkellä huonossa lihaskunnossa kesän jälkeen. Vaatii aika napakan ratsastajan ja käsittelijän, saattaa esim. rynniä taluttaessa jos aistii käsittelijän olevan epävarma. Ratsastaessa vaatii koko ajan herättelyä, muuten pysähtyy tai lähtee vaeltamaan omiaan. Ei siis mikään automaatti. Hirmu kiltti kuitenkin. Puolihoitotalli, pitää siivota karsina oman käynnin yhteydessä. Viereisen tallin pieni maneesi käytettävissä (matkaa pari minuuttia ratsain).

Re: Sopiva vuokraushinta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.9.26 13:16:37

Hevosen kulut päivässä ei ole mielestäni ihan toimiva, sillä yleensä ne ovat samalla tallilla asuvilla puska ö ex-ravurilla, kouluttamattomalla 4-vuotiaalla ja Vaativa B kilparatsulla suunnilleen samat, ja viimeisimmästä varmasti ollaan valmiita maksamaan enemmän vuokrahintaa.

Hevosen taso siis myös vaikuttaa. Ja sijainti.
Maksaako maneesin käyttö erikseen? Onko ees kunnollista kenttää?

Päivämäärä:   6.9.26 13:28:00

Mutta siis itse puskapollesta voisin maksaa 10-15 €/kerta, osaavasta ratsusta (väh. He A) 25-35 €/kerta, toki nämä riippuu paljon puitteistakin ja siitä, mitä hepan kanssa saa tehdä.

Lähettäjä: Yip 
Päivämäärä:   6.9.26 13:33:18

Minua ihmetyttää aina, miten ihmiset määrittelevät kiltin. Sanot, että hevonen on "hirmu kiltti", eli siis todella kiltti. Silti se rynnii taluttaessa, jos ihminen on yhtään epävarma, ja lähtee vaeltelemaan ja pysähtelemään ratsastaessa, jos ratsastaja ei jatkuvasti vaadi ja vahdi. Sellainen hevonen ei ole kiltti. Kiltti on hevonen, joka toimii saamansa tapakoulutuksen mukaisesti, vaikka käsittelijä ei olisikaan niin varma.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.26 13:33:52

En vuokrannut koska oli vaikea löytää tarpeeksi taitava vuokraaja. Kerran karkuutti hevosen tallin pihasta ja se riitti, ei 15e riitä siitä huolesta että sattuuko jotain. Olisi pitänyt olla itse vahtimassa ja se nyt ei palvellut tarkoitusta.

Taitava tuttava liikuttaa hevosta ilmaiseksi, toki pystyin itse liikuttamaan hevosta myös kohtuullisen pitkälle rv 30 saakka.

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   6.9.26 13:36:30

Siis tollasesta hevosesta en maksais senttiäkään. Eiköhän sille joku vuokraaja kuitenkin löydy mutta ihan max. 10 e tollasesta kehtaa pyytää

Lähettäjä: Luna 
Päivämäärä:   6.9.26 13:57:26

Ja joo, ei tuo kovin kiltti ole, jos rynnii ja pysähtelee. Sit jos on vielä huonossa lihaskunnossa, eli vuokralaisen homma on kasvatella lihaskuntoa ja työskentelyajat jää alkuun lyhyiksi niin eihän tosta kovin paljoa voi pyytää.
Pikemminkin voi olla vaikea löytää vuokraajaa, joka on riittävän taitava ja haluaa tuohon lähteä.

Päivämäärä:   6.9.26 14:07:48

Ehkä kympin maksaisin tuosta, jos ei tarvitsisi ajaa johonkon hevonkuuseen tämän perässä.

Lähettäjä: Justjoo 
Päivämäärä:   6.9.26 14:11:32

Noilla spekseillä hakisisin vaan ihmisen kenellä intoa ja taitoa harrastaa. Maksaa sen mitä haluaa, max 5e krt.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   6.9.26 14:49:13

Noilla tallihommilla ja olettaen että hevonen on kuitenkin napakan ratsastajan kanssa peruskiva, sopiva hinta mielestäni 15€-20€/krt. Kyllä tuollaiselle hevosille löytyy innokkaita vuokraajia, joista on hauskaa touhuta hevosen kanssa vaikka se ei olisi he b tasoa osaavampi

Päivämäärä:   6.9.26 14:50:54

Minulle maksetaan tuollaisten ratsastamisesta...

Jos löydät ilmaisen ja luotettaban liikuttajan, tartu siihen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.26 15:06:48

Tuollaisesta maksaisin sijainnista riippuen 0-10 €.

Päivämäärä:   6.9.26 15:24:43

Kun joutuu vielä tallihommiakin tekemään niin en maksaisi mitään. Hevonen rynnii - se ei ole kiltti. Huono lihaskunto - joudut ensin saamaan hevoselle paremman lihaskunnon ennen kuin voit edes ajatella esim. Kunnolllisia valmennuksia. Jos et halua seisottaa hevosta raskauden ajan, ajattele asia niin että jos joku ilmaiseksi suostuu käymään ja on fiksu sekä osaava saat äärimmäisen hyvän win-win diilin siinä.

Lähettäjä: Nin 
Päivämäärä:   6.9.26 15:38:25

Max 10 €.

Lähettäjä: mmmaa 
Päivämäärä:   6.9.26 17:29:11

Anna ylläpitoon raskauden ajaksi ratsastuskouluun tai omahevospaikkaan.

Paljon helpompaa ja stressittömämpää kuin vensklata vuokraajien kanssa.

Päivämäärä:   6.9.26 18:38:42

Itse etsisin sille hoitajan, joka saa ratsastaa ihan ilmaiseksi. On paljon taitavia hevosenkäsittelijöitä, jotka haluaisi jonkun hevosen elämäänsä, mutta raha esteenä tai ettei vaan halua keskittyä pelkkään ratsastamiseen.

Päivämäärä:   6.9.26 18:57:42

^ Huoliiko ratsastuskoulu tuommoista? Jos rynnii epävarmalla käsittelijällä ja pysähtelee kentällä? Suurin osa ratsastuskoululaisista on epävarmoja käsittelijöitä. En ainakaan omalle tallilleni ottais vaivoiksi.

Lähettäjä: Hen 
Päivämäärä:   6.9.26 22:33:09

Vuokraushintahan on ihan riippuvainen siitä, millainen hevonen, millainen sijainti ja millaiset puitteet. Meillä todella osaava ihan aloittelijoillekin soveltuva welsh a, vuokrahinta 20€ ja tulijoita olisi jonoksi asti. Ihan siksi, koska ponia voi käsitellä lapset ja ratsastaessa osaa kuitenkin paljon.

Sit meillä on suokki, jolla voi ainoastaan maastoilla, sillä 10 euroa kerta. Sit nuori pv, sitä ratsastaa osaavat tyypit ihan ilmaiseksi, koska ei ole toistaiseksi ns ratsastuskoululaisen hevonen.

Puitteet hyvät, huollettu kenttä, estekalusto ja loistavat maastot. Lämmin talli, missä hoitaa hevonen

Lähettäjä: Rats.koulu 
Päivämäärä:   6.9.26 23:34:34

Määrittelen hinnan entisen ratsastuskoulun perusteella. Kyseisellä rats.koululla on suunnilleen samanlaiset puitteet kuin nykyisellä tallilla ja etäisyys keskustaan suunnilleen sama.

Kertavuokra on 2 eur halvempi kuin ko. ratsastuskoulun tuntihinta kymppikortilla.

Kyseessä suokki, joka edellisen omistajan kanssa kisannut HeA/100 cm, minun kanssani HeB/70cm. Täysihoitotalli, mutta tarha pitää siivota (menee 5 min, jos kottarit ja talikko vapaana). Lisäksi hevoselle tehdään ennen ratsastusta mash turpoamaan ja juotetaan ratsastuksen jälkeen. Muuten samat ”työt” kuin rats.koulussa (haku tarhasta, kuntoon latto, ratsastus, pois hoitaminen, tarvittaessa loimitus ja mahdollisesti palautus tarhaan).

Päivämäärä:   6.9.26 23:47:20

Ratsastuskoulun tuntihintaa vertaaminen nyt on tois luokkaisen typerää. Yksityistä vuokraamista vs ratsastuskoulun tuntihintaa ei voida verrata toisiinsa.

Päivämäärä:   7.9.26 10:01:21

Hirmu kiltti, mutta rynnii taluttaessa ja vaatii napakan käsittelijän :D Ei se silloin ole edes vähän kiltti.

Lähettäjä: Ghm 
Päivämäärä:   7.9.26 11:02:56

Minä olen pyytänyt maneesitallilla joka asfalttitietä saavutettavissa n. 20 km päässä keskikokoisen kaupungin keskustasta 25 eur HeA tasoisesta maastovarmasta hevosesta. Joillekin se on liikaa.

Lähettäjä: z-- 
Päivämäärä:   7.9.26 12:12:00

Aika turha minusta laskea jotain kertahintaa. En ole koskaan tajunnut näitä jotka sanoo että velottavat tai pitäisi veloittaa joku tietty päivähinta.

Tässäkin tapauksessa, kuten useimmissa, hevosta vuokrataan koska tarvitaan sille joku hoitaja/ratsastaja, koska itsellä ei riitä aika. Jotkut puhuu siitä kuinka "rahoittavat vuokraajan harrastusta", mutta eihän kyse ole siitä. Ei kukaan vuorkaa hevostaan hyvää hyvyyttään, vaan siksi että haluaa apua hevosen pitoon/ liikutukseen.

Eli raha on pikemminkin sivuseikka tai lähinnä kiva ekstra, koska harvalla kuitenkaan liikaa rahaa on.

Sopiva vuokrahinta on siis se, mitä hevosesta voi saada vuokraa. Riippuu siis alueesta, hevosesta ja puitteista. Helpointa on yrittää selvittää mitä muut pyytävät vuokraa samalla tallilla/ alueella. Minun tietämys vuokrahinnoista ei ole ihan ajantasalla, mutta veikkaisin jotain 15-20€.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   7.9.26 12:23:41

"Tässäkin tapauksessa, kuten useimmissa, hevosta vuokrataan koska tarvitaan sille joku hoitaja/ratsastaja, koska itsellä ei riitä aika. Jotkut puhuu siitä kuinka "rahoittavat vuokraajan harrastusta", mutta eihän kyse ole siitä. Ei kukaan vuorkaa hevostaan hyvää hyvyyttään, vaan siksi että haluaa apua hevosen pitoon/ liikutukseen.

Eli raha on pikemminkin sivuseikka tai lähinnä kiva ekstra, koska harvalla kuitenkaan liikaa rahaa on."

Jaa. Ainakaan itselläni ei kyllä ole mitään muuta motiivia vuokraamiselle kuin raha. En tarvitse apua hevosen liikutukseen tai hoitamiseen, vaan liikutan ja hoidan itse tai sitten tarvittaessa joskus joku tallikaveri tekee sen. Ja mistään pikkuhiluista ei ole mitään iloa, koska joku 15 € nyt on pelkkä kärpäsen kakka hevosenpidon kokonaiskustannuksissa, niin sen takia ei kannata edes alkaa säätää jonkun itseään "maksavana asiakkaana" pitävän vuokraajan kanssa ja ottaa riskiä, että hevoselle tai varusteille käy jotain. Jos siis annan hevoseni vuokralle, minun on hyödyttävä siitä rahallisesti eli saatava vähintään todelliset päiväkulut katettua, tai sitten en anna ollenkaan.

Päivämäärä:   7.9.26 14:14:47

Maksan VaB-tasoisesta hevosesta maneesitallilla pk-seudulla 30€ kerralta ja olen sitoutunut valmentautumaan 1–2 krt/viikossa. Valmennus päälle 60€ krt. Ratsastan myös itsenäisesti ja kisaan.

Aloittajan kuvaileman kaltaisesta hevosesta en maksaisi paljoakaan, sillä tarvitsee ensinnäkin kunnon kohotuskuurin alkuun, jotta pääsee treenaamaan. Jos olisin aloittaja, etsisin jonkun taitavan nuoren, ohjaajaksi tai ratsuttajaksi kouluttautuvan henkilön ratsastamaan hevosta raskauden ajaksi. Voisit palata paljon paremman hevosen satulaan. Todennäköisesti et löydä kovin hyvää maksavaa ratsastajaa...

Lähettäjä: Ni 
Päivämäärä:   7.9.26 14:20:36

Rahan pitäisi olla vihoviimeinen asia, mitä omistaja miettii jos haluaa hevostaan vuokrata. Älä osta hevosta, jos sinulla ei ole sitä varaa ylläpitää ilman vuokraajia.

Lähettäjä: Muumi 
Päivämäärä:   7.9.26 14:21:46

*** no onneksi et osaa lukea, että aloittajalla ja monella muulla se vuokraamisen idea on juurikin liikutuksen tarve. Silloin saadaan palvelua siltä vuokraajalta, kun hyöty on se hevosen liikuttaminen.

En tiedä ajatteliko aloittaja ottaa monta vuokraajaa vai saada jonkun käymään tyyliin joka päivä? Kun on puolihoito, niin tuskin kovin montaa päivää saa hoitoasioita sovittua tallikavereiden kanssa. Yksi vuokraaja tuskin ehtii tallille 4-6 kertaa viikossa. Jos ehtiikin, on ihan turha miettiä päivähintaa vaan suoraan kk-hinta. Jos tarkoitus saada 2-4 eri vuokraajaa niin päivähinta on kyllä max.10 e, koska hevonen ei ole edes täydessä ratsastuskunnossa + tallityöt (aloittaja tarvii jonkun tekemään ne tallityöt, kun niitä ei tallin puolesta tehdä).

Lähettäjä: Sini 
Päivämäärä:   7.9.26 14:31:38

"Rahan pitäisi olla vihoviimeinen asia, mitä omistaja miettii jos haluaa hevostaan vuokrata. Älä osta hevosta, jos sinulla ei ole sitä varaa ylläpitää ilman vuokraajia."

Ihan yhtä lailla voisi sanoa, että rahan pitäisi olla vihoviimeinen asia, mitä vuokraaja miettii, jos haluaa ratsastaa. Älä ratsasta, jos sinulla ei ole sitä varaa maksaa hevosesta käypää vuokraa.

Aloittaja ja ihan kuka tahansa voi pyytää oman hevosensa vuokraamisesta ihan mitä tahansa. Jos sillä hinnalla löytyy vuokraaja, hinta on sopiva. Jos ei löydy, hintaa on syytä miettiä uudelleen. Ei siinä ole kyse mistään kehtaamisesta tai siitä, mitä pitäisi tai ei pitäisi tehdä, vaan ihan puhtaasti kysynnästä ja tarjonnasta. Kenelläkään ei kuitenkaan ole mitään velvollisuutta antaa omaa hevostaan toisen käyttöön pilkkahinnalla ihan vain siksi, että se ratsastusta haluava toinen osapuoli itse kokee tekevänsä hevosen omistajalle suurenkin palveluksen ratsastamalla tämän hevosella.

Päivämäärä:   7.9.26 14:57:37

"Jaa. Ainakaan itselläni ei kyllä ole mitään muuta motiivia vuokraamiselle kuin raha. En tarvitse apua hevosen liikutukseen tai hoitamiseen, vaan liikutan ja hoidan itse tai sitten tarvittaessa joskus joku tallikaveri tekee sen. [...] Jos siis annan hevoseni vuokralle, minun on hyödyttävä siitä rahallisesti eli saatava vähintään todelliset päiväkulut katettua, tai sitten en anna ollenkaan."

En edelleenkään ymmärrä tuota päiväkulut -käsitettä, koska nehän on vain osa hevosen kuluista. Ellei sitten päiväkuluihin sisällytä esim. jyvitettyä ostohintaa, arvioituja eläinlääkärikuluja ja varustehankintoja yms.
Mutta tällöinkään yleensä se ei kuitenkaan kata kaikkia riskejä, mitä vuokraamiseen liittyy.

Eli ennemmin sitten kannattaa olla vuokraamatta, jos ei oikeasti vuokraajaa todella tarvitse.

Jos tarvitsee vuokraajan siksi, ettei ole varaa pitää hevosta muuten, silloin kannattaa vuokrata sillä hinnalla millä vuokraajan saa. Koska muutenhan olet ilman vuokraajaa. Ja se hinta millä vuokraajan saa, on yleensä se alueen markkinahinta, mikä ei läheskään aina ole sama kuin päiväkustannusten hinta.

En siis näe järkeä laskea mitään päiväkustannuksia. Ellei sitten harkitse, että tekee bisneksenä hommaa, jolloin ei ratsasta niinkään itse vaan pitää hevosta tarjotakseen sitä muille ja yrittää saada hommasta rahaa niin että se kattaa kaikki kustannukset.

Lähettäjä: Ni 
Päivämäärä:   7.9.26 15:03:21

Sini, taisi kolahtaa?

Hevosta ei osteta ja ylläpidetä sillä ajatuksella, että hevosesta saa sitten revittyä rahat irti vuokraajien kautta. Jos vuokraan hevostani, on minulla ensisijaisesti itselläni se taloudellinen vastuu ja vuokraajassa tärkeintä on hevosystävällinen toimintatapa, luotettavuus ja ratsastustaito. En minä ota vuokraajaa sen takia, että siitä saa rahaa.

Vuokraajilla taas ei vastaavia hevosenomistajan velvollisuuksia ole. Toki vuokraaminen ei ole mikään kansalaisoikeus, eli korvauksetta ei hevosta tarvitse kenellekään käyttöön antaa. Mutta silti, en ymmärrä tätä vikinää siitä että vuokraajat vain hyväksikäyttävät raukkoja hevosenomistajia ja maksattavat omistajilla oman harrastuksensa. Haloo, ei kenenkään tarvitse hevosta vuokrata, kukaan ei siihen pakota.

Päivämäärä:   7.9.26 15:09:20

z-- puhuu asiaa!

Päivämäärä:   7.9.26 16:22:20

Ni: En oikein tiedä, minkä tässä nyt olisi pitänyt kolahtaa. Minuahan ei kukaan tosiaan pakota omaa hevostani muille vuokraamaan, joten en vuokraa. Periaatteessa voisin vuokratakin, koska en joka tapauksessa ratsasta itse kuin ehkä kolme kertaa viikossa, mutta koen vuokraajista olevan yleisesti ottaen enemmän harmia ja riskejä kuin hyötyä. Rahallisen korvauksen pitäisi olla jo ihan tuntuva, jotta vuokraamisesta olisi oikeasti jotain konkreettista hyötyä minullekin. Hevonen kun ei hyödy siitä mitenkään, että joku siellä selässä käy vähän jumputtamassa yhden ylimääräisen kerran viikossa. Jos vuokrauksen hinta olisi esim. 20 €/kerta, ei se kerran viikossa käyvällä vuokraajalla tekisi kuin 80 €/kk ja sillä rahalla ei saa nykyisin juuri mitään eli se olisi ihan yhtä tyhjän kanssa. En niin pienen summan takia kannata ottaa tuntematonta ihmistä sähläämään hevosen kanssa, ei vain ole sen arvoista. Kyllä sitä rahaa pitäisi sitten saada sen verran, että sillä summalla saisi edes jotain järkevää, vaikkapa kengityksen, muuten ei vain yksinkertaisesti kannata.

Mitä nyt olen sivusta seurannut muiden vuokrauskuvioita, niin hyvin usein on jotain ihme venkulointia niiden vuokrauspäivien kanssa, perutaan, tehdään ohareita, ei sovi ikinä muulloin kuin viikonloppuna iltapäivällä tms., varusteita sotketaan ja rikotaan, tallilla jätetään jäljet siivoamatta tai ollaan muulla tavalla häiriöksi tallin muille asiakkaille, ratsastetaan ontuvalla hevosella jne. Ehkä se sitten jonkun mielestä on niiden muutaman kympin arvoista, mutta omasta mielestäni ei ole. Pointtinani olikin se, että jokainen ihan itse määrittelee sen, millä hinnalla ja millä ehdoilla oman hevosensa antaa vuokralle vai antaako ollenkaan. Turha siihen on kenenkään ulkopuolisen tulla kertomaan, että millä syyllä, ehdoilla ja hinnalla saa ja pitää antaa hevonen muiden käyttöön.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   7.9.26 18:07:13

Olen vuokraaja ja viiden vuoden aikana olen kerran joutunut perumaan saman päivän aikana sairastumisen takia. Aina on päivät löytyneet ja niistä pidetty kiinni. Ikävää, että joillain on huonoja kokemuksia vuokraamisesta. Itselläni pääsääntöisesti vain hyviä! Ihania hevosia ja kivoja omistajia.

Päivämäärä:   7.9.26 18:30:31

"Olen vuokraaja ja viiden vuoden aikana olen kerran joutunut perumaan saman päivän aikana sairastumisen takia. Aina on päivät löytyneet ja niistä pidetty kiinni. Ikävää, että joillain on huonoja kokemuksia vuokraamisesta. Itselläni pääsääntöisesti vain hyviä! Ihania hevosia ja kivoja omistajia."

Hienoa, varmasti on olemassa myös sinun kaltaisiasi hyviä vuokraajia! Täysin tuntemattoman ihmisen ottaminen vuokraajaksi on kuitenkin aina riski, ja itse en sitä riskiä halua ihan tuosta noin vain ottaa, vaan sen ottamiseen pitää olla hyvä syy, vaikkapa nyt sitten se rahallinen hyöty.

Lähettäjä: J. 
Päivämäärä:   7.9.26 21:23:56

Itse olen käyttänyt pohjana hevosen päiväkuluja (pelkästään tallivuokra), tarvitseeko tehdä jotain ylimääräistä hommaa ja hevosen taso.

Viimeinen hevoseni oli ruosteessa kun minulle tuli, vuokraaja oli taitava ratsastaja ja minua parempi hyppääjä. Vuokra oli 120e/kk, tallilla hyvät maastot, kenttä ja estekalustoa. Vuokra sisälsi 2-3 krt per vko ja omien reissujeni ajan sai käydä niin paljon kuin halusi. Tällä diilillä vuokraaja taisi käydä 3-4 vuotta kunnes muutti muualle.

Seuraavan vuokraajan kohdalla olisin voinut pyytää hevosen osaamisen puolesta enemmän, mutta päädyin samaan ja käyntikertoja 2 per viikko + omat reissut samalla periaatteella. Jossain vaiheessa kun hevoselle tuli ratsastusta rajoittavia vaivoja, ei tarvinnut maksaa mitään ja olin vain iloinen kun hevosella oli "hoitaja". Tämäkin vuokraaja pysyi mukana matkassa 4 vuotta.

Nyt olen itse etsimässä vuokrahevosta ja en kovin isoja rahoja suostu maksamaan, jos samaan rahaan pitää siivota karsina tai tehdä runsaasti muita tallitöitä. Ruuat voi laittaa ja tietysti hevonen ja sen varusteet hoidetaan, mutta jos kaikenlaisiin lisätöihin alkaa mennä joka käynnillä puoli tuntia tai yli, se pitää näkyä vuokrassa. Yleensä näillä talleilla vuokra on sitä tasoa, ettei hevosen tallivuokra ole sitä 20-25e/pv.

Tiedän olleeni todella onnekas vuokraajien kanssa, mutta uskon myös siihen, että reilulla diilillä saa reilun vuokraajan.

Lähettäjä: Lapsenaaloitin 
Päivämäärä:   8.9.26 00:03:33

Voisin maksaa 120-300e kk, vähän riippuen. Mutta kukaan ei vastaa tällä sivulla, oli yksi huijari joka vastasi. En tiedä meneekö viestit edes perille. Tulisi olla toimiva sivu jossa saa yhteyden. Kokemusta on, mutta eivät vastaa.

Päivämäärä:   8.9.26 09:59:35

Ihan uskomatonta, kun miettii mitä hevosharrastus vaikka ratsastustunneilla maksaa, niin miksi ihmeessä vuokrauksen pitäisi olla ihan puoli-ilmaista. Useimmiten ratsastuskouluhevosten koulutustasokin on ihan perusluokkaa, harvassa paikassa pääsee millään oikeasti osaavilla liitokavioilla tai estetykeillä harrastamaan. Ja vielä harvemmassa on vuokraajat, jotka ovat oikeasti niin taitavia että viitsisin oman hevoseni antaa (puoli-)ilmaiseksi käyttöön :D

Ja ihan oikeasti, jos hevonen rynnii puskaan kun taluttaja on p*skat housussa niin se ei tee hevosesta mitään hirviötä. Joo, näitä arkajalkoja varten on sitten olemassa ne pystyyn kuolleet ja elämäänsä kyllästyneet mihinkään reagoimattomat luottohevoset, mutta tuo aloittajan kuvaama käytös ei tarkoita että hevonen "EI OLE MILLÄÄN TAPAA KILTTI!!!!!". Jotkut hevoset vain vaativat vähän enemmän hevosmiestaitoja kuin toiset, vaikka ihan kilttejä olisikin. Ja hyvä ne taidot on olla niiden pystyynkuolleidenkin kanssa ;)

Mutta sitten aloittajan kysymykseen, sopiva vuokraushinta on se, jolla omistaja mielellään hevosensa vuokraajan käyttöön luovuttaa ja sillä hinnalla joko löytyy vuokraaja tai ei.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.9.26 10:27:29

"Lähettäjä: Ni
Päivämäärä: 7.9.26 14:20:36

Rahan pitäisi olla vihoviimeinen asia, mitä omistaja miettii jos haluaa hevostaan vuokrata. Älä osta hevosta, jos sinulla ei ole sitä varaa ylläpitää ilman vuokraajia."

Elämäntilanne voi muuttua itsestä riippumattomista syistä vaikka oma rahatilanne ollut hyvä hevosen ostohetkellä. Itselle kävi niin.

Lähettäjä: konna 
Päivämäärä:   8.9.26 22:53:01

Mietin juuri sopivaa vuokraushintaa omalle suomenhevoselleni. 6-vuotias, hieman ikäisiään jäljessä mutta tekee amatöörin kanssa sujuvasti HeB-asiat ja hypätty ammattilaisen toimesta.

Saisi mennä sileällä, yhteisesti sovitun valmentajan kanssa hypätäkin jos ratsastaja osaa ja touhu vaikuttaa hevoselle reilulta. Hevonen on rohkea ja maastovarma yksin ja kaverin kanssa, ja myös ajolle opetettu ja säännöllisesti ajettu, eli sitäkin saa halutessaan puuhata. Valmentautuminen plussaa, pienimuotoinen kisaaminenkaan ei poissuljettu.

Asuu maneesitallilla missä kaikki herkut mutta rento meininki. Ei tallitöitä, mutta hevonen ja varusteet hoidetaan asianmukaisesti.

Mutta onko suomenhevosille enää kysyntää? Mitä tälläisestä voi pyytää?

Lähettäjä: Muu 
Päivämäärä:   8.9.26 23:09:01

Siellä ratsastuskoulussa hintaan kuuluu myös opetus ja alvit...

Sitten, jos se maksukyky muuttuu ja hevosen pitäminen on vuokraajan varasss, niin se hevonen kannattaa myydä. On melkoista arpapeliä ja eihän mikään vuokraus kata jotain yllättäviä monen tonnin ell kuluja..

Konna: hevosesi kuulostaa ihanalta, miksei sille löytyisi vuokraajaa!?:) Sijainti aina tietty vaikuttaa myös, mutta kyllä tuosta varmaan 15-25 e voisi pyytää.

Lähettäjä: J. 
Päivämäärä:   9.9.26 23:13:23

Konna: mun hevoseni oli suomenhevonen ja kyllä niille on kysyntää, toki sijainti varmasti vaikuttaa. Noilla spekseillä jos löytyy pääkaupunkiseudun tuntumasta, niin tulijoita riittää.

Ite tykkäsin pitää kk-maksua, koska kyllä se vähän enemmän sitouttaa kuin kertamaksut ja toisaalta ei tarvi seurata sen enempää, että onko nyt kaikki kerrat maksettu vai ei. Oli myös sovittu, että kk-maksua ei palauteta eli periaate oli vähän, että maksat käynneistä, kävit tai et. Kuitenkin aina oli joustoa eli jos vuokraaja oli lähdössä reissuun, niin sitten sumplittiin muille viikoille vähän enemmän käyntejä, jotta diili tuntui edelleen reilulta. Toki tämän vastuutin vuokraajalle eli hänen piti itse huolehtia mahdollisten lisäkäyntien sopimisesta tai jos tuli kipeäksi, niin korvaavista käynneistä. Ilmeisesti homma toimi, koska molemmat kävivät vuosia ja molempien kanssa pidetään edelleen yhteyttäkin :)

Päivämäärä:   10.9.26 11:26:49

"Ihan uskomatonta, kun miettii mitä hevosharrastus vaikka ratsastustunneilla maksaa, niin miksi ihmeessä vuokrauksen pitäisi olla ihan puoli-ilmaista. Useimmiten ratsastuskouluhevosten koulutustasokin on ihan perusluokkaa, harvassa paikassa pääsee millään oikeasti osaavilla liitokavioilla tai estetykeillä harrastamaan. Ja vielä harvemmassa on vuokraajat, jotka ovat oikeasti niin taitavia että viitsisin oman hevoseni antaa (puoli-)ilmaiseksi käyttöön :D"

Kuten sanottu, ei vuokraajaa yleensä otetakaan tienaamismielessä. Kuten edellä sanoin, yleensä vuokrataan siksi, että tarvitaan apua hevosen liikutuksessa, koska itse ei syystä tai toisesta pääse tallille.

Totta kai sitä _voi_ pyytää mitä tahansa vuokraa. Mutta jos nyt tarvitsee sen vuokraajan, silloin vuokran on pakko olla markkinahintojen mukainen, koska muuten todennäköisesti sitä vuokraajaa ei löydy.

Eikä ne useimmat yksityishevosetkaan mitään liitokavioita ja estetykkejä ole. Kyllä suurin osa on ihan tavallisia harrastehevosia, joista osa on hyvin ratsastettuja, osa vähemmän hyvin. Niille paremmille hevosille harvmemin niitä vuokraajia otetaan, tai sitten vuokrataan tutulle.

Nämä kommentit siitä, kuinka itse ei vuokraisi hevostaan ellei joku maksaisi vähintään X euroa kerta ovat näissä vuokraushintakeskusteluissa aika turhia. Jos ei ole tarvetta vuokraajalle, ei silloin joudu miettimäänkään sitä, mihin hintaan vuokraajan voisi saada. Silloin voi toki sanoa, että vuokraisi, jos joku maksaisi vaikka 80€/krt, mutta se on ihan tyhjän kanssa jos puhutaan oikeasti realistisista vuokrahinnoista.

Lähettäjä: Tepa 
Päivämäärä:   10.9.26 14:21:48

Tää menee seuraavasti:

Jos ratsastuksesta ja käsittelystä ei ole hyötyä hevoselle, vaan mahdollisesti aiheuttaa vaikkapa korjausratsastuksen tarvetta, hinta saa olla ihan reilu.

Jos ratsastus ja hoitaminen onnistuu ok, diili on se ettei raha liiku kumpaankaan suuntaan.
Kyseessä on ns win-win tilanne.

Jos taas ratsastuksesta ja hevosen hoidosta ja käsittelystä on selkeää hyötyä, niin omistaja maksaa ratsastajalle.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   10.9.26 18:56:22

Miettisin onko hevosella enemmän annettavaa ratsastajalle vai ratsastajalla hevoselle, win win diili parempi jos hevonen on tasoa puska ja joku sitä haluisi käydä liikutamassa =kaikki hyötyy, hevonen, omistaja ja ratsastaja

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   10.9.26 21:22:14

Tarvitset ratsuttajan, et vuokraajaa.

Lähettäjä: Tiistai 
Päivämäärä:   13.9.26 23:12:37

Maksan vastaavasta 0 euroa kuussa.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   15.9.26 17:56:36

0-20e mutta tosiaan voi olla ettei kukaan maksa jos kunto on huonohko

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.